Hoe maak ik onze vriendschap ‘uit’?

donderdag 2 september 2021 om 08:00
Hoi, ik ben vers hier, maar heb iets wat ik jullie voor wil leggen.
Ik heb nu bijna een jaar een ‘vriendschap’ met een vrouw. We hebben elkaar nooit ontmoet, al wil ze dat wel graag.
Alleen….het staat me steeds meer tegen.
We zijn enthousiast begonnen te pennen, ze noemde me gelijk haar beste vriendin. Ik ging mee in haar enthousiasme, dat is mijn aandeel. Ze is achter in de 30, woont nog bij haar vader, geen baan (grootste plannen die niet tot uitvoering komen), drama met kerels en heeft altijd iets, lichte dips terwijl ze eigenlijk niets te klagen heeft. Met regelmaat zegt ze ook, als het zo doorgaat, loopt het niet goed af met me. Ik luister, motiveer en krijg weinig wederhoor.
Afgelopen jaar was voor mij een zwaar jaar, tig ziekenhuis opname waarvan 1 kantje boord. 2 kinderen met hun problemen, maar sta op eigen benen en ben positief ingesteld. Heb in principe niemand nodig: baan en gelukkig met mijn leven.
Het contact met haar staat me steeds meer tegen en ik wil het afkappen. Ze zuigt en voegt niets toe, maar ik ben wel haar enige vriendin…
Maar hoe? Doe ik het met een botte bijl?
Of leg ik het netjes uit (meer mijn manier), al wil ik voorkomen dat ik een ingang open laat (zachte heelmeesters maken stinkende wonden). Ben al weken aan het piekeren, schrijven/ deleten.
Graag jullie advies….
Bedankt alvast.
Ik heb nu bijna een jaar een ‘vriendschap’ met een vrouw. We hebben elkaar nooit ontmoet, al wil ze dat wel graag.
Alleen….het staat me steeds meer tegen.
We zijn enthousiast begonnen te pennen, ze noemde me gelijk haar beste vriendin. Ik ging mee in haar enthousiasme, dat is mijn aandeel. Ze is achter in de 30, woont nog bij haar vader, geen baan (grootste plannen die niet tot uitvoering komen), drama met kerels en heeft altijd iets, lichte dips terwijl ze eigenlijk niets te klagen heeft. Met regelmaat zegt ze ook, als het zo doorgaat, loopt het niet goed af met me. Ik luister, motiveer en krijg weinig wederhoor.
Afgelopen jaar was voor mij een zwaar jaar, tig ziekenhuis opname waarvan 1 kantje boord. 2 kinderen met hun problemen, maar sta op eigen benen en ben positief ingesteld. Heb in principe niemand nodig: baan en gelukkig met mijn leven.
Het contact met haar staat me steeds meer tegen en ik wil het afkappen. Ze zuigt en voegt niets toe, maar ik ben wel haar enige vriendin…
Maar hoe? Doe ik het met een botte bijl?
Of leg ik het netjes uit (meer mijn manier), al wil ik voorkomen dat ik een ingang open laat (zachte heelmeesters maken stinkende wonden). Ben al weken aan het piekeren, schrijven/ deleten.
Graag jullie advies….
Bedankt alvast.

donderdag 2 september 2021 om 08:36
ben ook voor doodbloeden. Ze zocht een vriendin, geen levensles of therapeut en staat daar ook niet voor open dus waarom daar moeite in steken.
Later antwoorden op berichten, kort houden, op een gegeven moment komen er vragen als 'het lijkt wel veranderd' en hou je het vaag. Je hebt het druk, weinig tijd meer etc.
Anders levert je feedback alleen maar meer gelegenheid op tot toch contact zoeken, uitleg moeten geven, die uitleg wordt niet geaccepteerd, ze wil een kans het beter te doen als je pech hebt 'want ze wist dit niet en jij was ook niet duidelijk' etc.
Je hebt de vrouw niet eens ontmoet dus zo laten.
Later antwoorden op berichten, kort houden, op een gegeven moment komen er vragen als 'het lijkt wel veranderd' en hou je het vaag. Je hebt het druk, weinig tijd meer etc.
Anders levert je feedback alleen maar meer gelegenheid op tot toch contact zoeken, uitleg moeten geven, die uitleg wordt niet geaccepteerd, ze wil een kans het beter te doen als je pech hebt 'want ze wist dit niet en jij was ook niet duidelijk' etc.
Je hebt de vrouw niet eens ontmoet dus zo laten.
donderdag 2 september 2021 om 08:58
Ik zou voor duidelijkheid gaan, het ‘doodbloeden’ vind ik persoonlijk niet zo netjes.
Uitleggen dat je merkt dat jullie anders in het leven staan, en dat je bij jezelf opmerkt dat er onvoldoende basis is nog voor een vriendschap. Duidelijk maken dat je daarbij dus ook het contact verbreekt en haar het allerbeste wenst voor de toekomst.
Uitleggen dat je merkt dat jullie anders in het leven staan, en dat je bij jezelf opmerkt dat er onvoldoende basis is nog voor een vriendschap. Duidelijk maken dat je daarbij dus ook het contact verbreekt en haar het allerbeste wenst voor de toekomst.

donderdag 2 september 2021 om 09:05
Ik denk dat deze vriendin doodbloeden niet gaat accepteren.
Ik zou eerlijk zijn, dat je merkt dat het enthousiasme van het begin bij jou wat omgeslagen is en dat je de klik niet meer voelt. Dat je haar niet wil ghosten, maar meer contact ook niet ziet zitten en haar veel geluk en plezier in de toekomst wenst.
Als ze gaat vragen wat er mis is met haar, of ze moet veranderen of jou verwijten gaat maken; afkappen. Ga je niet op in; het matcht gewoon toch niet zo. En dat vind jij ook jammer. Maar ook vriendschap moet oprecht zijn en je voelt het niet.
Ik zou eerlijk zijn, dat je merkt dat het enthousiasme van het begin bij jou wat omgeslagen is en dat je de klik niet meer voelt. Dat je haar niet wil ghosten, maar meer contact ook niet ziet zitten en haar veel geluk en plezier in de toekomst wenst.
Als ze gaat vragen wat er mis is met haar, of ze moet veranderen of jou verwijten gaat maken; afkappen. Ga je niet op in; het matcht gewoon toch niet zo. En dat vind jij ook jammer. Maar ook vriendschap moet oprecht zijn en je voelt het niet.
Everything is fluid
donderdag 2 september 2021 om 09:36
Normaal zou ik zeggen laten doodbloeden; dit is een geaccepteerde vorm van een vriendschap 'uitmaken' die de meeste mensen wel oppikken. Dan hoeven er verder geen pijnlijke of confronterende zaken worden uitgesproken, waar vaak niemand beter van wordt.
Maar zoals Cauvechront vermoed ik ook dat deze mevrouw, die nogal wat aan jou ophangt, dit niet gaat oppikken. Dan kun je maar beter duidelijk zijn en is het in één keer klaar. Inderdaad met vage formuleringen waarover niet te discussiëren valt; laat je daar vooral niet toe verleiden.
Maar zoals Cauvechront vermoed ik ook dat deze mevrouw, die nogal wat aan jou ophangt, dit niet gaat oppikken. Dan kun je maar beter duidelijk zijn en is het in één keer klaar. Inderdaad met vage formuleringen waarover niet te discussiëren valt; laat je daar vooral niet toe verleiden.
donderdag 2 september 2021 om 09:52
Duidelijk zijn. En een opening laten voor reactie is helemaal niet erg, de reacties kun je daarna gewoon afkappen met dat je het hierbij laat. Maar helemaal geen uitleg geven vind ik een nare actie, je laat iemand dan vallen zonder dat diegene enig idee heeft waarom.
Dus: ik merk dat ik voor mezelf geen plezier meer haal uit ons contact [of meer energie kost dan het oplevert] en heb besloten ons contact te stoppen. Ik wens je veel geluk.
Als ze hierop vragen stelt over waarom dan kun je dat afkappen door je boodschap te herhalen (of uiteindelijk te blokkeren).
Dus: ik merk dat ik voor mezelf geen plezier meer haal uit ons contact [of meer energie kost dan het oplevert] en heb besloten ons contact te stoppen. Ik wens je veel geluk.
Als ze hierop vragen stelt over waarom dan kun je dat afkappen door je boodschap te herhalen (of uiteindelijk te blokkeren).

donderdag 2 september 2021 om 09:59
Hou het bij jezelf, zeg dat jij niet de tijd en energie hebt om in nieuwere vriendschappen te investeren. Dat je het rot vind als dit haar kwetst en haar het beste wenst. Niet meer dan dat.
Maar niet dood laten bloeden, dat is niet erg volwassen. Nooit iets bij een ander doen wat je bij jezelf, gezien de omstandigheden, ook niet tof zou vinden.
Maar niet dood laten bloeden, dat is niet erg volwassen. Nooit iets bij een ander doen wat je bij jezelf, gezien de omstandigheden, ook niet tof zou vinden.
donderdag 2 september 2021 om 10:03
Ik vind je OP wel duidelijk. Ik zou dat zelf het meeste appreciëren dat iemand mij vertelt hoe het voor hem/haar is. Dan zou ik het tenminste kunnen snappen. Misschien is zeggen dat ze zuigt wat grof richting haar, maar je kan wel zeggen dat je het gevoel hebt dat het je meer energie kost dan het oplevert en dat je daar geen ruimte meer voor hebt in je leven, gezien alles wat er gebeurd is. En dat je het rot vindt voor haar, maar dat jij nu het gevoel hebt dat je voor jezelf moet zorgen.
Er mag gerust medeleven zitten in het beëindigen van een relatie. Maar dan moet het wel over zijn.
Die keer dat iemand het met me uitmaakte (ok, dat was een amoureuze relatie, maar het principe is hetzelfde) en zei dat hij me heel leuk en heel lief vond en dat hij het graag wilde voelen, maar dat hij het eenvoudigweg niet voelde, dat vond ik de fijnste break up. Hij is nog altijd heel lief als ik hem tegenkom, maar het is wel over.
Er mag gerust medeleven zitten in het beëindigen van een relatie. Maar dan moet het wel over zijn.
Die keer dat iemand het met me uitmaakte (ok, dat was een amoureuze relatie, maar het principe is hetzelfde) en zei dat hij me heel leuk en heel lief vond en dat hij het graag wilde voelen, maar dat hij het eenvoudigweg niet voelde, dat vond ik de fijnste break up. Hij is nog altijd heel lief als ik hem tegenkom, maar het is wel over.
donderdag 2 september 2021 om 10:04
Volgens mij gebeurt er zoveel in je leven, dat je dit kunt aanvoeren om even een stop in te bouwen. Je bent nu haar therapeut, terwijl je thuis genoeg zorgen hebt.
Na die stop kun je melden dat er niet veel meer inzit wat jou betreft.
Heel vervelend allemaal voor haar, maar feitelijk is het iemand die je niet kent.
Ze haalt energie weg die je zelf hard nodig hebt
Sterkte.
Na die stop kun je melden dat er niet veel meer inzit wat jou betreft.
Heel vervelend allemaal voor haar, maar feitelijk is het iemand die je niet kent.
Ze haalt energie weg die je zelf hard nodig hebt
Sterkte.
donderdag 2 september 2021 om 10:10
ik begrijp wat je zegt, maar zou alsnog eerst doodbloeden proberen.
Als het niet werkt, kan TO aangeven, dat haar leven even te alomvattend is, om anderen toe te laten

donderdag 2 september 2021 om 10:11
Poloppie schreef: ↑02-09-2021 10:03Ik vind je OP wel duidelijk. Ik zou dat zelf het meeste appreciëren dat iemand mij vertelt hoe het voor hem/haar is. Dan zou ik het tenminste kunnen snappen. Misschien is zeggen dat ze zuigt wat grof richting haar, maar je kan wel zeggen dat je het gevoel hebt dat het je meer energie kost dan het oplevert en dat je daar geen ruimte meer voor hebt in je leven, gezien alles wat er gebeurd is. En dat je het rot vindt voor haar, maar dat jij nu het gevoel hebt dat je voor jezelf moet zorgen.
Ik zou juist alleen inhoudelijke feedback geven als iemand erom vraagt.
Communicatie moet een functie hebben: je wil haar geen tweede kans geven maar deze relatie beëindigen.
Dus met wat jij liever anders had gezien kan deze vriendin niks meer en is enkel een trap na.
donderdag 2 september 2021 om 10:12
Sneu zeg.
Ik vind doodbloeden daarom wat bot, misschien kun je haar meegeven waar je op stukloopt, dan ian ze daar voor zichzelf nog wat mee. Als dat niet doet, haar ding natuurlijk.
Maar doodbloeden terwijl je wel je redenen hebt die over haar gaan vind ik niet zo netjes.
Ik vind doodbloeden daarom wat bot, misschien kun je haar meegeven waar je op stukloopt, dan ian ze daar voor zichzelf nog wat mee. Als dat niet doet, haar ding natuurlijk.
Maar doodbloeden terwijl je wel je redenen hebt die over haar gaan vind ik niet zo netjes.
Geloof niet alles wat je denkt.
donderdag 2 september 2021 om 10:32
AgirlnamedSue schreef: ↑02-09-2021 10:11Ik zou juist alleen inhoudelijke feedback geven als iemand erom vraagt.
Communicatie moet een functie hebben: je wil haar geen tweede kans geven maar deze relatie beëindigen.
Dus met wat jij liever anders had gezien kan deze vriendin niks meer en is enkel een trap na.
Heel erg mee eens.
Bovendien zeg je dat ze niets te klagen heeft, maar deze vrouw heeft sowieso al twee grote problemen: ze woont niet zelfstandig en kan niet in haar levensonderhoud voorzien. Ik zou voorzichtig zijn met dat 'eerlijk zijn'.
Such fun!1
donderdag 2 september 2021 om 10:44
eerlijk is meestal ook maar een mening
Daarom ben ik altijd erg voor doodbloeden
donderdag 2 september 2021 om 11:05
donderdag 2 september 2021 om 11:05
Ja, daar heb je helemaal gelijk in hoor. Ik bedoel met eerlijkheid ook niet wat je tegenstaat aan haar, maar eerder hoe het voor jezelf is. Ik had de OP nog eens moeten lezen blijkbaar.AgirlnamedSue schreef: ↑02-09-2021 10:11Ik zou juist alleen inhoudelijke feedback geven als iemand erom vraagt.
donderdag 2 september 2021 om 11:11
jouw Eerlijkheid is slechts jouw mening. En er zal voor de ander, altijd iets rots inzitten. Hoe vreselijk iemand ook gaat proberen het bij zichzelf te houden.abracadabra schreef: ↑02-09-2021 11:05Ik heb een hekel aan doodbloeden. Dat vind ik echt enorm lullig voor de ander. Ik zou gewoon eerlijk en oprecht aangeven waarom je de vriendschap beëindigd. Haar nog een kleine gelegenheid geven om hierop te reageren en haar daarna overal blokkeren.
En daarom gun ik de ander, het doodbloeden.

donderdag 2 september 2021 om 11:13
een forum zoals dit?
Tijdens mijn eerste zwangerschap leerde ik wat vrouwen kennen (niet via dit forum), samen aftellen tot de bevalling
Mails over wel&wee in de babytijd etcetc
En dat was best gezellig, tot de eerste ontmoeting, ik vond er zo vreselijk niks aan

donderdag 2 september 2021 om 11:17
Ik vind het zo ontzettend raar dat hier op het forum zo vaak geadviseerd wordt om iemand te blokkeren.abracadabra schreef: ↑02-09-2021 11:05Ik heb een hekel aan doodbloeden. Dat vind ik echt enorm lullig voor de ander. Ik zou gewoon eerlijk en oprecht aangeven waarom je de vriendschap beëindigd. Haar nog een kleine gelegenheid geven om hierop te reageren en haar daarna overal blokkeren.
Doodbloeden lijkt me in dezen niet eens zo heel gek. Of aangeven dat je geen behoefte meer hebt aan contact/geen tijd hiervoor. Maar dat blokkeren er achteraan snap ik echt niet.

donderdag 2 september 2021 om 11:18
Ik zou zo’n contact nooit als een vriendschap zien en ook niet zo’n moeite hebben dat contact te laten varen. Maar ik ben vrij hard met die dingen.