Ns daltarief

28-09-2021 11:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ooit eens iets eerder gestart met een reis dan 9.00u?
Wanneer ik om 9.50u vertrek komt mijn reis net wat beter uit. Zouden ze hier moeilijk om doen?
Het gaat om een kaartje waar ik niet mee hoef in te checken. Ik hoef ook niet door de poortjes op mijn vertrek station?
Je bedoelt "wanneer ik om 8.50 vertrek". Anders begrijp ik je vraag niet. Als je niet door een poortje hoeft lijkt het me geen probleem.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Maar als je 9:50 vertrekt zit je in de dal uren, dan is het toch goed? Je bedoelt misschien 8:50.

Met niet-incheckbare producten mag je niet op tijd inchecken en dan tijdens de spits blijven zitten. Met een OV kaart mag je dus om 6:29 inchecken en gewoon meereizen omdat je "op tijd" bent ingecheckt, met zo'n kaartje moet je dan om 6:30 die trein uit zijn.
Ja als je pech hebt wel. Je mag vanaf 08.55 uur inchecken met het daltarief en met de trein gaan. Het kan je een boete opleveren omdat ze weten waar je gestart bent, vooral als je in dezelfde trein zit. Als je voor die tijd vertrekt gewoon vol tarief betalen. Waar ligt de grens van eerder inchecken tegen daltarief.
Ik zou het er niet op durven wagen.
Wat denk je zelf?
De regels zijn toch duidelijk: reizen vanaf 9 uur.
Als,eerder vertrekken jou beter uitkomt, moet je een ander kaartje hebben.

Dochter heeft ook af de pech dat ze in de spits moet reizen, dan betaalt ze voor zo’n rit het volle pond.
Ik ben wel eens ooit te laat gestart, was in de veronderstelling dat het daltarief tot 17.00 uur was maar bleek tot 16.00 uur te zijn :huh: . Ik was dus net te laat en daar kwam ik pas achter op het station omdat het poortje niet opende :-o . Aangezien het geen optie was om tot na 19.00 uur te wachten ben ik door een poortje geglipt en in de trein gaan zitten in de hoop dat er geen conducteur kwam. Die kwam natuurlijk wel :-$ . Vervolgens maar de vermoorde onschuld gespeeld :blond: , de conducteur keek me een keer moeilijk aan maar ging vervolgens verder. Godzijdank... :yes:
Als je Controle krijgt ben je ook de Sjaak
( mocht je niet hoeven in te checken of door een poortje)
Je mag met een chipkaart vanaf 8.55h met korting inchecken en direct een trein nemen (ook om 8.57h). Het moment van inchecken bepaalt je tarief.

Het lijkt me dat 8.50h echt te vroeg is. Wat denk je zelf? Als je een conducteur treft, heb je grote kans dat je de sjaak bent. En reken maar dat ze rond 9 uur extra controleren.
Duidelijk. Ik neem de trein iets over 9. Het prijsverschil is behoorlijk.
Zo vreselijk kinderachtig die daluren-regeltjes. Laten we het OV zo onaantrekkelijk mogelijk maken...
Het is zo jammer dat de korting vanaf 9u en de extra kosten na 16u niet automatisch worden berekend. Dat zou een hoop gedoe schelen.
Dat klopt. Ik wil graag optijd mijn vlucht halen.
Indien ik met de trein iets over 9 vertrek zou ik in principe ruim optijd zijn, lees; ik heb dan een uur om mijn bagage te droppen (sluit 40 minuten voor vertrek) Inchecken is namelijk thuis al gebeurd.
Maar er zou eens vertraging zijn…
Indien ik met de auto ga sta ik in de file, dus liever met de trein (denk ik)
Ik zou rekening houden met de vertraging en gewoon extra betalen voor de vroegere trein. Maar ik heb dan ook lichte PTSD aan treinvertragingen na een decennium forenzen. :lol:
Je kan natuurlijk ook een los kaartje kopen van het opstart station naar het eerste station dat je na 9 uur bereikt en vanaf daar verder met je kortingskaart. Zou zomaar goedkoper kunnen zijn dan voor het hele traject de volle mep betalen.
Je kunt natuurlijk ook nog altijd een nieuw kaartje kopen vanaf je vertrekstation tot aan de eerste halte (als die na 9.00 uur is). Dan kun je gewoon om 8.50 vertrekken en loop je geen enkele risico. Dat zal nooit meer dan een paar euro zijn toch? En daarna geldt je daltarief kaartje.
Hanne schreef:
28-09-2021 13:00
Je kan natuurlijk ook een los kaartje kopen van het opstart station naar het eerste station dat je na 9 uur bereikt en vanaf daar verder met je kortingskaart. Zou zomaar goedkoper kunnen zijn dan voor het hele traject de volle mep betalen.
Haha, twee zielen een gedachte.
Thalas schreef:
28-09-2021 12:42
Het is zo jammer dat de korting vanaf 9u en de extra kosten na 16u niet automatisch worden berekend. Dat zou een hoop gedoe schelen.
Wel met NS flex
Kaartje kopen voor het eerste stukje in de spits is een goed idee. Als de trein om 8.55 bijv. alweer een stop heeft dan zou ik het er wel op durven wagen.

Ik moet zeggen dat ik sinds Corona weer met de trein reis (ong. sinds 1,5 maand en 12 reizen) ik nog geen enkele keer gecontroleerd ben, ondanks dat ik wel conducteurs heb zien rondlopen, en ook nog een keer op m’n kop kreeg voor wat anders. ;-D Maar zelfs geen controle op trajecten van 2-3 uur met meerdere overstappen.

Misschien toevallig, maar vroeger werd ik op het traject naar m’n werk zeker de helft van de keren gecheckt, en nu dus ook nul.
Aberlady schreef:
Zo vreselijk kinderachtig die daluren-regeltjes. Laten we het OV zo onaantrekkelijk mogelijk maken...
Ik ben altijd zooooo benieuwd hoe mensen zoals jij zich dat dan voorstellen.
Geen dalurentarief meer? Of iedereen mag op alle tijdstippen zelf kiezen hoeveel hij betaalt? Of dalurentarief mag ook om 8.50 maar als je om 8.45 incheckt dan telt het ook?
Na zevenhonderd jaren
Aberlady schreef:
Wat een rare reactie!
Als je buiten de spits reist krijg je als beloning korting. Prima toch? Het moet niet hè, het mag!
Amri1986 schreef:
28-09-2021 12:54
Dat klopt. Ik wil graag optijd mijn vlucht halen.
Indien ik met de trein iets over 9 vertrek zou ik in principe ruim optijd zijn, lees; ik heb dan een uur om mijn bagage te droppen (sluit 40 minuten voor vertrek) Inchecken is namelijk thuis al gebeurd.
Maar er zou eens vertraging zijn…
Indien ik met de auto ga sta ik in de file, dus liever met de trein (denk ik)
De trein kan een half uur vertraging hebben. Beetje vreemde manier van bezuinigen. Wat als je je vlucht net niet haalt?
Ik heb wel eens een boete gehad toen de trein om 8.57 vertrek.. dus ik waag het er ook niet meer op.
vilya schreef:
28-09-2021 18:17
Ik heb wel eens een boete gehad toen de trein om 8.57 vertrek.. dus ik waag het er ook niet meer op.
Stippensokken schrijft hierboven dit: Je mag met een chipkaart vanaf 8.55h met korting inchecken en direct een trein nemen (ook om 8.57h). Het moment van inchecken bepaalt je tarief.

Dus ergens klopt er iets niet.
mevrouwiglesias schreef:
28-09-2021 18:24
Stippensokken schrijft hierboven dit: Je mag met een chipkaart vanaf 8.55h met korting inchecken en direct een trein nemen (ook om 8.57h). Het moment van inchecken bepaalt je tarief.

Dus ergens klopt er iets niet.
Ik doe dit regelmatig, nog nooit problemen mee gehad bij controles.

De NS schrijft het zelf ook;
https://community.ns.nl/abonnementen-2/ ... izen-61780

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven