Jullie mening: je moeder vertrouwt je niet

04-09-2021 00:35 103 berichten
Situatieschets:

Je bent opgegroeid in een ander land, in een groot huis. Jij en je moeder wonen al tig jaren hier, altijd een goede band gehad samen. Het huis waar je bent opgegroeid, is nog steeds in bezit van je moeder, die tegenwoordig alle kamers verhuurt. Jij gaat voor een langere periode terug naar je geboorteland, voordat je vertrekt zegt je moeder dat je in een van die kamers kan verblijven. Eenmaal daar settle je in de kamer, maar dan zegt je moeder dat ze wil dat je naar een hotel gaat. De reden is dat ze het toch wil verhuren, jij geeft aan huur + borg te willen betalen zodat je niet stel op sprong naar een hotel of familielid moet ( het land heeft geen goede hotels überhaupt). Je moeder geeft aan het niet te willen, ze vertrouwt er niet op dat je de huur zal betalen. Je bent een volwassen vrouw van 50+, welvarend en al jaren een vaste baan, je hebt nooit geld geleend van je moeder of andere financiële problemen gehad.

Dit gaat niet over mijzelf maar wel in mijn directe omgeving. Als jij diegene was, hoe zou je reageren? In dit geval is diegene naar een familielid vetrokken maar is ontzettend boos op haar moeder.
Alle reacties Link kopieren
To heeft het te maken met een visum?
Het komt op mij over dat "logé" regelmatig 90 dagen = 3 mnd in thuisland moet wonen om opnieuw een Schengen visum te krijgen. Dan in moet schrijven in BRP in een gemeente. Bankrekening is gekoppeld aan ID. Dat is lastig.
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
05-09-2021 19:37
Het komt op mij over dat "logé" regelmatig 90 dagen = 3 mnd in thuisland moet wonen om opnieuw een Schengen visum te krijgen. Dan in moet schrijven in BRP in een gemeente. Bankrekening is gekoppeld aan ID. Dat is lastig.
wanneer zij hier al 20 jaar woont is dat niet waarschijnlijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
05-09-2021 19:38
wanneer zij hier al 20 jaar woont is dat niet waarschijnlijk.
Geen idee, To schrijft ook niet waarom er zonodig om de haverklap 3 mnd. naar de middle of nowhere afgereisd moet worden.
Vragen, vragen :)
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
05-09-2021 19:37
Thuisland van moeder plus oma is gewoon NL. Dus dan lijkt geld overmaken niet zo moeilijk. Gewoon van NL naar NL.
Hoofdstuk2021 schreef:
04-09-2021 00:35

Je bent opgegroeid in een ander land, in een groot huis. Jij en je moeder wonen al tig jaren hier, altijd een goede band gehad samen.
Beiden wonen dus in NL.
Ik lees verkeerd zij wonen alle 3 hier, to vraag het voor haar moeder. Maar wanneer zij allemaal hier wonen dan kan je toch gewoon van een NL rekening naar een NL rekening overschrijven, wwant dan hebben ze allemaal ook een NL rekening.

Tenzij oma niet hier woont?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
05-09-2021 21:39
Ik lees verkeerd zij wonen alle 3 hier, to vraag het voor haar moeder. Maar wanneer zij allemaal hier wonen dan kan je toch gewoon van een NL rekening naar een NL rekening overschrijven, wwant dan hebben ze allemaal ook een NL rekening.

Tenzij oma niet hier woont?
Klopt. Maar wanneer je in dat land bent, kan je dus niet van je NL rekening geld overmaken naar iemand anders in NL, vanwege economische sancties. Maar dat is helemaal niet de kern van mijn vraag..
Hoofdstuk2021 schreef:
05-09-2021 22:09
Klopt. Maar wanneer je in dat land bent, kan je dus niet van je NL rekening geld overmaken naar iemand anders in NL, vanwege economische sancties. Maar dat is helemaal niet de kern van mijn vraag..
Wat is dan de kern van je vraag precies?
Iedereen woont in NL. Nogmaals, oma heeft een huis daar op haar naam. Moeder moest weer een keer naar geboorteland vanwege persoonlijke omstandigheden en moest lang blijven om die dingen te kunnen regelen. Het gaat hier om een derdewereld land. Mijn vraag is of het terecht is dat mijn moeder boos is op mijn oma.
FeeLucifer01 schreef:
05-09-2021 18:54
En waarom kan je moeder niet gewoon al wat geld overmaken, of meteen bij aankomst betalen voor gehele maand.
Dan is dat probleem ook opgelost. Of is dat te simpel gedacht?

Het is een vage OP en raar geschreven en wat je nu eigenlijk wil met dit topic is me ook niet duidelijk.
Ja, ik dacht dat het zo duidelijker was maar formuleren is wellicht niet m'n sterkste eigenschap. Ik wil gewoon weten of mijn oma in haar recht staat. Geld was geen issue omdat mijn oma het verblijf aanbood aan mijn moeder. Pas bij aankomst wilde ze het ineens niet wegens geld, en mijn moeder heeft daar geen bankrekening en kon niet meteen geld overmaken van haar NL bankrekening naar mijn oma.
Sharing* schreef:
05-09-2021 19:46
Geen idee, To schrijft ook niet waarom er zonodig om de haverklap 3 mnd. naar de middle of nowhere afgereisd moet worden.
Vragen, vragen :)
Ik schrijf nergens dat ze er om de haverklap heengaat?
Hoofdstuk2021 schreef:
05-09-2021 22:13
Ja, ik dacht dat het zo duidelijker was maar formuleren is wellicht niet m'n sterkste eigenschap. Ik wil gewoon weten of mijn oma in haar recht staat. Geld was geen issue omdat mijn oma het verblijf aanbood aan mijn moeder. Pas bij aankomst wilde ze het ineens niet wegens geld, en mijn moeder heeft daar geen bankrekening en kon niet meteen geld overmaken van haar NL bankrekening naar mijn oma.
Welk recht? Als het van haar is, dat onderkomen, dan heeft ze alle rechten als er nog niets betaald is.

Niemand hier weet waarom je oma denkt dat je moeder het niet ging betalen. Misschien omdat er dus nog geen geld op haar rekening stond?

Misschien omdat ze je moeder kent, misschien beter dan jij. In ieder geval beter dan wij.
Waarom praat jij niet met oma? Dan hoor je beide kanten.
Er is ook geen internet daar? Je kunt toch gewoon internetbankieren? Wat heeft dat land met haar bankrekening in NL te maken? En anders schiet jij het voor.

En eerder schreef je dat je moeder borg wilde betalen. Borg betaal je vooraf, niet achteraf.
Gedoe om die betaling dus. En je wil helemaal geen gedoe om geld met familie. Vanuit die optiek vind ik het helemaal niet gek dat oma vraagt of ze ‘gewoon’ bij familie kan gaan verblijven. Dan gaat dat geld cq een opgeboeide schuld niet tussen beiden instaan. En wellicht heeft oma dat geld gewoon ‘nu’ nodig?

Ik begrijp alleen totaal niet waarom je moeder niet middels internetbankieren geld kan overmaken van de ene Nederlandse bankrekening naar de andere.

Oh en om je vraag te beantwoorden: als je moeder haar boosheid opzij zet ziet ze wellicht welke redenen oma kan hebben voor deze keuze. Als de band altijd goed is geweest, heb dan vertrouwen in elkaar.
Misschien hebben de andere huurders geklaagd over je moeder, misschien kan je oma het geld niet missen 3 maanden lang, misschien is er toch historie die jij niet kent, misschien..
Je hebt niet genoeg info.

Maar in plaats van te bepalen wie er gelijk heeft, waar niemand wat aan heeft, kunnen je moeder en oma beter met elkaar praten. Als de band altijd goed was zullen beiden hun redenen wel hebben en kunnen ze beter zoeken naar begrip, naar een oplossing.
Hoofdstuk2021 schreef:
05-09-2021 22:13
Waarom schiet jij het niet voor voor je moeder? Dan kun jij het alvast overmaken en kan je moeder in dat huis blijven. Het zullen vast geen westerse tarieven zijn dus moet haalbaar zijn.
Ik wilde er graag niet in mengen maar ik lees dat sommige van jullie dat toch voorstellen. Dat lijkt me ook het bestr. Mijn moeder is al een week terug en ik hoorde hier pas van toen ze weer in Nederland was. Mijn moeders boosheid ligt erin dat mijn oma er niet op vertrouwde dat mijn moeder de huur zou betalen in Nederland plus een borg achteraf, wat in dit geval geen borg is maar gewoon extra huur. Mijn moeder moest daardoor ook spontaan naar familie gaan en dat was niet fijn voor haar. Dus ze was er al, heeft één dag in de kamer geslapen en hoorde daarna dat ze ergens anders heen moest vanwege geld. Mijn moeder vond het ook heel vervelend om famile op te bellen en te vragen of ze naar hen mocht komen omdat ze er eigenlijk uitgezet werd door haar moeder. Mijn moeder vergelijkt het ermee dat wanneer ik weer thuis zou moeten wonen omdat ik geen geld heb, ze mij weigert omdat ze er toch iets aan wil verdienen.
moizer schreef:
06-09-2021 10:14
Waarom schiet jij het niet voor voor je moeder? Dan kun jij het alvast overmaken en kan je moeder in dat huis blijven. Het zullen vast geen westerse tarieven zijn dus moet haalbaar zijn.
Ik heb de situatie slecht geschetst.. mijn koteder vertelde dit pas toen ze in Nederland was.. het ging omgerekend om 200 euro. Dat vind m'n moeder ook zo vervelend, dat mijn oma per direct 200 euro wilde terwijl mijn moeder het niet kon overmaken eenmaal daar. Dat weet mijn oma ook. Mijn moeder zou betalen in Nederland maar daar vertrouwde oma niet op. Mijn moeder is toen uit principe vertrokken en zou überhaupt op niemajd eej beroep doen om voor te schieten. Ik snap het wel, kan me ook niet voorstellen dat mijn kind per direct moet betalen om van mijn auto/kamer whatever gebruik te mogen maken. En zo niet, dat ik gewoon weiger
Ja, ik dacht dat het zo duidelijker was maar formuleren is wellicht niet m'n sterkste eigenschap. / Ik heb de situatie slecht geschetst..

En dan noem je ons zuur en simpel :wtf:
Hoofdstuk2021 schreef:
06-09-2021 11:44
Ik heb de situatie slecht geschetst.. mijn koteder vertelde dit pas toen ze in Nederland was.. het ging omgerekend om 200 euro. Dat vind m'n moeder ook zo vervelend, dat mijn oma per direct 200 euro wilde terwijl mijn moeder het niet kon overmaken eenmaal daar. Dat weet mijn oma ook. Mijn moeder zou betalen in Nederland maar daar vertrouwde oma niet op. Mijn moeder is toen uit principe vertrokken en zou überhaupt op niemajd eej beroep doen om voor te schieten. Ik snap het wel, kan me ook niet voorstellen dat mijn kind per direct moet betalen om van mijn auto/kamer whatever gebruik te mogen maken. En zo niet, dat ik gewoon weiger
Wat doen jij en je moeder onduidelijk en moeilijk, ik snap oma wel. Betaal die 200 euro gewoon. En jij of zij had prima daar ( of jij hier) dat over kunnen maken.
Of de borg zoals was afgesproken.

En leer duidelijker communiceren, het is allemaal veel te vaag.
Hoe betalen die huurders dan? Die kunnen wel geld overmaken naar de Nederlandse bankrekening van oma? Of gaat het geld naar de buitenlandse bankrekening van oma? Misschien heeft oma zich bedacht dat ze een aanvulling op haar AOW heeft(immers geen volledige AOW opgebouwd) en ze dan problemen kan krijgen met vermogen/inkomsten uit verhuur? Heeft je moeder wel een inkomen? Ik kan mij best voorstellen dat als je uit een arm land komt, je anders met geld omgaat. Ga eens met oma praten want ook voor haar is dit geen fijne situatie.
Hoofdstuk2021 schreef:
05-09-2021 22:09
Dan vraagt zij iemand hier om het voor te schieten. Jij bijvoorbeeld.
Het lijkt me best een gedoe om vanuit NL in een arm land waar allerhande economische sancties zijn, een huis te verhuren. Wie weet wat voor schimmig contract je oma heeft met haar huurders, wat ze al beloofd had aan iemand zonder na te denken over dochter die kwam of wat dan ook. Er zit vast een bepaalde gedachte achter waarom je oma ineens moeilijk deed. Jouw moeder kan beter proberen de boel weer te lijmen met oma dan boos te blijven. Dat laatste maakt de situatie namelijk zeker niet beter.

Ik vind de vraag 'ben ik terecht boos' dan ook niet zo relevant eigenlijk. Je kan 1000x gelijk hebben, maar het nog steeds niet krijgen. Dan kan je maar beter bepalen wat je echt belangrijk vindt (gelijk hebben of de band met je moeder) en daarop je handelen baseren. En ik zou dus die band belangrijker vinden en wat vragen gaan stellen (vertrouwde je me niet en waarom dan niet, speelt er wat anders, etc.).

En ik zou er al helemaal niet tussen gaan zitten. Het is niet jouw ruzie, lekker laten waar die hoort en gewoon gezellig bij oma op bezoek ipv je moeders ruzie met oma gaan voeren.
dannas schreef:
06-09-2021 15:51
Het lijkt me best een gedoe om vanuit NL in een arm land waar allerhande economische sancties zijn, een huis te verhuren. Wie weet wat voor schimmig contract je oma heeft met haar huurders, wat ze al beloofd had aan iemand zonder na te denken over dochter die kwam of wat dan ook. Er zit vast een bepaalde gedachte achter waarom je oma ineens moeilijk deed.
Oma is misschien ongerust ivm haar (huur-, aanvullende bijstand) toeslagen in Ned. terwijl er sprake is van woningbezit in het buitenland, Er wordt getoetst op vermogen en inkomsten. M.n. in België, ook in Ned. is er commotie over de sancties ervan bij huurders van sociale woningen.
Alles sal reg kom
Hoofdstuk2021 schreef:
06-09-2021 11:40
Ik wilde er graag niet in mengen maar ik lees dat sommige van jullie dat toch voorstellen. Dat lijkt me ook het beste
Nee, absoluut niet in gaan mengen. Misschien nog oma's kant van het verhaal aanhoren. Maar verder alleen knikken en hummen. Zeker geen kant gaan kiezen in een ruzie die buiten jou om plaats heeft gevonden. Dat is een recipe for disaster

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven