Teruggebeld door onbekende maar ik had helemaal niet gebeld?

17-09-2021 17:21 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de afgelopen dagen mysterieuze telefoontjes op mijn mobiel van onbekenden, die zeggen dat ze me terugbellen omdat ik ze had gebeld. Kennelijk staat mijn nummer in hun gemiste gesprekken, maar ik had ze helemaal nooit gebeld? De laatste was zojuist, een meneer die zei dat hij hier ook al een paar dagen last van had. Heeft iemand hier ook last van? Weet iemand hoe dit kan gebeuren?
spoofing?
Ik had hier gisteren last van en heb er de afgelopen dagen meer mensen over gehoord. Bij mij namen ze steeds andere bestaande telefoonnummers aan, bijvoorbeeld van een dierenarts en een autogarage. Toen ik ze bij het achtste telefoontje uitschold zijn ze opgehouden met bellen :') Verder heb ik expres niks tegen ze gezegd.
chocolol schreef:
17-09-2021 17:36
spoofing?
Klinkt inderdaad als spoofing.
Had ik nog nooit van gehoord! Ik ga dat maar eens googlen.
Het waren geen anonieme nummers. Verschillende nummers, en verschillende personen. Heb net Vodafone gebeld, zij wist niet wat het kon zijn. Ze zei als het weer gebeurt, vraag welk tijdstip ik volgens hen gebeld had. Als ik daar 3 voorbeelden van heb, kunnen ze het uitzoeken.
Ik heb even opgezocht wat spoofing is, maar daar leek dit niet op. De bellers leken echt te verwachten dat ik ze had gebeld, en leken ook geīrriteerd te zijn hierover. De laatste beller zei dat hij al meerdere keren iemand had teruggebeld die helemaal niet gebeld had. Hij vond dat lastig, omdat hij voor zijn werk vaak telefoontjes krijgt van nummers die hij niet kent.
Ze vroegen verder niets van mij.
Aurorus schreef:
17-09-2021 17:42
Ik had hier gisteren last van en heb er de afgelopen dagen meer mensen over gehoord. Bij mij namen ze steeds andere bestaande telefoonnummers aan, bijvoorbeeld van een dierenarts en een autogarage. Toen ik ze bij het achtste telefoontje uitschold zijn ze opgehouden met bellen :') Verder heb ik expres niks tegen ze gezegd.
En ze zeiden alleen maar je had mij gebeld? Verder probeerden ze je niet iets aan te smeren of zo?
Geen idee, maar ik heb dat ook een beetje gehad.

Al waren de mensen wel steeds op zoek naar Piet.

Piet had bijna hetzelfde telefoonnummer als ik en heeft bij het doorschakelen een nummer verkeerd ingetikt, waardoor ik steeds allerlei gezellige mannen aan de telefoon kreeg.

Het heeft maanden geduurd voordat iemand aan Piet heeft gezegd dat hij even het doorschakelnummer moest veranderen.

Ik vroeg het wel steeds, maar ze kregen Piet natuurlijk nooit te pakken. :hyper:
Er wordt bedoeld dat misschien die andere mensen (die jou nu terugbellen) zijn gebeld met een gespoofd (nl jouw) nummer door een andere partij. Die partij probeert zijn echte identiteit verborgen te houden. Als contact niet lukt bellen ze jou terug (ook onwetend)
Felidaes schreef:
17-09-2021 18:14
Geen idee, maar ik heb dat ook een beetje gehad.

Al waren de mensen wel steeds op zoek naar Piet.

Piet had bijna hetzelfde telefoonnummer als ik en heeft bij het doorschakelen een nummer verkeerd ingetikt, waardoor ik steeds allerlei gezellige mannen aan de telefoon kreeg.

Het heeft maanden geduurd voordat iemand aan Piet heeft gezegd dat hij even het doorschakelnummer moest veranderen.

Ik vroeg het wel steeds, maar ze kregen Piet natuurlijk nooit te pakken. :hyper:
Ohh haha! Dat is een mogelijkheid inderdaad! Echt onhandig, daar kom je dan niet zo snel achter wie dat fout heeft gedaan.
Zalmsnipper schreef:
17-09-2021 18:34
Er wordt bedoeld dat misschien die andere mensen (die jou nu terugbellen) zijn gebeld met een gespoofd (nl jouw) nummer door een andere partij. Die partij probeert zijn echte identiteit verborgen te houden. Als contact niet lukt bellen ze jou terug (ook onwetend)
Oh ja, nu snap ik het! Is ook een mogelijkheid inderdaad. Dat is dan denk ik niet zo snel op te lossen? Bij Vodafone hebben ze hier nog niet aan gedacht in ieder geval. Ik heb overigens nooit op een linkje in een smsje doorgeklikt. Weet niet of ze op een andere manier ook mijn nummer kunnen misbruiken?
Om te spoofen met jouw nummer, hebben ze niks van je nodig, alleen je nummer. Dus dat kan iedereen overkomen. Aangezien een poster hier er ook last van had en vaker had gehoord, misschien dat oplichters nu willekeurige nummers gebruiken om zo anoniemer te zijn oid. Heb je ergens je telefoonnummer online staan?
Nee ik heb mijn nummer nergens online staan. Maar natuurlijk wel bij allerlei instanties en webshops. Ik kreeg een keer bericht dat er ergens een datalek was waar ze gegevens van mij hadden. Ik dacht toen nog: waarom hebben jullie die gegevens van mij nog steeds, zou toch allang vernietigd moeten zijn cf AVG? Maar nu je het zegt: misschien is mijn nummer toen gestolen en doorverkocht aan dit soort oplichters.
yadayada schreef:
17-09-2021 21:02
Nee ik heb mijn nummer nergens online staan. Maar natuurlijk wel bij allerlei instanties en webshops. Ik kreeg een keer bericht dat er ergens een datalek was waar ze gegevens van mij hadden. Ik dacht toen nog: waarom hebben jullie die gegevens van mij nog steeds, zou toch allang vernietigd moeten zijn cf AVG? Maar nu je het zegt: misschien is mijn nummer toen gestolen en doorverkocht aan dit soort oplichters.

Men hoeft toch niet te weten dat jij het bent om je nummer te gebruiken. Er zijn miljoenen combinaties van 10 cijfers beginnend met 06 die een bestaand telefoonnummer opleveren. Het kan gewoon toeval zijn, zeker als het niet in combinatie met jouw naam gebruikt wordt.
Ik had er ook eentje vandaag inderdaad. Geïrriteerde stem, gefingeerde (?) voornaam, "had u mij niet gebeld..?". Weer nieuwe narigheid dus.
Foechoer schreef:
18-09-2021 00:13
Men hoeft toch niet te weten dat jij het bent om je nummer te gebruiken. Er zijn miljoenen combinaties van 10 cijfers beginnend met 06 die een bestaand telefoonnummer opleveren. Het kan gewoon toeval zijn, zeker als het niet in combinatie met jouw naam gebruikt wordt.
Je hebt gelijk. Misschien hebben ze gewoon toevallig random mijn nummer gebruikt. Is denk ik de meest voor de hand liggende optie.
yadayada schreef:
18-09-2021 11:54
Je hebt gelijk. Misschien hebben ze gewoon toevallig random mijn nummer gebruikt. Is denk ik de meest voor de hand liggende optie.

Het is evengoed vervelend als je dat soort onduidelijke belletjes krijgt steeds. Random nummers worden zeker gebruikt. Ik had eens een callcenter aan de lijn die aangaven dat zij zich niet aan het bel-me-nietregister hoeven te houden omdat hun computer geen bekende contacten belt maar gewoon random nummers genereert waarvan een deel een telefoonnummer blijkt te zijn waarvan de bezitter de oproep beantwoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven