Ns daltarief
dinsdag 28 september 2021 om 11:31
dinsdag 28 september 2021 om 11:35
Maar als je 9:50 vertrekt zit je in de dal uren, dan is het toch goed? Je bedoelt misschien 8:50.
Met niet-incheckbare producten mag je niet op tijd inchecken en dan tijdens de spits blijven zitten. Met een OV kaart mag je dus om 6:29 inchecken en gewoon meereizen omdat je "op tijd" bent ingecheckt, met zo'n kaartje moet je dan om 6:30 die trein uit zijn.
Met niet-incheckbare producten mag je niet op tijd inchecken en dan tijdens de spits blijven zitten. Met een OV kaart mag je dus om 6:29 inchecken en gewoon meereizen omdat je "op tijd" bent ingecheckt, met zo'n kaartje moet je dan om 6:30 die trein uit zijn.

dinsdag 28 september 2021 om 11:35
Ja als je pech hebt wel. Je mag vanaf 08.55 uur inchecken met het daltarief en met de trein gaan. Het kan je een boete opleveren omdat ze weten waar je gestart bent, vooral als je in dezelfde trein zit. Als je voor die tijd vertrekt gewoon vol tarief betalen. Waar ligt de grens van eerder inchecken tegen daltarief.
dinsdag 28 september 2021 om 11:52
dinsdag 28 september 2021 om 12:00
Ik ben wel eens ooit te laat gestart, was in de veronderstelling dat het daltarief tot 17.00 uur was maar bleek tot 16.00 uur te zijn
. Ik was dus net te laat en daar kwam ik pas achter op het station omdat het poortje niet opende
. Aangezien het geen optie was om tot na 19.00 uur te wachten ben ik door een poortje geglipt en in de trein gaan zitten in de hoop dat er geen conducteur kwam. Die kwam natuurlijk wel
. Vervolgens maar de vermoorde onschuld gespeeld
, de conducteur keek me een keer moeilijk aan maar ging vervolgens verder. Godzijdank...

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

dinsdag 28 september 2021 om 12:09
Je mag met een chipkaart vanaf 8.55h met korting inchecken en direct een trein nemen (ook om 8.57h). Het moment van inchecken bepaalt je tarief.
Het lijkt me dat 8.50h echt te vroeg is. Wat denk je zelf? Als je een conducteur treft, heb je grote kans dat je de sjaak bent. En reken maar dat ze rond 9 uur extra controleren.
Het lijkt me dat 8.50h echt te vroeg is. Wat denk je zelf? Als je een conducteur treft, heb je grote kans dat je de sjaak bent. En reken maar dat ze rond 9 uur extra controleren.

dinsdag 28 september 2021 om 12:54
Dat klopt. Ik wil graag optijd mijn vlucht halen.
Indien ik met de trein iets over 9 vertrek zou ik in principe ruim optijd zijn, lees; ik heb dan een uur om mijn bagage te droppen (sluit 40 minuten voor vertrek) Inchecken is namelijk thuis al gebeurd.
Maar er zou eens vertraging zijn…
Indien ik met de auto ga sta ik in de file, dus liever met de trein (denk ik)
Indien ik met de trein iets over 9 vertrek zou ik in principe ruim optijd zijn, lees; ik heb dan een uur om mijn bagage te droppen (sluit 40 minuten voor vertrek) Inchecken is namelijk thuis al gebeurd.

dinsdag 28 september 2021 om 13:02
Je kunt natuurlijk ook nog altijd een nieuw kaartje kopen vanaf je vertrekstation tot aan de eerste halte (als die na 9.00 uur is). Dan kun je gewoon om 8.50 vertrekken en loop je geen enkele risico. Dat zal nooit meer dan een paar euro zijn toch? En daarna geldt je daltarief kaartje.
dinsdag 28 september 2021 om 13:03
Haha, twee zielen een gedachte.

dinsdag 28 september 2021 om 13:36
Kaartje kopen voor het eerste stukje in de spits is een goed idee. Als de trein om 8.55 bijv. alweer een stop heeft dan zou ik het er wel op durven wagen.
Ik moet zeggen dat ik sinds Corona weer met de trein reis (ong. sinds 1,5 maand en 12 reizen) ik nog geen enkele keer gecontroleerd ben, ondanks dat ik wel conducteurs heb zien rondlopen, en ook nog een keer op m’n kop kreeg voor wat anders.
Maar zelfs geen controle op trajecten van 2-3 uur met meerdere overstappen.
Misschien toevallig, maar vroeger werd ik op het traject naar m’n werk zeker de helft van de keren gecheckt, en nu dus ook nul.
Ik moet zeggen dat ik sinds Corona weer met de trein reis (ong. sinds 1,5 maand en 12 reizen) ik nog geen enkele keer gecontroleerd ben, ondanks dat ik wel conducteurs heb zien rondlopen, en ook nog een keer op m’n kop kreeg voor wat anders.

Misschien toevallig, maar vroeger werd ik op het traject naar m’n werk zeker de helft van de keren gecheckt, en nu dus ook nul.
dinsdag 28 september 2021 om 16:55
Ik ben altijd zooooo benieuwd hoe mensen zoals jij zich dat dan voorstellen.
Geen dalurentarief meer? Of iedereen mag op alle tijdstippen zelf kiezen hoeveel hij betaalt? Of dalurentarief mag ook om 8.50 maar als je om 8.45 incheckt dan telt het ook?
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 28 september 2021 om 17:26
dinsdag 28 september 2021 om 17:36
De trein kan een half uur vertraging hebben. Beetje vreemde manier van bezuinigen. Wat als je je vlucht net niet haalt?Amri1986 schreef: ↑28-09-2021 12:54Dat klopt. Ik wil graag optijd mijn vlucht halen.
dinsdag 28 september 2021 om 18:24
Stippensokken schrijft hierboven dit: Je mag met een chipkaart vanaf 8.55h met korting inchecken en direct een trein nemen (ook om 8.57h). Het moment van inchecken bepaalt je tarief.
Dus ergens klopt er iets niet.
dinsdag 28 september 2021 om 18:34
Ik doe dit regelmatig, nog nooit problemen mee gehad bij controles.mevrouwiglesias schreef: ↑28-09-2021 18:24Stippensokken schrijft hierboven dit: Je mag met een chipkaart vanaf 8.55h met korting inchecken en direct een trein nemen (ook om 8.57h). Het moment van inchecken bepaalt je tarief.
Dus ergens klopt er iets niet.
De NS schrijft het zelf ook;
https://community.ns.nl/abonnementen-2/ ... izen-61780