Hoe vaak doen jullie iets met je partner?

14-08-2021 13:14 46 berichten
Hoe vaak doen jullie thuis iets met je partner? Als in een serie kijken, een spelletje spelen, etc? Ik merk namelijk dat ik heel erg wat ruimte/tijd voor mezelf mis.

Mijn situatie: getrouwd met mijn man, samen hebben we drie kleine kinderen. De dagen zijn druk met werk, zorg voor de kids, gezondheidsproblemen van man en uitdagende familieomstandigheden van beide kanten. Als de kinderen 's avonds in bed liggen, gaat mijn man er automatisch vanuit dat we dan tijd hebben voor elkaar. Samen een serie kijken (zelfs al is het een soap die hem niet boeit), ga ik sporten dan doet hij mee, ga ik was opvouwen dan komt hij helpen, ga ik een boek lezen dan komt hij er naast zitten met een ander boek, etc. Omdat we niet in de buurt wonen van vrienden is ''s avonds door de weeks afspreken lastig, als we in het weekend afspreken met vrienden of familie, gaat hij er al vanuit dat we met zijn allen gaan. En als ik eens vroeg naar bed ga, gaat hij mee.

Door dit alles mis ik ruimte om mezelf te zijn. Even iets anders dan alleen moeder en echtgenote. Wanneer ik dit aangeef bij mijn man, zegt hij dat hij het begrijpt. Dan gaat het één of twee avonden beter, maar daarna zijn we weer terug bij af. En natuurlijk helpt het niet dat we drie jonge kinderen hebben en weinig sociaal vangnet, waardoor de mogelijkheden voor 'vrije tijd' wat beperkt zijn.

Overigens vermoed ik dat dit ook gewoon een verschil in behoefte is tussen man en mij. Ik heb in een relatie vooral behoefte aan een emotionele band met mijn partner. Iemand met wie je alles kunt bespreken. Terwijl je nog wel lekker je eigen ding kunt doen en jezelf kunt blijven ontwikkelen. Maar hij is niet echt een prater en heeft juist meer behoefte aan dingen samen doen, al is het de was opvouwen. En als je alles samen doet, blijft er vanzelf niet veel meer over om over te praten.
Dit is altijd wel zo geweest, maar is extra duidelijk geworden sinds we door de coronacrisis meer aan huis gebonden zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe dat bij anderen gaat, zeker in combinatie met kleine kinderen. Hoeveel tijd besteden jullie samen, en hoeveel tijd heb je nog voor jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Niet herkenbaar want vanwege onregelmatige diensten ook vaak afwezig in de avond of juist overdag slapen.
Kun je een plekje in huis voor jezelf maken?

Heb ik hier ook en ik trek me daar regelmatig terug.
Ik had een plekje voor mijzelf, maar dat is ingericht als kantoortje sinds we thuis moeten werken. Ik kan natuurlijk wel kijken of ik daar weer iets meer een plekje voor mezelf van kan maken, zeker als we straks weer vaker op kantoor mogen werken.
Pfoe TO, ik zou me best benauwd voelen.

Wij doen genoeg samen, maar ook genoeg eigen hobby’s.

Kan je niet tegen hem zeggen dat je echt me-time wil? Wij zeggen het gewoon eerlijk als we ons eigen ding willen doen, ook al zijn we beide thuis. Anders word je knettergek denk ik
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
14-08-2021 13:45
Overigens gaan er ook dingen wel goed hoor. Hij is bijvoorbeeld een heel lieve vader voor de kinderen en helpt zonder te vragen mee in het huishouden. Maar dit is wel een heel grote irritatie. En ik snap het ook niet, juist omdat hij de eerste jaren zo anders was.

Is dit wel zo?
Eerst stortte hij zich op z'n bezigheden omdat jij niet in beeld was, en plakte hij daaraan vast. Inmiddels heeft hij die bezigheden losgelaten en nu stort hij zich op jou.

Ik zou een goed gesprek aan gaan, en hier echt de tijd voor nemen. Ga hem stimuleren om weer iets voor zichzelf te doen. Als dit in balans is werkt het voor iedereen beter.

Voel je niet schuldig dat je tijd voor jezelf opeist!
Ik heb gelukkig een lat relatie en zie mijn vriend zo nu en dan doordeweeks en eigenlijk altijd om het weekend omdat wij dan allebei onze kinderen niet hebben. Heilige kindvrije weekend.
Dan gaan we uit eten, stedentrip of naar een museum of lekker de natuur in met honden en paarden.
Ik zou het niet anders willen, juist die weekenden zijn kostbare tijd om even tot onszelf te komen en een leuke tijd samen te hebben.
Je zegt dat het na aangeven 2 dagen goed gaat. Kun je geen vaste avond(en) afspreken?
Mijn man gamed graag en gaf op een gegeven moment aan dat hij dat graag met vrienden deed, maar het zo ongezellig vond voor mij. Terwijl ik het juist ook heerlijk vind om de 2 avonden die we daarvoor nu hebben afgesproken "voor mezelf" te hebben. Even zelf bepalen wat er op tv is zonder me te generen voor mijn belabberde smaak qua film-keuzes of say yes to the dress marathon.
De overige avonden balanceren we tussen samen beneden zijn en tijd doorbrengen (bijvoorbeeld naast elkaar op de bank) en bewust samen tijd doorbrengen door samen een spelletje te doen of een film te kijken.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
14-08-2021 18:46
Ik heb gelukkig een lat relatie en zie mijn vriend zo nu en dan doordeweeks en eigenlijk altijd om het weekend omdat wij dan allebei onze kinderen niet hebben. Heilige kindvrije weekend.
Dan gaan we uit eten, stedentrip of naar een museum of lekker de natuur in met honden en paarden.
Ik zou het niet anders willen, juist die weekenden zijn kostbare tijd om even tot onszelf te komen en een leuke tijd samen te hebben.

Niet lullig bedoeld, maar wat heeft TO aan deze info. Haar verhaal steekt toch heel anders in elkaar dan jouw verhaal?
Duidelijker zijn naar je man is de enige oplossing. Als hij bijvoorbeeld vroeg naar bed komt zeg je dat je graag even alleen wil zijn.
Creatieveling schreef:
14-08-2021 18:21
Is dit wel zo?
Eerst stortte hij zich op z'n bezigheden omdat jij niet in beeld was, en plakte hij daaraan vast. Inmiddels heeft hij die bezigheden losgelaten en nu stort hij zich op jou.
Dit is best een goede vraag eigenlijk. Ga ik eens over nadenken.

Bedankt voor de tips zo ver. Misschien is één of twee vaste 'vrije' avonden afspreken zo gek nog niet inderdaad.
14-08-2021 19:57
Dit is best een goede vraag eigenlijk. Ga ik eens over nadenken.

Bedankt voor de tips zo ver. Misschien is één of twee vaste 'vrije' avonden afspreken zo gek nog niet inderdaad.
Goed idee. En eerlijk zijn dat je even alleen wil zijn.

Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, maar begin dit jaar zat ik tegen een postnatale depressie aan waardoor mijn vriend 's avonds meer thuis was om samen de kinderen te doen. Maar hij dacht dat ik het fijn vond dat hij na het avondritueel ook in huis bleef om samen tv te kijken en dan ging hij bijv. ook vragen of ik al bijna klaar was met computeren zodat we samen op de bank konden zitten, terwijl ik echt snakte naar niets om me heen. Dus hem ook niet.
Communicatie was echt de sleutel en in die periode zat ik ook veel alleen boven in de avond met Netflix, borduren of een boek en daar had ik vaste avonden voor.

Misschien dat jullie ook zo kunnen wennen en een 'nieuw normaal' aan kunnen leren.
"even" alleen zijn is een onduidelijk en rekbaar begrip. Ik heb ook zo'n situatie gehad en het enige dat hielp was een vaste afspraak om de dinsdagavond en vrijdag avond alleen te zijn en hem te stimuleren om iets voor zichzelf te vinden. Duidelijkheid was bij ons wel heel belangrijk.
Door dit alles mis ik ruimte om mezelf te zijn. Even iets anders dan alleen moeder en echtgenote. Wanneer ik dit aangeef bij mijn man, zegt hij dat hij het begrijpt. Dan gaat het één of twee avonden beter, maar daarna zijn we weer terug bij af.

Het klinkt alsof jij het dan gewoon laat gaan, klopt dat? Wat gebeurt er als je op zo'n moment zegt 'joh piet, ik wil graag even helemaal alleen zijn, ik ga boven de was vouwen, zie ik je straks weer.'
Of moet het meteen helemaal goed gaan en moet hij aanvoelen dat je dat alleen wil doen? Dat vind ik nogal onrealistisch als het al zo lang in zijn systeem zit en hij gewoon graag in je gezelschap is.
Wij hebben vaste avonden ons eigen ding doen. Dinsdag en donderdag. Heerlijk:) nu met corona en nog wat andere zaken loopt het wat anders, maar was prima te doen. En ook in het weekend erop uit trekken, lekker shoppen in je eentje. Ik ga ook graag slapen bij een vriendin 200 km verderop. Het is vast mogelijk :)
Hij heeft zat eigen avonden want ik werk regelmatig avonddiensten
Sinds corona dat wekelijks sporten weg is heb ik het niet meer en dan zeg ik het als ik het wil en wat ik wiL; bv de televisie in de woonkamer voor mezelf. Dan gaat hij op de computer andere dingen doen Maar meestal samen op de bank want we zijn samen fanatieke serie kijkers
Ik en man gaan elke week samen in bad, echt even ons moment, met aansluitend uitgebreide seks. Ook kijken we graag dezelfde dingen. Straks gaan we op de motor weg. Verder doet hij op zaterdag iets met zijn hobby en ik sport twee avonden in de week. Als de 1 iets wil doen voor zichzelf kan dat altijd maar we zijn ook graag samen.
Grappig, ik had verwacht na de topic titel, dat de vraag exact omgedraaid zou zijn. Namelijk dat jullie nooit wat samen deden. Dat is blijkbaar mijn referentiekader en ook fout gegaan in mijn eigen relatie. Wij aten samen, dat was het wel ongeveer. Hoewel naast elkaar op de bank zitten en TV kijken bij mij eigenlijk ook niet onder samen iets doen valt, maar dat wordt hier wel veel genoemd.
Gewoon duidelijk zijn. Als hij na twee dagen weer blijft plakken zeggen: schatje, even wieberen nu, ik heb nu me-time nodig.. je weet wel, dan kan ik filen in mijn hoofd enzo..
Oh poeh lastige vraag
Ik doe heel veel samen met mijn man en toch ook weer niet.
We gaan 1x per maand samen uit (dagje wellness, uiteten, dagje dierentuin, fietstocht, dat soort dingen)

Verder zijn we allebei zo’n 2 avonden per week afzonderlijk van elkaar weg voor hobby/sport/vrienden.

Ik ben toch meestal 3-5 avonden per week met hem samen en een groot deel van het weekend. En ons huis is klein dus we brengen die tijd ook altijd samen in dezelfde kamer door.

Maar ons stoort het niet. We zijn dan vaak allebei met ons eigen ding bezig. Vaak zelfs naast elkaar onze eigen film kijken. Met oordopjes. Maar we kunnen onszelf goed van de buitenwereld afsluiten. Ik hoor t niet eens als hij zit te bellen
14-08-2021 13:29
Nee, juist niet. Toen ik hem leerde kennen, moest hij moeite doen om tijd voor mij te maken. Hij was bijna elke avond en elk weekend weg. Met vrienden, naar de sportschool, etc. Toen we kinderen kregen, heb ik gevraagd om iets vaker thuis te zijn en in de avonden en weekenden ook tijd voor ons te maken. Maar dit was niet de bedoeling...
Ik mis de zelfstandige, zelfverzekerde en initiatiefrijke man van toen. Hij geeft zelf aan dat hij toen zo uithuizig was omdat hij toch niemand had om voor thuis te blijven. Maar laat hem dan op zijn minst in huis een hobby voor zichzelf zoeken...
en wat zei hij toen je dit eens serieus met hem besprak?
grenada schreef:
15-08-2021 17:38
en wat zei hij toen je dit eens serieus met hem besprak?
Precies wat ik hierboven schrijf: dat hij toen zo uithuizig was omdat hij toch niemand had om voor thuis te blijven. En dat dat nu natuurlijk anders is.
Hier 2 kleine kinderen die niet zo heel vroeg slapen s avonds. Dus we hebben meestal 1 of 2 uurtjes s avonds voor we zelf gaan slapen. Vaak kijken we samen een serie, maar ik lees ook graag en man kijkt graag voetbal en voetbalprogramma's. Ik vind het eigenlijk bijna jammer dat dat tv programma van de oranje zomer afgelopen is, want daardoor heb ik eindelijk weer eens wat boeken uitgelezen ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven