Teleurstelling terecht?
zaterdag 14 augustus 2021 om 22:53
Hallo mede forummers…
Ik zou graag eens de mening willen horen van anderen over deze situatie.
Vier jaar geleden ben ik bevriend geraakt met een persoon. Deze persoon ben ik gaan zien als een goede vriendin. Soms veel contact en dan weer een paar weken niet. Met deze vriendin ga ik af en toe uiteten of naar de bios bijvoorbeeld. We komen bij elkaar over de vloer en onze partners zijn wel echt best friends. Ik hoef in een vriendschap niet elke dag/week contact, maar wel dat je elkaar weet te vinden als er iets is.
Nu is het zo dat mijn sibling al 2 maanden flink ziek is en drie keer is opgenomen (en geopereerd) in het ziekenhuis in deze 2 maanden. Bij de eerste opname, aan vriendin vertelt over de situatie. Het is voor mij een hectische periode geweest, met veel zorgen. Ik heb een goede band met mijn sibling en ik ben toch wel erg gestrest geweest.
Wat mij nu eigenlijk steekt is dat deze vriendin mij geen ene keer heeft gevraagd hoe het is met mij en mijn sibling. In de afgelopen twee maanden is er vrijwel geen contact geweest, alleen toen ze een praktische vraag had over iets. Ik had verwacht dat er vanuit haar toch wel enige vorm van interesse zou zijn in deze moeilijk periode. Wellicht is het geen vriendin maar gewoon een kennis. Ik denk dat mijn verwachtingen te hoog zijn? Ik twijfel nu heel erg aan mezelf omdat het me toch wel pijn doet.
Ik zou graag eens willen horen van anderen of ik mij aanstel. Zelf zou ik wel informeren hoe het met haar gaat als zij in deze situatie zou zitten.
Ik heb er over nagedacht om het te bespreken met haar, maar dat vind ik ook zo wat. Wat zou je dan moeten zeggen? Joh jammer dat je me genegeerd hebt. Ik ben gewoon teleurgesteld. Mijn partner zegt ook: verwacht niet te veel van mensen. Maar ik heb al niet zo veel vrienden, omdat ik best introvert ben. Ik pieker veel en maak misschien groter in mijn hoofd dan het is…
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Thanks voor het lezen
Ik zou graag eens de mening willen horen van anderen over deze situatie.
Vier jaar geleden ben ik bevriend geraakt met een persoon. Deze persoon ben ik gaan zien als een goede vriendin. Soms veel contact en dan weer een paar weken niet. Met deze vriendin ga ik af en toe uiteten of naar de bios bijvoorbeeld. We komen bij elkaar over de vloer en onze partners zijn wel echt best friends. Ik hoef in een vriendschap niet elke dag/week contact, maar wel dat je elkaar weet te vinden als er iets is.
Nu is het zo dat mijn sibling al 2 maanden flink ziek is en drie keer is opgenomen (en geopereerd) in het ziekenhuis in deze 2 maanden. Bij de eerste opname, aan vriendin vertelt over de situatie. Het is voor mij een hectische periode geweest, met veel zorgen. Ik heb een goede band met mijn sibling en ik ben toch wel erg gestrest geweest.
Wat mij nu eigenlijk steekt is dat deze vriendin mij geen ene keer heeft gevraagd hoe het is met mij en mijn sibling. In de afgelopen twee maanden is er vrijwel geen contact geweest, alleen toen ze een praktische vraag had over iets. Ik had verwacht dat er vanuit haar toch wel enige vorm van interesse zou zijn in deze moeilijk periode. Wellicht is het geen vriendin maar gewoon een kennis. Ik denk dat mijn verwachtingen te hoog zijn? Ik twijfel nu heel erg aan mezelf omdat het me toch wel pijn doet.
Ik zou graag eens willen horen van anderen of ik mij aanstel. Zelf zou ik wel informeren hoe het met haar gaat als zij in deze situatie zou zitten.
Ik heb er over nagedacht om het te bespreken met haar, maar dat vind ik ook zo wat. Wat zou je dan moeten zeggen? Joh jammer dat je me genegeerd hebt. Ik ben gewoon teleurgesteld. Mijn partner zegt ook: verwacht niet te veel van mensen. Maar ik heb al niet zo veel vrienden, omdat ik best introvert ben. Ik pieker veel en maak misschien groter in mijn hoofd dan het is…
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Thanks voor het lezen

zaterdag 14 augustus 2021 om 23:03
Is het echt desinteresse denk je? Of kan het zijn dat er ook dingen spelen in haar leven waardoor het aan haar aandacht is ontglipt?
Heeft je vriend het wel aan zijn best friend verteld wat er speelt?
Is de ziekte van je sibling een blinde darmontsteking of kanker? Wat ik bedoel vind jij het logischerwijs heel heftig of is het voor het gehele volk een heftige ziekte?
Heeft je vriend het wel aan zijn best friend verteld wat er speelt?
Is de ziekte van je sibling een blinde darmontsteking of kanker? Wat ik bedoel vind jij het logischerwijs heel heftig of is het voor het gehele volk een heftige ziekte?
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:06
Beetje wel.
Even geredeneerd vanuit de vriendin:
Mensen houden niet van ellende en ook niet van eindeloze ellendige ziekenhuis-details van iemand die zij helemaal niet kennen.
Het is dus nogal tegennatuurlijk om daar naar te gaan informeren.
Bovendien wil jij misschien ook wel eens je zinnen verzetten met zoveel ellende, dus als vriend/vriendin ga je dat niet oprakelen.
Tenslotte heb jij zelf al laten blijken dat je er over praat als je het kwijt wilt, dus waarom moet zij het nog uit je gaan trekken?
Even geredeneerd vanuit de vriendin:
Mensen houden niet van ellende en ook niet van eindeloze ellendige ziekenhuis-details van iemand die zij helemaal niet kennen.
Het is dus nogal tegennatuurlijk om daar naar te gaan informeren.
Bovendien wil jij misschien ook wel eens je zinnen verzetten met zoveel ellende, dus als vriend/vriendin ga je dat niet oprakelen.
Tenslotte heb jij zelf al laten blijken dat je er over praat als je het kwijt wilt, dus waarom moet zij het nog uit je gaan trekken?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.

zaterdag 14 augustus 2021 om 23:08
Je hebt te hoge verwachtingen. Ik zit in vrijwel dezelfde situatie, maar ervaar ook zeer weinig meeleven. Terwijl we best een grote sociale vriendenkring hebben. Maar zelfs voor schoonfamilie is het blijkbaar lastig, hebben er ook nooit meer naar gevraagd. Mensen zijn vooral met zichzelf bezig, hun eigen sores. Mocht er met jou iets zijn, dan is er vaak nog wel interesse maar is het familie van, dan zou ik je verwachtingen bijstellen. Zeker van een kennis.
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:09
Thanks voor je reactie. Ze heeft inderdaad wel een gezin wat gewoon door gaat. De reden dat ik dit topic opende is omdat ik niet kan inschatten of het desinteresse was of iets anders.
Het is geen kanker. Wel acute opname door meerdere abcessen in de buik. Hierna gedeeltelijk een orgaan verwijderd. Waarna complicatie dus weer met spoed opgenomen. Nu langzaam starten aan het herstel.
Het is geen kanker. Wel acute opname door meerdere abcessen in de buik. Hierna gedeeltelijk een orgaan verwijderd. Waarna complicatie dus weer met spoed opgenomen. Nu langzaam starten aan het herstel.
zaterdag 14 augustus 2021 om 23:53

zondag 15 augustus 2021 om 00:07
Ik snap je teleurstelling volkomen. Maar ik ben zelf vaak die vriendin. Het is vanuit mij dan geen onwil of desinteresse maar heel attent zijn zit gewoon niet in mijn genen. Ik baal daar zelf behoorlijk van, omdat ik dus echt mensen ‘vergeet’ terwijl hun verhaal mij echt wel veel doet, maar zodra ik weer met andere dingen bezig ben, ontglipt het me weer ofzo.
Ik heb natuurlijk geen idee of dat voor die vriendin van jou ook geldt, maar ik zou het wel tegen haar zeggen. Niet verwijtend, maar meer dat je het fijn zou vinden als ze je er iets meer bij kan steunen ofzo, en dan ook op welke manier je dat prettig zou vinden. Of, als je wel goed met haar kunt praten, haar gewoon opbellen als je even iets erover kwijt moet.
Ik zou het niet direct te zwaar opvatten, kans is groot dat ze echt wel gewoon geïnteresseerd is in jou.
Ik heb natuurlijk geen idee of dat voor die vriendin van jou ook geldt, maar ik zou het wel tegen haar zeggen. Niet verwijtend, maar meer dat je het fijn zou vinden als ze je er iets meer bij kan steunen ofzo, en dan ook op welke manier je dat prettig zou vinden. Of, als je wel goed met haar kunt praten, haar gewoon opbellen als je even iets erover kwijt moet.
Ik zou het niet direct te zwaar opvatten, kans is groot dat ze echt wel gewoon geïnteresseerd is in jou.
zondag 15 augustus 2021 om 00:08
Nog maar 4 jaar bevriend en met momenten "beperkt contact"?
Hoe kan ze dan in 's hemelsnaam ruiken dat jij zo goed overeenkomt met je zus?
En wat je allemaal meemaakt?
Het zou wat anders worden als je haar elke dag inlicht of haar elke week ziet.
Maar zelfs mijn beste vriendin die ik 30+ jaar ken snapt geen jota van de band met mijn zus
.
En reageert dus eerder beperkt als ik vertel dat die in 't ziekenhuis ligt.
Hoe kan ze dan in 's hemelsnaam ruiken dat jij zo goed overeenkomt met je zus?
En wat je allemaal meemaakt?
Het zou wat anders worden als je haar elke dag inlicht of haar elke week ziet.
Maar zelfs mijn beste vriendin die ik 30+ jaar ken snapt geen jota van de band met mijn zus

En reageert dus eerder beperkt als ik vertel dat die in 't ziekenhuis ligt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 15 augustus 2021 om 00:21
zondag 15 augustus 2021 om 05:20
Ik zou als je haar weer ziet en praat met elkaar over de dagelijkse dingen die je hebt beleefd ook even praten over je zieke broer of zus en wat er de afgelopen tijd is gebeurt en ook zeggen van: ik ben er erg van ontdaan merk ik. Het raakt me diep.
Zodra je erover gaat praten zou ik een beetje opletten of je vriendin echt naar je luistert en betrokken is en eventueel een vraag of vragen stelt over de gebeurtenis.
Doet ze dat niet dan zou ik na een kort tijdje, bijv na een dag na jullie bezoekje, zeggen dat je niet echt betrokkenheid van haar merkt en dat je dat mist.
Zodra je erover gaat praten zou ik een beetje opletten of je vriendin echt naar je luistert en betrokken is en eventueel een vraag of vragen stelt over de gebeurtenis.
Doet ze dat niet dan zou ik na een kort tijdje, bijv na een dag na jullie bezoekje, zeggen dat je niet echt betrokkenheid van haar merkt en dat je dat mist.
zondag 15 augustus 2021 om 06:19
Je kan er niet veel aan doen vrees ik. Je kan wel de wens uiten om erover te willen praten met haar; de meeste mensen zijn niet de rotsten thuis en zullen welwillend naar je luisteren. Als je het echt brengt als een verzoek dan zullen ze zich nodig voelen en ervoor gaan zitten.
Ik weet wel: je zou willen dat iemand dat vanzelf doet, maar iedereen is vooral met zijn eigen leven bezig. Vaak gaat hun leven, net zoals het jouwe, niet van een leien dakje en heeft het al hun aandacht nodig.
Ik weet wel: je zou willen dat iemand dat vanzelf doet, maar iedereen is vooral met zijn eigen leven bezig. Vaak gaat hun leven, net zoals het jouwe, niet van een leien dakje en heeft het al hun aandacht nodig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 15 augustus 2021 om 06:25
zondag 15 augustus 2021 om 08:00
Ik neem aan dat, wanneer mensen me iets te vertellen hebben, hun hart willen luchten,... ze dat gewoon doen. Ik vraag daar ook niet altijd naar want ik neem ook aan dat mensen met zorgen ook eens graag niet aan hun zorgen herinnerd worden.
Als jij erover wil praten met haar waarom wacht je dan tot ze er naar vraagt?
Jij hebt heel wat aan je hoofd dus laat zij jou met rust en waarschijnlijk staat ze er wel wanneer je haar nodig hebt.
Jij hebt heel wat aan je hoofd dus laat zij jou met rust en waarschijnlijk staat ze er wel wanneer je haar nodig hebt.
zondag 15 augustus 2021 om 08:39
Verwacht niet teveel. Familiegerelateerde zaken bespreek ik met mijn man en degene die de ander ook kent en in het leven betrokken is.
Tegen vrienden die mijn familie niet kent zeg ik niets of alleen wat oppervlakkige info. Bv ik heb de laatste tijd wat minder contact want mijn zus.....bladiebla. je merkt dan vanzelf of er verdere interesse naar info is of niet.
Vaak in gesprek toon ikzelf wel min interesse en vraag ook vaak door maar als het onderwerp weer voorbij is of we zijn weer een paar dagen verder vraag ik er niet meer naar. Geen onwil maar gaat automatisch. Komt denk ik ook omdat ik de ander niet persoonlijk ken verder.
Tegen vrienden die mijn familie niet kent zeg ik niets of alleen wat oppervlakkige info. Bv ik heb de laatste tijd wat minder contact want mijn zus.....bladiebla. je merkt dan vanzelf of er verdere interesse naar info is of niet.
Vaak in gesprek toon ikzelf wel min interesse en vraag ook vaak door maar als het onderwerp weer voorbij is of we zijn weer een paar dagen verder vraag ik er niet meer naar. Geen onwil maar gaat automatisch. Komt denk ik ook omdat ik de ander niet persoonlijk ken verder.
zondag 15 augustus 2021 om 09:09

zondag 15 augustus 2021 om 09:13
zondag 15 augustus 2021 om 09:30
Attraverso schreef: ↑15-08-2021 08:00Ik neem aan dat, wanneer mensen me iets te vertellen hebben, hun hart willen luchten,... ze dat gewoon doen. Ik vraag daar ook niet altijd naar want ik neem ook aan dat mensen met zorgen ook eens graag niet aan hun zorgen herinnerd worden.
Dit!
Waarom praat je niet met haar als je daar behoefte aan hebt?
Mag je pas over jezelf praten als iemand daar specifiek naar vraagt?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
zondag 15 augustus 2021 om 09:32
Bedankt voor jullie reacties! Geeft een soort geruststelling op de een of andere manier. Ik zal er dus zelf over moet beginnen en inderdaad in mijn achterhoofd houden dat mensen vaak heel erg met zichzelf bezig zijn. Het is waarschijnlijk niet persoonlijk bedoelt. Blijkbaar heb ik hoge verwachtingen in vriendschappen. Ik ga hier aan werken, want uiteindelijk heb ik alleen maar controle over mijn reactie op dingen. Hoe andere mensen doen moet ik accepteren en zelf bepalen hoe er mee om ga.
zondag 15 augustus 2021 om 09:36
Mijn vader lag ook 5 weken in het ziekenhuis vanwege longkanker. 1 van mijn beste vrienden waar ik al zo’n 10 jaar bevriend mee ben, vroeg er amper naar, terwijl ik toen hij en zijn familie (hij woont nog thuis) Corona kregen en in thuisquarantaine moesten, regelmatig even appte om te vragen hoe het ging.
Het is niet dat deze vriend het niet interesseert, hij vraagt echt wel regelmatig hoe het gaat en hij zal altijd luisteren en ik weet dat ik hem eigenlijk altijd kan bellen als ik hulp nodig heb of mijn zeikverhaal even kwijt moet.
Hij heeft namelijk ook een eigen leven met werk en een behoorlijk zware studie.
We zien elkaar bijna wekelijks en hebben dan ook de grootste lol.
Ik heb geleerd dat ik niet teveel moet verwachten van mensen en dat ik het vooral om moet denken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Het is niet dat deze vriend het niet interesseert, hij vraagt echt wel regelmatig hoe het gaat en hij zal altijd luisteren en ik weet dat ik hem eigenlijk altijd kan bellen als ik hulp nodig heb of mijn zeikverhaal even kwijt moet.
Hij heeft namelijk ook een eigen leven met werk en een behoorlijk zware studie.
We zien elkaar bijna wekelijks en hebben dan ook de grootste lol.
Ik heb geleerd dat ik niet teveel moet verwachten van mensen en dat ik het vooral om moet denken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
zondag 15 augustus 2021 om 09:44
Wat ik zelf heb ervaren, is dat er verschillen zijn in hoe mensen omgaan met problemen, ziekte en dergelijke. Er zijn mensen die graag praten maar er zijn ook mensen die afleiding zoeken en dingen gaan doen. Heb je vriendin of familie die dat op dezelfde manier doen dan vind je zo steun bij de ander. Het hoeft niet zo zwart-wit te zijn, maar ik heb ervaren dat mijn vrienden en familie meer van het praten zijn en daardoor ook informeren bij anderen als er iets speelt. De vrienden van mijn ex en zijn familie waren meer van niet praten ergens over, gewoon doorgaan. Het een is niet beter dan het ander. Maar hoe iemand zelf omgaat met dingen kan ook bepalen hoe diegene is in het wel of niet informeren bij anderen als er iets speelt. Het hoeft dus niet altijd desinteresse te zijn, maar gewoon een andere manier van met dingen omgaan. Kans bestaat ook als je dan iets wilt bespreken dat iemand dat natuurlijk ook rot zal vinden voor in dit geval jou en je zus maar er ook niet teveel bij stil wil staan. Kan. Hoeft niet. Maar het kan wel helpen je verwachtingen bij te stellen als iemand niet zo’n prater over gevoelens en emoties is.
.