Verdrietig [lege OP]

maandag 30 augustus 2021 om 12:02
Hij heeft helemaal geen punt, en eentje helemaal niet gemaakt hoeft te worden. Hork dus.FitsSprits schreef: ↑30-08-2021 09:40Allereerst weet je niet hoe hij het geformuleerd heeft. Misschien is dit wel een hele korte 2-regel samenvatting van een verhaal waar hij 5 minuten over heeft gedaan.
Verder heeft hij wel degelijk een punt. Natuurlijk is het verdrietig voor TO en de andere achterblijvers, maar dat neemt niet weg dat de andere dingen ook van toepassing zijn.
En die dus duidelijk aangeeft dat hij niet heel erg ontwikkeld is op eq gebied.

maandag 30 augustus 2021 om 12:03
lilalinda schreef: ↑30-08-2021 09:46ik heb in korte tijd, drie zelfmoorden meegemaakt, waaronder van een goede vriend. Als ik iets geleerd heb, is het, dat het niet te begrijpen is. Als geestelijk-gezond mens, kun je de denkrichting niet volgen.
Natuurlijk is het een egoïstische daad, je zadelt schoonmakers op met het werk, maar erger nog, je zadelt veel mensen op met verdriet en onbegrip.
Maar ze zien geen uitweg meer, ze kunnen niet meer op die manier denken.
Jouw vriend, kan zich gewoon (nog) niet daarin inleven. Het zijn ook de absoluut moeilijke dingen van het leven
Hoezo snappen mensen niet waarom anderen niet meer willen of kunnen leven? Dat je de gevoelens niet deelt betekend toch niet dat je het dan ook niet kan begrijpen?
Je begrijpt euthanasie bij kanker wel?
maandag 30 augustus 2021 om 12:11
heb je gelezen wat ik schrjjf? ik heb drie zelfmoorden meegemaakt in korte tijd, 1 van mijn goeie vriendFeeLucifer01 schreef: ↑30-08-2021 12:03Hoezo snappen mensen niet waarom anderen niet meer willen of kunnen leven? Dat je de gevoelens niet deelt betekend toch niet dat je het dan ook niet kan begrijpen?
Je begrijpt euthanasie bij kanker wel?
en ja,ik heb gemerkt, dat mensen niet snappen, dat iemand zich om het leven kan brengen.
Euthanasie snappen veel mensen nog wel, maar dat je bewust voor een trein gaat liggen niet
en ik heb nog maandenlang als ik langs de plek kwam waar hij het deed, me afgevraagd of hij de trein aan kon horen komen en of hij toen alleen maar opgelucht was? Ik heb geprobeerd me in hem te verplaatsen.
En ook geprobeerd te begrijpen waarom hij het deed.
maandag 30 augustus 2021 om 12:30
Wat is dit nu weer voor gewauwel? Je kent de man uit de openingspost?sprankelend schreef: ↑29-08-2021 23:15
De opmerking van je vriend is een manier om een onderwerp zo complex als de overweldigende leegte en droefheid die je moet voelen om tot zo'n stap te komen op afstand te houden. Hij is niet bij machte het onderwerp genuanceerd te bespreken en duwt het op deze manier weg. En kennelijk is het voor hem dusdanig benauwend dat hij niet eens in acht neemt dat het voor jou een extra lading heeft omdat het zo dichtbij je heeft plaatsgevonden.
Honey, you should see me in a crown
maandag 30 augustus 2021 om 12:32
Eens.lilalinda schreef: ↑30-08-2021 09:46ik heb in korte tijd, drie zelfmoorden meegemaakt, waaronder van een goede vriend. Als ik iets geleerd heb, is het, dat het niet te begrijpen is. Als geestelijk-gezond mens, kun je de denkrichting niet volgen.
Natuurlijk is het een egoïstische daad, je zadelt schoonmakers op met het werk, maar erger nog, je zadelt veel mensen op met verdriet en onbegrip.
Maar ze zien geen uitweg meer, ze kunnen niet meer op die manier denken.
Jouw vriend, kan zich gewoon (nog) niet daarin inleven. Het zijn ook de absoluut moeilijke dingen van het leven
Honey, you should see me in a crown
maandag 30 augustus 2021 om 17:28
Ik denk dat het ook nogal afhangt van de definitie 'egoïstisch'.
Het heeft vaak een negatieve bijklank. Persoonlijk denk ik ook dat zelfmoord een egoïstische daad is, maar niet dat degene bewust en vrijwillig ervoor kiest om egoïstisch te zijn of bewust kiest om anderen te kwetsen.
(en soms ook wel trouwens, al naar gelang de geestesgesteldheid van de persoon).
Het heeft vaak een negatieve bijklank. Persoonlijk denk ik ook dat zelfmoord een egoïstische daad is, maar niet dat degene bewust en vrijwillig ervoor kiest om egoïstisch te zijn of bewust kiest om anderen te kwetsen.
(en soms ook wel trouwens, al naar gelang de geestesgesteldheid van de persoon).
maandag 30 augustus 2021 om 17:39
EensC⨀urage schreef: ↑30-08-2021 17:28Ik denk dat het ook nogal afhangt van de definitie 'egoïstisch'.
Ze kunnen niet anders meer en kunnen het verdriet dat ze gaan veroorzaken niet meer op waarde schatten
maandag 30 augustus 2021 om 18:48
Een hele mooie post.sprankelend schreef: ↑29-08-2021 23:15Zelfdoding is een fataal symptoom van de ziekte depressie. Er is geen mens in de wereld die voor de lol of met bewuste veronachtzaming van het gevoel van anderen zijn of haar leven beëindigt d.m.v. zelfdoding. Niemand.
De opmerking van je vriend is een manier om een onderwerp zo complex als de overweldigende leegte en droefheid die je moet voelen om tot zo'n stap te komen op afstand te houden. Hij is niet bij machte het onderwerp genuanceerd te bespreken en duwt het op deze manier weg. En kennelijk is het voor hem dusdanig benauwend dat hij niet eens in acht neemt dat het voor jou een extra lading heeft omdat het zo dichtbij je heeft plaatsgevonden.
maandag 30 augustus 2021 om 18:54
Als je psychisch zo ver weg bent.
Dat je zelfmoord pleegt.
Kun je echt niet meer aan een ander denken.
Hoe kun je iemand verwachten die zware depressie hebben. Dat degene met een nuchtere blik naar zijn keuze kan kijken.
Het zijn dus mensen die dat egoïstisch vinden. Mensen die gelukkig geen idee hebben. Wat psychische lijden is.
En maar wat oordelen.
Dat is voor de nabestaande zo simpel gezegd. Maar hij had jullie toch nog ?
Ik heb het allemaal gehoord als nabestaande. En het klinkt allemaal goed bedoelt. Maar zo on empathisch.
Dat je zelfmoord pleegt.
Kun je echt niet meer aan een ander denken.
Hoe kun je iemand verwachten die zware depressie hebben. Dat degene met een nuchtere blik naar zijn keuze kan kijken.
Het zijn dus mensen die dat egoïstisch vinden. Mensen die gelukkig geen idee hebben. Wat psychische lijden is.
En maar wat oordelen.
Dat is voor de nabestaande zo simpel gezegd. Maar hij had jullie toch nog ?
Ik heb het allemaal gehoord als nabestaande. En het klinkt allemaal goed bedoelt. Maar zo on empathisch.
maandag 30 augustus 2021 om 19:07
Blijven leven is ook egoïstisch. Vrijwel alles dat mensen wel/niet doen is egoïstisch.
Ik vind de reactie van je vriend getuigen van bijzonder weinig empathie en ik verwacht weinig levenservaring. En ik snap wel dat je er verdrietig van wordt. Ik zou er ook verdrietig van worden als mijn partner zo weinig inlevingsvermogen zou hebben.
Heb je hem laten weten dat het je verdrietig maakte? Zo ja, hoe reageerde hij?
Ik vind de reactie van je vriend getuigen van bijzonder weinig empathie en ik verwacht weinig levenservaring. En ik snap wel dat je er verdrietig van wordt. Ik zou er ook verdrietig van worden als mijn partner zo weinig inlevingsvermogen zou hebben.
Heb je hem laten weten dat het je verdrietig maakte? Zo ja, hoe reageerde hij?
Everything is fluid
maandag 30 augustus 2021 om 19:47
Dit klopt zeker. Dat is de zogenaamde agressieve suïcide. Even los van jouw voorbeeld want daar weet ik niks van.Manonna schreef: ↑30-08-2021 11:43Dat is ook weer zo. Maar toch............ Bijvoorbeeld Youssef Idilbi. Hij was acteur en is van het dak van de toneelschool in Amsterdam gesprongen. Wellicht wilde hij op de valreep een statement maken. In dit soort gevallen kan ik mij niet voorstellen dat het niet tevoren bedacht is. Ik denk dat het per mens verschilt, ook in zo'n situatie. Echter blijft het altijd triest.
Je ziet dit ook wel bij persoonlijkheidsstoornissen in het Cluster B. Met een suïcide nog een statement willen maken, of iemand doelbewust raken. Denk ook aan relaties die beëindigd zijn waarbij de man dit niet kan verkroppen en zichzelf van het leven beroofd, maar zo, dat die vrouw hem vindt.
Ja dat gebeurt veel.
Meestal zijn het mensen die vanwege bijvoorbeeld een depressie geen andere uitweg meer zien. Dieptriest. Maar ook mensen waarvan het leven gewoon een lijdensweg is, van wie het simpelweg niet hoeft.
Hoe dan ook zijn het altijd mensen die zo in de knoop zitten met hun leven dat zij suïcide als enige laatste optie zien.
Geloof niet alles wat je denkt.