Vragen over scheiding

16-08-2021 20:56 51 berichten
Om kort te zijn: 18 jaar huwelijk waarvan al velen jaren ruzie. Ik wil scheiden, hij dreigt alles te doen om mijn kapot te maken als ik bij hem weg ga.

Ik ben bang maar zal toch ooit een keer de stap moeten nemen. Een scheiding hoeft niet op stel en sprong, ik zit immers al jaren in deze ellende. Ik wil het goed voorbereiden. Daarom een paar vragen.

Kan je een bankrekening openen zonder dat je partner het weet? Ik wil een eigen rekening zodat ik mij in kan schrijven bij een woningbouwvereniging. Hij mag het niet weten en nu hebben we alleen een gezamenlijke rekening.

We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden en we hebben een koopwoning. Van mij mag hij er blijven wonen maar hij heeft geen geld om mij uit te kopen. Is het een heel gek idee om te regelen dat hij mij een vergoeding per maand betaalt voor het wonen in ons huis? En dan op papier zetten dat als hij wel het geld heeft om mij uit te kopen ik alsnog mijn geld krijg?

Wat is de snelste manier om aan een eigen woning te komen? Wij hebben een zoon van 15 en hij mag van mij zelf bepalen bij wie hij gaat wonen. Als hij voor mij kiest, heb ik dan recht op urgentie?

Hoeveel kost een scheiding ongeveer? Ik heb het niet heel breed en hij heeft schulden vanwege een slecht lopend eigen bedrijf. Omdat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd neem ik aan dat de helft van zijn schulden voor mijn rekening komen?

Waar moet ik nog meer aan denken?

Heel lief als jullie willen reageren/ helpen 🙏🏻😘
Wissewis schreef:
17-08-2021 18:52
Heb je zelf inkomsten?
Genoeg om de huur op te hoesten?

Anders is meer proberen te gaan werken ook al een idee.

Reken erop dat je geen urgentie krijgt.
Teveel scheidingen en mensen die dan voorrang zouden krijgen.
(De wachtlijsten zijn vaak al jaren ... Als ze dan ook nog eens iedereen met een scheiding eerst aan de beurt laten kan de rest zich maar beter uitschrijven.)

Kan je een paar maanden bij familie of vrienden terecht?

Is het ook een optie om nog een jaar of 3 aan te modderen, voorbereidingen te treffen en weg te gaan als kind gaat studeren / het huis uitgaat?
Een appartement met 1 slaapkamer huren is makkelijker te vinden en goedkoper dan met 2 slaapkamers.
Kinderen gaan in NL bijna niet met 18 weg, er is geen kamer te vinden/mega woningnood. En er is een leenstelsel.
Advocaat met toevoeging of advocaat van onvermogen googlen? Misschien verdien je te veel, maar je weet maar nooit.

https://www.advocaat-kosten.nl/wat-kost ... nvermogen/
Alle reacties Link kopieren
Sandrab7 schreef:
18-08-2021 22:38
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga een map maken met kopieën van
belangrijke gegevens.

Een advocaat om raad vragen durf ik niet.

Vraagt een verhuurder van particuliere verhuur naar je inkomen?
Absoluut en bijvoorbeeld ook of je altijd netjes je huur hebt betaald en naar je schulden.
Sandrab7 schreef:

Ja natuurlijk.
Hij/zij wil wel weten of jij je huur kunt betalen.
Bij de grotere verhuurkantoren moet je vaak minimaal 4,5 keer de maandhuur verdienen.
minnimouse schreef:
18-08-2021 23:25
Ja natuurlijk.
Hij/zij wil wel weten of jij je huur kunt betalen.
Bij de grotere verhuurkantoren moet je vaak minimaal 4,5 keer de maandhuur verdienen.
En afhankelijk bij wie ook nog een paar maanden borg.
dubbel
s-groot wijzigde dit bericht op 19-08-2021 11:06
97.43% gewijzigd
Sandrab7 schreef:
18-08-2021 10:46
Sorry voor de onduidelijkheid. We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

Het bedrijf van mijn man is een eenmanszaak.

Als ik de reacties zo lees kan ik me beter richten op particuliere huurwoningen.

Ik verdien nu 1800 per maand maar zou als ik ga scheiden meer kunnen gaan werken en er 2400 van kunnen maken.
Ik zie dat er particulier kamers te huur staan rond de 1100 euro. Dit is dan meestal met maar 1 slaapkamer. Als mijn zoon met mij mee wil zou ik dan zelf in de woonkamer moeten slapen.

Heeft iemand dit ooit zo gedaan? Is het te doen als je 1300 overhoudt om dan verzekeringen, gas, water licht, boodschappen, en kind van 15 te verzorgen? Ik heb een auto, desnoods doe ik die weg.

TO, ga het echt heel goed uitzoeken. Ook qua partneralimentatie (PA), want als je man schulden heeft omdat hij nauwelijks inkomen heeft dan kan dat nog een dingetje worden. Of als hij creatief gaat boekhouden.

Waarom zou je niet naar een advocaat durven? Het klinkt als een ingewikkelde situatie: jullie hebben schulden, lage inkomens, geen inschrijftijd dus aan een woning (of twee) komen wordt heel ingewikkeld. Daar kun je echt wel goede hulp bij gebruiken. Ga anders eens naar maatschappelijk werk om je verder op weg te laten helpen.

Ik gok dat geen van jullie beiden in het huis kan blijven wonen aangezien jullie geen van beiden genoeg hypotheek zullen krijgen. Dus ga ervan uit dat het huis verkocht zal moeten worden. Dat is dan wel weer heel gunstig voor die schulden, dan kunnen jullie beiden schuldenvrij uit de scheiding komen neem ik aan.

Maar let dus op die PA, dat je niet straks moet gaan betalen, of dat je je rijk rekent omdat hij jou moet betalen maar het niet doet (en ermee wegkomt door creatief boekhouden). En als je kind bij hem zou blijven wonen moet jij hem KA betalen.

FeeLucifer01 schreef:
18-08-2021 22:57
En, ja natuurlijk vraagt een verhuurder naar je inkomen.

En die zal niet alleen ernaar vragen, maar er ook bewijzen van willen zien. Met 2400 aan inkomen ga je heel moeilijk aan een particuliere woning met 1100 aan huur komen.
Ga ook vast eens goed bijhouden wat jullie huidige kosten zijn. Als je niet weet of je van 1300 euro rond kunt komen (netto?), dan moet je zorgen dat je dat weet voor je gaat scheiden, zodat je ook weet welke uitgaven je op kunt/moet bezuinigen en welke niet.
S-Groot schreef:
19-08-2021 11:05

Maar let dus op die PA, dat je niet straks moet gaan betalen.

Als zij meer verdient is het toch gewoon redelijk dat ze hem betaald.
Ga nu al meer werken en spaar de € 600,00 die je per maand meer gaat verdienen.
Dan heb je een spaarpot (een buffer).
Ga nu goedkoper boodschappen doen en koop geen kleding (als je dit deed) om de schulden niet verder te laten oplopen.
Probeer te bezuinigen zonder dat het opvalt bij je man.
Kijk naar campinghouders, kookhuisjes of vakantie huisjes waar je tijdelijk of definitief kan wonen.
Spoor je man aan om zijn schulden af te lossen.

Ik heb nog wel een vraag : als er schulden zijn, waarom werk je dan überhaupt niet meer uren en pas als je gescheiden bent?
Je bent toch samen verantwoordelijk voor de in- en uitgaven?
sugarmiss schreef:
19-08-2021 21:43
Als zij meer verdient is het toch gewoon redelijk dat ze hem betaald.

Uiteraard. Maar ik bedoel vooral dat ze rekening moet houden met die mogelijkheid.

Zoals het advies van Flexibel waarbij je van de regen in de drup zou kunnen komen: nu meer gaan werken om een buffer op te bouwen. Ze zijn in GvG getrouwd dus TO kan niet voor zichzelf een buffer opbouwen, dat is meteen gezamenlijk geld en man heeft net zoveel over dat geld te zeggen als TO dus die kan het ook vrolijk uitgeven. Maar hé, dan heeft ze wel voor de scheiding al lekker meer verdiend en wordt de kans dat zij PA moet betalen aan hem wel groter... .
As hij inderdaad schulden heeft gemaakt en jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dan zijn die schulden ook van jou. Ik zou dan liever eerder scheiden dan later.
Zorg wel eerst voor woonruimte!
En het huis kan beter verkocht worden om die schulden te betalen en om te voorkomen dat hij de hypotheek niet meer betaalt.
Vraag anders ook even naar voorlopige voorzieningen aan de advocaat.
S-Groot schreef:
20-08-2021 08:17
Uiteraard. Maar ik bedoel vooral dat ze rekening moet houden met die mogelijkheid.

Zoals het advies van Flexibel waarbij je van de regen in de drup zou kunnen komen: nu meer gaan werken om een buffer op te bouwen. Ze zijn in GvG getrouwd dus TO kan niet voor zichzelf een buffer opbouwen, dat is meteen gezamenlijk geld en man heeft net zoveel over dat geld te zeggen als TO dus die kan het ook vrolijk uitgeven. Maar hé, dan heeft ze wel voor de scheiding al lekker meer verdiend en wordt de kans dat zij PA moet betalen aan hem wel groter... .
Inderdaad niet zo'n slim advies van Flexibel.
flexibel schreef:
20-08-2021 08:13
Ga nu al meer werken en spaar de € 600,00 die je per maand meer gaat verdienen.
Dan heb je een spaarpot (een buffer).
Ga nu goedkoper boodschappen doen en koop geen kleding (als je dit deed) om de schulden niet verder te laten oplopen.
Probeer te bezuinigen zonder dat het opvalt bij je man.
Kijk naar campinghouders, kookhuisjes of vakantie huisjes waar je tijdelijk of definitief kan wonen.
Spoor je man aan om zijn schulden af te lossen.

Ik heb nog wel een vraag : als er schulden zijn, waarom werk je dan überhaupt niet meer uren en pas als je gescheiden bent?
Je bent toch samen verantwoordelijk voor de in- en uitgaven?
Ze spaart niet zo veel als ze gezamenlijke schulden hebben en gezamenlijk spaart.
Als jij meer verdient dan je man, kan jij dan niet in dat huis blijven wonen?
Of, als je man in het huis wil / kan blijven wonen: kan je zoon daar blijven? Dan zou je kunnen scheiden, en voor jezelf een kamertje huren - lage kosten maar toch het huis uit. Als het in de buurt is van je oude huis, kan je je zoon daar zien, bijvoorbeeld afspreken dat jij bepaalde avonden kookt, met zoon eet, in het weekend thuis bent als ex-man weg is etc.

Vroeger waren er een soort van studentenhuizen voor werkende mensen, dus samen keuken en badkamer, ieder je eigen kamer. Makkelijk te betalen met jouw inkomen, dan kan je nog sparen. Maar misschien bestaat dat niet meer.

(Eens met de rest: vraag professioneel advies. Hier alleen ideeen om over na te denken)
-Red- schreef:
17-08-2021 13:46
Nooit nooit nooit een koopwoning aanhouden met je ex, zeker niet als die al aankondigt je kapot te maken. Je kunt er niet op vertrouwen dat hij enzzz

Nooit een constructie met een ex die uit is op een vechtscheiding. Eens.

Maar nooit nooit nooit sowieso, nee niet mee eens. Mijn ex en ik hebben ons huis in de huizencrisis bewust wel aangehouden (ik ben ergens anders gaan wonen), anders hadden we met enorme onderwaarde moeten verkopen en misschien wel ruim 2,5 ton verlies gehad (hoger segment, destijds niet verkoopbaar), we hebben dat 8 jaar zo gedaan en onlangs voor een goede prijs verkocht.

Dus even blijven kijken naar het grotere geheel. Niet alle exen steken elkaar de ogen uit.
Geloof niet alles wat je denkt.
Sandrab7 schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga een map maken met kopieën van
belangrijke gegevens.

Een advocaat om raad vragen durf ik niet.

natuurlijk vraagt die ernaar! vaak moet je ook vooruit betalen en een borg. dus je hebt in eerste instantie al duizenden euro's nodig. En ook particuliere huizen liggen niet voor het oprapen.
Hoe gaat het TO?
Don't worry be happy
Hoi TO, er is al veel geschreven ik denk dat je het beste dit kan doen:
* Een mediator inschakelen, alles vertellen, plan opstellen.
* Af en toe geld opzij leggen om te sparen, niet via de bank.
* Huis opknappen en verkopen.
* Op zoek gaan naar huurwoning.

Maak een lijst wat je moet regelen. Stapje voor stapje kom je verder.
Trust me ik spreek uit ervaring!
Succes.
mother2009 wijzigde dit bericht op 28-08-2021 14:07
Reden: Foutje
68.18% gewijzigd
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Mother2009, je mag de OP niet quoten.

Een huurhuis vinden zal heel, heel moeilijk worden nu.
@justagirly, oeps ben tijdje niet actief geweest. Regels zijn dus gewijzigd.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Sandrab7 schreef:
18-08-2021 22:50
Ik kan zelf wel bij een vriendin terecht maar niet met mijn zoon samen.

Aan dat laatste dacht ik ook. 3 jaar uit zien te houden zodat onze zoon dan in elk geval 18 is. Alleen is de leeftijd dat kinderen de deur uitgaan gemiddeld tegenwoordig 24 jaar. Zo lang trek ik het echt niet.
Dan blijft je zoon voorlopig bij zijn vader totdat jij op eigen benen staat. Tenzij hij daar niet veilig is natuurlijk.

Die rekening openen zou geen probleem moeten zijn. Als je boodschappen doet, kan je 50 euro (ofzo) extra vragen, dan kan je dat op die nieuwe rekening storten. Als dat bij jullie in de supermarkt kan, hier (België) iig wel.
Life is short. Eat dessert first.
Hoewel adviezen hier met de beste bedoelingen en vaak vanuit eigen ervaring worden gegeven, kun je naar mijn idee beter professioneel advies vragen. Vooral omdat je zelf weinig kennis lijkt te hebben over praktische zaken waar je mee te maken gaat krijgen.
Er zijn bijvoorbeeld al grote verschillen tussen Nederland en België en je weet niet vanuit welk land welk advies komt.
Zeker wanneer er ook nog sprake is van een eigen bedrijf, een eigen huis en schulden, is de materie al snel te ingewikkeld om daar op een forum een goed advies over te krijgen.
Mee eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven