Wat is normaal?

zaterdag 4 september 2021 om 17:32
Hoi allemaal!
Nu het hele gedoe rondom corona na 1,5 jaar lijkt op te lossen, gaat het leven steeds meer naar ‘normaal’. Ik merk dat ik hier soms nog heel erg aan moet wennen, met name op relatiegebied.
Ik en mijn vriend zijn nu ruim 2 jaar samen, hij studeert nog en werkt daarnaast 3 avonden in het weekend. Ik ben net afgestudeerd en werk onregelmatige diensten. We wonen niet samen maar zagen de afgelopen 1,5 jaar (coronatijd) elkaar bijna dagelijks. De maanden daarvoor ook, maar toen werkten we nog bij hetzelfde bijbaantje waardoor we elkaar ook veel zagen.
Nu het leven weer normaal wordt merk ik dat onze schema’s niet altijd bij elkaar passen. Mijn diensten zijn onregelmatig en hij moet dus af en toe naar school en werkt in het weekend in de avonden. Daarnaast sport hij op hoog niveau, wat ook pas weer begonnen is. Hierdoor kunnen we elkaar maar maximaal 2x in de week zien, en dan soms maar een uurtje.
Mijn vraag is nu wat normaal is? Ik merk dat ik dat een beetje kwijt ben na een bizarre tijd en dat ik zo gewend ben om hem veel te zien. Ik wil niet klagen want we doen erg ons best om elkaar veel te zien, dus daar ligt het niet aan. Hoeveel ziet het gemiddeld niet-samenwonend stel elkaar? En wat is ‘normaal’ in die zin?
Alvast bedankt
Nu het hele gedoe rondom corona na 1,5 jaar lijkt op te lossen, gaat het leven steeds meer naar ‘normaal’. Ik merk dat ik hier soms nog heel erg aan moet wennen, met name op relatiegebied.
Ik en mijn vriend zijn nu ruim 2 jaar samen, hij studeert nog en werkt daarnaast 3 avonden in het weekend. Ik ben net afgestudeerd en werk onregelmatige diensten. We wonen niet samen maar zagen de afgelopen 1,5 jaar (coronatijd) elkaar bijna dagelijks. De maanden daarvoor ook, maar toen werkten we nog bij hetzelfde bijbaantje waardoor we elkaar ook veel zagen.
Nu het leven weer normaal wordt merk ik dat onze schema’s niet altijd bij elkaar passen. Mijn diensten zijn onregelmatig en hij moet dus af en toe naar school en werkt in het weekend in de avonden. Daarnaast sport hij op hoog niveau, wat ook pas weer begonnen is. Hierdoor kunnen we elkaar maar maximaal 2x in de week zien, en dan soms maar een uurtje.
Mijn vraag is nu wat normaal is? Ik merk dat ik dat een beetje kwijt ben na een bizarre tijd en dat ik zo gewend ben om hem veel te zien. Ik wil niet klagen want we doen erg ons best om elkaar veel te zien, dus daar ligt het niet aan. Hoeveel ziet het gemiddeld niet-samenwonend stel elkaar? En wat is ‘normaal’ in die zin?
Alvast bedankt

zaterdag 4 september 2021 om 17:38
zaterdag 4 september 2021 om 17:39
Normaal is wat je zelf fijn vindt. Iedereen is daarin anders. Ik en mijn vriend zijn 3 jaar samen en wij latten maar we zien elke bijna elke dag en slapen ook 5 a 6 dagen in de week samen. Maar wij werken wel allebei regelmatig. Ik ben het liefst bij mijn vriend en hij bij mij. Dat wordt door sommige als ongezond gezien maar ik denk ieder zijn ding. Het is niet dar we niet weg mogen ofzo. Af en toe gaan we wel naar vrienden ofzo en dat vinden we dan allebei leuk voor elkaar en moedigen het aan bij elkaar maar allebei hebben we er niet heel veel behoefte aan.

zaterdag 4 september 2021 om 17:46
Dankjewel voor jullie reacties! Ik besef idd dat normaal voor iedereen anders is maar ik merk dat ik hem nog steeds wel dagelijks zou willen zien. Alleen weet ik van mijn vriend dat hij dat minder heeft, ook omdat hij zo druk is en dus veel ballen hoog moet houden. Ik ga hem ook zeker niet vragen iets op te geven voor mij maar merk soms dat ik baal dat ik hem ‘maar’ 1 of 2 keer per week zie...

zaterdag 4 september 2021 om 17:55
Suus2299 schreef: ↑04-09-2021 17:46Dankjewel voor jullie reacties! Ik besef idd dat normaal voor iedereen anders is maar ik merk dat ik hem nog steeds wel dagelijks zou willen zien. Alleen weet ik van mijn vriend dat hij dat minder heeft, ook omdat hij zo druk is en dus veel ballen hoog moet houden. Ik ga hem ook zeker niet vragen iets op te geven voor mij maar merk soms dat ik baal dat ik hem ‘maar’ 1 of 2 keer per week zie...
Ook als mensen geen ballen hoog te houden hebben vinden ze soms een dagje niet of wat alleen tijd thuis ofzo heel erg fijn.
Of vinden ze de dingen die ze naast hun relatie doen ook gewoon heel fijn.

zaterdag 4 september 2021 om 18:03
Ik ben binnen een jaar gaan samenwonen met mijn vriend, dus zie hem dagelijks. Voordat we samenwoonde toch ook wel 4-6x per week, zeker na 6 maanden. Maar wij hebben beide een regelmatige baan dus dat scheelt al enorm.
In coronatijd beide thuis gewerkt en stonden veel dingen ineens stil waardoor je elkaar bijna 24/7 ziet, dat was prima voor nu maar we zijn ook blij dat we weer ons eigen ding kunnen gaan doen.
Is samenwonen iets wat jullie op termijn ambiëren? Ook als je dan allebei plannen hebt die dag zie je elkaar vaak toch even, wat misschien anders is als je een latrelatie hebt.
In coronatijd beide thuis gewerkt en stonden veel dingen ineens stil waardoor je elkaar bijna 24/7 ziet, dat was prima voor nu maar we zijn ook blij dat we weer ons eigen ding kunnen gaan doen.
Is samenwonen iets wat jullie op termijn ambiëren? Ook als je dan allebei plannen hebt die dag zie je elkaar vaak toch even, wat misschien anders is als je een latrelatie hebt.

zaterdag 4 september 2021 om 18:09
Samenwonen staat zeker op de planning maar erg binnenkort niet. Hij is nog student en woont nog bij zijn ouders zodat hij niet hoeft te lenen. Helaas zijn de huurprijzen in de randstad ook niet bepaalt goedkoop waardoor we dat een beetje hebben uitgesteld naar later helaas...Baileyslife schreef: ↑04-09-2021 18:03Ik ben binnen een jaar gaan samenwonen met mijn vriend, dus zie hem dagelijks. Voordat we samenwoonde toch ook wel 4-6x per week, zeker na 6 maanden. Maar wij hebben beide een regelmatige baan dus dat scheelt al enorm.

zaterdag 4 september 2021 om 18:23
Dat kan ik me voorstellen hoor, de woningen liggen helaas ook niet voor het oprapen.Suus2299 schreef: ↑04-09-2021 18:09Samenwonen staat zeker op de planning maar erg binnenkort niet. Hij is nog student en woont nog bij zijn ouders zodat hij niet hoeft te lenen. Helaas zijn de huurprijzen in de randstad ook niet bepaalt goedkoop waardoor we dat een beetje hebben uitgesteld naar later helaas...
Ik heb eigenlijk geen ervaring met een onregelmatig rooster, maar wellicht kunnen jullie 1 vaste avond/dag afspreken dat die standaard voor jullie twee is?
Dat kan waarschijnlijk ook in jouw rooster verwerkt worden als je voorkeur mag aangeven.
zaterdag 4 september 2021 om 18:28

zaterdag 4 september 2021 om 18:35
Ja een vaste avond kan zeker vastgelegd worden idd vanuit mijn werk, alleen blijft het dan bij hem lastig qua studeren en sporten. Vaak komt het wel voor dat we elkaar op vaste dagen zien, maar er zijn ook weken waarop we elkaar op totaal andere dagen zien.Baileyslife schreef: ↑04-09-2021 18:23Dat kan ik me voorstellen hoor, de woningen liggen helaas ook niet voor het oprapen.
Ik heb eigenlijk geen ervaring met een onregelmatig rooster, maar wellicht kunnen jullie 1 vaste avond/dag afspreken dat die standaard voor jullie twee is?
Dat kan waarschijnlijk ook in jouw rooster verwerkt worden als je voorkeur mag aangeven.

zaterdag 4 september 2021 om 18:39
Maar wat wil je nu dan?
Hij vind het prima en fijn zo als nu gaat toch?
zaterdag 4 september 2021 om 18:46
Ik vind het abnormaal weinig.
Maar ja je kunt er weinig aan doen.
Je kan niet van hem verwachten dat hij zijn studie of bijbaan opgeeft.
Je kan hem ook niet vragen zijn sport op te geven. Als het geen teamsport is zou je hem wel kunnen voorstellen wat minder te sporten.
Ik ken een meisje dat jaren lang elke dag zwom en bij de sub top hoorde.
Zij is op een gegeven moment nog maar 2x in de week gaan zwemmen omdat ze zich realiseerde dat ze de echte top nooit zou halen en een plaats bij de subtop haar in verhouding veel koste en maar weinig opleverde.
Als dit niet uit hem zelf komt maar vanuit jou dan gaat dat waarschijnlijk alsnog je relatie kosten omdat hij dat jou zou gaan verwijten.
Dus het enige wat jij kan doen als je hem graag meer zou willen zien is proberen jouw rooster zoveel mogelijk af te stemmen op zijn school en werktijden.
Maar ja je kunt er weinig aan doen.
Je kan niet van hem verwachten dat hij zijn studie of bijbaan opgeeft.
Je kan hem ook niet vragen zijn sport op te geven. Als het geen teamsport is zou je hem wel kunnen voorstellen wat minder te sporten.
Ik ken een meisje dat jaren lang elke dag zwom en bij de sub top hoorde.
Zij is op een gegeven moment nog maar 2x in de week gaan zwemmen omdat ze zich realiseerde dat ze de echte top nooit zou halen en een plaats bij de subtop haar in verhouding veel koste en maar weinig opleverde.
Als dit niet uit hem zelf komt maar vanuit jou dan gaat dat waarschijnlijk alsnog je relatie kosten omdat hij dat jou zou gaan verwijten.
Dus het enige wat jij kan doen als je hem graag meer zou willen zien is proberen jouw rooster zoveel mogelijk af te stemmen op zijn school en werktijden.
zaterdag 4 september 2021 om 18:49
Situatie van 15 jaar geleden:
Ik studeerde en werkte in 't weekend 50 km verder elke avond.
Man werkte wisselende ploegen tijdens de week. In 't weekend vrij, maar veel weg voor zijn hobby.
Mij erbij neergelegd dat het weekend al geen optie was.
En dat ik - zeker als hij pas om 22u30 thuis was - ik tegen die tijd naar hem kwam en bij hem bleef slapen tijdens de week als we elkaar langer dan een uur wilden zien.
Ik ben héél vaak van hem uit naar de les vertrokken.
Of buitengesneakt om 7u 's ochtends om mijn schoolboeken nog op te halen.
(We deden een poging om elkaar tijdens de week 2 à 3 keer te zien.)
Toen ik bijna afstudeerde waren we 't zat en ben ik gewoon definitief bij hem ingetrokken. En heb mijn weekend-baan aan de wilgen gehangen.
Ik studeerde en werkte in 't weekend 50 km verder elke avond.
Man werkte wisselende ploegen tijdens de week. In 't weekend vrij, maar veel weg voor zijn hobby.
Mij erbij neergelegd dat het weekend al geen optie was.
En dat ik - zeker als hij pas om 22u30 thuis was - ik tegen die tijd naar hem kwam en bij hem bleef slapen tijdens de week als we elkaar langer dan een uur wilden zien.
Ik ben héél vaak van hem uit naar de les vertrokken.
Of buitengesneakt om 7u 's ochtends om mijn schoolboeken nog op te halen.
(We deden een poging om elkaar tijdens de week 2 à 3 keer te zien.)
Toen ik bijna afstudeerde waren we 't zat en ben ik gewoon definitief bij hem ingetrokken. En heb mijn weekend-baan aan de wilgen gehangen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

zaterdag 4 september 2021 om 19:24
Toen mijn man en ik nog niet samenwoonden zagen we elkaar meestal een lang moment in de week. Dus bijvoorbeeld vrijdag na het werk samen uit eten, daarna nog een feestje en de stad in, daarna bij elkaar slapen en dan de volgende dag uitslapen, uitgebreide lunch en rond een uur of 3 hadden we vaak weer iets anders (soms ook werk), dus dan was het weer klaar, maar soms liep het door tot zondagmiddag als we bijvoorbeeld ook zaterdagavond nog iets samen wilde doen.
De rest van de week waren we druk met werk, studie en onze vrienden en andere afspraken. Soms kwam het zo uit dat we elkaar dan ook nog even zagen, maar de focus lag meer op andere dingen.
Ik vind wat je beschrijft erg weinig contact. Hebben jullie wel tijd om met/bij elkaar te slapen af en toe? Af en toe een uurtje elkaar zien is toch niet genoeg om echt te spreken van een relatie?
De rest van de week waren we druk met werk, studie en onze vrienden en andere afspraken. Soms kwam het zo uit dat we elkaar dan ook nog even zagen, maar de focus lag meer op andere dingen.
Ik vind wat je beschrijft erg weinig contact. Hebben jullie wel tijd om met/bij elkaar te slapen af en toe? Af en toe een uurtje elkaar zien is toch niet genoeg om echt te spreken van een relatie?

zaterdag 4 september 2021 om 19:27
Bedankt allemaal! Ik wilde vooral even horen hoe andere stellen dit doen. Idd wat er gezegd wordt, ik ga niet hem vragen zijn sport en dergelijke op te geven voor mij omdat dat echt hetgene is waar hij veel rust uit haalt. Het afkappen omdat onze behoeftes niet overeenkomen vind ik wel erg drastisch en niet een reden om een relatie van meer dan 2 jaar te beëindigen. Ik moet me er ook gewoon naar schikken en accepteren, maar was gewoon erg benieuwd wat anderen doen!
zaterdag 4 september 2021 om 19:29
Bereid je er ook op voor dat hij een andere behoefte heeft dan jij.
Alleen jouw vraag al “wat is normaal?”, moet hij zich dan maar aanpassen aan “normaal”?
En misschien passen jullie niet bij elkaar als jullie verschillende wensen hebben, dat maakt geen van beiden abnormaal.
Alleen jouw vraag al “wat is normaal?”, moet hij zich dan maar aanpassen aan “normaal”?
En misschien passen jullie niet bij elkaar als jullie verschillende wensen hebben, dat maakt geen van beiden abnormaal.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge

zaterdag 4 september 2021 om 19:36
Doen we ook hoor! En het is ook niet elke week maar een uurtje. Bijvoorbeeld deze week werkte ik maandag, dinsdag en woensdag avond en hij donderdag, vrijdag en zondagavond. Ik werk dit weekend weer overdag. Ik heb hem donderdag even gezien voordat hij naar zijn hoorcolleges moest en hem vandaag ook, voor hij naar een verjaardag ging waar hij niet onderuit kon komen. Het verschilt echt per week en we doen ons best, maar in het slechtste geval is het dus zoals deze weekFreya schreef: ↑04-09-2021 19:24Toen mijn man en ik nog niet samenwoonden zagen we elkaar meestal een lang moment in de week. Dus bijvoorbeeld vrijdag na het werk samen uit eten, daarna nog een feestje en de stad in, daarna bij elkaar slapen en dan de volgende dag uitslapen, uitgebreide lunch en rond een uur of 3 hadden we vaak weer iets anders (soms ook werk), dus dan was het weer klaar, maar soms liep het door tot zondagmiddag als we bijvoorbeeld ook zaterdagavond nog iets samen wilde doen.

zaterdag 4 september 2021 om 19:37
Ik heb nooit gezegd dat ik wil dat hij zich aanpaste, ik was alleen maar benieuwd hoe andere stellen hiermee omgaanvandale schreef: ↑04-09-2021 19:29Bereid je er ook op voor dat hij een andere behoefte heeft dan jij.

zaterdag 4 september 2021 om 20:39
Ik denk ook niet dat er gezegd wordt dat je direct je relatie moet opgeven, maar je mag je wel afvragen hoe jij de toekomst voor je ziet en hoe hij dit voor zich ziet. Als dit een tijdelijke situatie is omdat er nog sprake is van studie + bijbaan waardoor er weinig keuze is, kan je inderdaad zeggen we maken er samen het beste van.
Als dit de frequentie is die je ook bij samenwonen zal behouden (omdat sport +werk + sociale contacten bovenaan blijven staan bij vriend) dan mag je je afvragen of je daarmee tevreden bent. Ik zie hier op het forum mensen aangeven het heel fijn te vinden 5 avonden iets aparts te doen van partner, waar ik 2 apart van partner al meer dan genoeg vind. Ik zou dus niet matchen met iemand die graag de hele week van huis is, hoe lief/leuk/aardig hij ook is.
Als dit de frequentie is die je ook bij samenwonen zal behouden (omdat sport +werk + sociale contacten bovenaan blijven staan bij vriend) dan mag je je afvragen of je daarmee tevreden bent. Ik zie hier op het forum mensen aangeven het heel fijn te vinden 5 avonden iets aparts te doen van partner, waar ik 2 apart van partner al meer dan genoeg vind. Ik zou dus niet matchen met iemand die graag de hele week van huis is, hoe lief/leuk/aardig hij ook is.
zaterdag 4 september 2021 om 20:46
Mijn situatie lijkt wat op die van jou. Hij is nu die weer op locatie werkt veel van huis. Is ook eigenaar van een wat groter bedrijf en een workaholic. Zelf werk ik ook en ik heb ik kinderen uit een vorige relatie, waardoor we elkaar ook vaak maar 2 keer in de week zien. En soms is dat best lastig vind ik en mis ik hem... Maar aan de andere kant het is verder echt de beste relatie die ik ooit heb gehad en ik kan zelf ook echt niet heel veel vaker. En elkaar minder zien voorkomt ook wel dat het "gewoon" wordt en gewoon extra genieten op die +/- 2 momenten in de week.