Vriendschappen die Corona niet overleefd hebben.
donderdag 26 augustus 2021 om 01:56
Wie herkent dit?
Na bijna 2 jaar geen feestjes, verjaardagen, borrels etc, merk ik dat met veel mensen het contact bekoeld is. Sommige heb ik echt al maanden niet meer gesproken. Het komt van twee kanten uiteraard, de belangstelling is er van mijn kant dus ook niet.
Ik ben binnenkort jarig en ik merk dat ik echt geen zin om de huiskamer of tuin te vullen met een boel mensen waar ik blijkbaar héél erg weinig mee heb. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik heb al 25 jaar twee boezemvriendinnen en ik ben heel hecht met mijn zussen. Eigenlijk vind ik dat wel genoeg.
Hebben jullie vergelijkbare ervaringen? Of met iedereen de draad gewoon weer opgepakt?
Na bijna 2 jaar geen feestjes, verjaardagen, borrels etc, merk ik dat met veel mensen het contact bekoeld is. Sommige heb ik echt al maanden niet meer gesproken. Het komt van twee kanten uiteraard, de belangstelling is er van mijn kant dus ook niet.
Ik ben binnenkort jarig en ik merk dat ik echt geen zin om de huiskamer of tuin te vullen met een boel mensen waar ik blijkbaar héél erg weinig mee heb. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik heb al 25 jaar twee boezemvriendinnen en ik ben heel hecht met mijn zussen. Eigenlijk vind ik dat wel genoeg.
Hebben jullie vergelijkbare ervaringen? Of met iedereen de draad gewoon weer opgepakt?
donderdag 26 augustus 2021 om 03:31
Mwah. Ik verbind geen conclusies tav vriendschap aan deze gekke periode. Sommige vrienden zijn meer doe-vrienden, dat ging even niet. En anderen (en ikzelf) hebben nare dingen meegemaakt waar weinig blijheid meer tegenover stond. Dan slaan sommige mensen ook wat meer naar binnen.
Ik heb met velen ook de draad voorzichtig weer opgepakt de afgelopen weken en dat waren echt heerlijke avonden.
Ik zie het dus wat minder zwart.
Ik heb met velen ook de draad voorzichtig weer opgepakt de afgelopen weken en dat waren echt heerlijke avonden.
Ik zie het dus wat minder zwart.
Everything is fluid
donderdag 26 augustus 2021 om 05:33
Ik weet oprecht niet wat een feestje is. Nooit begrepen. Laat staan dat ik feestjes mis.
Maar natuurlijk krijgen de meesten andere behoeften bij het ouder worden en voelen dan niet meer de behoefte om met (of zonder) een pilletje de Dancing Queen uit te beelden.
Maar natuurlijk krijgen de meesten andere behoeften bij het ouder worden en voelen dan niet meer de behoefte om met (of zonder) een pilletje de Dancing Queen uit te beelden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 26 augustus 2021 om 06:29
Jeetje… Lees jij de OP wel met wat aandacht?
En nu on topic. Ik heb ook een vriendschap dat al jaren wat stroef loopt, een beetje ‘verplicht’ want we kennen elkaar al 20 jaar. We lijken allebei de corona aan te grijpen om het echt te laten verwateren. Eerlijk gezegd ben ik er blij om.
donderdag 26 augustus 2021 om 06:45
Ik heb er niet zo'n last van maar ik ben zelf ook iedereen blijven zien, gewoon binnen de regels en soms rekten we die een klein beetje op 
Verjaardagen vierden we al nooit al groots, maar voor mijn eigen verjaardag zijn mijn ouders bv op visite geweest en met een vriendin ben ik een andere dag van wandelen in het bos om bij te kletsen.
Als je feestjes en borrelen in grote groepen bent gewend vergt het idd nog veel meer aanpassingsvermogen.
Verjaardagen vierden we al nooit al groots, maar voor mijn eigen verjaardag zijn mijn ouders bv op visite geweest en met een vriendin ben ik een andere dag van wandelen in het bos om bij te kletsen.
Als je feestjes en borrelen in grote groepen bent gewend vergt het idd nog veel meer aanpassingsvermogen.
donderdag 26 augustus 2021 om 07:21
Dat heb ik met mijn twee boezemvriendinnen en mijn zussen + hun partners ook. Die ben ik altijd blijven zien. En tussendoor ook veel appen/bellen. Altijd bij elkaar in beeld gebleven dus. Dat ging als vanzelf.
Dat heb ik met de rest niet.
donderdag 26 augustus 2021 om 07:25
Ik heb wel vrienden die heel anders dan ik denken over Corona (niet zoveel gelukkig) maar we hebben afgesproken dat we in discussies respectvol blijven en naar elkaar luisteren. Als het kennissen zijn dan verwaterd het wel.
Maar met mijn beste vriendin, die ik veel ben blijven zien, heb ik veel ruzie over Corona gehad. Dit is gelukkig nu geworden tot rustiger gesprekken. Mijn oplossing:
Toon ook begrip voor de ander, en ben het ook af en toe eens met de ander.
Maar met mijn beste vriendin, die ik veel ben blijven zien, heb ik veel ruzie over Corona gehad. Dit is gelukkig nu geworden tot rustiger gesprekken. Mijn oplossing:
Toon ook begrip voor de ander, en ben het ook af en toe eens met de ander.
donderdag 26 augustus 2021 om 07:31
Bij mij is die ‘rest’ er niet. Al ver voor Corona uitgewuifd. Dus ik snap prima dat je geen zin hebt die vage contacten weer op te pakken.
donderdag 26 augustus 2021 om 07:32
Hier worden feestjes nog steeds kleiner gehouden en daardoor heb ik sommige familieleden niet meer gezien sinds 1 januari 2020. Qua vrienden die heb ik al niet veel en wonen vaak niet in de buurt dus dat is er ook nog niet van gekomen.
Misschien toch eens tijd om binnenkort met een vriendin af te spreken.
Ik moet zeggen dat ik de feestjes en andere sociale verplichtingen niet mis. Ging ook voor Corona al bijna niet naar feestjes. Vind het leuk om met een klein groepje uit eten te gaan of thuis af te spreken maar de hele huiskamer vol? Nee.
Misschien toch eens tijd om binnenkort met een vriendin af te spreken.
Ik moet zeggen dat ik de feestjes en andere sociale verplichtingen niet mis. Ging ook voor Corona al bijna niet naar feestjes. Vind het leuk om met een klein groepje uit eten te gaan of thuis af te spreken maar de hele huiskamer vol? Nee.
donderdag 26 augustus 2021 om 07:35
Waarom nu zo'n sneer?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
donderdag 26 augustus 2021 om 07:45
Lijkt mij wel tellen ja. Contact is Contact.
Maar zelfs dat is hier niet aan de orde geweest. Een enkeling heb ik wel eens gepasseerd op het fietspad of kwam ik in een winkel tegen, en dan was het ook niet veel meer dan 'Hoi'.
Dus wat hebben we eigenlijk met elkaar?
Om dan iedereen nu te gaan uitnodigen voor mijn verjaardag, ik zie daar eigenlijk niks in.
Het is zo oppervlakkig.
Liever vier ik het dan kleiner met degene die ik dan toch als 'echte' vrienden beschouw.
Waar bij mij de twijfel zit is dat ik nu mogelijk de deur definitief dichtgooi, de contacten nu niet meer de kans geef om weer op te bloeien?
donderdag 26 augustus 2021 om 07:52
Huh?
Je bent nooit samen met vrienden of familie?
donderdag 26 augustus 2021 om 07:59
Ik ging pre corona ongeveer vier keer per jaar buiten de deur lunchen met een goede kennis. Altijd reuze gezellig om bij te praten, waarbij de lunch vaak overging in een kleine borrel. Eind 2018 heb ik haar voor het laatst gezien, in 2019 nooit meer iets van haar gehoord en corona heeft deze vriendschap definitief laten doodbloeden.
donderdag 26 augustus 2021 om 08:00
Mijn verjaardag vier ik nooit, en ik nodig ook weinig mensen thuis uit. Heb een aantal mensen inderdaad weinig gezien, maar ik vind het juist wel leuk dat dat weer begint te lopen. Dat zijn niet allemaal mijn hartsvrienden die mijn diepste geheimen kennen. Maar wel mensen waar ik veel lol mee kan hebben en leuke dingen mee doe. Dat vind ik ook belangrijk.
donderdag 26 augustus 2021 om 08:00
Ik denk daarom nu dat degene die ik bedoel, meer kennissen zijn gebleken i.p.v vrienden.
Want met mijn goede vriendinnen en mijn zussen (die tevens mijn vriendinnen zijn) is het contact juist heel hecht gebleven, ik denk dat we idd zelfs hechter geworden zijn.