Maak ik het te groot?

06-09-2021 15:45 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend A introduceerde mij een jaar terug aan een muziekband die ik superleuk ben gaan vinden. Nu zag ik dat deze artiesten een optreden gaan geven eind dit jaar. Ik heb vriend A daarom gevraagd of we samen konden gaan. Dat leek hem ook leuk.

Gister zat ik lekker op een terras met vriend A en ook vriend B. Toen vriend B naar de wc ging vroeg vriend A of we vriend B ook zouden uitnodigen. Mij leek dat leuk dus toen vriend B weer aan tafel kwam zitten hebben we dat gevraagd. Vriend B leek het ook leuk. Plots zei vriend A: Dan vraag ik Bob ook mee.

Ik vind Bob op zich aardig maar hij en vriend A zitten in een vriendengroep met nog meer mensen waar ik me hoogst onprettig bij voel. Ik vrees dat als vriend A Bob meeneemt, het niet meer aan hem is wie er nog meer meegaat uit die vriendengroep en dat ik met mensen zit waar ik me ongemakkelijk bij voel. Bovendien wordt ik dan ineens een buitenstaander.

Ik ben al aan het kampen met een burnout dus wil vooral mijn eigen pad kiezen.Ik dacht er zelf aan om te zeggen dat ik niet meer kan zonder uit te leggen dat het komt omdat vriend A Bob wil meevragen. En dan ga ik gewoon alleen of met een andere vriend of vriendin.

Wat denken jullie hiervan? Maak ik het te groot?
Bijnasoms schreef:
06-09-2021 16:05
Ja, vriend A en vriend B zijn mensen met wie ik spontaan kan afspreken. Die ook graag leuke dingen ondernemen. Mijn andere vrienden zijn ook leuk maar hebben jonge gezinnen waar ze de leuke dingen mee ondernemen. Afspreken is vaak weken, soms zelfs maanden, vantevoren mogelijk en alleen een paar uurtjes.

Ik ben het wel met je eens dat ik niet zou moeten willen omgaan met mensen die zo makkelijk boos op me worden. Maar ja... sommige mensen zijn gewoon zo.
Maar denk je dat ze boos gaan worden, of is je ervaring dat ze boos worden zodra jij grenzen/wensen aangeeft die botsen met hun grenzen en wensen? Want als je het alleen maar denkt, dan zou ik daar eens mee stoppen. Worden ze wel makkelijk boos, dan zijn het echt geen leuke mensen en zou ik er niet bij blijven hangen bij gebrek aan anderen die ook wel eens spontaan iets willen doen. Een vriendschap hoort leuk te zijn he, niet een 'ik pas me aan alle kanten aan anders worden ze boos' verhaal.
Bijnasoms schreef:
06-09-2021 16:14
Ik durf vriend A nu niet meer te vertrouwen met dit concert omdat hij Bob meevraagt zonder overleg.
nou nou, vertrouwen??? dat is een wel heel groot begrip. A is gewoon spontaan.
hoi
Ik zou dan tegen vriend A zeggen: sorry, maar ik heb geen klik met Bob en zijn vriendenkring, dus als jij liever met die mensen gaat, even goede vrienden, dan hou ik me bij nader inzien liever bij het oorspronkelijke plan en ga met vriend B. Mochten Bob & co niet mee kunnen/willen, dan kan vriend A altijd nog aansluiten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nee

Als je een burnout hebt is je energie schaars en is het geringste al teveel

Sowieso waarom zou je je rot gaan voelen, de enige die je moet pleasen ben jij zelf, de rest komt later, helemaal nu met je burnout.
en als je nu tegen vriend A zegt, prima groepje zo met z`n 4-en, laten we het hier bij houden.

Dan zit je toch ook goed? Als Bob dan alsnog anderen ook mee vraagt, kan jij gewoon zeggen mmm. daar heb ik niet zo`n zin in, dat heb ik al aangegeven.
Pikachu schreef:
06-09-2021 16:16
uhm het is toch een concert waar de hele wereld kan komen?

Jij gaat met vriend A en B en wellicht komt Bob en zijn vriendgroep ook.

Dat kan ook gewoon gebeuren zonder dat A Bob mee vraagt he.

en anders vraag jij ook nog een vriend of vriendin mee zodat je je niet verloren voelt in de grote groep.
Heb ik ook aan gedacht. Punt is dat ik niet zeker weet of ik iemand kan vinden die mee wilt. Daarnaast zou ik dan ook liever met die ander gaan op dit punt. Gewoon zonder vriend A die zonder overleg Bob mee wil vragen.
Bijnasoms schreef:
Ik durf vriend A nu niet meer te vertrouwen met dit concert omdat hij Bob meevraagt zonder overleg.
tja, je had natuurlijk op het moment dat hij het zei ; dan vraag ik Bob ook mee, ook meteen kunnen aangeven dat je dat liever niet had, wellicht vond vriend A dat dat helemaal geen punt.
Maar als vriend B en jij vrienden zijn kan je het toch gewoon aan hem uitleggen? En ook aan vriend A?

Vriend B heeft sowieso iemand om mee te gaan, ofwel Bob en zijn vrienden, ofwel vriend A en jou. Dus niemand valt buiten de boot.

Ik zou in elk geval niet tegen mijn zin in met die hele groep gaan.
susan wijzigde dit bericht op 06-09-2021 16:21
1.33% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Burn out of ernstigere problemen op mentaal gebied, wat een bijzonder gedoe zeg.
Bijnasoms schreef:
Maar jullie hebben in gezamenlijk overleg besloten om vriend B mee te vragen. Oké, dan had vriend A nog steeds even moeten overleggen of het oké was om Bob ook te vragen, maar het initiatief om B te vragen kwam van jou. Ik vind het ook weer niet héél vreemd dat A gewoon aannam dat jij het prima vond dat Bob ook mee zou gaan.
Bovendien had je op dat moment nog de ruimte om te zeggen: liever niet, dan wordt de groep zo groot. Dat heb je niet gedaan.
Om je burnout niet nog heviger te maken, zou ik je adviseren om te leren eerlijk, open en assertief te zijn.
En niet om te gaan met mensen waar je eigenlijk bang voor bent.
Maar heeft A Bob al gevraagd dan? Want als niet, dan wordt A helemaal niet in de positiie geplaatst om te kiezen.
Such fun!1
Je vindt best veel, maar zegt heel erg weinig. Dan kunnen mensen het niet goed doen, hè.

NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Dat geldt voor anderen (Vriend A die aanneemt dat jij het wel goed vindt dat jij Bob ook meegaat), maar ook voor jou. Als je iets niet wilt, zeg dat dan. Wordt hij boos? Dat zou jammer zijn, maar geeft jou wel het excuus dat je toch al zocht, namelijk om niet meer met hem te gaan. Ik vermoed trouwens dat hij helemaal niet boos gaat worden.

En ja, sommige mensen zijn zo, dat ze snel boos worden. Dat betekent niet dat jij ermee bevriend moet zijn.
dannas schreef:
06-09-2021 16:16
Maar denk je dat ze boos gaan worden, of is je ervaring dat ze boos worden zodra jij grenzen/wensen aangeeft die botsen met hun grenzen en wensen? Want als je het alleen maar denkt, dan zou ik daar eens mee stoppen. Worden ze wel makkelijk boos, dan zijn het echt geen leuke mensen en zou ik er niet bij blijven hangen bij gebrek aan anderen die ook wel eens spontaan iets willen doen. Een vriendschap hoort leuk te zijn he, niet een 'ik pas me aan alle kanten aan anders worden ze boos' verhaal.
Dit is het geval inderdaad. Daarom overweeg ik om gewoon te zeggen niet te kunnen en dan zelf te gaan (misschien met een andere vriend of vriendin). Mocht ik ze daar tegenkomen dan zeg ik gewoon dat ik uiteindelijk toch wel kon op het laatste moment.
Jufjoke schreef:
06-09-2021 16:20
Maar jullie hebben in gezamenlijk overleg besloten om vriend B mee te vragen. Oké, dan had vriend A nog steeds even moeten overleggen of het oké was om Bob ook te vragen, maar het initiatief om B te vragen kwam van jou. Ik vind het ook weer niet héél vreemd dat A gewoon aannam dat jij het prima vond dat Bob ook mee zou gaan.
Bovendien had je op dat moment nog de ruimte om te zeggen: liever niet, dan wordt de groep zo groot. Dat heb je niet gedaan.
Nee hoor. Vriend A stelde dit voor en ik vond het prima.
Jufjoke schreef:
06-09-2021 16:20
dit dus
Bijnasoms schreef:
06-09-2021 16:26
Dit is het geval inderdaad. Daarom overweeg ik om gewoon te zeggen niet te kunnen en dan zelf te gaan (misschien met een andere vriend of vriendin). Mocht ik ze daar tegenkomen dan zeg ik gewoon dat ik uiteindelijk toch wel kon op het laatste moment.
nee joh, waarom zo moeilijk doen. Bel A op en vraag of hij BoB al heeft meegevraagd.
Zegt hij ja, dan zeg je: ik kan een grote groep nu niet aan, dan ga ik liever apart met Truus en zie ik jullie daar wel

zegt hij nee, dan geeft e aan dat je liever wil dat de groep klein blijft want burnout.

En als je niet wil bellen dan even appen. Het is overigens toegestaan om altijd terug te mogen komen op eerder uitspraken he, dus dat jij op het terras niets gezegd hebt betekent niet dat nu niet mee mag doe.
hoi
PogingTwee schreef:
06-09-2021 16:24
Je vindt best veel, maar zegt heel erg weinig. Dan kunnen mensen het niet goed doen, hè.

NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. Dat geldt voor anderen (Vriend A die aanneemt dat jij het wel goed vindt dat jij Bob ook meegaat), maar ook voor jou. Als je iets niet wilt, zeg dat dan. Wordt hij boos? Dat zou jammer zijn, maar geeft jou wel het excuus dat je toch al zocht, namelijk om niet meer met hem te gaan. Ik vermoed trouwens dat hij helemaal niet boos gaat worden.

En ja, sommige mensen zijn zo, dat ze snel boos worden. Dat betekent niet dat jij ermee bevriend moet zijn.
NIVEA vind ik een leuke.

Maar ja... wat zeg ik nu dan tegen vriend A?

Heel vriend A, ik vind het leuk om met gezamenlijke vriend B te gaan maar Bob wordt me teveel?
Bijnasoms schreef:
dat is echt vragen om drama, daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijker want reken maar dat jij je daar niet op je gemak voelt omdat je constant bang bent iemand van hun tegen te komen. Niet doen hoor!!! Eerlijk zijn is echt beter!
Bijnasoms schreef:
06-09-2021 16:30
NIVEA vind ik een leuke.

Heel vriend A, ik vind het leuk om met gezamenlijke vriend B te gaan maar Bob wordt me teveel?
Ja. Zeg maar precies wat je vindt, dus, eigenlijk.
Ik vind een concert echt wel wat anders dan het bezoeken van een tentoonstelling of ergens wat gaan eten. Daar ga ik er eigenlijk sowieso altijd min of meer vanuit dat mensen ook andere vrienden kunnen meevragen. Ik zou hier niet moeilijk over doen. Zeker niet met smoesjes gaan werken. Doe dan je mond open en zeg tegen A dat het je minder leuk lijkt als Bob opeens ook nog mensen meeneemt.
Bijnasoms schreef:
06-09-2021 16:27
Nee hoor. Vriend A stelde dit voor en ik vond het prima.
Ach, verkeerd gelezen inderdaad. Blijft staan dat jij het prima vond.

In ieder geval is zeggen dat je niet kunt en dan toch gaan wel het allerlaatste wat ik zou doen.
En da’s ook wat, ben ik nota bene vriend A die een band bij een ander introduceert, heeft die ander opeens eerste keus qua vrienden omdat zij toevallig zag dat de band zou spelen in het najaar. Als vriend A jou niet met die band in aanraking had gebracht had hij kunnen gaan met wie hij maar wilde, en nou moet hij opeens op eieren lopen.

Dat zou dan de laatste keer zijn dat ik iemand een band aanraad.
Bijnasoms schreef:
En juist daar krijg je dus ruzies van.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bijnasoms schreef:
06-09-2021 16:30
NIVEA vind ik een leuke.

He, heb jij Bob al gevraagd ? Ik vind het zelf eigenlijk leuker om met een klein groepje te gaan. Bob vraagt misschien ook weer mensen mee. Prima als we ze daar tegenkomen, hoor, maar afspreken en op pad gaan met tig man, dat trek ik nog slecht vanwege….
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven