Welke E-reader
woensdag 18 augustus 2021 om 19:06
Wellicht meerdere topics herover geopend, maar ik vind alleen maar oudere topics.
Graag wil ik een e-reader.
Incl verlichting, dat is de voornamelijkste vereiste.
Ik lees veel over de kobo.
Verder geen idee welke nou goed is, ik lees zoveel reviews..dus dan hier ook nog maar wat advies vragen hierover.
Iemand tips/advies/raad whatever..
Graag wil ik een e-reader.
Incl verlichting, dat is de voornamelijkste vereiste.
Ik lees veel over de kobo.
Verder geen idee welke nou goed is, ik lees zoveel reviews..dus dan hier ook nog maar wat advies vragen hierover.
Iemand tips/advies/raad whatever..
woensdag 18 augustus 2021 om 21:04
Wauw..dank voor jullie reacties..super fijn.
ik twijfel tussen de Libra, Nia en Clara.
Maar ik ga nu ook even naar de pocketboek kijken.
Ik heb een Kobo, maar zonder verlichting, en dat vind ik niet fijn.
Middels iPad geprobeerd, maar voor buiten lezen, bijv op strand oid, is het waardeloos ivm licht en reflectie v scherm.
ik twijfel tussen de Libra, Nia en Clara.
Maar ik ga nu ook even naar de pocketboek kijken.
Ik heb een Kobo, maar zonder verlichting, en dat vind ik niet fijn.
Middels iPad geprobeerd, maar voor buiten lezen, bijv op strand oid, is het waardeloos ivm licht en reflectie v scherm.
woensdag 18 augustus 2021 om 21:07
Ik vond negatieve ervaringen over elk model e-reader, van alle verschillende merken. Nou is het ook zo dat de negatieve natuurlijk altijd blijven hangen. Maar ik las in die reviews ook dat Bol.com het altijd goed opgelost heeft EN ik heb zelf ook enkel top ervaringen met de service van Bol.com, dus heb 'm daar besteld en ik zie het dan wel, mochtie stuk gaan.pepernootje0 schreef: ↑18-08-2021 21:03Hier las ik best veel negatieve ervaringen ver, nu twijfel ik weer..
Ik denk eerlijk gezegd ook dat er veel mensen zijn die een e-reader (welk merk dan ook) vergelijken met een snelle tablet qua prestaties en dat is het gewoon niet. Je moet misschien eens even een halve seconde geduld hebben nadat je ergens op hebt geklikt. Ik zie zo voor me dat men tik tik tik, terug, verder en maar weer terug, tik tik doet omdat het apparaat niet zo rete snel reageert als hun tablet of smartphone en dat op die manier ook een hoop e-readers gesloopt worden.
*edit-
Het bladeren in de boeken (en dus het lezen) gaat wel echt heel snel hoor, maar als je terug wilt naar de boekenkast of de instellingen ofzo dan is het niet zo snel als een nieuwe smartphone zeg maar.
_melon wijzigde dit bericht op 18-08-2021 21:12
9.56% gewijzigd
woensdag 18 augustus 2021 om 21:10
Irregular_Choice schreef: ↑18-08-2021 20:29Hier ook een pocketbook. Kan er boeken naartoe mailen en dan staan ze er op, dat is erg prettig en makkelijk.
Maar verder ben ik toch weer over op gewone boeken. Ik kan niet wennen aan een ereader. Lees er geen boek meer op uit. Dus op vakantie gaat er weer een gewone stapel mee, vind dat fijner![]()
Dit zou mijn tekst kunnen zijn, ik lees graag en bij vlagen heel veel , ik vind mijn pocketbook nog steeds een superslim en handig ding maar ik kan er niet lekker een dik boek op lezen.
Mijne heeft ook audio dus ik had bedacht er maar s een luisterboek, slaapgeluiden of iets van delta/gammawaves op te zetten misschien is dat wat al heb ik meestal te weinig focus voor podcast/luisterboek
woensdag 18 augustus 2021 om 21:13
Bij die oude van mij was het geen kwestie van een halve seconde, of zelfs een paar seconden. Die bleef geregeld gewoon hangen en dan moest ik opnieuw opstarten. En als het wel werkte duurde het ook langer dan een halve seconde._melon schreef: ↑18-08-2021 21:07Ik vond negatieve ervaringen over elk model e-reader, van alle verschillende merken. Nou is het ook zo dat de negatieve natuurlijk altijd blijven hangen. Maar ik las in die reviews ook dat Bol.com het altijd goed opgelost heeft EN ik heb zelf ook enkel top ervaringen met de service van Bol.com, dus heb 'm daar besteld en ik zie het dan wel, mochtie stuk gaan.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat er veel mensen zijn die een e-reader (welk merk dan ook) vergelijken met een snelle tablet qua prestaties en dat is het gewoon niet. Je moet misschien eens even een halve seconde geduld hebben nadat je ergens op hebt geklikt. Ik zie zo voor me dat men tik tik tik, terug, verder en maar weer terug, tik tik doet omdat het apparaat niet zo rete snel reageert als hun tablet of smartphone en dat op die manier ook een hoop e-readers gesloopt worden.
*edit-
Het bladeren in de boeken (en dus het lezen) gaat wel echt heel snel hoor, maar als je terug wilt naar de boekenkast of de instellingen ofzo dan is het niet zo snel als een nieuwe smartphone zeg maar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 18 augustus 2021 om 21:15
Dan ga je er met een nieuwe zeker op voor uit!

woensdag 18 augustus 2021 om 21:19
Ik heb net een pocketbook aangeschaft en ben er blij mee. Ik had een Sony en het enige nadeel daarvan was dat hij geen schermverlichting had. Die was inmiddels ook al wat jaartjes oud, waardoor ook de ebooks van de bibliotheek er niet op konden.
Ik koop liever niet bij bol, dus dat abo is voor mijn geen reden om een kobo te kopen. De pocketbook lijkt erg op m'n oude sony, inderdaad met die knoppen onderin.
Verder was het voor mij belangrijk dat hij goed in de hand lag, dus ik ben wel even naar een winkel gegaan, om een aantal vast te houden.
Ik koop liever niet bij bol, dus dat abo is voor mijn geen reden om een kobo te kopen. De pocketbook lijkt erg op m'n oude sony, inderdaad met die knoppen onderin.
Verder was het voor mij belangrijk dat hij goed in de hand lag, dus ik ben wel even naar een winkel gegaan, om een aantal vast te houden.
Later is nu

woensdag 18 augustus 2021 om 21:50

woensdag 18 augustus 2021 om 21:52
woensdag 18 augustus 2021 om 22:19
Team fysieke knoppen hier. Een paar jaar geleden mijn oude e-reader (met knoppen) vervangen door een Kobo h2o.
De h2o had toen een net wat groter scherm dan de andere Kobo's en dat is prettig als je het lettertype wat groter wilt zetten. De verlichting vind ik erg fijn, waterdicht ook prettig maar ik mis fysieke knoppen. Het gebeurt regelmatig dat bij het tikken voor de volgende pagina, de e-reader niet reageert. Zo irritant als je dus denkt de volgende pagina te lezen maar je nog op dezelfde pagina zit. Vandaar dus mijn voorkeur voor een e-reader met knoppen.
De h2o had toen een net wat groter scherm dan de andere Kobo's en dat is prettig als je het lettertype wat groter wilt zetten. De verlichting vind ik erg fijn, waterdicht ook prettig maar ik mis fysieke knoppen. Het gebeurt regelmatig dat bij het tikken voor de volgende pagina, de e-reader niet reageert. Zo irritant als je dus denkt de volgende pagina te lezen maar je nog op dezelfde pagina zit. Vandaar dus mijn voorkeur voor een e-reader met knoppen.
woensdag 18 augustus 2021 om 22:36
Ik heb de Forma. Ja, echt belachelijk duur en groot, maar in een aanbieding gekocht (en met VVV bon) dus deed het niet zó'n zeer. Maar ik vind het echt zó fijn dat ik, zonder bril en met hele grote letters, gewoon kan lezen zonder slechts een paar woorden op het scherm te hebben.
Ik lees eigenlijk alleen maar in bed (en pre-baby in de tuin/strand) en ik heb 'm in een hoes. Hij staat op m'n nachtkastje, en zo lees ik ook, hoef alleen m'n pink op het scherm te tikken om te bladeren. Heerlijk om zo in slaap te vallen
Lichtsterkte op 1% en na 10 min niet gebladerd te hebben, gaat ie vanzelf op stand-by
Wat ik er ook fijn aan vind, is dat de fysieke knoppen (die ik eigenlijk alleen gebruik als ie niet in z'n hoes zit) automatisch "omdraaien" als je het boek in je andere hand (en dus "op z'n kop" vast hebt.
Ik lees eigenlijk alleen maar in bed (en pre-baby in de tuin/strand) en ik heb 'm in een hoes. Hij staat op m'n nachtkastje, en zo lees ik ook, hoef alleen m'n pink op het scherm te tikken om te bladeren. Heerlijk om zo in slaap te vallen

Wat ik er ook fijn aan vind, is dat de fysieke knoppen (die ik eigenlijk alleen gebruik als ie niet in z'n hoes zit) automatisch "omdraaien" als je het boek in je andere hand (en dus "op z'n kop" vast hebt.
donderdag 19 augustus 2021 om 00:06
Ik heb de Kobo Clara. Heerlijk licht en geen fysieke knoppen. Dat had mijn vorige ereader wel maar mis het totaal niet.
Ik droom nog wel over de nieuwe Kobo Elipsa. Dat leek me ook wel wat. Maar aangezien ik vooral liggend lees heb ik voor de lichte Clara gekozen.
Ik droom nog wel over de nieuwe Kobo Elipsa. Dat leek me ook wel wat. Maar aangezien ik vooral liggend lees heb ik voor de lichte Clara gekozen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 19 augustus 2021 om 00:09
O, die lijkt me zeker fijn. Wel erg duur.
Don't waste your time on jealousy,
donderdag 19 augustus 2021 om 00:27
Hier ook een Kobo. De eerste was een Glo, ruim 5 jaar gehad toen was hij op. Nu een Clara. Ik sta er mee op en ga ermee naar bed.
Middelste heeft ook een kobo, maar gebruikt m iets minder. Jongste is inmiddels aan de 2e, de eerste kon er niet goed tegen toen ze er in de tent bovenop ging staan. Repareren was helaas niet mogelijk.
Het fijne vind ik dat je bol account en je kobo account gekoppeld kunnen worden. Zo komen boeken die je bij bol koopt, automatisch na synchroniseren op je ereader. Ik heb geen abonnement, maar schaf ebooks aan.
Een tijdje geleden heb ik me wel geabonneerd op de mailservice van bookbub (https://www.bookbub.com). Je kunt dan aanvinken welke ereader je hebt en welk genre je wilt lezen, en krijgt vervolgens dagelijks een mailtje met aanbiedingen van goedkopere of gratis ebooks. Wel Engelstalig, maar dat vind ik ondertussen lekkerder lezen. Je wordt vervolgens doorgelinkt naar de site van jouw aanbieder, waar je de ebooks kunt toevoegen aan je account. Je schaft ze dus netjes aan. Inmiddels heb ik zoveel boeken in mn account dat ik voorlopig wel vooruit kan.
Enige nadeel vind ik dat de ereaders van mn kinderen dus ook aan mijn account gekoppeld zijn. Bij automatisch synchroniseren komen al mijn boeken ook op hun ereader te staan. Daar zouden ze een makkelijke oplossing voor moeten bedenken. Dat je iets actiever moet selecteren welke boeken op het apparaat moeten komen of zo.
Middelste heeft ook een kobo, maar gebruikt m iets minder. Jongste is inmiddels aan de 2e, de eerste kon er niet goed tegen toen ze er in de tent bovenop ging staan. Repareren was helaas niet mogelijk.
Het fijne vind ik dat je bol account en je kobo account gekoppeld kunnen worden. Zo komen boeken die je bij bol koopt, automatisch na synchroniseren op je ereader. Ik heb geen abonnement, maar schaf ebooks aan.
Een tijdje geleden heb ik me wel geabonneerd op de mailservice van bookbub (https://www.bookbub.com). Je kunt dan aanvinken welke ereader je hebt en welk genre je wilt lezen, en krijgt vervolgens dagelijks een mailtje met aanbiedingen van goedkopere of gratis ebooks. Wel Engelstalig, maar dat vind ik ondertussen lekkerder lezen. Je wordt vervolgens doorgelinkt naar de site van jouw aanbieder, waar je de ebooks kunt toevoegen aan je account. Je schaft ze dus netjes aan. Inmiddels heb ik zoveel boeken in mn account dat ik voorlopig wel vooruit kan.
Enige nadeel vind ik dat de ereaders van mn kinderen dus ook aan mijn account gekoppeld zijn. Bij automatisch synchroniseren komen al mijn boeken ook op hun ereader te staan. Daar zouden ze een makkelijke oplossing voor moeten bedenken. Dat je iets actiever moet selecteren welke boeken op het apparaat moeten komen of zo.
donderdag 19 augustus 2021 om 07:41
Het stukje dat ik bold heb gemaakt, is precies mijn verhaal. De Sony die ik had deed het eigenlijk nog prima, maar ja, er moeten wel nieuwe boeken op kunnen. En schermverlichting is echt wel fijn. Zat ik met mijn oude Sony op de bank, kat op schoot en het werd donker. Lettertype steeds groter maken werkt maar even.Dreamer schreef: ↑18-08-2021 21:19Ik heb net een pocketbook aangeschaft en ben er blij mee. Ik had een Sony en het enige nadeel daarvan was dat hij geen schermverlichting had. Die was inmiddels ook al wat jaartjes oud, waardoor ook de ebooks van de bibliotheek er niet op konden.

Ik heb de pocketbook gekozen want goede reviews (beter dan voor kobo. dan zitten er altijd wel een paar reviews tussen van mensen bij wie de reader hopeloos vastliep, of de batterij niet deugdelijk was), ook knopjes om mee te bladeren en verder geen poespas.
Enig nadeel: de knopjes waren glad afgewerkt, dus je kunt ze niet voelen. Wat niet zo handig is als je in het ongeveer donker zit (of eigenlijk: in bed ligt) te lezen. Ik heb een klein, bol stickertje op de vooruit-knop geplakt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
donderdag 19 augustus 2021 om 07:58
Dit! Top ding.
iPad zou ik echt niet doen, super onhandig.
Mijn man leest overigens op een Remarkable. Maar dat is tevens zijn notitieblok en word ook voor werk gebruikt.
donderdag 19 augustus 2021 om 08:15
Pocketbook! Getwijfeld tussen pocketbook en kobo libra, uiteindelijk net betere reviews gelezen over de pocketbook én destijds in een aanbieding kunnen kopen. Nog geen seconde spijt van gehad! Ik heb er vooral biebboeken op staan dus mis geen bol abonnement oid. Erg blij met het kleinere formaat, houdt lekker vast in 1 hand en liggend in bed, ook blij met de knoppen, dat vind ik toch handiger dan op het scherm tikken.
Pocketbook is overigens ook waterdicht, net als de Libra h2o dus ik val er met een gerust hart mee in slaap in bad
Pocketbook is overigens ook waterdicht, net als de Libra h2o dus ik val er met een gerust hart mee in slaap in bad

donderdag 19 augustus 2021 om 09:35
Ja, dat klopt wel. Maar als ik ze dan echt wil lezen, koop ik ze alsnog. Vaak heb ik nog zoveel boeken die ik wil lezen, dat dit niet voorkomt

Later is nu