Nutteloze man/vrouw associaties
woensdag 8 september 2021 om 23:14
Mijn man vertelde net, bij thuiskomst na een werkgerelateerd etentje, dat hij nog net niet uitgelachen, maar wel vreemd aangekeken was door ober en door collega's omdat hij... Een witte wijn bestelde. En dat is een vrouwendrankje.
Aanzet voor een luchtig topic: wie toept over, met een minstens zo nutteloos onderscheid tussen mannen- en vrouwenzaken?

Aanzet voor een luchtig topic: wie toept over, met een minstens zo nutteloos onderscheid tussen mannen- en vrouwenzaken?

donderdag 9 september 2021 om 21:49
Mannen klussen, vrouwen het huishouden inderdaad. Mijn ouders maakten hierin gelukkig geen onderscheid.
Schoonmoeder wel, ze heeft alleen jongens gekregen. Deze jongens hadden nauwelijks iets geleerd qua huishouden e.d. Ze zouden immers trouwen vanuit huis met een vrouw die voor hun zou zorgen. Dat die vrouwen ook gewoon een fulltime baan hadden ging er niet in.
Rijbewijs voor de jongens vonden ze noodzakelijk, maar ze hebbenetterlijk gezegd dat ze dat voor een dochter nooit betaald zouden hebben. HBO opleiding voor meisjes vonden ze ook niet nodig.
Her is nooit echt goed gekomen tussen mijn schoonouders en mij. Mijn schoonvader was wel trots op zijn handige schoondochter, maar schoonmoeder vind dat ik niet zo goed voor haar zoon zorg.
Schoonmoeder wel, ze heeft alleen jongens gekregen. Deze jongens hadden nauwelijks iets geleerd qua huishouden e.d. Ze zouden immers trouwen vanuit huis met een vrouw die voor hun zou zorgen. Dat die vrouwen ook gewoon een fulltime baan hadden ging er niet in.
Rijbewijs voor de jongens vonden ze noodzakelijk, maar ze hebbenetterlijk gezegd dat ze dat voor een dochter nooit betaald zouden hebben. HBO opleiding voor meisjes vonden ze ook niet nodig.
Her is nooit echt goed gekomen tussen mijn schoonouders en mij. Mijn schoonvader was wel trots op zijn handige schoondochter, maar schoonmoeder vind dat ik niet zo goed voor haar zoon zorg.
donderdag 9 september 2021 om 21:50
Heb ik helemaal niet eigenlijk. Ik zie het als menselijk gedrag en denk zelf ook wel eens in hokjes.lilalinda schreef: ↑09-09-2021 21:02Maar in dit soort situaties, hoe repareren jullie?
Ik word er vooral opstandig van, dus als iemand belt en vraagt: spreek ik met Mevrouw Mansachternaam?
Dan ontken ik en hang ik op
Als garage mijn man aanspreekt, dan vraag ik hem of we ook voor hem een auto gaan uitzoeken?
Ik word er puberaal opstandig van
Maak er ook wel eens gebruik van, als vrouw even een lampje laten vervangen door de garage kost me meestal niets als ik alleen ga. Als er een man bij is gaat het ineens wat minder soepel.
Ik woon in een plattelandsdorp, ik zou een dagtaak hebben aan mensen corrigeren denk ik.

donderdag 9 september 2021 om 22:14
RikM schreef: ↑09-09-2021 21:37Die discussie had ik toevallig van de week met mijn moeder. Die zei ook dat ze dat niet kan (bijvoorbeeld een gat boren in de muur) en ik vind dat zo'n onzin. Natuurlijk kun je dat wel.
Dat zit er zo ingeramd hè, dat mannen klussen en vrouwen huishouden. Echt totaal niet meer van deze tijd.
Bij mijn pas gescheiden zus zie ik nu dat ze zelf is gaan klussen, dat vind ik mooi om te zien. En ze laat haar kinderen helpen.
Als mensen willen, kunnen ze een heleboel. De een heeft de wil om dingen zelf te doen, de ander durft het niet en vind het makkelijk dat de man alles doet. Ik vrees dat er nog een paar generaties overheen gaan.
Als ik iets uitzoek gebruik ik Google. Bijna alles kan je vinden en zo leer ik mezelf dingen aan. Dat kan iedereen doen, als je wil.

donderdag 9 september 2021 om 22:30
Dahlia74 schreef: ↑09-09-2021 21:49Mannen klussen, vrouwen het huishouden inderdaad. Mijn ouders maakten hierin gelukkig geen onderscheid.
Oh. Wat. Erg!
En zo herkenbaar. Ik vertel schoonmoeder dat mijn contracturen worden uitgebreid en schoonmoeder vraagt zich af hoe dat nu moet met mijn huishouden. Ik vertel haar dat het ons huishouden is en dat man daar dus ook verantwoordelijk voor is en mede daarom twee uur minder gaat werken. Twee tellen later vraagt ze zich af of dat wel goed is voor zijn carrière.

anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 09-09-2021 22:39
0.04% gewijzigd
donderdag 9 september 2021 om 22:36

donderdag 9 september 2021 om 22:38
En heel soms maak ik daar dankbaar gebruik van. Met een vleugje make-up en mijn haren leuk gekapt, in mijn leukste outfit naar de bouwmarkt. Vragen of er nog wat hout in de afvalbak zit om te knutselen met mijn klas op school. En dan start die man even die enorme zaagmachine om de plankjes in de juiste maat te zagen voor gratis.
Als ik met mijn man daar ben stellen ze voor dat hij dat thuis dan wel even voor mij op maat kan zagen. Met als gevolg dat ik zelf sta te zwoegen.

donderdag 9 september 2021 om 22:40
Andersom schreef: ↑09-09-2021 22:30Oh. Wat. Erg!
En zo herkenbaar. Ik vertel schoonmoeder dat mijn contracturen worden uitgebreid en schoonmoeder vraagt zich af hoe dat nu moet met mijn huishouden. Ik vertel haar dat het ons huishouden is en dat man daar dus ook verantwoordelijk voor is en mede daarom twee uur minder gaat werken. Twee tellen later vraagt ze zich af of dat wel goed is voor zijn carrière.![]()
Het is bijna brainwashing hè. Helemaal vastgeroest.

donderdag 9 september 2021 om 23:16
Herkenbare verhalen hier.
Mijn 2 cent:
Als buren (zonder auto) hulp nodig hebben (een lift bijv) dan vragen ze dat altijd aan mijn man. Terwijl het mijn auto is en man er geen heeft.
Hetzelfde dat bij het ophalen van de auto bij de garage na apk, de automonteur alles uitlegde aan mijn man.
Mijn ex die met zijn vriend ging stappen en zei dat ik en een vriendin mee moesten, want ze wilden naar een cocktailbar en dat kon schijnbaar niet als twee mannen samen.
Mijn man, maar ook een exvriendje, die uit werden gelachen omdat ze nagellak en eyeliner droegen.
Dat scheermesjes voor vrouwen alleen maar in pastelkleuren zijn en nog slechter scheren ook nog.
Ik heb regelmatig zwart kunnen rijden door een zielig verhaal op te hangen tegen de conducteur. Vraag me ten zeerste af of mannen daarmee weg komen.
Dat mijn schoonmoeder mijn partner altijd in het huishouden wilde helpen toen hij op zichzelf woonde. Want 'hij had het zo zwaar'?
Mensen die het zielig voor mijn man vinden dat ik niet zijn achternaam heb aangenomen.
Mijn 2 cent:

Als buren (zonder auto) hulp nodig hebben (een lift bijv) dan vragen ze dat altijd aan mijn man. Terwijl het mijn auto is en man er geen heeft.
Hetzelfde dat bij het ophalen van de auto bij de garage na apk, de automonteur alles uitlegde aan mijn man.
Mijn ex die met zijn vriend ging stappen en zei dat ik en een vriendin mee moesten, want ze wilden naar een cocktailbar en dat kon schijnbaar niet als twee mannen samen.
Mijn man, maar ook een exvriendje, die uit werden gelachen omdat ze nagellak en eyeliner droegen.
Dat scheermesjes voor vrouwen alleen maar in pastelkleuren zijn en nog slechter scheren ook nog.
Ik heb regelmatig zwart kunnen rijden door een zielig verhaal op te hangen tegen de conducteur. Vraag me ten zeerste af of mannen daarmee weg komen.
Dat mijn schoonmoeder mijn partner altijd in het huishouden wilde helpen toen hij op zichzelf woonde. Want 'hij had het zo zwaar'?
Mensen die het zielig voor mijn man vinden dat ik niet zijn achternaam heb aangenomen.
anoniem_64fd7e8a070df wijzigde dit bericht op 09-09-2021 23:18
1.02% gewijzigd
donderdag 9 september 2021 om 23:18
Andersom schreef: ↑09-09-2021 22:30Oh. Wat. Erg!
En zo herkenbaar. Ik vertel schoonmoeder dat mijn contracturen worden uitgebreid en schoonmoeder vraagt zich af hoe dat nu moet met mijn huishouden. Ik vertel haar dat het ons huishouden is en dat man daar dus ook verantwoordelijk voor is en mede daarom twee uur minder gaat werken. Twee tellen later vraagt ze zich af of dat wel goed is voor zijn carrière.![]()
Wat ergerlijk.
Ik mag toch hopen dat je man zijn moeder aanspreekt op zo’n opmerking.
donderdag 9 september 2021 om 23:21
Borrelhap schreef: ↑09-09-2021 23:16Herkenbare verhalen hier.
Mijn 2 cent:
Ik vind het echt absurd als vrouwen anno nu dat nog doen.
Alsof je het bezit wordt van je man. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Waarom zou je in godsnaam je naam veranderen??

donderdag 9 september 2021 om 23:29
Dat kan om heel veel redenen zijn:Metallover schreef: ↑09-09-2021 23:21Ik vind het echt absurd als vrouwen anno nu dat nog doen.
Alsof je het bezit wordt van je man. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Waarom zou je in godsnaam je naam veranderen??
- het is een mooiere naam
- het klinkt beter bij je voornaam
- het is een makkelijke naam, die je niet 1000000000x hoeft te spellen
- het is een meer geaccepteerde naam, zodat je ook eens wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek
- het voelt fijner om deze naam te hebben, omdat je geen goede band hebt met je vaders familie, waarvan je de naam hebt gekregen
- je bent zat van je andere naam, omdat je hem al zolang hebt, of omdat het niet bij je past, of de klank je niet bevalt
donderdag 9 september 2021 om 23:41
Of je moeders familie, achternaam hoeft niet per se van vaders kant te zijn he!Freya schreef: ↑09-09-2021 23:29Dat kan om heel veel redenen zijn:
- het is een meer geaccepteerde naam, zodat je ook eens wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek
- het voelt fijner om deze naam te hebben, omdat je geen goede band hebt met je vaders familie, waarvan je de naam hebt gekregen
- je bent zat van je andere naam, omdat je hem al zolang hebt, of omdat het niet bij je past, of de klank je niet bevalt
vrijdag 10 september 2021 om 00:07
Of je wil graag dezelfde naam als je kinderenFreya schreef: ↑09-09-2021 23:29Dat kan om heel veel redenen zijn:

vrijdag 10 september 2021 om 01:38
Dit gebeurt bij ons nog wel eens als we een vakantiehuisje boeken ofzo. Dat doen we weleens op mijn naam en weleens op vriends naam (afhankelijk van met welke telefoon we boeken vanwege de gegevens die dan automatisch worden ingevuld). Laatste keer was het vriends naam en moest ik gedurende de week bij de receptie iets regelen. Ze vroeg naar het huisnummer en zei toen ter verificatie: “mevrouw Jansen?” Dan ga ik niet lopen stuiteren dat ik geen Jansen heet maar De Vries...het klopt met het huisje en met de info die zij heeft staan als hoofdboeker, dus logisch.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
vrijdag 10 september 2021 om 02:18
Vind ik dus helemaal niet logisch.Metallover schreef: ↑10-09-2021 00:09Ook zoiets. Het lijkt me niet meer dan logisch dat kinderen de naam van de vrouw krijgen, die baart ze immers.
Mijn man is een hele goede, betrokken, moderne vader. Niet alleen een spemdoner en de rest mag de vrouw het doen. Ik vond het mooi dat mijn kinderen de naam van mijn man kregen zodat gelijk duidelijk was dat hij ook echt de vader is.
Maar mocht er gekozen worden dat kinderen de naam van de moeder krijgen, dan is dat ook goed.
vrijdag 10 september 2021 om 02:22
Precies.schorpioentje28 schreef: ↑10-09-2021 01:38Dit gebeurt bij ons nog wel eens als we een vakantiehuisje boeken ofzo. Dat doen we weleens op mijn naam en weleens op vriends naam (afhankelijk van met welke telefoon we boeken vanwege de gegevens die dan automatisch worden ingevuld). Laatste keer was het vriends naam en moest ik gedurende de week bij de receptie iets regelen. Ze vroeg naar het huisnummer en zei toen ter verificatie: “mevrouw Jansen?” Dan ga ik niet lopen stuiteren dat ik geen Jansen heet maar De Vries...het klopt met het huisje en met de info die zij heeft staan als hoofdboeker, dus logisch.
Wanneer je je hier druk om gaat maken dan heb je echt te veel vrije tijd volgens mij.
vrijdag 10 september 2021 om 05:20
Dan geef je ze jouw achternaam

Veel voorbeelden zijn volgens mij terug te herleiden naar de tijd (niet zo lang geleden) dat een vrouw handelingsonbekwaam werd als ze trouwde. Vrouw mag toch niks besluiten dus wordt alleen de man serieus genomen als het op financiële beslissingen gaat. Dat is nog geen 100 jaar geleden dat dit is afgeschaft, dus misschien niet raar dat we dat nu nog merken maar daar zou wat mij betreft wel meer aandacht voor mogen komen
https://www.standbeeldvoorcorrytendeloo.nl/corry opgezet door de vrouw achter Instagram account zeikschrift
Hier ook vaak genoeg meegemaakt dat alleen partner serieus wordt genomen als gesprekspartner, of schoonmoeder die mij aanspreekt op een vies toilet in een huis waar verbouwd werd door haar eigen zoon

Of mensen die mij vragen of partner het wel goed vond dat de kinderen mijn achternaam kregen.

Oh ik vergeet nog een mooie. Sta je een heel gesprek te voeren over waarom ze jouw achternaam hebben (heb ik een vader nooit horen doen, want dat is de standaard natuurlijk). Omdat je, afgezien van trots op je naam, één van de laatste bent in nl met die naam. Sluit ze af met dat het dan maar mooi is dat ik twee zoons heb want dan kunnen die m mooi doorgeven

vrijdag 10 september 2021 om 07:27
Hoe feministisch is het om de naam van je vader te houden?Metallover schreef: ↑09-09-2021 23:21Ik vind het echt absurd als vrouwen anno nu dat nog doen.
Ik denk dat het mega anno nu is om zélf die keuze te mogen maken (beide partners) en dat het geen reet uitmaakt welke keuze je dan maakt.

vrijdag 10 september 2021 om 07:31
Dat denk ik ook. Ik moet altijd een beetje gniffelen als vrouwen zo stug vasthouden aan hun eigen naam.
9 van de 10x is het de naam van hun vader, dus dan loop je alsnog met de naam van een man rond.

vrijdag 10 september 2021 om 07:56
Ik maak juist heel dankbaar gebruik van de achternaam van partner. Ik verbind mijn eigen achternaam aan mijn komaf, en aangezien ik daar geen al te positieve herinneringen aan heb is het voor mij een heel fijn gevoel om mijn eigen achternaam op die manier letterlijk en figuurlijk achter me te laten.