Gezondheid alle pijlers

'Yaz' pil

16-08-2021 17:43 30 berichten
Hallo,

Vandaag bij de gynaecoloog geweest voor anticonceptie. Ik heb PCOS.
De gynaecoloog adviseerde de Yaz pil.

Iemand ervaring met deze pil?

Zelf ben ik best 'bang' voor de pil ivm verhoogde kans op trombose :-(. Ik ben 27 jaar!
Ik las dat naar mate je ouder wordt de kans op trombose toeneemt.. ben geen puber meer. Dus ben er best bang voor.
Wat zei gynaecoloog toen je dit aan hem/haar vroeg?
De kans op trombose door de pil is 3-4/10.000 per jaar. Dat is echt nihil. Als je zorg dat je niet rookt en verder een gezonde leefstijl nastreeft is de kans dat je trombose krijgt van de pil gelukkig erg klein. Ik ga er hierbij wel vanuit dat de gyn je medische (familie-)geschiedenis kent m.b.t. stollingsproblematiek e.d.

Ik heb zelf ervaring met de Yasminpil. Nou, alarmbellen hoor! Kans op trombose TWEE KEER ZO GROOT bij derde generatie pillen! Ja.. 7-8/10.000 per jaar dus. Nog steeds super weinig. Als ik ooit weer aan de pil ga (nu zwanger) dan wil ik precies deze pil weer. Voelde me er mentaal heel stabiel bij.
Ik heb de pil tot mijn 50ste geslikt
Geen trombose gehad hoor

Zit er trombose in jouw familie?
Is de Yasminpil dezelfde als jij bedoeld?

Dan heb ook ik ervaring met deze pil.

Ik slik al jaren de pil. Vanaf mijn 16e. Wel enkele keren gewisseld. Eerste pil was een hele zware pil (Diane), ook ooit de Nuvaring een tijd gebruikt na de zwangerschap.

Ik had de Yasmin lange tijd en was hartstikke tevreden. Tot deze ineens werd vervangen door een andere pil met dezelfde samenstelling. Yasmin zou niet meer verkrijgbaar zijn geweest (was bij begin Corona). Die vervangende pil zou exact gelijk zijn ware het niet dat ik hierdoor een onaangename geur ontwikkelde aan de onderkant. Ik heb en heel goed reukorgaan en dacht in eerste instantie dat ik niet ok was. Elke keer wanneer ik op toilet kwam was ik vies van mezelf.
Ik meldde me vrij snel met deze klacht en daar vertelde men mij dat dit een bijwerking kon zijn. Het komt niet vaak voor, echter het komt voor. Ik stapte over naar weer een andere soortgelijke pil en sindsdien is de geur verdwenen.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 16-08-2021 18:13
1.53% gewijzigd
K0koro schreef:
16-08-2021 17:48
De kans op trombose door de pil is 3-4/10.000 per jaar. Dat is echt nihil. Als je zorg dat je niet rookt en verder een gezonde leefstijl nastreeft is de kans dat je trombose krijgt van de pil gelukkig erg klein. Ik ga er hierbij wel vanuit dat de gyn je medische (familie-)geschiedenis kent m.b.t. stollingsproblematiek e.d.

Ik heb zelf ervaring met de Yasminpil. Nou, alarmbellen hoor! Kans op trombose TWEE KEER ZO GROOT bij derde generatie pillen! Ja.. 7-8/10.000 per jaar dus. Nog steeds super weinig. Als ik ooit weer aan de pil ga (nu zwanger) dan wil ik precies deze pil weer. Voelde me er mentaal heel stabiel bij.
Ja ze heeft inderdaad gevraagd of er trombose in de familie voorkomt. Dit is niet.
FeeLucifer01 schreef:
16-08-2021 17:45
Wat zei gynaecoloog toen je dit aan hem/haar vroeg?
Dat het verwaarloosbaar is. En vooral voorkomt bij mensen met overgewicht. Ik heb geen overgewicht en heb een actief beroep. En wandel dagelijks.
Gizmoreturns schreef:
16-08-2021 17:51
Ik heb de pil tot mijn 50ste geslikt
Geen trombose gehad hoor

Zit er trombose in jouw familie?
Nee gelukkig niet
Wobbeltje schreef:
16-08-2021 18:14
Dat het verwaarloosbaar is.
En dan kom je hier wat precies vragen?
Ik ben normaal meer een meelezer, maar ik heb ervaring met deze pil en een hele slechte helaas. Net als jij ben ik jong en helemaal gezond, zonder trombose in de familie. Na een korte periode aan deze pil ben ik in het ziekenhuis beland. Wegens herkenbaarheid wil ik niet te veel ingaan op wat ik had, maar ik heb toen naderhand pas ervaringen gelezen van anderen over deze pil en mijn klachten komen veel vaker voor. Natuurlijk hoeft dit helemaal niet te zeggen dat jij het krijgt, maar lees je goed in voordat je er aan begint, de samenstelling is echt anders dan de normale pil.
Ttroeteltje schreef:
16-08-2021 18:12
Is de Yasminpil dezelfde als jij bedoeld?
De Yaz bestaat uit dezelfde bestanddelen als de Yasmin, maar iets andere dosering. Ze lijken dus erg op elkaar :). Ik kreeg trouwens ook klachten van de nepyasmin. Geen libido meer over en zooo emotioneel instabiel.
Cutthechitchat schreef:
16-08-2021 18:25
Ik ben normaal meer een meelezer, maar ik heb ervaring met deze pil en een hele slechte helaas. Net als jij ben ik jong en helemaal gezond, zonder trombose in de familie. Na een korte periode aan deze pil ben ik in het ziekenhuis beland. Wegens herkenbaarheid wil ik niet te veel ingaan op wat ik had, maar ik heb toen naderhand pas ervaringen gelezen van anderen over deze pil en mijn klachten komen veel vaker voor. Natuurlijk hoeft dit helemaal niet te zeggen dat jij het krijgt, maar lees je goed in voordat je er aan begint, de samenstelling is echt anders dan de normale pil.
Ik snap dat je wilt waarschuwen, maar als je niet deelt wat je had en of het trombosegerelateerd is, zaai je natuurlijk een boel angst bij een toch al angstige TO wiens behandelend arts(!) de Yaz voorstelt. Nu kan TO niet eens opzoeken wat de prevalentie van 'jouw' bijwerking is. Hoe kom je erbij dat de samenstelling anders is dan "de normale pil"? Wat is dan volgens jou de normale pil? Alle pillen verschillen, daarom zijn er verschillende soorten.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 16-08-2021 18:40
3.19% gewijzigd
Cutthechitchat schreef:
16-08-2021 18:25
Ik ben ook wel benieuwd wat dit dan is.
Wobbeltje schreef:
16-08-2021 18:14
Dat het verwaarloosbaar is. En vooral voorkomt bij mensen met overgewicht. Ik heb geen overgewicht en heb een actief beroep. En wandel dagelijks.
Nou, dan heb je je antwoord toch?
K0koro schreef:
16-08-2021 18:31
Ik snap dat je wilt waarschuwen, maar als je niet deelt wat je had en of het trombosegerelateerd is zaait natuurlijk een boel angst bij een toch al angstige TO wiens behandelend arts(!) de Yaz voorstelt. Nu kan TO niet eens opzoeken wat de prevalentie van 'jouw' bijwerking is. Hoe komt je erbij dat de samenstelling anders is dan "de normale pil"? Wat is dan volgens jou de normale pil?
Ik bedoelde dat er andere hormonen in zitten dan de standaard Microgynon pil, daarom werd de Yaz aan mij voorgeschreven. Ik snap wat je zegt, het is niet mijn bedoeling om angst te zaaien, maar ik had gewild dat iemand van tevoren tegen mij had gezegd om me er beter in te verdiepen. Dat had me heel wat ellende bespaard namelijk. TO mag me natuurlijk altijd een PB sturen als ze wil weten wat mijn klachten waren, maar het is inderdaad onder andere trombose gerelateerd
Sjah, ook de microgynon geeft dus trombose bij 3-4/10.000 vrouwen. Misschien had een andere pil tot hetzelfde probleem geleid bij jou. Dat weet je niet.

Fijn dat TO je even kan PBen.

@TO, ik kan alleen maar zeggen dat ik zou afgaan op je behandelend arts die jouw voorgeschiedenis kent. Alles in het leven heeft risico's. Je arts noemt dit een verwaarloosbare.
Alle reacties Link kopieren
Zit anti-mannelijkheidshormoon in. Dat werkt goed tegen verhoogde talgproductie (wat voorkomt bij acne) en tegen haarverlies.

De prijs kan zijn een soort onwelbevinden (uiteraard niet bij iedereen) en een iets grotere kans op trombose.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Microgynon geeft juist een iets grotere kans op haaruitval en puistjes en je voelt je er wat beter onder.

Deze heb ik een lange tijd gehad. Ik vond hem toen heel goed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Was een heel schandaal over dat artsen derde generatie pillen voorschreven omdat ze door de producenten van die pillen nogal gepusht werden en allerlei dingen kregen.
Ik zou niet snel een derde generatiepil slikken, mij te veel bijwerkingen en gedoe rondom die dingen. Niets mis met kritisch blijven op het advies van een arts.

Waarom geen tweede generatiepil to?
Ik heb geen ervaring met de yaz, wel met yasmin (generieke varaint dan he, het gaat hier om de werkzame stoffen). En die bevalt mij prima. Van de microgynon had ik klachten van braken/misselijkheid, dat heb ik nu niet meer. Tevens werd mijn acne ook erger na het stoppen met de microgynon en dit werd weer minder na het starten van yasmin.

En zoals al geschreven, het risico op trombose is verwaarloosbaar.
ClumsyNinja schreef:
16-08-2021 18:58
Was een heel schandaal over dat artsen derde generatie pillen voorschreven omdat ze door de producenten van die pillen nogal gepusht werden en allerlei dingen kregen.
Ik zou niet snel een derde generatiepil slikken, mij te veel bijwerkingen en gedoe rondom die dingen. Niets mis met kritisch blijven op het advies van een arts.

Stemmingswisselingen heel erg.. heb een verleden met depressies.
Wobbeltje schreef:
16-08-2021 19:27
Stemmingswisselingen heel erg.. heb een verleden met depressies.
En waarom dan geen twee- of drie fasen pil proberen?
ClumsyNinja schreef:
16-08-2021 19:33
En waarom dan geen twee- of drie fasen pil proberen?
Over welk soort heb je het dan? Ik heb Microgynon 30 geslikt. Hier stemmingswisselingen van en leverfunctiestoornissen (heb wel eens een alvleesklierontsteking gehad)
ClumsyNinja schreef:
16-08-2021 18:58

Het is ook maar de vraag of de derde generatiepillen verhoogder risico heeft op trombose tov de eerste.
Het was bekend dat de anticonceptiepil trombose kon geven. Men had verwacht met de komst van de derde generatiepillen dat dit risico af zou nemen vanwege het gunstige effect op de stofwisseling en cholesterol. Er was dus een focus op de trombose en de pil kwam op de markt er er kwamen meldingen van trombose. Er werden waarschuwingen gestuurd als the pill kill. Wat lekker tactisch. De kans op trombose is vooral in het eerste jaar van gebruik het hoogste. Op grond daarvan is te verwachten dat bij nieuwe pillen meer gevallen van trombose voorkomen. Mogelijk zouden deze mensen ook trombose gehad hebben met de eerste generatie. Maar dat weten we niet, omdat in die tijd de informatie niet op dezelfde manier is vergaard. Maar de toon was wel gezet met the pill kills.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Dubbel
Chocolate is the answer, who cares what the question is..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven