Hoeveel contact ouder(s)
dinsdag 31 augustus 2021 om 12:28
Ik ben 40 heb een gezin en een parttime baan. Mijn moeder is overleden. Mn vader woont nu alleen in het ouderlijk huis. Hij heeft een baan en wat vrienden. Ik zie hem 1 keer pw om koffie te drinken bij ons. En af en toe komen we bij hem, zien we hem op een verjaardag van familie of past hij op. Ik vraag me steeds af is het contact wel voldoende? Zou ik niet meer naar hem om moeten kijken? Het lijkt alsof dit zo wel voldoende voor hem is… hoevaak hebben julle contact met je ouder(s)? En wat doen jullie dan?

dinsdag 31 augustus 2021 om 12:41
Als ik naar mijn eigen ouders kijk: die zie ik vrij veel, dus wat dat betreft zit het wel goed. Alleen merk ik wel dat ze het naast de standaard dingen erg leuk vinden als we eens onverwacht (nou ja, even appen of ze thuis zijn) langskomen om iets te drinken, een keertje ergens heen gaan oid. Gewoon even wat extra initiatief van mij uit omdat zij meestal degenen zijn die bij ons langskomen. Dus dat zou je bij je vader eens kunnen doen. Neem hem een keer mee uit eten of zo, als hij dat leuk vindt natuurlijk. Misschien zit hij helemaal niet te wachten op meer contact, maar dat zou je hem kunnen vragen.
dinsdag 31 augustus 2021 om 12:57
dinsdag 31 augustus 2021 om 12:59
Hoeveel contact is van zoveel zaken afhankelijk.
Mijn ouders wonen niet in de buurt (meer dan 1,5 uur afstand), dus we bellen en appen regelmatig. Telefonisch contact met mijn moeder elke week, met mijn vader om de week en tussendoor af en toe een kort bericht.
Als ik dichterbij zou wonen, zou ik vaker langs gaan en zij bij mij. Maar niet wekelijks.
Mijn ouders wonen niet in de buurt (meer dan 1,5 uur afstand), dus we bellen en appen regelmatig. Telefonisch contact met mijn moeder elke week, met mijn vader om de week en tussendoor af en toe een kort bericht.
Als ik dichterbij zou wonen, zou ik vaker langs gaan en zij bij mij. Maar niet wekelijks.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 31 augustus 2021 om 12:59
Dat kan iemand anders toch niet voelen vanaf een forum of het genoeg is voor jou of voor je vader? Als jij zelf voelt dat het niet genoeg is, ga dan een keertje vaker langs of plan wat leuke uitjes is. En vraag hem inderdaad of het wel genoeg is, dat je het idee hebt dat je hem aan zijn lot overlaat.
Wat zijn antwoord ook is, dan hoef je er niet meer wakker van te liggen. Want dan kun je actie ondernemen of juist niet.
Wat zijn antwoord ook is, dan hoef je er niet meer wakker van te liggen. Want dan kun je actie ondernemen of juist niet.

dinsdag 31 augustus 2021 om 13:04

dinsdag 31 augustus 2021 om 13:16
Ben even oud als TO. Vroeger ging ik eens in de paar maanden naar m’n ouders. Maar sinds m’n vader ziek werd en overleed, en nu m’n moeder ook niet zo mobiel meer is, ben ik er toch wel elke week. Ben er ook heel Corona gewoon langsgegaan. Ze maakt sommige weken weinig mee en heeft wel behoefte aan contact. Dus tja. Ze zou willen dat ik nóg vaker kwam.
dinsdag 31 augustus 2021 om 13:28
Ik (37) woon bij mijn ouders
, dus ik zie ze heel veel haha. Was niet zo gepland en heb sinds mijn 18e gewoon alleen gewoond, maar door samenloop van omstandigheden afgelopen jaar was dit de beste oplossing. En we hebben het nog gezellig samen ook haha.
Voorheen hing het er vanaf in welk land/hoe ver weg ik woonde. Maar we kletsen altijd veel, dus het maakte nooit veel uit voor beide kanten hoeveel tijd er tussen zat.

Voorheen hing het er vanaf in welk land/hoe ver weg ik woonde. Maar we kletsen altijd veel, dus het maakte nooit veel uit voor beide kanten hoeveel tijd er tussen zat.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
dinsdag 31 augustus 2021 om 13:38
dinsdag 31 augustus 2021 om 13:50
Oei, moeilijke kwestie. Ik denk: gewoon vragen.
Ik was ook rond de 40 toen mijn moeder weduwe werd. Mijn moeder was best "veeleisend". Ze vond, dat ze nooit iemand zag. In het weekend had ze niemand gezien, maar als je dan doorvroeg, was ze op zaterdag wezen lunchen met die en die, zondagmiddag wezen fietsen met die en die etc. etc.
Ze had ook nog de regel: "Als je korter dan een uurtje blijft hoef je niet te komen, want daar blijf ik niet voor thuis".
Zelf ben ondertussen ook weduwe en heb 2 kinderen van begin 20. Ik sta daar heel anders in. Ik heb geleerd van het verleden wat wel en niet te doen. Mijn kinderen waaien aan wanneer het hun past. Soms is dat 3x in een week en dan weer 2 weken niet. Ik bel af en toe op of ze thuis zijn en rijd dan even langs. Of ik ga lunchen (familiekwaal) met mijn schoondochter. Vrijheid blijheid. We hebben een familieapp: soms een aantal berichten per dag soms een paar dagen niets. Maar het belangrijkste: als er iets is dan staan we meteen voor elkaar klaar.
Maar goed, om de vraag helder te krijgen: gewoon bespreken met je vader waar hij behoefte aan heeft. Wellicht vindt hij het helemaal best hoe het nu gaat en voel jij je als dochter een soort van "verplicht" naar hem. Daar had ik toen dus last van.
Ik was ook rond de 40 toen mijn moeder weduwe werd. Mijn moeder was best "veeleisend". Ze vond, dat ze nooit iemand zag. In het weekend had ze niemand gezien, maar als je dan doorvroeg, was ze op zaterdag wezen lunchen met die en die, zondagmiddag wezen fietsen met die en die etc. etc.
Ze had ook nog de regel: "Als je korter dan een uurtje blijft hoef je niet te komen, want daar blijf ik niet voor thuis".
Zelf ben ondertussen ook weduwe en heb 2 kinderen van begin 20. Ik sta daar heel anders in. Ik heb geleerd van het verleden wat wel en niet te doen. Mijn kinderen waaien aan wanneer het hun past. Soms is dat 3x in een week en dan weer 2 weken niet. Ik bel af en toe op of ze thuis zijn en rijd dan even langs. Of ik ga lunchen (familiekwaal) met mijn schoondochter. Vrijheid blijheid. We hebben een familieapp: soms een aantal berichten per dag soms een paar dagen niets. Maar het belangrijkste: als er iets is dan staan we meteen voor elkaar klaar.
Maar goed, om de vraag helder te krijgen: gewoon bespreken met je vader waar hij behoefte aan heeft. Wellicht vindt hij het helemaal best hoe het nu gaat en voel jij je als dochter een soort van "verplicht" naar hem. Daar had ik toen dus last van.
dinsdag 31 augustus 2021 om 13:58
Hier mijn ouders maandelijks ongeveer (of 1x per 3 weken) en mijn souders gemiddeld 1x per 2 a 3 maanden. We zijn gewoon druk, wonen niet in de buurt en de ouders zijn ook druk (passen veel op bij de andere kleinkinderen, souders wonen een deel van het jaar in buitenland, etc). Ik vind wekelijks dus supervaak, maar dat is mijn referentiekader. Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe je vader in het leven staat. Doet hij nog veel? Hoe ziet zijn dag eruit en hoeveel mensen heeft hij om zich heen. Als hij een actief leven heeft, is 1x pw elkaar zien toch heel regelmatig?
dinsdag 31 augustus 2021 om 14:01
dinsdag 31 augustus 2021 om 14:21

dinsdag 31 augustus 2021 om 14:29
Jij besteed dus 5 dagen per week aan sociale interactie met ouders en schoonouders. Dat is veel.Hannelore_ schreef: ↑31-08-2021 12:57Mijn ouders zie ik ongeveer 3x per week. Vrijwel altijd bij hun thuis en we kletsen dan wat en drinken koffie. Na een uurtje ga ik meestal weer. Op zaterdag eten we er altijd.
Mijn schoonouders zie ik elke week 1-2 keer. Ook meestal een uurtje.
dinsdag 31 augustus 2021 om 14:30
Gewoon vragen aan je pa!
En de hoeveelheid zegt natuurlijk niet zoveel over hoe goed je band is / de kwaliteit van het contact.
Ik heb een ontzettend goede band met mijn ouders, maar zie ze maar 1x per 2 maanden ofzo (ivm reisafstand en drukke agenda's).
Als we elkaar zien is het automatisch een heel weekend, en dan doen we veel leuke dingen samen zoals wandelen of een museum bezoeken.
Heb opzich geen behoefte aan meer, want het is extra leuk om ze na een tijd weer te zien. Hoewel het wel makkelijk zou zijn om even langs te kunnen wippen als er iets is.
Ik zou gewoon vragen aan je pa wat hij prettig vindt.
En de hoeveelheid zegt natuurlijk niet zoveel over hoe goed je band is / de kwaliteit van het contact.
Ik heb een ontzettend goede band met mijn ouders, maar zie ze maar 1x per 2 maanden ofzo (ivm reisafstand en drukke agenda's).
Als we elkaar zien is het automatisch een heel weekend, en dan doen we veel leuke dingen samen zoals wandelen of een museum bezoeken.
Heb opzich geen behoefte aan meer, want het is extra leuk om ze na een tijd weer te zien. Hoewel het wel makkelijk zou zijn om even langs te kunnen wippen als er iets is.
Ik zou gewoon vragen aan je pa wat hij prettig vindt.

dinsdag 31 augustus 2021 om 14:41
Dat hangt er toch maar helemaal vanaf? Mijn ouders (70+) leven allebei nog en wonen bij elkaar, op ca. een uur rijden van ons huis. Zij zijn nog prima mobiel en hebben hun leven volgepland met hobby's en sociale contacten.
Ik spreek of zie ze soms wekelijks, soms één of twee weken niet. Ze vinden het heel leuk om van mij te horen of om de kinderen te zien, maar ze zijn (nog!) niet afhankelijk van mij en broers om klussen / huishouden voor ze te doen of ze eens mee naar buiten te nemen. Dat kan zomaar veranderen, en dan zal ik er vast vaker naartoe gaan.
Ik spreek of zie ze soms wekelijks, soms één of twee weken niet. Ze vinden het heel leuk om van mij te horen of om de kinderen te zien, maar ze zijn (nog!) niet afhankelijk van mij en broers om klussen / huishouden voor ze te doen of ze eens mee naar buiten te nemen. Dat kan zomaar veranderen, en dan zal ik er vast vaker naartoe gaan.

dinsdag 31 augustus 2021 om 14:45
Hannelore_ schreef: ↑31-08-2021 12:57Mijn ouders zie ik ongeveer 3x per week. Vrijwel altijd bij hun thuis en we kletsen dan wat en drinken koffie. Na een uurtje ga ik meestal weer. Op zaterdag eten we er altijd.
Mijn schoonouders zie ik elke week 1-2 keer. Ook meestal een uurtje.
Dat is wel erg veel.
Weet je dan nog wel wat te vertellen?
Soms dan verteld mijn moeder al veel via WhatsApp wat ze gedaan heeft en dan denk ik soms, als je dat nu allemaal verteld wat hebben we dan bij te kletsen als ik op de koffie kom?