Zwanger, erge vermoeidheid en slapeloosheid eerste trimester

28-08-2021 09:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ben pril zwanger (8 weken nu) en ik ben er heel blij mee.
Dat gezegd hebbende, ik ben alleen vanaf het moment dat ik erachter kwam tot nu doodmoe, zo moe dat ik na een simpel klusje in huis al moet gaan zitten.
Daar tegenover staat dat ik 's avonds bijna niet in slaap kom. Ik lig voor mijn gevoel constant te woelen en eigenlijk duurt het elke dag uren voordat ik in slaap kom. Daarna word ik voor mijn gevoel ook veel meer wakker dan eerst, ik slaap nauwelijks diep, doe alleen maar dutjes. Dit was voordat ik zwanger werd helemaal niet het geval, dus ik denk toch dat het hormonaal is.

Hebben jullie ervaring en misschien tips?
Alvast bedankt!
Ja heel herkenbaar. Het enige wat helpt is je er aan over geven. Lekker overdag dutjes doen, niet van jezelf verwachten dat je 's nachts moet slapen want dan wordt het een frustratie.

Trimester twee krijg je weer een beetje meer energie en dan kan je de babykamer gaan doen en kleertjes etc uitzoeken.

De laatste weken van je zwangerschap heb je waarschijnlijk weer dezelfde klachten als trimester 1.
Heel erg herkenbaar, had dit in alle 3 m'n zwangerschappen terwijl ik normaal gewoon snel in slaap val en goed slaap. Ik begreep er niets van, want ik was toch echt doodmoe. Ik deed geen duties overdag in de hoop dan beter te kunnen slapen 's nachts, maar dat hielp niks (en kon nauwelijks m'n ogen open houden overdag).

Helaas geen tips, behalve dus herkenning en dat het bij mij ineens een stuk beter werd na ongeveer 11 weken. Hoop dat dat voor jou ook zo geldt. Ik heb overigens wel zo'n voedingskussen gekocht om tussen m'n benen te doen, dat hielp soms en soms juist totaal niet. Dat zou je nog kunnen proberen, sommige zwangeren zweren erbij.
Gefeliciteerd je bent zwanger! En meteen krijg je dit kado als eerste!

Dit werd bij mij in het tweede trimester minder en in het derde was het weer terug.

En dat stopte pas toen ze 2,5 was.
Helaas hoort het erbij en moet je het dus gewoon accepteren. Je lichaam is bezig om een mensje te maken en dat kost gewoon heel veel energie. Veel rusten en niet te veel willen doen!
Gefeliciteerd!

Heel herkenbaar. Ik ben net bevallen van de tweede en bij beide zwangerschappen had ik dit ook.

Bij oudste tot een week of 20.
Bij de jongste enorm moe en niet kunnen slapen tot een week of 16 en toen kwam de slapeloosheid terug rond de 35 weken.

Het enige wat hielp was me er aan over geven. Maak je zelf prioriteit boven je huishouden of sociale verplichtingen. Het is even niet anders en haat, hopelijk, weer voorbij!
Ik herken de slapeloosheid ook van mijn eerste zwangerschap. En hoewel het bij veel mensen beter wordt in het tweede trimester, heb ik er mijn hele zwangerschap last van gehad. Ik heb toen maar doorgebuffeld en dat zou ik niet aanraden. Je hebt je energie ook nodig na een bevalling.

Deze zwangerschap merk ik wel dat ik heel snel vermoeid ben, maar heb ik gelukkig geen last van slapeloosheid. Ik werk veel thuis, dat scheelt prikkels en stress in mijn geval, en probeer heel erg op mijn grenzen te letten. Je hebt bijvoorbeeld recht op extra pauzes, die gebruik ik nu ook om ‘s middags even te slapen. Verder kan je overleggen met een bedrijfsarts, en probeer ik ook privé niet teveel in te plannen. Een weekend vol plannen is nu gewoon teveel. Als laatste probeer ik juist ontspanning in te plannen, denk aan sporten/yoga/zwemmen/met iemand een rondje wandelen, wat maar voor jou werkt.
Ja hier ook zo. Ik ben nu 11 weken en afgelopen week was het ineens voorbij. Ik heb weer energie voor 10.

Ik ben op een gegeven moment wel gestopt met de dutjes overdag, ik had het idee dat ik daardoor snachts niet in slaap kon komen. Dat ging daarna inderdaad beter.
Jep herkenbaar.. Slaap je nu niet overdag? Dan zou ik dat wel proberen, gewoon even 45 min. Als je oververmoeid bent val je lastiger in slaap en slaap je onrustiger (is mijn ervaring).
Even benieuwd naar de dames die overdag slapen roepen: dat is toch geen optie als je een gewone baan hebt?
Kees— schreef:
28-08-2021 10:47
Even benieuwd naar de dames die overdag slapen roepen: dat is toch geen optie als je een gewone baan hebt?

Ik ben serieus met thuiswerken een keer een kwartiertje gaan slapen smiddags. Ik kon gewoon echt niet meer. Maar als ik op locatie werkte hield ik het wel vol tot thuiskomst.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 28-08-2021 11:01
0.56% gewijzigd
Kees— schreef:
Wel als je thuis kunt (moet) werken en gebruik maakt van dat extra uur pauze, of gewoon ‘s middags wat langer doorgaat. En sowieso op je vrije dagen.
Dat is waar :-) ik was oprecht benieuwd, bedankt voor de serieuze reacties.

En slaap lekker To ;-)
Kees— schreef:
Dat is slopend
Kees— schreef:
Ik powernapte op het toilet
Niet dat ik dat aanraad
Maar ik trok het gewoon niet

Ik had dezelfde klachten als TO. Het werd na 11 weken minder erg en na 16-17 weken was het geheel weg
Het was echt survivallen bij mijn 40-urige werkweek zonder thuiswerk

We hebben ook taferelen gehad dat mijn partner me op werkdagen om 21u in bed tilde terwijl ik aan het huilen was van vermoeidheid

Maar je komt erdoorheen en nu ben ik 32 weken zwanger en nog steeds aan het werk.
Gefeliciteerd to!

Hier ook herkenbaar. Nu 13 weken zwanger en ‘s nachts slaap ik vaak niet goed. Ik word wakker van een volle blaas en kom daarna heel moeilijk (of niet) weer in slaap.
Overdag slapen doe ik niet aan, nooit gedaan ook. Daar hou ik gewoon niet van. Dan ga ik liever even rustig met een kop thee zitten.

Het wordt wel beter weet ik van m’n vorige zwangerschap. Komt goed to!
Kees— schreef:
Jawel hoor, ik werk nu nog thuis en in overleg met leidinggevende tijdelijk 6 of 7 uur per dag gewerkt. Als het nodig is werk ik ook 11 of 12 uur per dag dus het gaat 2 kanten op.
TO, heel herkenbaar. Ik heb echt 3 weken alleen maar geslapen…..en ik slaap ‘s nachts nog steeds niet echt goed (nu 12 weken). Maar het is wel al een stuk beter!
Kees— schreef:
Met thuiswerken is er een hoop mogelijk, dat scheelt.

Gefeliciteerd TO, en veel sterkte! Het is loodzwaar met die vermoeidheid maar grote kans dat het over een aantal weken echt beter wordt.
Heel herkenbaar. Je lichaam is gewoon heel druk om zich voor te bereiden op wat komen gaat. Waarschijnlijk gaat het na het eerste trimester beter.

Het is geen gegeven dat je je derde trimester ook zo moe zult zijn, na de eerste drie maanden had ik energie voor tien.

Geniet ervan en als het mogelijk is ga je thuiswerken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ja herkenbaar! Maar het ging over gelukkig.
Ik kon mn ogen letterlijk niet openhouden en terwijl ik alleen thuis was met oudste zoon. Probeerde het dan zo veilig mogelijk voor hem te maken en dan sliep ik even :facepalm:
Is normaal inderdaad. Ik had de pech dat het in mijn tweede zwangerschap ook tot het einde zo bleef.
Lag standaard iedere nacht vanaf een uur of 3 wakker tot de ochtend.

'Gelukkig' thuiswerken vanwege Corona en ook minder werk. Daardoor kon ik s middags even liggen. S avonds ging ik om 20.00 uur naar bed.

Geen hol aan natuurlijk, maar van het hele zwanger zijn vind ik alleen het kamertje inrichten en kleding/spullen kopen leuk.
Jep, herkenbaar. Proberen mee te bewegen waar dat kan; ertegenin helpt niet :)
Als het goed is wordt het tweede trimester beter (vertel ik jou én mezelf...)!
Heb lief, houd moed. Komt goed.
-April- schreef:
28-08-2021 12:36
Ik powernapte op het toilet
Niet dat ik dat aanraad
Maar ik trok het gewoon niet

Ik had dezelfde klachten als TO. Het werd na 11 weken minder erg en na 16-17 weken was het geheel weg
Het was echt survivallen bij mijn 40-urige werkweek zonder thuiswerk

We hebben ook taferelen gehad dat mijn partner me op werkdagen om 21u in bed tilde terwijl ik aan het huilen was van vermoeidheid

Maar je komt erdoorheen en nu ben ik 32 weken zwanger en nog steeds aan het werk.
ik kwam ook huilend van vermoeidheid thuis, bij onze oudste ging ik met de trein, en ik kwam bijna niet over (klein stukje fietsen naar het station). En vooral vergaderingen, viel ik bij in slaap
Zo'n Corona-baby is best een slimme oplossing :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven