Oma 10 jaar niet gezien, wat geef je
zaterdag 14 augustus 2021 om 22:59
Hi,
Mijn oma is tijdelijk in het land, laatste keer dat wij elkaar fysiek zagen is alweer 10 jaar geleden.
Ik ben nu al weken aan het peinzen wat een geschikt kado kan zijn. Het is moeilijk omdat toen ik er 10 jaar geleden was, en toen heel enthousiast al mijn Hollandse kadootjes aan het uitdelen was, zij mij vroeg waar het geld was. Ik klapte dicht en dit is mij altijd bij gebleven. Familieleden die dicht bij mij staan waar ik het aan kon vragen zijn overleden.
Misschien relevant ze gaat mijn kindje ook ontmoeten.
Tips?
Mijn oma is tijdelijk in het land, laatste keer dat wij elkaar fysiek zagen is alweer 10 jaar geleden.
Ik ben nu al weken aan het peinzen wat een geschikt kado kan zijn. Het is moeilijk omdat toen ik er 10 jaar geleden was, en toen heel enthousiast al mijn Hollandse kadootjes aan het uitdelen was, zij mij vroeg waar het geld was. Ik klapte dicht en dit is mij altijd bij gebleven. Familieleden die dicht bij mij staan waar ik het aan kon vragen zijn overleden.
Misschien relevant ze gaat mijn kindje ook ontmoeten.
Tips?
zondag 15 augustus 2021 om 09:31
Het is je oma. Dus foto’s van haar kleinkind zal ze vast leuk vinden. Maar heb je ook nog foto’s van je ouders? (haar kind) Lijkt me dat iedere (groot)moeder dat leuk vind.
Maak een klein album dan kan ze dat terug thuis aan de rest van de familie laten zien. (of stuur het album na en zet er ook wat foto’s van haar bezoek bij)
Maak een klein album dan kan ze dat terug thuis aan de rest van de familie laten zien. (of stuur het album na en zet er ook wat foto’s van haar bezoek bij)
zondag 15 augustus 2021 om 09:37
Maar wie zegt dat TO dat 10 jaar geleden goed heeft begrepen? Net zoals dat voorbeeld van "voor je uitzet", misschien maakte oma wel een grapje, of bedoelde ze juist iets als "dat had je toch niet hoeven doen" ofzo.
Over het algemeen spreken mensen van Aruba of Curacao niet zo super goed Nederlands, misschien maakt TO zich al 10 jaar druk om iets wat ze zelf verkeerd begrepen heeft.
Over het algemeen spreken mensen van Aruba of Curacao niet zo super goed Nederlands, misschien maakt TO zich al 10 jaar druk om iets wat ze zelf verkeerd begrepen heeft.
Am Yisrael Chai!
zondag 15 augustus 2021 om 09:41
Over dat geld dat zou ook een opmerking van mijn tante op Curaçao kunnen zijn hoor. Dat zou ze dan met een hele serieuze smoel zeggen. Dat is alleen iets dat ik bij haar niet serieus moet nemen. Dat is haar manier van humor en misschien is dar bij jouw oma ook zo.
Als ik erheen ga neem ik dingen mee in de categorie 'aardigheidjes'. Drop voor mijn oom, want ze wonen niet dicht bij de AH en de mangusa supermarkt bij hen om de hoek heeft niet wat hij lekker vind, en voor mijn tante sloffen, een goed boek, een door mijn kind gekleide asbak enzo
Overigens komt het altijd neer op een soort kado uitwisseling en moet ik voor allerlei familieleden kado's mee terug nemen
Als ik erheen ga neem ik dingen mee in de categorie 'aardigheidjes'. Drop voor mijn oom, want ze wonen niet dicht bij de AH en de mangusa supermarkt bij hen om de hoek heeft niet wat hij lekker vind, en voor mijn tante sloffen, een goed boek, een door mijn kind gekleide asbak enzo
Overigens komt het altijd neer op een soort kado uitwisseling en moet ik voor allerlei familieleden kado's mee terug nemen
zondag 15 augustus 2021 om 10:15
Valentijn101 schreef: ↑15-08-2021 09:31Het is je oma. Dus foto’s van haar kleinkind zal ze vast leuk vinden. Maar heb je ook nog foto’s van je ouders? (haar kind) Lijkt me dat iedere (groot)moeder dat leuk vind.
Wat een leuk idee. Ik denk dat oma het leuk vind om haar kleinkind te zien, en een foto van haar achterkleinkind ook, maar ze vind het vast nog leuker om een fotoboek van je moeder te krijgen.

zondag 15 augustus 2021 om 10:31
Aangezien ze hier naartoe vliegt zou ik zeggen: geef iets wat ze mee kan nemen zonder problemen.
Geld geven omdat het voor je gevoel moet zou ik nooit doen. Een kado geef je vanuit je hart en hoort geen moetje te zijn. In ieder geval niet onder familie.
Overigens: de fabel dat boodschappen in Nederland veel duurder zijn dan in armere landen (wat ik onder meer lees in een post die sowieso wat vreemd op mij overkomt) is precies dat. Een fabel. Boodschappen zijn meestal redelijk vergelijkbaar geprijsd of het moet om lokaal voedsel gaan. Zeker op eilanden is import extra duur.
Geld geven omdat het voor je gevoel moet zou ik nooit doen. Een kado geef je vanuit je hart en hoort geen moetje te zijn. In ieder geval niet onder familie.
Overigens: de fabel dat boodschappen in Nederland veel duurder zijn dan in armere landen (wat ik onder meer lees in een post die sowieso wat vreemd op mij overkomt) is precies dat. Een fabel. Boodschappen zijn meestal redelijk vergelijkbaar geprijsd of het moet om lokaal voedsel gaan. Zeker op eilanden is import extra duur.
zondag 15 augustus 2021 om 10:34
Ja joh laten we lekker het beeld in standhouden dat hier het geld voor het oprapen ligt!KooktMetKnoflook schreef: ↑14-08-2021 23:59Ah.
Inderdaad een cultuur dingetje.
Niet alleen voor de Antilliaanse cultuur. Stel je het volgende voor.
Je woont in een arm heet land. Eten is spotgoedkoop. Je gaat zéker niet met honger naar bed, maar je hoopt dat er nooit iemand ziek wordt, of een ongeluk krijgt want dan is je familie gewoon falliet.
Als er feest is is iedereen uitbundig maar staat bij wijze van spreken een fles frisdrank op tafel en 10 mensen delen samen een glas.
Dus er is wel leuk te drinken maar tegelijk is er ook geen cent te makken.
Dat soort voorbeelden.
Nu komt je kleindochter uit het steenrijke Nederland. Je weet wel, waar mensen die niet werken gratis geld krijgen.
Waar het grootste probleem in hun buurt is dat de parkeerplaatsen vol zijn omdat iedereen twee auto's heeft.
Al je vriendinnen vragen: Wanneer geef je een feestje? Want je kleindochter zal toch wel wat geld meegenomen hebben?
En jij moet bekennen dat die schathemeltjerijke kleindochter aan kwam zetten met een pak typisch hollandse stroopwafels en een ingelijste foto van haar dochter.
Je oma zou het liefst door de grond zakken.
Als je je oma een plezier wilt doen dan organiseert zij een feestje zodat ze goed kan uitpakken in de buurt, en betaal jij inderdaad de rekening bij de supermarkt..
Anders staat je oma voor paal met een schatrijke kleindochter die geen stuiver kan missen. Jij bent steenrijk en je zet haar gewoon te kakken voor haar familie, haar vrienden en haar buurt.
Die mensen vragen alleen naar je inkomen en slaan dan steil achterover van zoveel geld.
Ja, wij weten dat jij hier een huur betaalt van €700. En dat een tripje naar de supermarkt zo 50 euro kost.
Die mensen snappen echt niet dat jij niet de hele familie trakteert.
Ze snappen niet dat je je hier in Nederland blauw betaalt aan belasting en hoge prijzen en huur en energie en ziektekosten.
Dat je een heel modaal leventje leidt doordat er kosten bij komen waar ze nog nooit van gehoord hebben - snappen ze gewoon echt niet.
Jij bent Rijk. Gewoon rijk.
In hun ogen dan.
Daarom kan Oma niet aankomen met een pak typisch Hollandse stroopwafels.
Waarom blijven er bootjes met vluchtelingen uit Afrika komen....juist omdat ze voor elkaar de schijn ophouden en niet durven te vertellen dat het ze hier niet altijd zo goed gaat.
Families leggen met elkaar geld bij elkaar zodat 1 de overtocht naar Europa kan wagen.
En wat ga je dan zeggen tegen je familie, ik struggle hier? Nee je doet alles om maar geld terug te sturen en laat niks merken hoe moeilijk het is in Europa.
Dit 'keeping up appearances' is een groot probleem waarom mensen maar de bootjes in blijven stappen
Dus nee...ik zou echt geen geld geven.
En ook haar geen feestje laten geven op to's kosten.
zondag 15 augustus 2021 om 11:06
Ik heb jaren op Aruba en Curaçao gewoond. Je hebt daar gewoon alle Nederlandse producten in de winkel zoals pindakaas, stroopwafels en kroketten. Ik zou dus niet zulk soort eten geven, dat is gewoon vreemd.
Ik zou inderdaad foto’s lijstjes geven van je gezin. Dan kan ze dat bij haar thuis plaatsen, dat is leuk.
Ik zou inderdaad foto’s lijstjes geven van je gezin. Dan kan ze dat bij haar thuis plaatsen, dat is leuk.
zondag 15 augustus 2021 om 11:07
Zou inderdaad heel goed kunnen. Dat ik het groter maak in mijn hoofd dan dat het isfashionvictim schreef: ↑15-08-2021 09:37Maar wie zegt dat TO dat 10 jaar geleden goed heeft begrepen? Net zoals dat voorbeeld van "voor je uitzet", misschien maakte oma wel een grapje, of bedoelde ze juist iets als "dat had je toch niet hoeven doen" ofzo.
zondag 15 augustus 2021 om 11:09
Creatieveling schreef: ↑15-08-2021 10:15Wat een leuk idee. Ik denk dat oma het leuk vind om haar kleinkind te zien, en een foto van haar achterkleinkind ook, maar ze vind het vast nog leuker om een fotoboek van je moeder te krijgen.
Dat denk ik ook! Goed idee

zondag 15 augustus 2021 om 11:12
Is Curacao op drift gegaan?valisa schreef: ↑15-08-2021 10:34Ja joh laten we lekker het beeld in standhouden dat hier het geld voor het oprapen ligt!
Waarom blijven er bootjes met vluchtelingen uit Afrika komen....juist omdat ze voor elkaar de schijn ophouden en niet durven te vertellen dat het ze hier niet altijd zo goed gaat.
Families leggen met elkaar geld bij elkaar zodat 1 de overtocht naar Europa kan wagen.
En wat ga je dan zeggen tegen je familie, ik struggle hier? Nee je doet alles om maar geld terug te sturen en laat niks merken hoe moeilijk het is in Europa.
Dit 'keeping up appearances' is een groot probleem waarom mensen maar de bootjes in blijven stappen
Dus nee...ik zou echt geen geld geven.
En ook haar geen feestje laten geven op to's kosten.
zondag 15 augustus 2021 om 11:45
Whaha sorry ik reageer misschien wat overtrokken.
Bedoelde het meer in het algemeen.
Maar ik merk in mijn werk wel dat steeds meer mensen van de antillen naar Nederland komen nu het op de eilanden slecht gaat.
Helaas is het hier geen rozengeur en manenschijn voor ze, moeilijk om aan een huis en baan te komen. En ik merk ook dat ze veel moeite hebben met alle regels en instanties in Nederland.

zondag 15 augustus 2021 om 12:23
Dat, en ze hebben die producten vooral voor de Nederlanders. Zo dol is de gemiddelde Curaçaoënaar niet op drop en pindakaas.ExodusRedux schreef: ↑15-08-2021 11:06Ik heb jaren op Aruba en Curaçao gewoond. Je hebt daar gewoon alle Nederlandse producten in de winkel zoals pindakaas, stroopwafels en kroketten. Ik zou dus niet zulk soort eten geven, dat is gewoon vreemd.
Kleding doet het bij mijn familie op Curaçao trouwens ook goed. Kan gewoon Zara zijn, of andere merken die hier beter verkrijgbaar zijn. Of ik heb m’n oma eens zachte Ecco-schoenen gegeven, bijvoorbeeld.
zondag 15 augustus 2021 om 12:44
Dat dacht ik ook. Verwen haar als ze hier is en koop wat leuks en nuttigs voor haar dat daar duurder of slecht verkrijgbaar is. Vraag gewoon waar je haar een plezier mee kunt doen. Desnoods stuur je het op als ze het niet mee kan nemen.
Of neem haar een weekje in huis. De coronagevallen lopen op daar en België heeft al besloten om de lijnvluchten naar Curacao voorlopig op te schorten.
Oh ja, en een foto van je kind moet natuurlijk een foto van oma met jou en je kind zijn.
Of neem haar een weekje in huis. De coronagevallen lopen op daar en België heeft al besloten om de lijnvluchten naar Curacao voorlopig op te schorten.
Oh ja, en een foto van je kind moet natuurlijk een foto van oma met jou en je kind zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 15 augustus 2021 om 13:41
Vind ik ook... Behoorlijk bedrag voor iemand waar ik geen band mee heb. Ook al is ze oud en de laatste x dat we elkaar kunnen zien. Oma zou ook blij moeten zijn met foto van achterkleinkind denk ik dan. Of een leuk dagje weg om jouw omgeving te zien.sneeuwvrouw schreef: ↑15-08-2021 08:36Jeetje, echt nooit dat ik 100€ ga geven aan oma die ik nooit zie! Een leuk bloemetje of een etentje kan ze krijgen!
Gebruiken ze op de ABC eilanden ook euro's!? Nooit geweten

zondag 15 augustus 2021 om 13:46
Misschien lees ik er overheen, maar ik zie nergens dat ze destijds dingen als drop en pindakaas meebracht. Hollandse cadeautjes, dat kan toch van alles zijn?
Ik zou ook geen honderd euro gaan geven aan iemand die je amper kent. Gewoon een etentje lijkt me inderdaad prima.
Ik zou ook geen honderd euro gaan geven aan iemand die je amper kent. Gewoon een etentje lijkt me inderdaad prima.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 15 augustus 2021 om 13:47
En je hebt 9 jaar bespaard op verjaardagscadeaus omdat je elkaar niet zag.
9 x 25 euro voor een cadeau en je bent meer kwijt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zondag 15 augustus 2021 om 14:13
Nee, maar dollars of euro’s kun je overal makkelijk wisselen.koekie1980 schreef: ↑15-08-2021 13:41Vind ik ook... Behoorlijk bedrag voor iemand waar ik geen band mee heb. Ook al is ze oud en de laatste x dat we elkaar kunnen zien. Oma zou ook blij moeten zijn met foto van achterkleinkind denk ik dan. Of een leuk dagje weg om jouw omgeving te zien.
Gebruiken ze op de ABC eilanden ook euro's!? Nooit geweten![]()

zondag 15 augustus 2021 om 14:26
Oh ja, ik heb ook eens een Creusetpan gegeven, mijn oma kookte veel stoofgerechten. Maar ja, daar moet je iemand iets beter voor kennen (hoewel ik mijn oma ook maar een paar keer in mijn leven heb gezien). Ze had al zo’n pan, maar heel oud, en daar (destijds) relatief duur.
Alleen niet zo handig als ze er mee terug moet vliegen. Hoewel ik er zelf wel mee die kant op ben gevlogen.
Alleen niet zo handig als ze er mee terug moet vliegen. Hoewel ik er zelf wel mee die kant op ben gevlogen.