Oma 10 jaar niet gezien, wat geef je
zaterdag 14 augustus 2021 om 22:59
Hi,
Mijn oma is tijdelijk in het land, laatste keer dat wij elkaar fysiek zagen is alweer 10 jaar geleden.
Ik ben nu al weken aan het peinzen wat een geschikt kado kan zijn. Het is moeilijk omdat toen ik er 10 jaar geleden was, en toen heel enthousiast al mijn Hollandse kadootjes aan het uitdelen was, zij mij vroeg waar het geld was. Ik klapte dicht en dit is mij altijd bij gebleven. Familieleden die dicht bij mij staan waar ik het aan kon vragen zijn overleden.
Misschien relevant ze gaat mijn kindje ook ontmoeten.
Tips?
Mijn oma is tijdelijk in het land, laatste keer dat wij elkaar fysiek zagen is alweer 10 jaar geleden.
Ik ben nu al weken aan het peinzen wat een geschikt kado kan zijn. Het is moeilijk omdat toen ik er 10 jaar geleden was, en toen heel enthousiast al mijn Hollandse kadootjes aan het uitdelen was, zij mij vroeg waar het geld was. Ik klapte dicht en dit is mij altijd bij gebleven. Familieleden die dicht bij mij staan waar ik het aan kon vragen zijn overleden.
Misschien relevant ze gaat mijn kindje ook ontmoeten.
Tips?
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:01
Cultuur?
Is er een cultuur die meespeelt?
Je hebt het over Hollandse cadeautjes en in sommige culturen is cash gewoon erg belangrijk.
In de Nederlandse cultuur mag oma dolblij doen over alles wat ze krijgt en heeft ze haar kleinkinderen niet nodig als pin-automaat.
Is er een cultuur die meespeelt?
Je hebt het over Hollandse cadeautjes en in sommige culturen is cash gewoon erg belangrijk.
In de Nederlandse cultuur mag oma dolblij doen over alles wat ze krijgt en heeft ze haar kleinkinderen niet nodig als pin-automaat.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

zaterdag 14 augustus 2021 om 23:09
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:10
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:12
Ik vermoed dat oma verwachtte dat TO ook geld mee zou nemen. Denk een andere cultuur waar het wat gebruikelijker is, maar komt wel erg onbeschoft over. Snap dat TO nu echt niet weet wat ze moet geven, aan de andere kant zou ik denken dat oma hier op bezoek is en cadeaus meeneemt. Ik zou niks kopen, blijkbaar werd het de vorige keer ook niet gewaardeerd..
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:15
Lastig hoor hoor, en welk bedrag wordt dan als gepast beschouwd
In de Nederlandse cultuur is vragen om geld natuurlijk ook wel echt not done, dus logisch dat je met je mond vol tanden staat. Misschien toch gewoon iets geven wat jij leuk vindt (zoals bovengenoemde foto bijvoorbeeld) en loslaten dat zij in haar cultuur iets anders gewend is.
In de Nederlandse cultuur is vragen om geld natuurlijk ook wel echt not done, dus logisch dat je met je mond vol tanden staat. Misschien toch gewoon iets geven wat jij leuk vindt (zoals bovengenoemde foto bijvoorbeeld) en loslaten dat zij in haar cultuur iets anders gewend is.
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:16
Als oma het financieel zwaar heeft, dan vraag ik mij af wie haar vliegticket betaald heeft.

zaterdag 14 augustus 2021 om 23:18
Persoonlijk zou ik dan doen wat ik normaliter zou doen. Ik ben ook een ‘hybride’ en ik trek ergens een lijn. Ik kom familieleden tegemoet maar ze zullen ook ergens moeten begrijpen dat ik enigszins ‘gehandicapt’ ben door een hybride opvoeding. De verwachtingen zijn daarom ook niet zo hoogkiekeboee11 schreef: ↑14-08-2021 23:09Dat is mijn dilemma, ik ben niet bekend met deze cultuur en of ik geld moet geven want dat heb ik nooit gedaan. Mijn Hollandse familie weet ook niet wat hier voor regelingen zijn geweest met overleden familieleden. Of waarom ze dat zei of verwacht. Wil dit keer voorbereid zijn
Ze is Antilliaanse.

In dit geval zou ik dus wat geld in een enveloppe doen samen met een foto van jezelf en kind. Omdat het schijnbaar heel erg een ding voor oma is, om geld te krijgen. Ik zou er echter geen maandsalaris in doen.
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:36
Ik wilde heel graag een band, maar ben afgeschrikt door die woorden. Het zal gezien haar leeftijd de laatste keer zijn dat ik haar zal zien.
Ik zal voor de middenweg gaan:
Foto met kleinkind die stuur ik daarna met de post op.
En zal voor als ze het weer vraagt 100 euro in een enveloppe doen.
Denk dat ik dan het veiligst ben
Ik zal voor de middenweg gaan:
Foto met kleinkind die stuur ik daarna met de post op.
En zal voor als ze het weer vraagt 100 euro in een enveloppe doen.
Denk dat ik dan het veiligst ben
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:36
Ik ben ook benieuwd naar de band die je met haar hebt. Mijn oma steekt zichzelf letterlijk in de schulden voor haar kinderen of kleinkinderen, maar dat weet ik alleen omdat daar dus misbruik van is gemaakt door bepaalde familieleden. Diezelfde familieleden krijgen bij "familie in Holland" ook direct eurotekens in de ogen. Er is dus helemaal geen sprake van een band met die familie, maar van wederzijds een imago proberen in stand te houden.
Als je status en loyaliteit belangrijk vindt, en hoe je familie over je spreekt, kun je inderdaad (veel) geld geven of lenen: zo laat je zien dat je het goed voor elkaar hebt, waarde hecht aan je familiebanden en het bovendien kunt missen. Anderen (zoals mijn directe familie) houden zich geheel afzijdig van die taferelen, wij geven niets om pronken of banden met mensen van het type "als je rijk bent, heb je vrienden" dus we zien ze ook zo 5 of 10 jaar niet.
Hele hoop aannames hoor, maar kan het zijn dat zoiets ook speelt bij jouw familie? Dan moet je dus beslissen of je het toneelstuk meespeelt en een bedrag geeft, of gewoon een kado naar jouw smaak geeft en mogelijk in aanzien verliest. Over het bedrag... mijn oma probeert mij en mijn broer (20-ers) nog altijd ieder 100€ cash te geven als we haar bezoeken, we nemen het nooit aan want ze kan dat helemaal niet missen, maar dat lijkt me dus wel een gangbaar bedrag.
Als je status en loyaliteit belangrijk vindt, en hoe je familie over je spreekt, kun je inderdaad (veel) geld geven of lenen: zo laat je zien dat je het goed voor elkaar hebt, waarde hecht aan je familiebanden en het bovendien kunt missen. Anderen (zoals mijn directe familie) houden zich geheel afzijdig van die taferelen, wij geven niets om pronken of banden met mensen van het type "als je rijk bent, heb je vrienden" dus we zien ze ook zo 5 of 10 jaar niet.
Hele hoop aannames hoor, maar kan het zijn dat zoiets ook speelt bij jouw familie? Dan moet je dus beslissen of je het toneelstuk meespeelt en een bedrag geeft, of gewoon een kado naar jouw smaak geeft en mogelijk in aanzien verliest. Over het bedrag... mijn oma probeert mij en mijn broer (20-ers) nog altijd ieder 100€ cash te geven als we haar bezoeken, we nemen het nooit aan want ze kan dat helemaal niet missen, maar dat lijkt me dus wel een gangbaar bedrag.
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:47
Pot pindakaas? Hollandse kaas? Zak drop?
Iets anders van Nederlands eten?
Hoe lang blijft ze in Nederland en heeft ze een vast adres?
Want je kan wel een bos bloemen geven, maar ze van hotel naar hotel slepen is ook weer zoiets ...
Iets anders van Nederlands eten?
Hoe lang blijft ze in Nederland en heeft ze een vast adres?
Want je kan wel een bos bloemen geven, maar ze van hotel naar hotel slepen is ook weer zoiets ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:50
Ik weet heel weinig over hun geldzaken. Ik vind het leuk om der weer te zien, maar ook spannend. Een band hebben we niet ze is mijn oma heb haar denk ik 5 tot 10x in mijn leven gezien. Ze zit niet op internet etc. Ik heb wel ok contact met andere familieleden in dat land. Maar niet goed contact om zoiets te vragenkonwalia schreef: ↑14-08-2021 23:36Ik ben ook benieuwd naar de band die je met haar hebt. Mijn oma steekt zichzelf letterlijk in de schulden voor haar kinderen of kleinkinderen, maar dat weet ik alleen omdat daar dus misbruik van is gemaakt door bepaalde familieleden. Diezelfde familieleden krijgen bij "familie in Holland" ook direct eurotekens in de ogen. Er is dus helemaal geen sprake van een band met die familie, maar van wederzijds een imago proberen in stand te houden.
Hoe ze over mij spreken maakt mij op dit moment in mijn leven niet uit. Dat was 10 jaar geleden anders omdat ze toen dacht ik verwachtingen hadden/hebben waar ik geen weet van heb.
Mijn doel nu is meer te weten komen over die kant van de familie, mijn kindje voorstellen en een foto maken voor later.
kiekeboee11 wijzigde dit bericht op 14-08-2021 23:55
2.13% gewijzigd
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:56
Ik zou zelf erg uitkijken met geld geven. Straks gaat ze je zien als een geldboom, dat is mij overkomen. Want ja wij hebben het in Nederland toch altijd zo goed, en dan niet eens ook direct om geld vragen maar met een tussenweg. Sinds ik twee jaar geleden heb aangegeven ook geen geld genoeg voor mezelf te hebben en niks kan geven is het contact zeer minimaal geworden.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:59
Ah.
Inderdaad een cultuur dingetje.
Niet alleen voor de Antilliaanse cultuur. Stel je het volgende voor.
Je woont in een arm heet land. Eten is spotgoedkoop. Je gaat zéker niet met honger naar bed, maar je hoopt dat er nooit iemand ziek wordt, of een ongeluk krijgt want dan is je familie gewoon falliet.
Als er feest is is iedereen uitbundig maar staat bij wijze van spreken een fles frisdrank op tafel en 10 mensen delen samen een glas.
Dus er is wel leuk te drinken maar tegelijk is er ook geen cent te makken.
Dat soort voorbeelden.
Nu komt je kleindochter uit het steenrijke Nederland. Je weet wel, waar mensen die niet werken gratis geld krijgen.
Waar het grootste probleem in hun buurt is dat de parkeerplaatsen vol zijn omdat iedereen twee auto's heeft.
Al je vriendinnen vragen: Wanneer geef je een feestje? Want je kleindochter zal toch wel wat geld meegenomen hebben?
En jij moet bekennen dat die schathemeltjerijke kleindochter aan kwam zetten met een pak typisch hollandse stroopwafels en een ingelijste foto van haar dochter.
Je oma zou het liefst door de grond zakken.
Als je je oma een plezier wilt doen dan organiseert zij een feestje zodat ze goed kan uitpakken in de buurt, en betaal jij inderdaad de rekening bij de supermarkt..
Anders staat je oma voor paal met een schatrijke kleindochter die geen stuiver kan missen. Jij bent steenrijk en je zet haar gewoon te kakken voor haar familie, haar vrienden en haar buurt.
Die mensen vragen alleen naar je inkomen en slaan dan steil achterover van zoveel geld.
Ja, wij weten dat jij hier een huur betaalt van €700. En dat een tripje naar de supermarkt zo 50 euro kost.
Die mensen snappen echt niet dat jij niet de hele familie trakteert.
Ze snappen niet dat je je hier in Nederland blauw betaalt aan belasting en hoge prijzen en huur en energie en ziektekosten.
Dat je een heel modaal leventje leidt doordat er kosten bij komen waar ze nog nooit van gehoord hebben - snappen ze gewoon echt niet.
Jij bent Rijk. Gewoon rijk.
In hun ogen dan.
Daarom kan Oma niet aankomen met een pak typisch Hollandse stroopwafels.
Inderdaad een cultuur dingetje.
Niet alleen voor de Antilliaanse cultuur. Stel je het volgende voor.
Je woont in een arm heet land. Eten is spotgoedkoop. Je gaat zéker niet met honger naar bed, maar je hoopt dat er nooit iemand ziek wordt, of een ongeluk krijgt want dan is je familie gewoon falliet.
Als er feest is is iedereen uitbundig maar staat bij wijze van spreken een fles frisdrank op tafel en 10 mensen delen samen een glas.
Dus er is wel leuk te drinken maar tegelijk is er ook geen cent te makken.
Dat soort voorbeelden.
Nu komt je kleindochter uit het steenrijke Nederland. Je weet wel, waar mensen die niet werken gratis geld krijgen.
Waar het grootste probleem in hun buurt is dat de parkeerplaatsen vol zijn omdat iedereen twee auto's heeft.
Al je vriendinnen vragen: Wanneer geef je een feestje? Want je kleindochter zal toch wel wat geld meegenomen hebben?
En jij moet bekennen dat die schathemeltjerijke kleindochter aan kwam zetten met een pak typisch hollandse stroopwafels en een ingelijste foto van haar dochter.
Je oma zou het liefst door de grond zakken.
Als je je oma een plezier wilt doen dan organiseert zij een feestje zodat ze goed kan uitpakken in de buurt, en betaal jij inderdaad de rekening bij de supermarkt..
Anders staat je oma voor paal met een schatrijke kleindochter die geen stuiver kan missen. Jij bent steenrijk en je zet haar gewoon te kakken voor haar familie, haar vrienden en haar buurt.
Die mensen vragen alleen naar je inkomen en slaan dan steil achterover van zoveel geld.
Ja, wij weten dat jij hier een huur betaalt van €700. En dat een tripje naar de supermarkt zo 50 euro kost.
Die mensen snappen echt niet dat jij niet de hele familie trakteert.
Ze snappen niet dat je je hier in Nederland blauw betaalt aan belasting en hoge prijzen en huur en energie en ziektekosten.
Dat je een heel modaal leventje leidt doordat er kosten bij komen waar ze nog nooit van gehoord hebben - snappen ze gewoon echt niet.
Jij bent Rijk. Gewoon rijk.
In hun ogen dan.
Daarom kan Oma niet aankomen met een pak typisch Hollandse stroopwafels.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
zondag 15 augustus 2021 om 00:04
Als ik iemand 1 keer om de 10 jaar zie en die persoon wil persé geld ipv een cadeau en dat "geld" is dan 100 euro ...AlejandraLaura schreef: ↑14-08-2021 23:56Ik zou zelf erg uitkijken met geld geven. Straks gaat ze je zien als een geldboom, dat is mij overkomen. Want ja wij hebben het in Nederland toch altijd zo goed, en dan niet eens ook direct om geld vragen maar met een tussenweg. Sinds ik twee jaar geleden heb aangegeven ook geen geld genoeg voor mezelf te hebben en niks kan geven is het contact zeer minimaal geworden.
Doe mij dan maar die 100 euro.
Het wordt anders als oma vanaf nu élk jaar naar Nederland reist om haar 100 euro te cashen.
Maar ik het zo'n donkerbruin vermoeden dat een vrouw van in de 80 ofzo dat niet gaat doen.
Is dit nu later?