Maak ik het te groot?

06-09-2021 15:45 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend A introduceerde mij een jaar terug aan een muziekband die ik superleuk ben gaan vinden. Nu zag ik dat deze artiesten een optreden gaan geven eind dit jaar. Ik heb vriend A daarom gevraagd of we samen konden gaan. Dat leek hem ook leuk.

Gister zat ik lekker op een terras met vriend A en ook vriend B. Toen vriend B naar de wc ging vroeg vriend A of we vriend B ook zouden uitnodigen. Mij leek dat leuk dus toen vriend B weer aan tafel kwam zitten hebben we dat gevraagd. Vriend B leek het ook leuk. Plots zei vriend A: Dan vraag ik Bob ook mee.

Ik vind Bob op zich aardig maar hij en vriend A zitten in een vriendengroep met nog meer mensen waar ik me hoogst onprettig bij voel. Ik vrees dat als vriend A Bob meeneemt, het niet meer aan hem is wie er nog meer meegaat uit die vriendengroep en dat ik met mensen zit waar ik me ongemakkelijk bij voel. Bovendien wordt ik dan ineens een buitenstaander.

Ik ben al aan het kampen met een burnout dus wil vooral mijn eigen pad kiezen.Ik dacht er zelf aan om te zeggen dat ik niet meer kan zonder uit te leggen dat het komt omdat vriend A Bob wil meevragen. En dan ga ik gewoon alleen of met een andere vriend of vriendin.

Wat denken jullie hiervan? Maak ik het te groot?
Bijnasoms schreef:
06-09-2021 20:39
Ik zie ook in dat ik eleganter mijn grenzen aan kan geven. Dit is nog oefenen voor me. Het is nog verre van perfect maar er is vooruitgang. Daar ben ik zelf al blij mee.

Nogmaals, dit was niet het probleem.

Uiteindelijk heb ik gekozen om niet te liegen dankzij de adviezen die ik hier kreeg.
Ehm verder gaat het wel met je? Ga aub wat hulp vragen.
Grenzen stellen. Geef vriend A aan dat Bob mee kan maar als de rest van het cluppie meegaat je afhaakt. Het is oke om je niet prettig te voelen bij bepaalde mensen. Geef dat aan dan mag vriend A kiezen tussen jou of zn vriendenclub.
viva-amber schreef:
06-09-2021 19:54
To, wanneer je het bij jezelf houdt en eerlijk bent, dan zit je niet fout.

Je kan altijd nog zeggen, ik heb wat moeite met prikkels van uitgaan, band in combinatie met een groep, daarom heb ik besloten om met een vriendin te gaan.
Dat is echt geen schande, tijdens mijn burnout was de supermarkt al te veel.

Maar als ik vriend A was, zou ik hier mijn wenkbrauwen wel even van optrekken. Je vraagt mij om samen te gaan. In overleg gaat vriend B ook mee. En misschien Bob (waarvan ik denk dat jij dat oké vindt). En dan opeens wil je niet meer met mij/ons en kies je voor heel iemand anders? Dat wordt ook nogal ongemakkelijk. Tenzij je het goed bespreekt samen en uit kan leggen.

TO, ik zou je daarom aanraden om in zo'n situatie even te bellen / elkaar live te zien. Dan kun je kijken hoe het gesprek loopt, weet je meteen hoe de ander reageert en wat diegene wel of niet begrijpt en kun je samen een oplossing vinden. Als je het via de app doet, is er veel meer kans op onbegrip / ongemakkelijke gevoelens die in de lucht blijven hangen. Als het live voor veel mensen al moeilijk is om precies te zeggen wat je vindt of na te vragen wat een ander precies bedoelt of wil, dan is dat via de app nog lastiger.

En tot slot, jouw eerdere suggestie aan vriend A om hem dan met B en Bob&co te laten gaan, en zelf dus niet meer mee te gaan, daar schuurt ook iets. Je brengt het wel heel luchtig, zo van geen probleem, dan ga ik wel een andere keer met jullie wat doen. Maar het voelt alsof je jezelf daar net iets te gewillig wegcijfert of zo. Jij was tenslotte degene die voorstelde om te gaan.

Als ik A zou zijn, zou ik me een beetje vervelend voelen als jij (de initiatiefnemer) niet meer mee zou gaan omdat ik mensen erbij had gevraagd. Ook als jij heel vrolijk zou zeggen dat dat geen enkel punt zou zijn. Ben je daar wel eerlijk tegen jezelf, vind je het echt geen enkel probleem om jouw hele idee te laten varen en het concert te missen?
Hoi!
Ja.
Maar als je met burnoutklachten kampt speelt vermoeidheid hier een grote rol in en vermoeidheid maakt vaak dat je wat emotioneler reageert dan nodig is.
Slaapdepreviatie is niet voor niks een martelmethode ;)

Als je bij conflictsituaties bedenkt dat je wat emotioneler reageert dan dat jij als individu zou doen zit je denk ik goed ;)
En natuurlijk is het handig hier eerlijk over te communiceren tegen anderen. Voor jou werkt dit nu even zo.
Maar ik zou het dan dus wel zelf oplossen en dit niet bij een ander leggen. Misschien is je tijdens het concert richten op de muziek en niet te veel op de groep al voldoende?
Succes
"Sorry a maar ik heb liever niet dat bob meegaat omdat..."

Is zeker lastiger dan jezelf er over opvreten en er een topic over te openen?
Avage schreef:
06-09-2021 21:12
Mag je trots op zijn. Alle begin is moeilijk. Altijd goed om te oefenen met je behoeftes uitspreken.

Verder ben ik ook zo'n moeilijk/veeleisend persoon die het niet per se tof vindt als mijn vriend of vriendin spontaan jan en alleman begint uit te nodigen waar ik niets mee heb.
Vriendin van me had een andere vriendengroep die graag een pilletje dropten, sta je daar in allemaal van die grote pupillen te kijken de hele avond, allemaal lui die om je nek hangen maar geen enkele sfeer verder, daar had ik niet altijd trek in.
Het is een beetje geven en nemen maar je hoeft niet altijd maar te wijken onder het mom van "hoe meer zielen" vind ik. Dit was jouw idee dus dan mag je best zeggen hoe je het voor je ziet toch.
Dit. Die vriendengroep zitten mensen tussen met een kwade dronk die niet meer recht uit hun ogen keken de laatste keer dat ik met ze meeging bij een concert. Waren ook gewoon stomvervelend tegen me (echt op het pestkopperige af).
abracadabra schreef:
08-09-2021 08:29
"Sorry a maar ik heb liever niet dat bob meegaat omdat..."

Is zeker lastiger dan jezelf er over opvreten en er een topic over te openen?
Nou eigenlijk wel. Ik gun het vriend A om Bob uit te nodigen namelijk en gelijkertijd voel ik mezelf er moeilijk onder. Dus dit roept een schuldgevoel op. Ik begrijp dat het onhandig is gelopen allemaal.
Maak je het te groot?

Je maakt het in ieder geval te ingewikkeld. Deze paragraaf uit je openingspost:
"Ik vind Bob op zich aardig maar hij en vriend A zitten in een vriendengroep met nog meer mensen waar ik me hoogst onprettig bij voel. Ik vrees dat als vriend A Bob meeneemt, het niet meer aan hem is wie er nog meer meegaat uit die vriendengroep en dat ik met mensen zit waar ik me ongemakkelijk bij voel. Bovendien wordt ik dan ineens een buitenstaander."

had je prima aan A kunnen communiceren. Ook nog een dag na zijn spontane "ik ga Bob ook vragen".

Jij maakt ervan dat hij - wellicht- liever met Bob zou gaan. Jij maakt er een issue van of je hem moet gunnen of hij met Bob "mag" gaan. Dan denk je al een stap te ver door en bovendien trek je het direct in het negatieve. Niet nodig.

A en jij zouden naar een concert. In overleg gaat B mee. Zonder overleg wil A Bob vragen. Dus dan is het helemaal jouw goed recht om aan te geven dat je dat geen goed plan vindt. Dat heeft niets met "gunnen" of "boos worden" te maken. Die issues zouden pas spelen op het moment dat A Bob al gevraagd zou hebben en het niet tof van je zou vinden dat je daar een probleem mee hebt. Beide blijken niet aan de orde.

Les voor de volgende keer: NIVEA en zo'n issue stap voor stap aanpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven