vragen over E-readers, software, downloaden (aanschaf)

11-09-2021 15:33 39 berichten
Laatste maanden ben ik eindelijk weer aan het lezen geslagen. Een aantal boeken in pdf formaat op mijn mobiel kunnen zetten.
Alleen dat vind ik niet fijn lezen.

Nu wil ik graag mijn eerste e-reader kopen maar ik heb er totaal geen verstand van.
Niet alleen welke goed is, maar ook welke software, etc.
Wat dat betreft ben ik een echte digi-beet.
Wel geprobeerd informatie te vinden, alleen de e-readers voor dummies pagina is niet gevonden.

Wat ik inmiddels wel weet is dat een reader met e-Ink het prettigst lezen is. Ik las ook iets over verlichting, dat dat "wel handig" is.
Vwb formaat lijkt mij 6" max 8" het prettigst.
Het liefst ook een groot geheugen wat uit te breiden is. Maar volgens mij is dat laatste wishfull thinking.
Welk formaat lezen jullie? Hoe bevalt dat?
Hebben jullie verder nog tips waar ik op moet letten?

Wat ik lees is dat je je boeken niet direct op de e-reader kan downloaden maar dat je eerst een account op je computer/laptop moet maken. Klopt dit of mis ik iets? Downloaden op je laptop voor je het boek over kan zetten naar je reader, voelt mij best omslachtig.
Is dit echt de enige mogelijkheid?

Het lijkt alsof Adobe (en Bol.com) een Monopoly positie heeft. Zijn er nog andere programma's die hetzelfde kunnen? En zijn deze op elk merk e-reader te gebruiken?

Amazone wil ik links laten liggen. Beperk ik mij hiermee in mijn keus voor een e-reader?

Als de antwoorden op al mijn vragen op een website te vinden zijn is dat natuurlijk ook helemaal prima.

Er zullen vast wel nog meer vragen komen vrees ik. Hopelijk hebben jullie geduld met mij. :-)
Dames, dank jullie wel!
De wondere wereld van de e-reader, hoe het werkt, mogelijkheden, abonnementen is mij duidelijk geworden. Lang niet zo ingewikkeld als dat ik het gedacht had. ;-)

Libre en Bookchoice Abo ga ik nog onderzoeken of dit wel iets voor mij is.
Ik kan nu eindelijk zonder stress op mijn gemak gaan zoeken en mezelf een :gift: geven.
Alle reacties Link kopieren
En mocht je nog lid zijn van een fysieke bibliotheek, dan kun je met dat abonnement ook eboeken lenen meestal.
nimbus schreef:
11-09-2021 18:16
En mocht je nog lid zijn van een fysieke bibliotheek, dan kun je met dat abonnement ook eboeken lenen meestal.
Ik niet meer. Maar mijn dochters wel. ;-)
Ik heb een kobo die waterproef is. Ik vind het geweldig. Lig op dit moment al 2 weken in een zonnig zuidelijk land met ereader in het water boeken te verslinden. Ik heb in vakantie periodes altijd een kobo plus abonnement. Dan download ik gewoon ter plekke de boeken die ik wil lezen. Buiten vakanties om lees ik een stuk minder. Soms krijg ik een epub bestand toegestuurd van vrienden, deze zet ik dan op mijn ereader door de kobo met de kabel aan mijn laptop te hangen. En soms koop ik een boek, als ik op dat moment geen kobo abonnement heb. Ik koop het boek dan op de website van kobo, en synchroniseer vervolgens mijn kobo ereader. Werkt mega eenvoudig!

Enige waar ik ff aan moest wennen in het begin: je bent je touchscreen van je telefoon gewend: snel en wendbaar. Dat gaat op een ereader naar mij ervaring toch slomer. Maar dat drukt de pret absoluut niet!

Ik ben nog steeds blij met mijn kobo ereader!
Mocht mijn Kobo e-reader het begeven dan zou ik kiezen voor een Pocketbook. De meeste Kobo's hebben alleen een touchscreen en geen fysieke knoppen, Pocketbook heeft dat wel.

Waarschijnlijk heb ik een maandagochtend exemplaar maar mijn e-reader reageert te vaak niet op mijn aanraking bij het 'omslaan' van de pagina. Zo irritant! Ik tik op het scherm voor de volgende pagina, automatisch begin je dan uiteraard weer bovenaan het scherm te lezen maar dan zit ik dus nog steeds op dezelfde pagina. Mijn oude e-reader had wel knoppen en ik persoonlijk vind dat fijner. Verder verlichting superfijn en waterdicht toch ook wel erg handig mocht je lezend in bad in slaap vallen :-D.
Ik maak ook mapjes op de pc en verbind de e-reader met Usb kabel aan de computer om er boeken op te zetten. Kobo abonnement heb ik ook een tijdje gehad. Ook handig, vooral in vakanties maar toch wordt mijn volgende reader er een met knoppen.
Mijn pocketbook is inderdaad ook verbonden met WiFi (vandaar dat je jezelf heel simpel boeken kunt mailen) en waterproof, al heb ik dat niet durven uitproberen ;-). Heeft ook fysieke knoppen inderdaad, naast touchscreen. Ik werk het liefst met die fysieke knoppen.

Edit: geen abonnement nodig, ik heb zelf ook niks met Amazon. Voor zover ik weet werken alle bestandsformaten.
Toch nog een laatste vraag...
Ondertussen bij ik bij de Kobo Libra H2O beland. Zag mij er al helemaal mee zitten.

Dan kom ik op de site de onderstaande opmerking tegen:
Let op: Je moet een Kobo account aanmaken om een Kobo e-reader te gebruiken.

En in een van de reviews staat dat je alleen via Kobo zelf met je credit card boeken kan kopen.
Ik heb niet eens een creditcard. Maar zit je echt aan Kobo vast of kan je alsnog via de laptop ergens anders boeken kopen via Calibre omzetten in ePub en dan overzetten naar de reader?

Baal hier wel lichtelijk van. 7" vond ik echt de ideale afmeting. Niet te klein voor mijn ogen. Maar ook weer niet zo overdreven groot als de 8".
Volgens mij maak je een account aan, maar ik koop er echt niets mee. Ik heb mij bol account aan mijn reader gekoppeld. Ik heb de Kobo aura h2o.
Ook boeken via via etc kan ik er gewoon opzetten.
Moiren schreef:
11-09-2021 19:43
Ook boeken via via etc kan ik er gewoon opzetten.
En dat doe dan via de laptop of gewoon via de reader?
Sorry voor al mijn gezaagd.
Aliveandkicking schreef:
11-09-2021 20:09
En dat doe dan via de laptop of gewoon via de reader?
Sorry voor al mijn gezaagd.
Als ik via bol koop download mijn ereader hem zodra ik de wifi aan zet (heb ik uit ivm langere batterij en 1x per maand aan voor updates). Als ik van iemand wat krijg sleep ik die in de map van mijn ereader (die opent automatisch als ik hem met een kabeltje aan mijn Mac koppel).
Aliveandkicking schreef:
11-09-2021 19:27
Toch nog een laatste vraag...
Ondertussen bij ik bij de Kobo Libra H2O beland. Zag mij er al helemaal mee zitten.

Dan kom ik op de site de onderstaande opmerking tegen:
Let op: Je moet een Kobo account aanmaken om een Kobo e-reader te gebruiken.

En in een van de reviews staat dat je alleen via Kobo zelf met je credit card boeken kan kopen.
Ik heb niet eens een creditcard. Maar zit je echt aan Kobo vast of kan je alsnog via de laptop ergens anders boeken kopen via Calibre omzetten in ePub en dan overzetten naar de reader?

Baal hier wel lichtelijk van. 7" vond ik echt de ideale afmeting. Niet te klein voor mijn ogen. Maar ook weer niet zo overdreven groot als de 8".
Ik heb de Libra H2O. Je maakt een account aan om de reader te gebruiken maar daar hoef je verder niks mee.

Je kunt de reader aan je laptop hangen om boeken die je daar op hebt staan naar de reader te verslepen, of je kunt ze mailen (maar touchscreen van reader is niet vergelijkbaar met telefoon, dus niet aan te raden als je weinig geduld hebt). Via bol is wel echt heel simpel en fijn. Wij delen een abonnement met het hele gezin (dochters hebben een wat oudere kobo en vriend leest via kobo bol.con app op zijn mobiel), toch wel ideaal. Lezen en luisteren, want ik luister veel boeken onderweg naar werk of als ik bezig ben met koken, tuinieren etc.
Ik heb de Kobo H20 en een Kobo plus abonnement.
Ik zou echt niet meer anders willen, zowel de reader is echt heel erg fijn en het abonnement ook.

Ik lees gemiddeld twee boeken per maand, soms meer soms minder. Ik lees wel vaak echt heel dikke boeken. Heb ook even een upgrade gedaan naar luisterboeken, maar dat is niet zo mijn ding, ik lees liever.

Zelf zou ik niet anders meer willen,voor dat tientje per maand en zoveel keuze ga ik niet moeilijk doen en van alles op mijn laptop zetten en er nog een bieb abonnement bij nemen.

Even speuren door Koboplus en in een nano seconde staat je boek er op.
Nogmaals dank dames voor het delen van jullie verhalen.
Ik moet het gewoon gaan ervaren, ermee prutsen om te leren er mee om te gaan.

Nu nog even een mooie cover er bij zoeken.
hamerhaai schreef:
11-09-2021 16:06
Klopt, maar wat is dan het nadeel? Wil je boeken houden dan moet je ze kopen. Of dat je nu een papierenversie koopt of een digitale versie. Via de bieb of koboplus (maar volgens mij zijn er ook andere aanbieders) krijg je alleen het gebruikers recht, net zoals films op Netflix of muziek via Spotify,
Klopt, ik schaf de boeken dan ook aan. Overigens veelal in aanbieding of gratis, dus niet perse de nieuwste bestsellers. Mocht ik een periode geen abonnement willen, heb ik nog wel toegang tot de boeken. En op deze manier betaal ik nog geen 10 euro in de maand, dus dit is de beste oplossing voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven