Nutteloze man/vrouw associaties

08-09-2021 23:14 690 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man vertelde net, bij thuiskomst na een werkgerelateerd etentje, dat hij nog net niet uitgelachen, maar wel vreemd aangekeken was door ober en door collega's omdat hij... Een witte wijn bestelde. En dat is een vrouwendrankje. :roll:

Aanzet voor een luchtig topic: wie toept over, met een minstens zo nutteloos onderscheid tussen mannen- en vrouwenzaken?
Kliko schreef:
10-09-2021 12:40
Puur op de openingspost.
Ik drink liever bier uit een flesje dan uit een glas. Uit een flesje bier drinken schijnt een mannending te zijn.
Of ben ik inmiddels off topic?
Eens! "Er zit al een glas omheen!"
Pinaco schreef:
10-09-2021 12:45
Eens! "Er zit al een glas omheen!"
In een glas slaat het dood ;-) zonde van mijn flesje bier.
Kliko schreef:
Puur op de openingspost.
Ik drink liever bier uit een flesje dan uit een glas. Uit een flesje bier drinken schijnt een mannending te zijn.

Nou wat je zegt. Aan mij vragen ze: "wil je er een glas bij?"
Vragen ze aan mijn man niet hoor..

Bedenk me dat wanneer ik zelf gastvrouw ben, ik het dus eigenlijk wél altijd vraag: "wil je er een glas bij?"

En echt,, het merendeel zie ik dan even vluchtig rondkijken of hun mede bierdrinkers ook een glas hebben staan. Zo niet, dan géén glas uiteraard.

We blijven kuddedieren hé!
Kliko schreef:
Puur op de openingspost.
Heeft iemand jou er dan echt eens op aangesproken dat je als vrouw geen bier uit een flesje zou mogen drinken?

Echt is heb zulke opmerkingen nog nooit gehoord. (Misschien dat iemand het denkt maar niet hardop uitspreekt).
Sunny-in-Perth schreef:
10-09-2021 12:49
Heeft iemand jou er dan echt eens op aangesproken dat je als vrouw geen bier uit een flesje zou mogen drinken?

Echt is heb zulke opmerkingen nog nooit gehoord. (Misschien dat iemand het denkt maar niet hardop uitspreekt).
Oh jaren 80/90vaak genoeg.
Vrouwen drinken bier niet uit een flesje dat heurt niet. En daar komt nog bij als vrouw zijnde hoorde je toen sowieso geen bier te drinken maar witte wijntjes en sherry of pisang ambon.
kliko wijzigde dit bericht op 10-09-2021 12:51
1.57% gewijzigd
AbsoFabso schreef:
08-09-2021 23:19
Met vriend op terras, bier en ijsthee besteld. De ijsthee werd voor mijn neus gezet terwijl ik toch echt het biertje wilde.
Dit heb ik ook wel eens meegemaakt. Ik houd sowieso van de meer sterkte bieren en daar wordt ook wel eens op gereageerd alsof ik van een andere planeet kom.
Verder keek mijn man altijd samen met mijn moeder en mij desperate housewives. Daar werd ook heel flauw op gereageerd.
Kliko schreef:
10-09-2021 12:46
In een glas slaat het dood ;-) zonde van mijn flesje bier.

Sorry voor het off topic gaan, maar dat doodslaan, waar komt dat nou door?
Ik heb iets van 25 jaar geleden geleerd dat je nooit andere dranken moet schenken in een bierglas, je ze met de hand moet afwassen (géén vaatwasprogramma dus) en voor gebruik weer even uitspoelen. En dan kun je er dus een biertje inschenken wat er niet binnen 5 minuten uitziet als appelsap.
Maar ook dat werkt dus niet altijd.
En dan heb ik ook glazen waar ik sinas uit gedronken heb... en daar blijft een mooi, schuimend biertje in staan.
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 10-09-2021 12:53
12.97% gewijzigd
Pindakaasjes schreef:
10-09-2021 12:52
Ik heb iets van 25 jaar geleden geleerd dat je nooit andere dranken moet schenken in een bierglas, je ze met de hand moet afwassen (géén vaatwasprogramma dus) en voor gebruik weer even uitspoelen. En dan kun je er dus een biertje inschenken wat er niet binnen 5 minuten uitziet als appelsap.
Vaak door vaatwasprogramma of zo.
Kliko schreef:
10-09-2021 12:51
Oh jaren 80/90vaak genoeg.
Vrouwen drinken bier niet uit een flesje dat heurt niet. En daar komt nog bij als vrouw zijnde hoorde je toen sowieso geen bier te drinken maar witte wijntjes en sherry.
Jaren 80/90 oké.
Maar nu in 2021?

Vind het een beetje oneerlijk om in een topic van nu te beginnen met dingen die in de jaren 80 ooit gezegd zijn.
Zo blijft er een negatief beeld over de samenleving terwijl er in mijn beleving (mijn familie/vrienden) echt nauwelijks onderscheid is tussen mannen en vrouwen.
sunny-in-perth wijzigde dit bericht op 10-09-2021 12:56
0.26% gewijzigd
Pindakaasjes schreef:
En dan heb ik ook glazen waar ik sinas uit gedronken heb... en daar blijft een mooi, schuimend biertje in staan.
heb jij het alleen of je bezoek ook?
Van nierpatietenten is bekend, dat ze het bier laten doodslaan zodra ze een slok nemen
Sunny-in-Perth schreef:
10-09-2021 12:54
Jaren 80/90 oké.
Maar nu in 2021?

Vind het een beetje oneerlijk om in een topic van nu te beginnen met dingen die in de jaren 80 ooit gezegd zijn.
Zo blijft er een negatief beeld over de samenleving terwijl het in mijn beleving (mijn familie/vrienden) echt nauwelijks onderscheid is tussen mannen en vrouwen.
Dan stop ik er weer mee.
Goeden dag verder.
lilalinda schreef:
10-09-2021 12:34
maar tja, de naam van je vader, is geen keus
de naam van je man wel

ik snap nog steeds de lol niet
Alsnog is het een traditie die voortkomt uit het patriarchaat, dus als je dan heel feministisch gaat lopen doen over je eigen naam behouden, terwijl het de naam van je vader is, dan zie ik daar wel de lol van in ja.

Eigenlijk is het dieptriest uiteraard, dat het zo werkt allemaal. De wereld is verrot, maar dat verhelp je niet door vrouwen af te vallen die kiezen voor de naam van hun man.

Ik ken overigens ook een paar mannen die juist de naam van hun vrouw hebben overgenomen, omdat ze op die manier meer kansen hebben in de maatschappij en ze niet hun naam eerst een kwartier lopen te spellen voordat ze in de wachtkamer mogen gaan zitten.
Sunny-in-Perth schreef:
Jaren 80/90 oké.
Maar nu in 2021?

Zo blijft er een negatief beeld over de samenleving terwijl het in mijn beleving (mijn familie/vrienden) echt nauwelijks onderscheid is tussen mannen en vrouwen.

Hoezo oneerlijk?
Ik was in de jaren 80-90 al present op deze aardkloot en herken dus vrijwel alle anekdotes die ik lees.. en de meeste voorbeelden zijn echt nog wel heel erg aanwezig in onze huidige maatschappij.
Het is niet persé allemaal negatief hé.
Ik zag hier eens iemand schrijven dat ze er niet van gediend was toen er een buschauffeur haar te hulp wilde springen met het in de bus tillen van haar bagage en een buggy. Ze voelde zich accuut benaderd als van het zwakkere geslacht.
En enige tijd later las ik van een forummer dat ze ze zo'n mooie, maar oh' zo'n onhandige, niet inklapbare kinderwagen had.. maar gelukkig bestaan er nog behulpzame buschauffeurs..
Ehh.. wat willen we nou??
Freya schreef:
10-09-2021 12:31
Omdat ze zo stellig doen dat ze nóóit de naam van een man zouden overnemen, terwijl ze ondertussen de naam van hun vader hebben gekregen.
En gelukkig hebben vrouwen nu wel de keuze om eigen naam te behouden en deze aan het nageslacht door te geven.
Mijn moeder had destijds die keuze niet.

Ik ben getrouwd en heb nooit de naam van een man willen aannemen omdat ik toevallig vrouw ben. Mijn naam hoort zeker bij mijn identiteit, zowel mijn voor- als achternaam. Dat laat ik echt niet veranderen omdat ik samen met mijn man een documentje heb ondertekend en gooi het niet op feminisme maar op recht van mijn eigen identiteit.

Dat jij hierom moet gniffelen zegt meer iets over jou dan mij. Ik oordeel trouwens niet wanneer een vrouw (of man) de naam van een partner neemt. Zolang iemand er maar wel goed over heeft nagedacht en niet doet omdat ze denken dat het zo hoort of niemand willen beledigen.
Woorden die gebruikt worden voor gedrag van vrouwen zijn vaak denigrerender dan woorden die gebruikt worden voor hetzelfde gedrag van mannen. Japke d. Bouma heeft daar een aantal columns over geschreven. De aanleiding was een interview met Mariëtte Hamer die 'een dwingelandJE' genoemd werd. Een man zou nooit zo genoemd worden. Die vinden we dan doortastend of vasthoudend.

En zo zijn er meer voorbeelden van verschillende omschrijvingen voor hetzelfde gedrag. Een vrouw is een ijskonijn en een man houdt het hoofd koel. Een vrouw is hysterisch als ze boos is of schreeuwt en een man is gepassioneerd of enthousiast. En vrouw is een pittige tante en een man is energiek. En wat te denken van al die verkleinwoordjes die we voor vrouwen gebruiken. Een collegaatje is nooit een man.

Wat ze ook opnoemde dat uit taalgebruik nog vaak blijkt dat vrouwen als minderwaardig worden gezien. Bij opsommingen worden de mannen vaak als eerste genoemd. Mannen en vrouwen, jongens en meisjes, neven en nichten. Alleen dames en heren is een uitzondering. Een vrouw die one of the boys is, is stoer. Een man one of the girls noemen is een enorme belediging. Een vrouw met ballen moeten we als compliment opvatten, maar noem een man nooit een man met tieten.

Vrouwelijk gedrag wordt blijkbaar gezien als negatief gedrag waar je als man niet mee geassocieerd wilt worden. Hier valt nog heel wat te verbeteren.
Ik vind hier dingen van.
Sunny-in-Perth schreef:
Jaren 80/90 oké.
Maar nu in 2021?

Zo blijft er een negatief beeld over de samenleving terwijl er in mijn beleving (mijn familie/vrienden) echt nauwelijks onderscheid is tussen mannen en vrouwen.
Tegen mij is dit zeker een paar keer gezegd. Dit soort dingen worden anno 2021 nog altijd uitgesproken.
Freya schreef:
10-09-2021 12:58
Alsnog is het een traditie die voortkomt uit het patriarchaat, dus als je dan heel feministisch gaat lopen doen over je eigen naam behouden, terwijl het de naam van je vader is, dan zie ik daar wel de lol van in ja.

Eigenlijk is het dieptriest uiteraard, dat het zo werkt allemaal. De wereld is verrot, maar dat verhelp je niet door vrouwen af te vallen die kiezen voor de naam van hun man.

Ik ken overigens ook een paar mannen die juist de naam van hun vrouw hebben overgenomen, omdat ze op die manier meer kansen hebben in de maatschappij en ze niet hun naam eerst een kwartier lopen te spellen voordat ze in de wachtkamer mogen gaan zitten.
Ik snap nog steeds de lol niet
Pindakaasjes schreef:
10-09-2021 13:03
Hoezo oneerlijk?
Ik was in de jaren 80-90 al present op deze aardkloot en herken dus vrijwel alle anekdotes die ik lees.. en de meeste voorbeelden zijn echt nog wel heel erg aanwezig in onze huidige maatschappij.
Ik zag hier eens iemand schrijven dat ze er niet van gediend was toen er een buschauffeur haar te hulp wilde springen met het in de bus tillen van haar bagage en een buggy. Ze voelde zich accuut benaderd als van het zwakkere geslacht.
En enige tijd later las ik van een forummer dat ze ze zo'n mooie, maar oh' zo'n onhandige, niet inklapbare kinderwagen had.. maar gelukkig bestaan er nog behulpzame buschauffeurs..
Niet elke vrouw is hetzelfde :idee:
OhDeer schreef:
10-09-2021 13:04
En gelukkig hebben vrouwen nu wel de keuze om eigen naam te behouden en deze aan het nageslacht door te geven.
Mijn moeder had destijds die keuze niet.

Ik ben getrouwd en heb nooit de naam van een man willen aannemen omdat ik toevallig vrouw ben. Mijn naam hoort zeker bij mijn identiteit, zowel mijn voor- als achternaam. Dat laat ik echt niet veranderen omdat ik samen met mijn man een documentje heb ondertekend en gooi het niet op feminisme maar op recht van mijn eigen identiteit.

Dat jij hierom moet gniffelen zegt meer iets over jou dan mij. Ik oordeel trouwens niet wanneer een vrouw (of man) de naam van een partner neemt. Zolang iemand er maar wel goed over heeft nagedacht en niet doet omdat ze denken dat het zo hoort of niemand willen beledigen.
Maar kun je je ook voorstellen dat een andere vrouw dit helemaal niet zo voelt? Je identiteit zit niet vast aan je naam, zo ziet echt niet iedereen dat.
Pindakaasjes schreef:
10-09-2021 13:03
Hoezo oneerlijk?
Jou voorbeeld heeft toch niets met onderscheid tussen mannen en vrouwen te maken?

Heel fijn dat er behulpzame buschauffeur zijn!
Hopelijk helpt de buschauffeur ook een vader met een kinderwagen net zoals een moeder met een kinderwagen.
En wil je de hulp niet accepteren dan mag dat ook.

Persoonlijk herken ik gelukkig de meeste anekdotes niet op dit topic.
Sunny-in-Perth schreef:
Jaren 80/90 oké.
Maar nu in 2021?

Oh ik heb dit zeer recent nog gehoord hoor.
Pindakaasjes schreef:
Klopt, maar veel mensen hebben dat óf niet geleerd óf nemen de moeite niet.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik goed weet (in theorie dus) hoe je een groot glas moet inschenken vanuit een halve liter fles speciaalbier, maar toch lukt het me niet altijd. Niet schuin genoeg oid en dan heb je een glas schuim ipv een glas bier.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Freya schreef:
10-09-2021 13:06
Tegen mij is dit zeker een paar keer gezegd. Dit soort dingen worden anno 2021 nog altijd uitgesproken.

En in 2031 en 2041 nog steeds hoor, als het zo doorgaat, en daarin heeft wat mij betreft het vrouwelijk volk zelve het grootste aandeel.
Want de man krijgt er alleen maar taken bij, moet naast zijn baan ook de sterren van de hemel koken, boodschappen doen, alles piekfijn strijken, de toffe vader uithangen en de gulle minnaar blijven.. en noem maar op...
Maar vraag andersom eens of zijn vrouw dan ook even de dakgoten wil schoonmaken, de kapotte dakpannen gaat vervangen, putten in het straatwerk gaat ophogen op haar vrije dagen?
O ja, een enkeling zal het geen punt vinden hoor! Maar het merendeel...????
"Oehhhhhh.. maar dat is mannenwerk!"
Sunny-in-Perth schreef:
10-09-2021 13:11

Persoonlijk herken ik gelukkig de meeste anekdotes niet op dit topic.
Ben jij een witte wijn/ rosé drinkende vrouw en laat je je man altijd rijden? Bestel je vis, of een salade, of ook wel eens spare ribs, entrecote, of een biefstuk? Alleen water of cola light, of ook wel eens speciaalbier? Klus je zelf, of doet je man dat altijd? Ben je technisch aangelegd?

Of zijn de mensen met wie je je omringd minder seksistisch? Of heb je het niet door? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik denk dat ik elke week wel ergens tegenaan loop wat in dit topic past.
Pindakaasjes schreef:
10-09-2021 13:15
En in 2031 en 2041 nog steeds hoor, als het zo doorgaat, en daarin heeft wat mij betreft het vrouwelijk volk zelve het grootste aandeel.
Want de man krijgt er alleen maar taken bij, moet naast zijn baan ook de sterren van de hemel koken, boodschappen doen, alles piekfijn strijken, de toffe vader uithangen en de gulle minnaar blijven.. en noem maar op...
Maar vraag andersom eens of zijn vrouw dan ook even de dakgoten wil schoonmaken, de kapotte dakpannen gaat vervangen, putten in het straatwerk gaat ophogen op haar vrije dagen?
O ja, een enkeling zal het geen punt vinden hoor! Maar het merendeel...????
"Oehhhhhh.. maar dat is mannenwerk!"
Uit allerlei onderzoeken blijkt keer op keer dat mannen zo'n 5 tot7 uur per week meer vrije tijd hebben dan vrouwen. Dus ik kan me voorstellen dat wanneer je man al een uur ligt te chillen, terwijl jij bezig bent, dat je niet ook nog eens het dak opgaat voor de dakpannen.

De taken die je noemt besteden wij overigens uit, dus dat doen mijn man en ik allebei niet.

Voordat ik met mijn man samenwoonde heb ik acht jaar op mezelf gewoond, dus ik kan het meeste wel (net als al die single vrouwen dat allemaal zelf opknappen), maar ik vind het nu niet nodig om zelf het plafond te gaan lopen stucen, of het dak op te gaan, dat laat ik graag over aan vakmensen die daarvoor zijn opgeleid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven