Hoe vaak doen jullie iets met je partner?

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:14
Hoe vaak doen jullie thuis iets met je partner? Als in een serie kijken, een spelletje spelen, etc? Ik merk namelijk dat ik heel erg wat ruimte/tijd voor mezelf mis.
Mijn situatie: getrouwd met mijn man, samen hebben we drie kleine kinderen. De dagen zijn druk met werk, zorg voor de kids, gezondheidsproblemen van man en uitdagende familieomstandigheden van beide kanten. Als de kinderen 's avonds in bed liggen, gaat mijn man er automatisch vanuit dat we dan tijd hebben voor elkaar. Samen een serie kijken (zelfs al is het een soap die hem niet boeit), ga ik sporten dan doet hij mee, ga ik was opvouwen dan komt hij helpen, ga ik een boek lezen dan komt hij er naast zitten met een ander boek, etc. Omdat we niet in de buurt wonen van vrienden is ''s avonds door de weeks afspreken lastig, als we in het weekend afspreken met vrienden of familie, gaat hij er al vanuit dat we met zijn allen gaan. En als ik eens vroeg naar bed ga, gaat hij mee.
Door dit alles mis ik ruimte om mezelf te zijn. Even iets anders dan alleen moeder en echtgenote. Wanneer ik dit aangeef bij mijn man, zegt hij dat hij het begrijpt. Dan gaat het één of twee avonden beter, maar daarna zijn we weer terug bij af. En natuurlijk helpt het niet dat we drie jonge kinderen hebben en weinig sociaal vangnet, waardoor de mogelijkheden voor 'vrije tijd' wat beperkt zijn.
Overigens vermoed ik dat dit ook gewoon een verschil in behoefte is tussen man en mij. Ik heb in een relatie vooral behoefte aan een emotionele band met mijn partner. Iemand met wie je alles kunt bespreken. Terwijl je nog wel lekker je eigen ding kunt doen en jezelf kunt blijven ontwikkelen. Maar hij is niet echt een prater en heeft juist meer behoefte aan dingen samen doen, al is het de was opvouwen. En als je alles samen doet, blijft er vanzelf niet veel meer over om over te praten.
Dit is altijd wel zo geweest, maar is extra duidelijk geworden sinds we door de coronacrisis meer aan huis gebonden zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij anderen gaat, zeker in combinatie met kleine kinderen. Hoeveel tijd besteden jullie samen, en hoeveel tijd heb je nog voor jezelf?
Mijn situatie: getrouwd met mijn man, samen hebben we drie kleine kinderen. De dagen zijn druk met werk, zorg voor de kids, gezondheidsproblemen van man en uitdagende familieomstandigheden van beide kanten. Als de kinderen 's avonds in bed liggen, gaat mijn man er automatisch vanuit dat we dan tijd hebben voor elkaar. Samen een serie kijken (zelfs al is het een soap die hem niet boeit), ga ik sporten dan doet hij mee, ga ik was opvouwen dan komt hij helpen, ga ik een boek lezen dan komt hij er naast zitten met een ander boek, etc. Omdat we niet in de buurt wonen van vrienden is ''s avonds door de weeks afspreken lastig, als we in het weekend afspreken met vrienden of familie, gaat hij er al vanuit dat we met zijn allen gaan. En als ik eens vroeg naar bed ga, gaat hij mee.
Door dit alles mis ik ruimte om mezelf te zijn. Even iets anders dan alleen moeder en echtgenote. Wanneer ik dit aangeef bij mijn man, zegt hij dat hij het begrijpt. Dan gaat het één of twee avonden beter, maar daarna zijn we weer terug bij af. En natuurlijk helpt het niet dat we drie jonge kinderen hebben en weinig sociaal vangnet, waardoor de mogelijkheden voor 'vrije tijd' wat beperkt zijn.
Overigens vermoed ik dat dit ook gewoon een verschil in behoefte is tussen man en mij. Ik heb in een relatie vooral behoefte aan een emotionele band met mijn partner. Iemand met wie je alles kunt bespreken. Terwijl je nog wel lekker je eigen ding kunt doen en jezelf kunt blijven ontwikkelen. Maar hij is niet echt een prater en heeft juist meer behoefte aan dingen samen doen, al is het de was opvouwen. En als je alles samen doet, blijft er vanzelf niet veel meer over om over te praten.
Dit is altijd wel zo geweest, maar is extra duidelijk geworden sinds we door de coronacrisis meer aan huis gebonden zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij anderen gaat, zeker in combinatie met kleine kinderen. Hoeveel tijd besteden jullie samen, en hoeveel tijd heb je nog voor jezelf?
zaterdag 14 augustus 2021 om 13:19

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:24
Poeh, zoals je het verhaal schetst zou ik hier helemaal gek van worden.
Alsof hij als een hondje je de hele dag volgt, ik zou er niet aan moeten denken.
Het lijkt me toch wel mogelijk om het hierover te hebben en afspraken te maken?
Je hebt tijd voor jezelf nodig, je man wil graag dingen samen doen.
vind de gulden middenweg samen.
Je schrijft dat je het het besproken en dat het dan 1 a 2 dagen beter gaat, maar dat hij dan weer in het oude patroon valt.
Spreek hem daar dan op aan en geef aan dat jouw behoefte om even wat voor jezelf te doen belangrijk is voor jouw geluksgevoel.
Hij kan toch wel even wat voor zichzelf verzinnen om te doen mag ik hopen?
Alsof hij als een hondje je de hele dag volgt, ik zou er niet aan moeten denken.
Het lijkt me toch wel mogelijk om het hierover te hebben en afspraken te maken?
Je hebt tijd voor jezelf nodig, je man wil graag dingen samen doen.
vind de gulden middenweg samen.
Je schrijft dat je het het besproken en dat het dan 1 a 2 dagen beter gaat, maar dat hij dan weer in het oude patroon valt.
Spreek hem daar dan op aan en geef aan dat jouw behoefte om even wat voor jezelf te doen belangrijk is voor jouw geluksgevoel.
Hij kan toch wel even wat voor zichzelf verzinnen om te doen mag ik hopen?

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:25
95% minder dan jullie.
Ik zou helemaal gek worden en mijn partner ook als ik zo was.
Helemaal goed om bepaalde zaken samen te doen mbt zorg en huishouden ( al is verdelen ook fijn) maar alles samen... brr.
Ik zou hier vanavond meteen een gesprek over gaan hebben.
Ik zou helemaal gek worden en mijn partner ook als ik zo was.
Helemaal goed om bepaalde zaken samen te doen mbt zorg en huishouden ( al is verdelen ook fijn) maar alles samen... brr.
Ik zou hier vanavond meteen een gesprek over gaan hebben.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 14-08-2021 13:26
51.27% gewijzigd
zaterdag 14 augustus 2021 om 13:27
"Wanneer ik dit aangeef bij mijn man, zegt hij dat hij het begrijpt. Dan gaat het één of twee avonden beter, maar daarna zijn we weer terug bij af. "
Op dat moment aangeven dat je behoefte hebt om dat wat je doet alleen te doen.
Hebben jullie een fysieke ruimte om je echt terug te trekken? Dus samen serie kijken en dan alleen in je eigen ruimte terugtrekken?
Of alleen wandelen ofzoiets?
Gaat jou man echt mee naar het sporten? Dat kun je ook afdwingen dat jij dat alleen gaat doen. bijvoorbeeld.
Op dat moment aangeven dat je behoefte hebt om dat wat je doet alleen te doen.
Hebben jullie een fysieke ruimte om je echt terug te trekken? Dus samen serie kijken en dan alleen in je eigen ruimte terugtrekken?
Of alleen wandelen ofzoiets?
Gaat jou man echt mee naar het sporten? Dat kun je ook afdwingen dat jij dat alleen gaat doen. bijvoorbeeld.
zaterdag 14 augustus 2021 om 13:28

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:29
Nee, juist niet. Toen ik hem leerde kennen, moest hij moeite doen om tijd voor mij te maken. Hij was bijna elke avond en elk weekend weg. Met vrienden, naar de sportschool, etc. Toen we kinderen kregen, heb ik gevraagd om iets vaker thuis te zijn en in de avonden en weekenden ook tijd voor ons te maken. Maar dit was niet de bedoeling...
Ik mis de zelfstandige, zelfverzekerde en initiatiefrijke man van toen. Hij geeft zelf aan dat hij toen zo uithuizig was omdat hij toch niemand had om voor thuis te blijven. Maar laat hem dan op zijn minst in huis een hobby voor zichzelf zoeken...
zaterdag 14 augustus 2021 om 13:30
In bad gaan inderdaad! Vroeger ging ik hiervoor zonnebanken maar dat mag ik niet meer aanraden... Of gewoon tien minuten op de wc zitten met je telefoon voor een minibreak.
Kun je niet ook op een cursus gaan die hem niet aanspreekt, buikdansen of naailes ofzo? Leer je misschien meteen weer iemand kennen om mee af te spreken zonder hem... En dan niet meteen naar huis fietsen maar lekker een grote omweg maken als de zon schijnt ofzo. Of meteen een boodschapje doen.
Kun je niet ook op een cursus gaan die hem niet aanspreekt, buikdansen of naailes ofzo? Leer je misschien meteen weer iemand kennen om mee af te spreken zonder hem... En dan niet meteen naar huis fietsen maar lekker een grote omweg maken als de zon schijnt ofzo. Of meteen een boodschapje doen.
Lorem Ipsum

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:31
Hellup. Nee niks voor mij.
Ik heb zelf ook wel wat behoefte aan alleen tijd. Hardlopen doe ik alleen. Bewust want zo vaak kan ik ook niet alleen zijn. Als hij tv kijkt lees ik.
Ik zou duidelijk zeggen als die opstaat om mee naar bed te gaan. Blijven zitten en laat me met rust.
Of als die meegaat was vouwen. Dit kan ik prima alleen ga jij maar de strijk doen.
Soms moet je gewoon extreem duidelijk communiceren en blijven herhalen
Ik heb zelf ook wel wat behoefte aan alleen tijd. Hardlopen doe ik alleen. Bewust want zo vaak kan ik ook niet alleen zijn. Als hij tv kijkt lees ik.
Ik zou duidelijk zeggen als die opstaat om mee naar bed te gaan. Blijven zitten en laat me met rust.
Of als die meegaat was vouwen. Dit kan ik prima alleen ga jij maar de strijk doen.
Soms moet je gewoon extreem duidelijk communiceren en blijven herhalen
zaterdag 14 augustus 2021 om 13:31
Let wel op dat hij nu niet te hard op zijn tenen getrapt isPietjePuk_WeetIkVeel schreef: ↑14-08-2021 13:29Nee, juist niet. Toen ik hem leerde kennen, moest hij moeite doen om tijd voor mij te maken. Hij was bijna elke avond en elk weekend weg. Met vrienden, naar de sportschool, etc. Toen we kinderen kregen, heb ik gevraagd om iets vaker thuis te zijn en in de avonden en weekenden ook tijd voor ons te maken. Maar dit was niet de bedoeling...
Ik mis de zelfstandige, zelfverzekerde en initiatiefrijke man van toen. Hij geeft zelf aan dat hij toen zo uithuizig was omdat hij toch niemand had om voor thuis te blijven. Maar laat hem dan op zijn minst in huis een hobby voor zichzelf zoeken...

Jij vraagt hem meer thuis te blijven, hij doet dat ... nu is het weer niet goed

Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:33
turquasi schreef: ↑14-08-2021 13:30In bad gaan inderdaad! Vroeger ging ik hiervoor zonnebanken maar dat mag ik niet meer aanraden... Of gewoon tien minuten op de wc zitten met je telefoon voor een minibreak.
Moet TO serieus vluchten naar het bad of naar de wc om 2 tellen van haar plakkerige man af te komen?

TO maak afspraken met je man, niks vluchten naar de wc. Je man kan ook gewoon even wat voor zichzelf doen.

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:42
“ Be careful what you wish for “ is hier zeker op van toepassing geweest.PietjePuk_WeetIkVeel schreef: ↑14-08-2021 13:29Nee, juist niet. Toen ik hem leerde kennen, moest hij moeite doen om tijd voor mij te maken. Hij was bijna elke avond en elk weekend weg. Met vrienden, naar de sportschool, etc. Toen we kinderen kregen, heb ik gevraagd om iets vaker thuis te zijn en in de avonden en weekenden ook tijd voor ons te maken. Maar dit was niet de bedoeling...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:45
Daarom vind ik het ook wel moeilijk om er herhaaldelijk iets van te zeggen. Ik heb er destijds inderdaad zelf om gevraagd. Maar er zit inderdaad nog een middenweg tussen vier doordeweekse avonden én elk weekend weg zijn, en dit.
Het is ook het gebrek aan initiatief. Als hij nou zelf voor zou stellen om samen iets te gaan doen... Maar dat doet hij ook niet, hij doet gewoon wat ik doe.
Overigens gaan er ook dingen wel goed hoor. Hij is bijvoorbeeld een heel lieve vader voor de kinderen en helpt zonder te vragen mee in het huishouden. Maar dit is wel een heel grote irritatie. En ik snap het ook niet, juist omdat hij de eerste jaren zo anders was.

zaterdag 14 augustus 2021 om 13:46
DontYouHatePants schreef: ↑14-08-2021 13:33Moet TO serieus vluchten naar het bad of naar de wc om 2 tellen van haar plakkerige man af te komen?![]()
TO maak afspraken met je man, niks vluchten naar de wc. Je man kan ook gewoon even wat voor zichzelf doen.
Dit natuurlijk.

zaterdag 14 augustus 2021 om 14:06
DontYouHatePants schreef: ↑14-08-2021 13:33Moet TO serieus vluchten naar het bad of naar de wc om 2 tellen van haar plakkerige man af te komen?![]()
Eens, wat een rare dingen lees ik vandaag weer op het forum.
Seks als je geen zin hebt of vluchten in een bad of wc voor wat alleen tijd. Echt neem je eigen ruimte in mbt behoeftes binnen je relatie mensen.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 14-08-2021 14:07
0.79% gewijzigd

zaterdag 14 augustus 2021 om 14:07
SimpeleZiel schreef: ↑14-08-2021 14:03Ik vind t wel lief? Zie het probleem ook niet zo.
"Piet, ik heb ff een uurtje voor mezelf. Let jij op de kids?"
Je hoeft er niet meteen een heel drama van te maken hoor, je kan toch gewoon ff zeggen dat je iets voor jezelf gaat doen?
En dan komt hij gezellig doen wat jij doet.
TO heeft er al vaker wat van gezegd en blijkbaar werkt dat dus niet zo.
zaterdag 14 augustus 2021 om 14:24
Hmmm ja ik denk bijna wel elke avond. Soms kijkt mijn vriend tv en dan speel ik een spelletje op mijn telefoon ofzo. We zitten niet als een Siamese tweeling aan elkaar geplakt maar we doen wel vaak dingen samen en dat is ook hoe wij dat beide Willen.
Nu heb ik nog wel mijn eigen huis die ik bijna alleen gebruik om in te werken en mijn vriend werkt buitenshuis. Ik dus thuis en 1 dag per week op kantoor. Dus we hebben elkaar nog wel wat te vertellen. Soms spreek ik af met een vriendin. Maar over het algemeen zijn we graag veel samen. Geen van beide heeft hier gelukkig problemen mee.
Nu heb ik nog wel mijn eigen huis die ik bijna alleen gebruik om in te werken en mijn vriend werkt buitenshuis. Ik dus thuis en 1 dag per week op kantoor. Dus we hebben elkaar nog wel wat te vertellen. Soms spreek ik af met een vriendin. Maar over het algemeen zijn we graag veel samen. Geen van beide heeft hier gelukkig problemen mee.
zaterdag 14 augustus 2021 om 14:27
Mijn man is ook zoals de jouwe. Ongeveer zelfde thuissituatie ook.
Ik probeer wekelijks eens in bad te gaan (dan volgt hij niet
), ik stimuleer hem om met vrienden af te spreken en doe dat zelf ook. Ik probeer dat tweemaandelijks eens te doen met vrienden afspreken. Wanneer de kinderen groter zijn, hopelijk vaker.
Ik probeer wekelijks eens in bad te gaan (dan volgt hij niet