Trauma, relatie, overwinnen?

maandag 20 september 2021 om 14:31

Goedemiddag.
Mijn eerste keer op het forum.. Geen idee of ik het goed doe.. We gaan het zien.
Ik loop tegen verschillende dingen aan momenteel.. Mensen kunnen het omschrijven als 'hetleven' maar ik snap er soms helemaal niks van.
Na een relatie gehad te hebbe waarbij ik geestelijk en lichamelijk compleet op was. . Heb ik geweldig fijne relatie gevonden waar ik ontzettend gelukkig was/ben!
Mijn uitdaging is dat mijn trauma mij in haald.. En ik merk dat dit mij enorm tegenwerkt... Onzeker... Twijfelen... Doe ik het wel goed.. Hoe denkt de ander... En ga zo maar door... Dan heb ik het nog niet eens over de gedachte ben ik wel goed genoeg.
Mijn ex partner had een coke probleem. Dit heeft bij mij enorm veel schade aangebracht.
In mijn huidige relatie heeft mijn partner (na 3 jaar clean) een terugval gehad.. Daarna alles weer onder controle.. En niet meer gebruikt! Maar bij mij is het een soort knak geweest..
Alsof ik in een toneelstuk was gekomen van 5/6 jaar geleden.
Ik hou van hem en wil met hem de toekomst in. Daar werken we allebei hard aan!
Zijn er hier mensen die ook in deze situatie hebben gezeten..!?
Ik weet dat de meeste zegge... Werk eerst aan je zelf.. Maar wij hebben elkaar een belofte gedaan.. Ik wil dit met hem, en met me zelf doorstaan.
                    Mijn eerste keer op het forum.. Geen idee of ik het goed doe.. We gaan het zien.
Ik loop tegen verschillende dingen aan momenteel.. Mensen kunnen het omschrijven als 'hetleven' maar ik snap er soms helemaal niks van.
Na een relatie gehad te hebbe waarbij ik geestelijk en lichamelijk compleet op was. . Heb ik geweldig fijne relatie gevonden waar ik ontzettend gelukkig was/ben!
Mijn uitdaging is dat mijn trauma mij in haald.. En ik merk dat dit mij enorm tegenwerkt... Onzeker... Twijfelen... Doe ik het wel goed.. Hoe denkt de ander... En ga zo maar door... Dan heb ik het nog niet eens over de gedachte ben ik wel goed genoeg.
Mijn ex partner had een coke probleem. Dit heeft bij mij enorm veel schade aangebracht.
In mijn huidige relatie heeft mijn partner (na 3 jaar clean) een terugval gehad.. Daarna alles weer onder controle.. En niet meer gebruikt! Maar bij mij is het een soort knak geweest..
Alsof ik in een toneelstuk was gekomen van 5/6 jaar geleden.
Ik hou van hem en wil met hem de toekomst in. Daar werken we allebei hard aan!
Zijn er hier mensen die ook in deze situatie hebben gezeten..!?
Ik weet dat de meeste zegge... Werk eerst aan je zelf.. Maar wij hebben elkaar een belofte gedaan.. Ik wil dit met hem, en met me zelf doorstaan.

maandag 20 september 2021 om 16:09

maandag 20 september 2021 om 16:20

Waarom moet dit perse samen?
Waarom geef je zelf al direct aan dat je niet open staat voor alle opties?
Jouw trauma haalt je niet in, het is dedrugsverslaving van je huidige partner, het is echt aan de orde.
Als jullie liefde echt is, dan komt het over een tijdje wel weer goed. Jullie hebben eerst zelf nog een traject af te leggen, los van elkaar.
Waarom denk je dat hij het niet redt zonder jou? Snap je, dat als jij dat denkt, hij nog echt kampt met een serieuze drugsverslaving? Een verslaving die hij echt zelf de baas moet worden.
                    Waarom geef je zelf al direct aan dat je niet open staat voor alle opties?
Jouw trauma haalt je niet in, het is dedrugsverslaving van je huidige partner, het is echt aan de orde.
Als jullie liefde echt is, dan komt het over een tijdje wel weer goed. Jullie hebben eerst zelf nog een traject af te leggen, los van elkaar.
Waarom denk je dat hij het niet redt zonder jou? Snap je, dat als jij dat denkt, hij nog echt kampt met een serieuze drugsverslaving? Een verslaving die hij echt zelf de baas moet worden.

maandag 20 september 2021 om 16:45

Oké, je bent dus getraumatiseerd door je vorige relatie met een cokeverslaafde. En je nieuwe partner is.....een ex-cokeverslaafde??!! Dat is niet echt een heel grote stap vooruit, zoals je nu ook merkt.
Je probleem lijkt me dus eerder in je partnerkeuze te zitten. Waarom kies je hier weer voor? En je wil dit 'samen met hem doorstaan', heb je last van een redders complex?
                    Je probleem lijkt me dus eerder in je partnerkeuze te zitten. Waarom kies je hier weer voor? En je wil dit 'samen met hem doorstaan', heb je last van een redders complex?

maandag 20 september 2021 om 17:00

Je ziet het patroon zelf ook wel. Elkaar beloftes doen is romantisch maar in jullie geval niet realistisch. Hij is verantwoordelijk voor zij gedrag. Ga jij de rest van je leven op eieren lopen omdat er mogelijk ooit weer een terugval kan komen? Dat is een heel, heel hoge prijs.

Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

maandag 20 september 2021 om 17:22

Beter dan de vorige is niet altijd goed genoeg om samen gelukkig oud te worden.
De belofte is nu belangrijker dan het verwerken van jouw trauma.
Ik denk dat het heel gezond is dat je nu wil vluchten. Ik kan me geen belofte indenken die daar tegenin zou moeten gaan.
Neem afstand. Werk aan jezelf.
Als het jouw soulmate is blijft hij nu echt clean en kom je hem later nog eens tegen.
Hou nog meer van jezelf dan je al bent gaan doen. En dan nog een beetje meer.
Jij moet het beste voor jou zorgen. Je bent de belangrijkste die jij kent.
                    De belofte is nu belangrijker dan het verwerken van jouw trauma.
Ik denk dat het heel gezond is dat je nu wil vluchten. Ik kan me geen belofte indenken die daar tegenin zou moeten gaan.
Neem afstand. Werk aan jezelf.
Als het jouw soulmate is blijft hij nu echt clean en kom je hem later nog eens tegen.
Hou nog meer van jezelf dan je al bent gaan doen. En dan nog een beetje meer.
Jij moet het beste voor jou zorgen. Je bent de belangrijkste die jij kent.

maandag 20 september 2021 om 18:35

Sorry, maar geloof je echt dat het zo werkt? Dan vermoed ik dat je (gelukkig) weinig ervaring hebt met verslaving en er derhalve weinig vanaf weet.
Ook in soulmates geloof ik niet, maar ieder het zijne.
Verder wel eens met de rest van je post.

maandag 20 september 2021 om 18:47

Mijn grote liefde reisde van hot naar her, geen verslaving, wel 12 ambachten 13 ongelukken. Beloftes, plannen, als en dan..was ik bij hem gebleven was ik degene die de kar steeds moest trekken. Ondertussen onzeker over voor hoelang... 
Met continu aanpassen kun je jezelf niet ontwikkelen, gewoon je leuke zelf zijn. Wil je dat echt??
                    Met continu aanpassen kun je jezelf niet ontwikkelen, gewoon je leuke zelf zijn. Wil je dat echt??
                                    Alles sal reg kom

maandag 20 september 2021 om 19:04

Dus dit is partner nummer 2 met een verslaving?
Stel je hebt een trauma vanwege een auto ongeluk en je blijft bewust elke dag instappen bij iemand die drinkt en rijdt of die een gevaarlijke rijstijl heeft...is het probleem dan je trauma of je partnerkeuze?
                    Stel je hebt een trauma vanwege een auto ongeluk en je blijft bewust elke dag instappen bij iemand die drinkt en rijdt of die een gevaarlijke rijstijl heeft...is het probleem dan je trauma of je partnerkeuze?
                                    This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 20 september 2021 om 19:07

Sommige mensen halen hun eigenwaarde uit het ontkennen van de eigen behoeftes voor veiligheid en gezondheid gecombineerd met het redden van de ander.
                                    This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 20 september 2021 om 21:46

maandag 20 september 2021 om 23:22

Nee ik geloof niet in soulmates die je beloften doet waardoor je zelf klem komt te zitten.
Ik denk wel dat het heel moeilijk is om tegen iemand te zeggen dat de relatie uit is uit zelfbehoud. Zeker als je nog niet zoveel voor jezelf hebt gedaan.
En als je ook leuke dingen in diegene ziet.
Dan voelt het misschien wat zinloos of tuttig.
Maar: dat is het niet!
Want deze relatie is niet meer wat het was, door de terugval. Van hem. Zijn probleem. Niemand anders kan daar iets aan doen
To heeft zelf een probleem waardoor ze nu niet meer deze man kan zijn.
Ik zocht naar een verzachtende taal.
En beetje zoals je wil gaan sporten maar ook weer niet en je doet alvast je sportkloffie aan, zie je daarna verder. Niet meteen denken aan anderhalf uur spinnen, maar gewoon de fiets pakken en naar de sportschool. Weer een stap verder.
Soms moet je het jezelf makkelijk maken en soms juist niet.
Het helpt om te overleggen met mensen met meer afstand en andere of gelijke ervaringen.
To, ik denk niet dat je je aanstelt.
Ik denk dat je gewoon gelijk hebt.
Ga in je eentje verder. Werk aan jezelf. Die het de volgende keer weer beter en blijf proberen tot je echt tevreden kunt zijn.
Ze zijn er echt, leuke mannen.
                    Ik denk wel dat het heel moeilijk is om tegen iemand te zeggen dat de relatie uit is uit zelfbehoud. Zeker als je nog niet zoveel voor jezelf hebt gedaan.
En als je ook leuke dingen in diegene ziet.
Dan voelt het misschien wat zinloos of tuttig.
Maar: dat is het niet!
Want deze relatie is niet meer wat het was, door de terugval. Van hem. Zijn probleem. Niemand anders kan daar iets aan doen
To heeft zelf een probleem waardoor ze nu niet meer deze man kan zijn.
Ik zocht naar een verzachtende taal.
En beetje zoals je wil gaan sporten maar ook weer niet en je doet alvast je sportkloffie aan, zie je daarna verder. Niet meteen denken aan anderhalf uur spinnen, maar gewoon de fiets pakken en naar de sportschool. Weer een stap verder.
Soms moet je het jezelf makkelijk maken en soms juist niet.
Het helpt om te overleggen met mensen met meer afstand en andere of gelijke ervaringen.
To, ik denk niet dat je je aanstelt.
Ik denk dat je gewoon gelijk hebt.
Ga in je eentje verder. Werk aan jezelf. Die het de volgende keer weer beter en blijf proberen tot je echt tevreden kunt zijn.
Ze zijn er echt, leuke mannen.

woensdag 22 september 2021 om 13:39

Ex verslaafd bestaat niet, je bent van de rest van je leven verslaafd, ook al gebruik je op het moment niet. Heb je zin in die terugvallen? Ik zou er heel erg ver van blijven.
Mijn ouders waren beiden verslaafd en ik heb ook verslaafde exen gehad, je zoekt onbewust toch naar het bekende. Niet doen, dat scheelt je een heleboel verdriet.
                    Mijn ouders waren beiden verslaafd en ik heb ook verslaafde exen gehad, je zoekt onbewust toch naar het bekende. Niet doen, dat scheelt je een heleboel verdriet.