Met welke camper naar Zweden?

25-08-2021 08:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze droom voor 2022 of 2023 is met ons gezin naar Zweden in de bouwvak. Kids zijn dan 9 of 10 en 6 of 7 jaar. We zijn echte kampeerders en willen een camper huren.

Nu de vraag welke. Ik zie enorm grote campers van 6 a 7 meter maar is dat nodig? Wat willen we:
Rondreizen maar daarbij niet elke dag op reis, ook regelmatig 2 of 3 nachtjes op dezelfde plek.
We zullen ook gaan wildkamperen maar niet alle 3 weken.

Hebben we dan zo'n grote nodig? Of kan een kleinere ook? Ik vraag me af of een douche ook nodig is. Op de camping douchen we daar, die keren dat we wildkamperen is een handwasje ook prima. Vanuit onze caravan hebben we een safari chef als kookgerei dus zelfs een kookplaat hoeft er niet in. Wel een koelkast (of misschien volstaat koelbox zelfs ook maar ik weet niet hoeveel supermarkten we tegen komen).

Is een kleinere camper reëel? Ervaringen of andere tips?
met mijn ouders gingen we met miniscule camper/caravan weg. Maar dan sliepen broer & ik in tentjes.
ik zie nu hele gezinnen met VW-busjes op reis gaan, het moet kunnen

Ik heb zelf na mijn jeugd het kamperen afgezworen :)
Het is fijn om bij kou of slecht weer binnen te kunnen zitten zonder dat alles verbouwd moet worden, alleen al daarom is een grotere camper fijn.
Mijn eigen camper is bijna 7 meter, dat valt echt wel mee qua lengte.
Tuurlijk kan kleiner maar 6 meter is echt geen grote camper. Wij hebben een buscamper en die is 6 meter. Met zijn tweeën is dat goed te doen met zijn vieren lijkt dat me dat vrij klein. Zeker als je af en toe ook een dag binnen moet zitten ivm het weer. Wij gebruiken de douche in de camper zelden maar het toilet wel. Zeker als je vrij wil staan is dat wel handig.
Vrienden van mij zijn aan het sparen voor een Ford Nugget camper. Misschien zoek je zoiets?
Het verschil tussen 'grote' en kleiner campers zit hem als je met z'n vieren bent vooral in 9f je elke dag de zithoek moet ombouwen tot bed of niet.
Wij wonen/reizen als gezin sinds 5 maanden in een camper en hebben er één van 7 meter met achterin vaste bedden voor de kinderen. We hebben 3 maanden in Zweden doorgebracht. Prachtig land voor een camper, je kan op zoveel mooie plekken staan. Wij hebben een douche in de camper, maar hebben die niet gebruikt, ookal hebben we het merendeel van de tijd 'wild' gestaan. We stonden namelijk bijna elke dag aan een mooi helder meer waar we in konden zwemmen, of we gingen bv naar een zwembad of camping.

Onze camper van 7 meter voelde in Zweden trouwens niet als te groot. Er was ruimte genoeg.
Voor een vakantie zou ik zelf een kleinere ook prima vinden (dan zou ik de boel elke dag opklappen niet zo erg vinden), maar afgezien van bv lagere huurkosten denk ik dat een meter minder met Zweden als bestemming weinig meerwaarde heeft.
Een koelbox zou ik niet doen. Ten eerste koelt dat veel minder dan een koelkast, ten tweede kost een koelbox meestal veel stroom. En dat is niet handig als je op een plek staat zonder stroomvoorziening. Een zonnepaneel is dan mogelijk niet voldoende als hiervan ook gekoeld moet worden.

Zo'n kookgerei weet je zelf of dat voldoende is of niet. Het is waarschijnlijk niet altijd buiten kook weer in Zweden.

Welke lengte je wilt is afhankelijk van eigen instelling. Dat zul je toch echt zelf moeten ervaren. De een vind het geen probleem om elke avond de bank tot bed te verbouwen, de ander wel. Het ene gezin heeft meer ruimte nodig dan de ander.

Zoals gezegd hebben wij een camper van bijna 7 meter, dat is prima te doen. Onze camper is wel vrij hoog, dat is soms wel nadelig.
7 meter is toch niet zo groot?
Ik zou voor ruimte gaan.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
6-7 meter is helemaal niet groot. Ik zou absoluut niet kleiner nemen.
Wij hebben een camperbusje en hebben daar een voortent bij. We hebben 3 kinderen. Wij vinden dat prima. Bij droog weer ben je toch buiten.
We zijn in Zweden geweest. Echt een prachtig land trouwens! We hebben daar wild gekampeerd en dat ging goed. De wc was de natuur en douchen kan best een dag niet. In ons campertje zit een koelkast.
watdachtjehiervan schreef:
25-08-2021 14:01
De wc was de natuur
Euh...
watdachtjehiervan schreef:
25-08-2021 14:01
Wij hebben een camperbusje en hebben daar een voortent bij. We hebben 3 kinderen. Wij vinden dat prima. Bij droog weer ben je toch buiten.
We zijn in Zweden geweest. Echt een prachtig land trouwens! We hebben daar wild gekampeerd en dat ging goed. De wc was de natuur en douchen kan best een dag niet. In ons campertje zit een koelkast.
De wc was de natuur?. Lekker wild schijten? Gadverdamme wat asociaal.
Wickedwitch schreef:
25-08-2021 14:38
wat doen de dieren in het bos denk je? Ik neem in ieder geval aan dat het wc papier wel netjes weggegooid wordt.
mooiedromen schreef:
25-08-2021 09:21
Tuurlijk kan kleiner maar 6 meter is echt geen grote camper. Wij hebben een buscamper en die is 6 meter. Met zijn tweeën is dat goed te doen met zijn vieren lijkt dat me dat vrij klein. Zeker als je af en toe ook een dag binnen moet zitten ivm het weer. Wij gebruiken de douche in de camper zelden maar het toilet wel. Zeker als je vrij wil staan is dat wel handig.
Bij vrij staan zou ik een gat graven. Zeker voor de grote boodschap.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Dahlia74 schreef:
25-08-2021 10:31
Een koelbox zou ik niet doen. Ten eerste koelt dat veel minder dan een koelkast, ten tweede kost een koelbox meestal veel stroom. En dat is niet handig als je op een plek staat zonder stroomvoorziening. Een zonnepaneel is dan mogelijk niet voldoende als hiervan ook gekoeld moet worden.
Ik herken niks van wat je hier allemaal zegt. Wij hebben een koelbox op stroom, 220. Dat komt via de omvormer en via zonnepaneel. De onze staat 24/7 aan, zonder problemen. Onze box kan ook vriezen mocht dat moeten. Geweldig ding. En houdt kou beter vast door het deksel bovenop dan een deur aan de voorkant.
Nooit meer een koelkast hier.
liebeskind² wijzigde dit bericht op 25-08-2021 19:20
0.36% gewijzigd
Wij hebben in Zweden en Noorwegen gekampeerd met een Volkswagen California, een kleine camper dus. We konden er met 4 in slapen maar meestal sliepen de kinderen in een tentje. Zo'n kleine camper is ideaal op de wegen in de bergen als het wat smaller is en ook om te parkeren.
Op de meeste campings in Zweden is een keukentje aanwezig, dus daar heb je wat meer ruimte om te koken dan in de camper.
De camper kon prima een paar dagen zonder stroom (op de accu).
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Wickedwitch schreef:
Waarom? Gat graven, poepen, dichtgooien, papier meenemen of afbreekbare kopen. Niks asosiaal aan hoor.
Liebeskind² schreef:
25-08-2021 19:19
Waarom? Gat graven, poepen, dichtgooien, papier meenemen of afbreekbare kopen. Niks asosiaal aan hoor.
Ik zie het probleem ook niet. Rendieren gaan ook niet keurig naar de wc.
Wickedwitch schreef:
Dat is de natuur was de wc.

De wc was de natuur is nog veel gekker. ;)
DS1971 schreef:
25-08-2021 19:35
Dat is de natuur was de wc.

De wc was de natuur is nog veel gekker. ;)
Nou ja je begrijpt toch wat ze bedoelt :lol:
Wij hebben zelf een camper van 6,75m lang. Met 3 kinderen.
Ik vind het zelf belangrijk dat iedereen binnen kan slapen. Met name bij slecht weer of als we ergens wildkamperen. Niet overal kun je dan handig een tentje erbij zetten. Bovendien gaan we ermee op wintersport enzo, dus dan zijn tentjes geen optie.

Verder hebben we gewoon alles aan boord, koelkast op gas, met vriesvakje. Een chemisch toilet, zelfs een douche. Met zonnepaneel en huishoudaccu kunnen we een dag of 2/3 op 1 plek blijven zonder voorzieningen. Dat is ook wel fijn. Met een busje is het toch wat primitiever en onhandiger, denk ik.

In 2018 zijn we 3 weken naar Zweden geweest. Veel wildgekampeerd, dat kan daar heel goed. Een meter meer of minder maakt ook echt niet uit. De wegen zijn ruim en rustig. Alleen de Ferry tarieven zijn vaak lager als je minder dan 6 meter lang of 2(?) meter hoog bent. Maar dat red je ook weer niet met een vierpersoonsbusje dus dat maakt dan ook niet meer uit.
..
Wij hebben vw California en dit is wel krap, onze kinderen slapen in tentje en we hebben nog bustent bij om in te verblijven. In Zweden lijkt me dit echter niet zo n probleem omdat je hier voor weinig geld op bijna iedere camping een stumva kan huren en dan zou de camper alleen voor wildkamperen gebruikt worden. Voordeel aan een kleine camper is dat je mobieler bent en makkelijk met de camper boodschap kan doen of stadje Ed bezoeken.
Wij zijn net terug uit zweden. Camper van 6 m, kind van 9 en een grote hond. Was prima te doen; op campings sliepen kind en hond in een tentje, met wildkamperen in de camper (beetje krap).

Ik zou 6 meter wel echt te klein vinden met drie kids, en eerder voor ong 7 m gaan. Ik zou het belangrijkste vinden dat iedereen in de camper kan slapen. Dat maakt je stuk flexibeler. Een ingebouwde koelkast met vriesvak vind ik wel echt heel fijn, en een toilet ook. Evenals voldoende opbergruimte. Douche hebben we niet gebruikt; kan je volgens mij prima zonder.
Dank allemaal! Goede tips, we gaan ook nog kijken om te ervaren hoe ze zijn. Maar neig dus toch nav jullie tips naar grote met bedden die we niet steeds hoeven om te bouwen. En douche als optie, geen pre.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven