Stedentrip in februari met mooi weer

maandag 2 augustus 2021 om 11:26
dinsdag 17 augustus 2021 om 12:36
In de steden is het hebben van een auto juist alleen maar irritant en duur. Dus ga inderdaad lekker met bus of trein.
Ik vond ook de Mezquita in Cordoba indrukwekkender dan het Alhambra. En ik vond Granada erg tegenvallen behalve de gratis tapas. Dat Albaycin vond ik net Disneyland of Volendam, zo 'gemaakt' allemaal. Ik werd er ook telkens lastig gevallen door Roma-vrouwen die dan een 'gratis' roos of iets anders willen geven maar dan natuurlijk geld van je willen. Eentje greep mijn hand en hield die vast met haar lange nagels heel diep erin gedrukt, al nep-glimlachend en dwepend. Ik moest me echt los rukken en die nagelafdrukken stonden nog een uur in mijn huid.
Álles doen is wel te heftig lijkt me. Gewoon lekker rondslenteren in de steden waar je heen gaat.
Ik vond ook de Mezquita in Cordoba indrukwekkender dan het Alhambra. En ik vond Granada erg tegenvallen behalve de gratis tapas. Dat Albaycin vond ik net Disneyland of Volendam, zo 'gemaakt' allemaal. Ik werd er ook telkens lastig gevallen door Roma-vrouwen die dan een 'gratis' roos of iets anders willen geven maar dan natuurlijk geld van je willen. Eentje greep mijn hand en hield die vast met haar lange nagels heel diep erin gedrukt, al nep-glimlachend en dwepend. Ik moest me echt los rukken en die nagelafdrukken stonden nog een uur in mijn huid.
Álles doen is wel te heftig lijkt me. Gewoon lekker rondslenteren in de steden waar je heen gaat.
You can never have too many hats, gloves and shoes

dinsdag 17 augustus 2021 om 15:54
was nu aan het denken aan het volgende
dag 1 ochtend aankomst Sevilla
middag sevilla
dag 2 hele dag sevilla
dag 3 ochtend sevilla
middag trein naar cordoba
dag 4 hele dag Cordoba
dag 5 ochtend cordoba -Granada
middag alhambra
dag 6 ochtend trein naar malaga
middag malaga
dag 7 naar huis
haha voel me een enorme ontdekkingsreiziger als ik dit alleen ga doen
middag sevilla
dag 2 hele dag sevilla
dag 3 ochtend sevilla
middag trein naar cordoba
dag 4 hele dag Cordoba
dag 5 ochtend cordoba -Granada
middag alhambra
dag 6 ochtend trein naar malaga
middag malaga
dag 7 naar huis
haha voel me een enorme ontdekkingsreiziger als ik dit alleen ga doen

dinsdag 17 augustus 2021 om 16:40
Ga naar de Mezquita meteen zodra hij 's ochtends open gaat. Dan is het nog heel rustig, en ook mogen dan nog geen tourgroepen binnen die in de weg lopen met gids en al. Ik meen dat het om 8 uur open gaat maar check het even.
Als je nog tijd hebt, lees dan van tevoren "De hand van Fatima", een roman van Ildefonso Falcones. Daarin gaat het heel veel over het ontstaan van de Mezquita (het is door de eeuwen heen steeds heen en weer gegaan van moskee naar kerk en terug). Ook het Alhambra komt er geloof ik wel in voor. Verder een mooi liefdesverhaal en veel over die strijd tussen 'de moren' en de Christenen.
Door dat gelezen te hebben, maakte de Mezquita zoveel meer indruk op me!
Oh en vergelijk ook de trein met de busservices. Soms zijn bussen sneller en goedkoper.
Als je nog tijd hebt, lees dan van tevoren "De hand van Fatima", een roman van Ildefonso Falcones. Daarin gaat het heel veel over het ontstaan van de Mezquita (het is door de eeuwen heen steeds heen en weer gegaan van moskee naar kerk en terug). Ook het Alhambra komt er geloof ik wel in voor. Verder een mooi liefdesverhaal en veel over die strijd tussen 'de moren' en de Christenen.
Door dat gelezen te hebben, maakte de Mezquita zoveel meer indruk op me!
Oh en vergelijk ook de trein met de busservices. Soms zijn bussen sneller en goedkoper.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 17-08-2021 16:41
6.09% gewijzigd

dinsdag 17 augustus 2021 om 16:41
Ik zou je tijd beter verdelen. Met AVE tussen Sevilla en Córdoba ben je er al in 45 min en ik zou dan op dag 3 ‘s ochtends al naar Córdoba gaan. Trein gaat niet vaak tussen Córdoba en Granada dus heb ik je schema daaraan aangepast (willekeurige dag in oktober 2021 genomen om tijden te zien). Tussen Granada en Málaga is de bus sneller, flexibeler en betrouwbaarder dan de trein, dus dat zou ik voor dat traject overwegen. (Verder is de trein meestal een stuk duurder dan de bus, maar dat heb je er vast voor over).
In Spanje is er meer leven ‘s avonds dus reken die tijd mee.
middag / avond Sevilla
dag 2 hele dag sevilla
dag 3 ochtend Sevilla
rond 13:00 trein naar Córdoba
middag/ avond Cordoba
dag 4 overdag Cordoba
rond 16:00 trein naar Granada
dag 5 hele dag Granada
dag 6 ochtend trein bus(!) naar malaga
middag malaga
dag 7 naar huis
In Spanje is er meer leven ‘s avonds dus reken die tijd mee.
middag / avond Sevilla
dag 2 hele dag sevilla
dag 3 ochtend Sevilla
rond 13:00 trein naar Córdoba
middag/ avond Cordoba
dag 4 overdag Cordoba
rond 16:00 trein naar Granada
dag 5 hele dag Granada
dag 6 ochtend trein bus(!) naar malaga
middag malaga
dag 7 naar huis
dinsdag 17 augustus 2021 om 16:44
Ja precies, en dat maakt de siestatijd (ongeveer 15 - 17 uur) de beste tijd om te reizen tussen steden. Dan zijn toch de musea en winkels en restaurants dicht. 's Ochtends kan je nog van alles zien en doen. En 's avonds na 17 uur ook. Ik ging altijd 's avonds naar musea, die flamencovoorstelling, Arabische baden, en daarna laat eten.

dinsdag 17 augustus 2021 om 16:59
Voor Sevilla heb ik een georganiseerde activiteit geboekt tussen 19:00 en 21:00 en schuif daarna zo door om wat te eten.
Momenteel met covid zijn de openingstijden wel wat beperkter, Bellas Artes is bijvoorbeeld maar tot 15:00 open, en Lebrija in het weekend alleen tussen 10-14:00. In februari is dat mogelijk ook zo (laagseizoen).
Momenteel met covid zijn de openingstijden wel wat beperkter, Bellas Artes is bijvoorbeeld maar tot 15:00 open, en Lebrija in het weekend alleen tussen 10-14:00. In februari is dat mogelijk ook zo (laagseizoen).