Zoon van man
zondag 3 oktober 2021 om 17:41
Hallo allemaal
Normaal een meelezer, maar nu toch jullie hulp en inzichten nodig.
Eerst een situatie schets.
Ik ben getrouwd, 2 jonge kinderen. Mijn man is eerder getrouwd geweest en heeft nog 2 volwassen kinderen (dochter 25, zoon 20). Ex-vrouw woont in de buurt, daar wonen beide kinderen. Met periodes is ex-vrouw depressief en er is ook alcohol in het spel (al weet ik niet precies hoeveel). Ze heeft geen werk, leeft nu van alimentatie. Op zich goed contact met ex-vrouw, doen bv verjaardagen van hun kinderen en soms kerst samen. Dit doe ik voor de kinderen, al heb ik het liever niet.
Dochter heeft werk, daar gaat het heel goed mee, ook het contact tussen haar en mij is goed.
Met de zoon gaat het niet zo goed. Hij gaat niet naar school (2 studies gestart, beide na korte tijd gestopt). Zit dus eigenlijk al 2 jaar thuis. Zoon doet niks, alleen tv, PlayStation, computer etc. Hij zoekt geen werk, wil niet meer naar school, want weet niet wat hij leuk vindt. Zoals wij begrijpen doet hij ook niks in huis, hij snapt niet dat dat erbij hoort. Hij gaat ook maar erg weinig met vrienden iets doen.
Er hebben al veel gesprekken tussen vader en zoon plaatsgevonden, hulp aangeboden, boos worden, rustig aanpakken, maar zoon lijkt het niet te snappen. Nu moet ik zeggen dat mijn man het niet altijd goed aanpakt, maar zoon is meestal ook erg bot en gaat meteen in de verdediging. Erg moeilijk om mee om te gaan voor iedereen.
Dochter probeert ook vaak tot hem door te dringen, maar haar lukt het ook niet. Dochter zegt dat de moeder het soms niet meer aan kan en veel toegeeft. Ze heeft door de depressiviteit geen kracht om er tegenin te blijven gaan.
Als zoon hier is zijn er elk weekend discussies (ik hou me hier buiten) ik geef alleen mijn advies aan man (en soms) dochter, maar ik weet het ook niet meer.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik ben eerlijk gezegd op een punt dat ik liever niet heb dat hij hier komt, maar dat kan natuurlijk niet.
Normaal een meelezer, maar nu toch jullie hulp en inzichten nodig.
Eerst een situatie schets.
Ik ben getrouwd, 2 jonge kinderen. Mijn man is eerder getrouwd geweest en heeft nog 2 volwassen kinderen (dochter 25, zoon 20). Ex-vrouw woont in de buurt, daar wonen beide kinderen. Met periodes is ex-vrouw depressief en er is ook alcohol in het spel (al weet ik niet precies hoeveel). Ze heeft geen werk, leeft nu van alimentatie. Op zich goed contact met ex-vrouw, doen bv verjaardagen van hun kinderen en soms kerst samen. Dit doe ik voor de kinderen, al heb ik het liever niet.
Dochter heeft werk, daar gaat het heel goed mee, ook het contact tussen haar en mij is goed.
Met de zoon gaat het niet zo goed. Hij gaat niet naar school (2 studies gestart, beide na korte tijd gestopt). Zit dus eigenlijk al 2 jaar thuis. Zoon doet niks, alleen tv, PlayStation, computer etc. Hij zoekt geen werk, wil niet meer naar school, want weet niet wat hij leuk vindt. Zoals wij begrijpen doet hij ook niks in huis, hij snapt niet dat dat erbij hoort. Hij gaat ook maar erg weinig met vrienden iets doen.
Er hebben al veel gesprekken tussen vader en zoon plaatsgevonden, hulp aangeboden, boos worden, rustig aanpakken, maar zoon lijkt het niet te snappen. Nu moet ik zeggen dat mijn man het niet altijd goed aanpakt, maar zoon is meestal ook erg bot en gaat meteen in de verdediging. Erg moeilijk om mee om te gaan voor iedereen.
Dochter probeert ook vaak tot hem door te dringen, maar haar lukt het ook niet. Dochter zegt dat de moeder het soms niet meer aan kan en veel toegeeft. Ze heeft door de depressiviteit geen kracht om er tegenin te blijven gaan.
Als zoon hier is zijn er elk weekend discussies (ik hou me hier buiten) ik geef alleen mijn advies aan man (en soms) dochter, maar ik weet het ook niet meer.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik ben eerlijk gezegd op een punt dat ik liever niet heb dat hij hier komt, maar dat kan natuurlijk niet.

zondag 3 oktober 2021 om 18:57
Lijkt me een goeie. Combi van voorlichten/begeleiden (wat je dus normaal al doet in de tienerjaren) en vertellen dat hij steeds meer zelf moet bekostigen. Kraan geleidelijk dichtdraaien.Wald_ schreef: ↑03-10-2021 18:46Dit.. Ja opgegroeid als KOPP kind is een ding om rekening mee te houden. Maar hand boven het hoofd houden en in stand houden dat hij niets hoeft te doen maakt het niet beter.
Tijdens kantooruren buiten de deur zetten lijkt me niet zinvol. Dan komt hij niet meer bij jullie en blijft bij moeder tijdens de weekenden. Langzamerhand geldkraan dicht draaien en normaal met hem gaan communiceren over hoe het volwassen leven met de daarbij horende (financiële) verantwoordelijkheden werkt lijkt me wel zinvol.
Helemaal als hij nog niet eerder heeft geleerd wat hier allemaal bij hoort mag je hier best wat geduld mee hebben maar zodra hij het financieel lastiger krijgt zal hij zelf merken dat hij iets moet gaan doen.. Wat dan ook weer goed kan zijn tegen het gevoel van de algehele zinloosheid/ vermoedde depressie.
Gaat een zware dobber worden hoor. Maar dat hoort bij opvoeding, en had al van jongs af aan moeten gebeuren.
•

zondag 3 oktober 2021 om 19:11
Eens.Frizz schreef: ↑03-10-2021 18:57Lijkt me een goeie. Combi van voorlichten/begeleiden (wat je dus normaal al doet in de tienerjaren) en vertellen dat hij steeds meer zelf moet bekostigen. Kraan geleidelijk dichtdraaien.
Gaat een zware dobber worden hoor. Maar dat hoort bij opvoeding, en had al van jongs af aan moeten gebeuren.

zondag 3 oktober 2021 om 19:34
En waar moet hij gaan wonen dan?!
Misschien heb je de huizencrisis gemist, maar een makkelijk ultimatum stellen: wat een achterlijk plan.

zondag 3 oktober 2021 om 19:35
Ik zou adviseren: of studeren, of werken.
En omdat hij dat in zijn eentje overduidelijk niet voor elkaar krijgt, heeft hij daar hulp bij nodig.
Een eerste ding daarbij is snappen dat zowel werk als studie helemaal niet altijd 100% leuk zijn. En als je er niet in slaagt een leuke baan of een leuke studie te vinden, dan kies je dus iets minder leuks. Gewoon omdat het moet.
En omdat hij dat in zijn eentje overduidelijk niet voor elkaar krijgt, heeft hij daar hulp bij nodig.
Een eerste ding daarbij is snappen dat zowel werk als studie helemaal niet altijd 100% leuk zijn. En als je er niet in slaagt een leuke baan of een leuke studie te vinden, dan kies je dus iets minder leuks. Gewoon omdat het moet.
zondag 3 oktober 2021 om 19:39
De ouders faciliteren dit gedrag en doen dit uit piëteit, willen hun kind niet laten vallen. En in feite laten ze hun kind hiermee vallen.Tshirt schreef: ↑03-10-2021 18:16Ik denk ook dat zoon depressief is, maar hij wil echt geen hulp aannemen. En je kunt jezelf pas laten helpen als je inziet dat er een probleem is. Ook wil hij niet met een jobcoach gaan praten.
Moeder en vader betalen alles. Ik vind ook dat hij zelf deze kosten moet gaan betalen.
Mijn man is nu ook op het moment dat hij om 8u de deur uit moet en pas om 17u weer naar binnen. Hij is er echt klaar mee.
Want dit kan niet eeuwig voortduren. Wat als de ouders niet meer voor hem kúnnen zorgen? Ouders hebben niet het eeuwige leven, ze gaan ooit dood. Hoe zorgt de zoon dan voor zichzelf?
Iedereen moet door de zure appel heen bijten, de ouders eigenlijk nog meer als de zoon, en dóórpakken. Dwing hem tot een opleiding, stel eisen. Want anders zal hij nooit echt gelukkig worden. Niemand wordt gelukkig van aan de zijlijn staan in het leven. En dat is wat hij nu doet. Je krijgt er alleen maar een minderwaardigheidscomplex van en die wordt zo alleen maar groter.
zondag 3 oktober 2021 om 19:50
zondag 3 oktober 2021 om 19:54
Tsja, als je graag zou willen dat je kind een verslaafde dakloze wordt, dan is dit inderdaad de beste manier.
Deze jongen is helemaal niet in staat om op zichzelf te wonen, laat hem eerst maar eens in kleine stapjes zijn leven een beetje op orde krijgen.
Ik stem ook voor geldkraan dichtdraaien en een baantje zoeken.

zondag 3 oktober 2021 om 20:05
Zanahoria schreef: ↑03-10-2021 19:54Tsja, als je graag zou willen dat je kind een verslaafde dakloze wordt, dan is dit inderdaad de beste manier.
Deze jongen is helemaal niet in staat om op zichzelf te wonen, laat hem eerst maar eens in kleine stapjes zijn leven een beetje op orde krijgen.
Ik stem ook voor geldkraan dichtdraaien en een baantje zoeken.
Inderdaad.
Geldkraan bijna dicht, alleen het hoognodige nog betalen. En de keus: baantje zoeken of een opleiding.
Lukt dat allebei niet dan inzetten op hulp voor zijn probleem. Jammer dat dat niet iets eerder is ingezet. Alle opleidingen zijn vier weken geleden echt begonnen.

zondag 3 oktober 2021 om 20:07
Madeliefjees schreef: ↑03-10-2021 19:50Vader en moeder moeten wel op 1 lijn zitten qua aanpak. Niks meer voor hem betalen en om 08.00 uur de deur uit. Hij kan dan de hele dag gaan rondhangen in de kou (zonder geld) of die uren gebruiken om te gaan werken.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden maar dit is wel het andere uiterste. Die jongen is nog maar net volwassenen en heeft vermoedelijk geen idee waar hij moet beginnen om zijn leven weer op de rails te krijgen. Daar kun je als ouders prima mee helpen natuurlijk.
zondag 3 oktober 2021 om 20:41
Precies. En niet alleen die opleiding, ooo gewoon een aandeel thuis. Mijn vijfjarige draagt nog meer bij dan deze jongvolwassene.iones schreef: ↑03-10-2021 19:39De ouders faciliteren dit gedrag en doen dit uit piëteit, willen hun kind niet laten vallen. En in feite laten ze hun kind hiermee vallen.
Want dit kan niet eeuwig voortduren. Wat als de ouders niet meer voor hem kúnnen zorgen? Ouders hebben niet het eeuwige leven, ze gaan ooit dood. Hoe zorgt de zoon dan voor zichzelf?
Iedereen moet door de zure appel heen bijten, de ouders eigenlijk nog meer als de zoon, en dóórpakken. Dwing hem tot een opleiding, stel eisen. Want anders zal hij nooit echt gelukkig worden. Niemand wordt gelukkig van aan de zijlijn staan in het leven. En dat is wat hij nu doet. Je krijgt er alleen maar een minderwaardigheidscomplex van en die wordt zo alleen maar groter.
•

zondag 3 oktober 2021 om 20:48
Wat gek toch dat het zoveel studenten wel lukt om een studentenkamer te vinden als dat onmogelijk is…
Wat is jouw oplossing? Dat hij bij zijn moeder blijft wonen tot zijn 50e?

zondag 3 oktober 2021 om 20:52
Zonder hulp kan hij ook niet over een half jaar uit huis.
En een aanzienlijk deel van de studenten vindt helemaal geen kamer. Nog los van het feit dat zoon geen student is en dus ook op best wat plekken buiten de boot valt.

zondag 3 oktober 2021 om 20:57
Je gaat gewoon samen om tafel en een realistisch plan maken. Ik heb geen termijn genoemd.

zondag 3 oktober 2021 om 20:58
FeeLucifer01 schreef: ↑03-10-2021 17:53Waarom zijn de kinderen er alleen in bepaalde weekenden en niet voor meer uren in de week? Qua zorg en nu ook qua gewicht van de opvoeding, Zeker als moeder dus helaas niet heel stabiel is? Hij is gewoon zijn vader en zou dan meer tijd moeten pakken met de kinderen. Vind ik normaal al maar nu helemaal.
En ik zou thuis gewoon willen dat hij wel helpt in huishouden met alles. En dat zou niet onderhandelbaar zijn.
Zorg? Opvoeding? Die ‘kinderen’ zijn dik volwassen!
zondag 3 oktober 2021 om 20:59
"Ik zou als het om mijn zoon gaat denk ik een termijn noemen waarop hij de woning gaat verlaten "
Nou je bent al aan het inbinden. Nu is het samen een plan maken, in plaats van hem over een x aantal maanden het huis uit te trappen.

zondag 3 oktober 2021 om 21:08
Tja, vaak heet dat een campuscontract, daar mag je wonen tot zes maanden na het behalen van je diploma. Om er te gaan wonen moet je kunnen aantonen dat je staat ingeschreven bij een onderwijsinstelling.
Hier een drieëntwintigjarige met goed betaalde baan die ook tot nu heeft thuisgewoond bij gebrek aan beschikbare woonruimte.
Vanaf volgende maand heeft ze een appartementje in onderhuur, uit het via-via-particuliere circuit. Er is best veel van dit soort woonruimte, boven winkels, bedrijven etc. Worden vaak verhuurd aan bekenden van degene die er uit gaat. Komt niet op Funda. Kom je dus alleen tussen als je iemand kent uit het via-via-circuit.

zondag 3 oktober 2021 om 21:11
Uh nee, de zoon is twintig en zit al twee jaar thuis.
Wat is dat toch dat mensen volwassenenheid koppelen aan de leeftijd van meerderjarig worden? Je wordt niet in één nacht volwassen natuurlijk. Zeker niet als het al niet helemaal goed met je gaat.

zondag 3 oktober 2021 om 21:13
Er staat niets wat elkaar bijt hoor. Maar je kan in deze situatie niet heel flexibel zijn, want dan word de termijn steeds opgeschoven.
Je moet toch echt een noodzaak creëren.

zondag 3 oktober 2021 om 21:15
Nu ja, eerder niet he? En hij is 20 en woont thuis. En doet niets.

zondag 3 oktober 2021 om 21:17
Hospita bestaat nog steeds. Er zijn ook onzelfstandige woonruimtes voor jonge werkenden. Antikraak. Enz.Andersom schreef: ↑03-10-2021 21:08Tja, vaak heet dat een campuscontract, daar mag je wonen tot zes maanden na het behalen van je diploma. Om er te gaan wonen moet je kunnen aantonen dat je staat ingeschreven bij een onderwijsinstelling.
Hier een drieëntwintigjarige met goed betaalde baan die ook tot nu heeft thuisgewoond bij gebrek aan beschikbare woonruimte.
Vanaf volgende maand heeft ze een appartementje in onderhuur, uit het via-via-particuliere circuit. Er is best veel van dit soort woonruimte, boven winkels, bedrijven etc. Worden vaak verhuurd aan bekenden van degene die er uit gaat. Komt niet op Funda. Kom je dus alleen tussen als je iemand kent uit het via-via-circuit.
Heeft hij meteen wat omhanden. In plaats van gamen woonruimte en werk zoeken.

zondag 3 oktober 2021 om 21:19
Zoveel studenten? Waar/welke eeuw?
Vroeguh misschien.
Er zijn wat regelingen en plekken beschikbaar voor studenten maar voor de meesten niet en voor mensen die niet studeren is er al helemaal niks/amper betaalbaar te vinden. Ze zijn niet voor niets aan het demonstreren.
Ontopic maar weer trouwens.

zondag 3 oktober 2021 om 21:24
Deden ze in de jaren 80 ook. En de jaren 90 en de jaren 00, en de jaren 10… Het woningtekort is niet nieuw en tekorten aan kamers is ook niet nieuw.FeeLucifer01 schreef: ↑03-10-2021 21:19Zoveel studenten? Waar/welke eeuw?
Vroeguh misschien.
Er zijn wat regelingen en plekken beschikbaar voor studenten maar voor de meesten niet en voor mensen die niet studeren is er al helemaal niks/amper betaalbaar te vinden. Ze zijn niet voor niets aan het demonstreren.
Maar hospita buiten de studentensteden, daar kom je doorgaans nog wel tussen.
Waar het om gaat is dat je hem dwingt om actie te ondernemen. Je kan altijd nog als hij echt zijn best heeft gedaan en het niet lukt de termijn oprekken, maar als je geen deadline afspreekt, dan wordt het nooit wat.