2,5 dag naar Parijs

15-09-2021 08:32 41 berichten
In oktober gaan mijn vriend en ik 2,5 dag naar Parijs, met de trein. Ik ben zelf in Parijs geweest toen ik een jaar of 16 was en ik weet dat het me toen een beetje tegenviel, maar juist daarom wil ik het er graag nog een keer op wagen. Vriend is er nog nooit geweest. De grootste/bekendste highlights weten we wel te vinden, maar zijn deze ook de moeite waard? Het tijdsbestek is natuurlijk best kort. Of hebben jullie nog tips voor dingen die minder bekend zijn en wel echt heel erg leuk zijn? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
27-09-2021 09:20
Met een gezin zou ik sowieso voor een appartement kiezen en niet voor een hotel
Waarom?
We hebben eigenlijk niet veel nodig, want zijn vooral in de stad.
Novotel Montparnasse heeft familiekamers vooral handig als je een trein vanaf Montparnasse neemt.

Tweepersoonsbed + slaapbank, als t uitgeklapt is moet je wel allemaal op een bed gaan zitten want kamertje vol.
dannas schreef:
15-09-2021 09:23

Sowieso een tip om een app te downloaden om de stepjes die overal staan te kunnen gebruiken. Heb gehoord dat dat supermakkelijk werkt en met een stepje kom je wat verder dan alleen maar lopend en kan je eventueel de metro vermijden.

Dit is ook mijn tip. Wat er rond rijdt is van Dott, Tier en Lime. Kijk wel thuis al hoe je je kunt aanmelden en wat de regels zijn in Parijs.
Ja of Velib, dat bestaat ook nog en die app werkt ook prima!
Ik zou denk ik de volgende dingen doen:

Dag 1
- vroeg opstaan en met Velib rondfietsen voorafgaand aan de ochtendspits
- tijdens de spits ergens afstappen ergens ontbijten/koffiedrinken en die buurt verkennen
- museum bekijken
- lunch, winkelen
- metro terug naar hotel voor seks en slaapje
- diner en avondwandeling

Tweede dag:
- repeat
CharlotteCcc schreef:
15-09-2021 08:32
Of hebben jullie nog tips voor dingen die minder bekend zijn en wel echt heel erg leuk zijn? Alvast bedankt!
Als je van fotokunst houdt dan is Maison Européenne de la Photographie een goed museum.

Qua uitzicht over de stad vind ik Tour Montparnasse wel gaaf, dan zie je namelijk ook de Eifeltoren in de skyline. Als je de Eifeltoren zelf op gaat is dat een hoop meer gedoe en komt die toren zelf natuurlijk niet in je foto's (of alleen vanuit ander perspectief). Overigens vind ik het wel een van de lelijkste bouwwerken van heel Europa maar goed. Het schijnt erbij te horen en vroeger vond ik het ook bijzonder om 'm te zien.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Stokkie schreef:
26-09-2021 20:01
Wij overwegen ook te gaan.
Iemand nog tips voor een hotel in Parijs met familiekamers?
We zijn met 4 personen.
Hoeft niet in het centrum te zijn, maar ook niet 10 km buiten het centrum.
Wij zaten in een B&B Hotel in het voorstadje Saint Denis met onze kinderen. Ideaal hotel want ook daar kan je de auto (tegen betaling in de garage) kwijt. Metro om de hoek en binnen minder dan een half uur in het centrum van Parijs. Prima hotel, goed ontbijt. Vierpersoonskamer met tv, wifi etc.
Monica1973 schreef:
27-09-2021 11:19
Wij zaten in een B&B Hotel in het voorstadje Saint Denis met onze kinderen. Ideaal hotel want ook daar kan je de auto (tegen betaling in de garage) kwijt. Metro om de hoek en binnen minder dan een half uur in het centrum van Parijs. Prima hotel, goed ontbijt. Vierpersoonskamer met tv, wifi etc.
Dat is toch wel een van de onprettigste/-veiligste buurten van Parijs. Zou ik afraden en al helemaal met kinderen.
Ik hanteer altijd de zin: 'durf te verdwalen.'

Jaren geleden ben ik gestopt met lijstjes af te vinken. 'Zien' omdat je 'het gezien' moet hebben van jezelf. Natuurlijk, als het om een groot natuurschoon gaat of echt een must-see, zou ik het zeker doen. Maar juist met 'verdwalen' in een stad kom je op de meest bijzondere adresjes. Probeer het eens!
https://mamashelter.com/paris-east/ mama shelter heeft drie hotels in Parijs, met familiekamers, zijn erg leuk.
Moondream schreef:
27-09-2021 10:44
Dit is ook mijn tip. Wat er rond rijdt is van Dott, Tier en Lime. Kijk wel thuis al hoe je je kunt aanmelden en wat de regels zijn in Parijs.
App downloaden, tegoed erin of je credit card en gaan. Tier wilde persé een foto van je ID. Lime is de duurste maar wel de fijnste step (maar op minder plekken). Dott's staan echt overal. Lime heeft als enige een groepsoptie, de anderen niet en dan moet je dus per persoon een telefoon met die app en tegoed of wat dan ook hebben.

En elk van de drie doet aan dagkaarten, daar kwam ik pas een dag later achter. Dan kan je onbeperkt aantal keer 30 minuten rijden. Wel een aanrader om dat te doen, maar wel even goed op de tijd letten.

Ik vond het steppen echt een superleuke manier om door Parijs heen te crossen.

Qua wijk is Bastille in de avond erg leuk in Rue de la Roquette. Superveel leuke restaurantjes en er zitten veel locals. Susho bij YORU was echt top, heel gaaf en hip Japans restaurant met sushi en ramen enzo. Ik vond een hotel in deze wijk echt heel leuk. En je loopt zo Le Marais in.
ClaireUnderwood schreef:
27-09-2021 12:12

Jaren geleden ben ik gestopt met lijstjes af te vinken. 'Zien' omdat je 'het gezien' moet hebben van jezelf. Natuurlijk, als het om een groot natuurschoon gaat of echt een must-see, zou ik het zeker doen. Maar juist met 'verdwalen' in een stad kom je op de meest bijzondere adresjes. Probeer het eens!
Helemaal mee eens, al noem ik het niet bewust zo.

Maar inderdaad:
1) die 'must-sees': says who? Als mensen mij om must-sees in Amsterdam vragen, dan is mijn wedervraag: wat voor dingen vind je zelf leuk? Waarom zou ik iemand naar het Van Gogh Museum sturen alleen omdat miljoenen Amerikanen en Chinezen daar blindelings naartoe gaan omdat het in een of andere Top 10 staat? Terwijl diegene misschien helemaal niet van schilderkunst of überhaupt musea houdt?
Voor mij persoonlijk kan bijvoorbeeld een vlooienmarkt, fototentoonstelling, of surfende mensen op een watergolf midden in de stad, of windsurfende mensen op wielen op een oud vliegveld, veel meer een must-see zijn dan het bekendste museum van die stad.

2) Verdwalen bestaat eigenlijk niet als je lekker op vakantie bent. Tegenwoordig al helemaal niet, met je smartphone op zak. Maar ook zonder dat kan je gewoon lekker dwalen en op het eind de weg terug zoeken met een plattegrond of door het te vragen aan iemand die er woont. Of desnoods neem je een taxi terug, dan hoef je helemaal niet na te denken. Al dwalend kom je de leukste dingen tegen, kleine tijdelijke tentoonstellingen en galerietjes, gekke straatkunst, een leuk verjaardagsfeestje op een plein, vlooienmarkten, lekker eten, een optocht met verklede mensen of een processie, leuke terrassen met uitzicht en cafeetjes. Voorbeeldje uit Parijs: stijldansende mensen langs de Seine.
Al kan het natuurlijk ook leuk zijn om die verstopte biertuin specifiek op te zoeken, of dat museum waar jij wél echt persoonlijke interesse in hebt.

3) Bij die zogenaamde 'must-sees' is het vaak hartstikke druk, ze zijn vaak duur, en het eten bij de tentjes er dichtbij is ook duurder dan op andere plekken. Je kan dus een hoop tijd en geld besparen door dingen te bezoeken die je zelf echt leuk vindt en die niet in die Top 10 lijstjes staan. En als je wel echt interesse hebt in een van die topattracties, ook prima natuurlijk, maar zoek dan even uit op welke tijden het rustiger is, of gratis (in Spanje hebben veel musea en monumenten gratis tijdblokken en dan is het niet eens per se drukker), en zorg dat je niet hoeft te eten in een van de dure tentjes daar pal naast.
lilalinda schreef:
15-09-2021 11:48
ja zo ja, rennend langs de Mona Lisa, en toen naar buiten. Zonde eigenlijk, van al die kaartjes die zo'n school inkoopt
Gelukkig zijn scholieren en studenten uit Europa meestal gratis ;-)
ClaireUnderwood schreef:
27-09-2021 12:12

is zeker leuk maar vooral als je de highlights al gezien heb. Ik ging met mijn ouders vroeger vaak naar Parijs en wij deden vaak een soort ezeltje prik op de metro kaart ;-) die buurt gingen we dan verkennen. Heerlijk!!!
Stokkie schreef:
26-09-2021 20:01
Wij overwegen ook te gaan.
Iemand nog tips voor een hotel in Parijs met familiekamers?
We zijn met 4 personen.
Hoeft niet in het centrum te zijn, maar ook niet 10 km buiten het centrum.
Ik had twee kamers naast elkaar in Résidence Capitaine Paoli, maar ze hebben ook familiekamers. Hotel is vlakbij het centrum, met eigen parkeergelegenheid. Aan de overkant is een brasserie waar je redelijk betaalbaar goed kunt eten en om de hoek een Lidl.
guppekop schreef:
28-09-2021 14:20
is zeker leuk maar vooral als je de highlights al gezien heb. Ik ging met mijn ouders vroeger vaak naar Parijs en wij deden vaak een soort ezeltje prik op de metro kaart ;-) die buurt gingen we dan verkennen. Heerlijk!!!
Maar wie zegt dat andermans highlights jouw highlights zijn en dat je daar tijd aan moet besteden? Ik ben nog nooit in het Louvre geweest (wel vaak in Parijs) en heb niet het idee dat ik daar voor mezelf nou wat aan gemist heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven