29 jaar en geen rijbewijs?

05-10-2021 02:33 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen rijbewijs, ben 29, paar jaar geleden lessen gehad en gestopt, nu schaam ik mij soms, en wil ik het weer oppakken alleen ben zo onzeker , enig advies?
Na, met tussenpozen, 7 jaar lessen heb ik op mijn 29e mijn rijbewijs gehaald. Ik durfde geen theorie examen te doen omdat ik bang was om te zakken. Voor mijn theorie ben ik een keer gezakt, voor mijn praktijk twee keer.
Daarna heb ik lang niet gereden en durfde ik niet meer.

Nu heb ik een baan waarin ik veel met de auto moet. Door veel te rijden ben ik zekerder geworden en rij ik graag.

Misschien kun je beginnen met een paar lessen om te kijken of je er plezier in hebt. Kijk bij welke instructeur je je op je gemak voelt. Vind je het niks, dan kun je altijd stoppen. En anders heb je zo je rijbewijs ;)
Tamsyn schreef:
05-10-2021 09:57
Ik heb de mazzel dat mijn man een rijbewijs en een auto heeft. En dat hij me graag ergens heen wil brengen. Als ik me dan eens minder bezwaard zou voelen.. :facepalm:
Ik, 41, verkeerde jarenlang ook in deze luxe positie en man vindt rijden leuk, dus prima.

We wonen daarnaast in de stad, dus ik kan prima zonder. Miste het ook echt niet.

En toch ging het kriebelen, we hebben kinderen die naar dingen toe moeten soms en man verstuikte zijn enkel zodat we een paar weken alles moesten treinen. Toen voelde ik me zo'n uil zonder rijbewijs en heb theorieboek gekocht. Theorie gehaald, rijlespakket gekocht en praktijk in 1x gehaald tot eigen verbazing. Deze zomer heb ik door heel Europa gereden en het is eigenlijk best leuk!
BeauCis schreef:
05-10-2021 11:54
Gewoon doen. Dwz. Je kunt ook prima zonder, wanneer je bv in de randstad woont, daar is OV geweldig. Maar wanneer je iets meer in de provincie woont is zo’n rijbewijs heel handig. Ik was ook een stresskip, kwam voor mij niet omdat ik niet rijden kon, dat kon ik wel, ik raakte juist in de stress van een Instructeur die me op de vingers zat te kijken, faalangst en dat soort gedoe. Maar ik heb het gedaan en alles in 1 keer gehaald. En nu vind ik autorijden heel fijn. Echt een niet zo goed voor het milieu opmerking, maar autorijden in mijn uppie vind ik heel erg relaxt.
ik OOK! Na 23 jaar als volwassene naast mensen gezeten te hebben mag IK nu beslissen wanneer we gaan, wegrijden, muziekje aan, stoelverwarming, scheuren maar. Ineens snap ik het hoor!
gewoon doen idd, mijn oma was 50 toen ze haar rijbewijs haalde en reed tot haar 80ste vrolijk rond een keer zelfs door de Griekse heuvels (hallo haarspeldbochten)

ik ben op mijn 21ste begonnen maar door extreme faalangst ook gestopt bleef lang aanmodderen en schaamde mij ook dat ik geen rijbewijs had of dat het mij niet lukte om mijn theorie te halen.
vorig jaar zomer ben ik weer begonnen rijlessen theorie heb ik inmiddels
eindelijk gehaald en ga binnenkort afrijden (kan serieus niet wachten)
Relax we're all crazy, it's not a competition
Je moet je leeftijd nooit als reden gebruiken om ergens niet voor te gaan, waarom zou je je in hemelsnaam schamen?
Rouge__ schreef:
05-10-2021 14:17
gewoon doen idd, mijn oma was 50 toen ze haar rijbewijs haalde en reed tot haar 80ste vrolijk rond een keer zelfs door de Griekse heuvels (hallo haarspeldbochten)

ik ben op mijn 21ste begonnen maar door extreme faalangst ook gestopt bleef lang aanmodderen en schaamde mij ook dat ik geen rijbewijs had of dat het mij niet lukte om mijn theorie te halen.
vorig jaar zomer ben ik weer begonnen rijlessen theorie heb ik inmiddels
eindelijk gehaald en ga binnenkort afrijden (kan serieus niet wachten)
Cool succes! Ik vond het dus ook heel eng, nooit aan begonnen om die reden, maar het viel me alles mee.

Toen ik het gehaald had was ik zooo blij ! Alleen rijden vind ik dus serieus heerlijk, zelfs waar ik woon (Amsterdam, in smalle straat en met veel verkeer overal) valt het me 100% mee, ben vorige week alleen naar Brussel gereden en zelfs dat ging prima! Ineens toch nog een held :-)
TO, ik zeg niet dat het een makkie is, maar het is ook niet onmogelijk!
Wat wij allemaal kunnen, kan jij toch ook!

Denk er maar aan hoeveel vrijheid je bijkrijgt als je jezelf ergens heen kan brengen!!
Zeker niet schamen, denk aan het gezegde: beter laat dan nooit.

En als je het eens hebt, dan ga je zeggen: had ik het maar veel eerder gedaan.

En dat onzeker zijn, tuurlijk dat je dat nu bent, want je kunt het nog niet. Maar ...
denk jij dat je de enige bent in een rijschool die er onzeker aankomt?
elke les ga je wat meer zekerder worden van jezelf want je gaat het een beetje beter kunnen dan de vorige keer.

Bestaat in Nederland ook de 'L' op de achterruit? 'L' van Leerling. In België rijden jonge chauffeurs (neen, niet alleen jong, beginnende is een beter woord) met een 'L' op de achterruit. Dan weet je als achterliggende chauffeur ik moet extra waakzaam zijn, want er zou hier nog wel eens een foutje kunnen gemaakt worden. Misschien ook iets om in gedachten te houden?

Ikzelf zou met een groot blad op de achterruit van de auto durven rondrijden. Een blad waarop ik met stift schreef: ik ben beginnend chauffeur.

Zeker niet schamen, oefenen op stille en veilige wegen en na een tijd merkt men het verschil tussen jou en een andere chauffeur niet meer hoor!

héél veel succes vanwege
Mamme-zel uit België
MadameJean schreef:
05-10-2021 14:21
Cool succes! Ik vond het dus ook heel eng, nooit aan begonnen om die reden, maar het viel me alles mee.

Toen ik het gehaald had was ik zooo blij ! Alleen rijden vind ik dus serieus heerlijk, zelfs waar ik woon (Amsterdam, in smalle straat en met veel verkeer overal) valt het me 100% mee, ben vorige week alleen naar Brussel gereden en zelfs dat ging prima! Ineens toch nog een held :-)
dank :bigkiss: ik heb er alle vertrouwen in dat ik meteen slaag :cheer: hoop het nh ik vond het niet zo zeer eng maar ik had de theorie onderschat en daardoor ben ik flink op mijn bek gegaan ging echt aan mezelf twijfelen en net als TO schaamde ik me.
toen ik pas begon heb ik door half Amsterdam gereden inclusief binnenstad kreeg bijna een rolberoerte op de nieuwmarkt (hallo amsterdammertjes) en een woede aanval bij CS (voor de ''grote verbouwing'' ) rij nu nog alleen maar in west en ken de routes uit mijn hoofd. ooh wat stoer ik kan echt niet wachten tot ik het heb, vriend is al gewaarschuwd roadtrippen door Europa here we come :lol:
Alhoewel ik al jaren mn rijbewijs heb rij ik weinig. Is niet zo slim want daardoor ben ik best zenuwachtig en onzeker als ik moet rijden. Ik heb de auto gewoon nooit gemist, want ging/ga op de fiets naar het werk, boodschappen idem. Mn man gebruikt de auto doordeweeks ivm zn werk. In het weekend heb ik dus een auto maar dan nog gebruikte ik m weinig. Als we ergens heen gingen reed mn man uit gewoonte.

Maar nu zijn de kinderen iets ouder en, ondanks dat ik nog steeds weinig kms maak, kan ik niet meer zonder auto. Neem bijv de zwemles. We rijden met 4 kinderen, dus er wordt wel van je verwacht dat je ook 1x in de zoveel weken rijdt. Idem met andere clubjes van de kinderen. Merk nu ik vaker rij het ook beter gaat. Nog steeds wel wat zenuwachtig maar maak geen fouten meer (liet m in t begin vaak uitvallen, wat me dan weer erg onzeker maakte, alsof het zo erg is...Maar toch).

Het zou voor ons, wonen in een dorp, geen optie zijn geen auto te hebben. Ook al gebruik ik m doordeweeks niet, in het weekend hebben we m als gezin vaak genoeg nodig.
mammezel schreef:
05-10-2021 14:25
TO, ik zeg niet dat het een makkie is, maar het is ook niet onmogelijk!
Wat wij allemaal kunnen, kan jij toch ook!

Denk er maar aan hoeveel vrijheid je bijkrijgt als je jezelf ergens heen kan brengen!!
Zeker niet schamen, denk aan het gezegde: beter laat dan nooit.

En als je het eens hebt, dan ga je zeggen: had ik het maar veel eerder gedaan.

En dat onzeker zijn, tuurlijk dat je dat nu bent, want je kunt het nog niet. Maar ...
denk jij dat je de enige bent in een rijschool die er onzeker aankomt?
elke les ga je wat meer zekerder worden van jezelf want je gaat het een beetje beter kunnen dan de vorige keer.

Bestaat in Nederland ook de 'L' op de achterruit? 'L' van Leerling. In België rijden jonge chauffeurs (neen, niet alleen jong, beginnende is een beter woord) met een 'L' op de achterruit. Dan weet je als achterliggende chauffeur ik moet extra waakzaam zijn, want er zou hier nog wel eens een foutje kunnen gemaakt worden. Misschien ook iets om in gedachten te houden?

Ikzelf zou met een groot blad op de achterruit van de auto durven rondrijden. Een blad waarop ik met stift schreef: ik ben beginnend chauffeur.

Zeker niet schamen, oefenen op stille en veilige wegen en na een tijd merkt men het verschil tussen jou en een andere chauffeur niet meer hoor!

héél veel succes vanwege
Mamme-zel uit België
in NL hebben we een blauwe L bordje en soms ook de naam van de rijschoolhouder, kan ze bijna niet missen;)

wat me soms wel irriteert dat andere automobilisten vaak geïrriteerd op je reageren als je '''te''lang stil staat of zelf boos gaan toeteren
Rouge__ schreef:
05-10-2021 14:29
dank :bigkiss: ik heb er alle vertrouwen in dat ik meteen slaag :cheer: hoop het nh ik vond het niet zo zeer eng maar ik had de theorie onderschat en daardoor ben ik flink op mijn bek gegaan ging echt aan mezelf twijfelen en net als TO schaamde ik me.
toen ik pas begon heb ik door half Amsterdam gereden inclusief binnenstad kreeg bijna een rolberoerte op de nieuwmarkt (hallo amsterdammertjes) en een woede aanval bij CS (voor de ''grote verbouwing'' ) rij nu nog alleen maar in west en ken de routes uit mijn hoofd. ooh wat stoer ik kan echt niet wachten tot ik het heb, vriend is al gewaarschuwd roadtrippen door Europa here we come :lol:
Haha, ik ging laatst bij de Nieuwmarkt iets ophalen en stond ineens perongeluk op de taxistandplaats "dit is geen parking dame!' schreeuwde een vent, ik riep 'ooh ik zie het nu sorry, ik kan pas een paar weken rijden', nou toen draaide hij wel bij hoor, werd zowaar behulpzaam. Sindsdien maak ik me stukken minder druk, mijn man ziet het ook allemaal maar een beetje lijdzaam aan, tja hij is 45 en rijdt al 25 jaar, nu is het mijn beurt om beginnersfouten te maken.
Rouge__ schreef:
05-10-2021 14:32
in NL hebben we een blauwe L bordje en soms ook de naam van de rijschoolhouder, kan ze bijna niet missen;)

wat me soms wel irriteert dat andere automobilisten vaak geïrriteerd op je reageren als je '''te''lang stil staat of zelf boos gaan toeteren
ETTERS!
Zij hebben het ook moeten leren, maar dat zijn ze waarschijnlijk al vergeten.

Ik zal nooit, echt nooit toeteren of bumperkleven bij een lesauto (bumperkleef trouwens nooit), ik denk dan: het is voor die mensen al spannend genoeg, je moet ze niet nerveus maken.
Ik zie soms ook 'piraten' (zo noem ik ze) die iemand die niet meer met de rijschool is, maar nog wel een 'elletje (L)' op de autoruit heeft hangen, het leven moeilijk maken. Mocht ik kunnen, ik stapte uit om die eens goed de les te spellen. Iedereen moet leren en wat langer wachten om met de auto over te steken aan een grote baan, vind ik alleen maar 'verantwoordelijk gedrag' en niet sukkelachtig gedrag.
Rouge__ schreef:
05-10-2021 14:32

In veel landen (misschien bedoelt Mammezel dat ook) is een L voor mensen die net hun rijbewijs hebben, dus niet zoals bij ons, in een lesauto rijden, maar hun (tijdelijke?) rijbewijs al hebben, maar nog wel aan het leren zijn. Zouden ze hier ook in moeten voeren wat mij betreft. Echt autorijden leer je namelijk ná het behalen van je papiertje.

Hier trouwens ook geen rijbewijs. Wel gelest ooit, maar ik ben ook iemand die een gevaar gaat zijn voor het overige verkeer, en dus bewust kiest niet te gaan rijden. Ik doe alles op de fiets, en eventueel met ov. Die ene keer dat ik naar Ikea ga, vraag ik m'n vader of broer, want die rijden in een busje. Daar had ik met een eigen autootje toch niks aan gehad ;)
gizz schreef:
05-10-2021 06:27
Hier 42 en geen rijbewijs en red me prima. Paar keer examen gedaan en besloten dat de weeeld beter af is zonder mij in een auto. Ik ben gewoon een gevaar in een auto haha. Maar als je t gevoel hebt dat je t wel zou kunnen gewoon nog eens proberen.
Herkenbaar! Ik heb rond mijn dertigste mijn rijbewijs gehaald, vooral op aandringen van mijn omgeving, maar toen ik eenmaal achter het stuur zat met mijn kinderen op de achterbank, wist ik ineens waarom ik er nooit aan had moeten beginnen. Ik ben écht een ramp achter het stuur, veel te snel afgeleid en eigenlijk ook gewoon bang. Wonderbaarlijk genoeg ben ik wel in een keer geslaagd (tot verbijstering van mijn rijleraar, die vlak voor het examen nog tegen me zei dat ik zéker zou zakken, maar dat ik het moest beschouwen als een oefenrondje.) Maar goed, dat rijbewijs gebruik ik dus niet. Heel misschien ga ik ooit opnieuw lessen volgen, maar dat doe ik alleen als ik verhuis uit de stad. Autorijden in het centrum van Amsterdam is zo ongeveer mijn allergrootste nachtmerrie. Ik vind fietsen zelfs vreselijk, iedereen is overspannen en agressief, daarom doe ik lekker alles te voet. Ik red me prima zonder auto. Maar buiten de stad is dat waarschijnlijk anders, dan heb je gewoon een auto nodig om boodschappen te doen en zo. In dat geval zou ik me wel over mijn angst heen zetten en wat extra lessen nemen. Het ligt er dus aan hoe je leven eruit ziet, denk ik.
Solomio schreef:
05-10-2021 11:26
Ik blijf dit soort opmerkingen grappig vinden.

Hoezo is een rijbewijs handig? Ding zit in mijn tas, heb ik verder niks aan.

In combinatie met een auto is het wel handig.

:$
Als je je een rijbewijs hebt, kun je in ieder geval een auto huren, of Greenwheels etc.

Ik woon in Amsterdam, en rijd daar zelden, maar als ik naar familiedingen in het oosten van het land moet scheelt het behoorlijk als je een auto hebt, en hoef ik tenminste niet opgehaald worden op een vaag perronnetje. Altijd dat moeten vragen of je mee kunt rijden, dat afhankelijke, ik ben blij dat ik de keuze heb.
Tamsyn schreef:
05-10-2021 09:57
Ik heb de mazzel dat mijn man een rijbewijs en een auto heeft. En dat hij me graag ergens heen wil brengen. Als ik me dan eens minder bezwaard zou voelen.. :facepalm:
Als ik naar m’n moeder kijk, die wel rijbewijs had, maar sinds de jaren ‘80 niet meer gereden heeft, dan is dat nu dus wel een nadeel, nu m’n vader is weggevallen. Ze doet veel met het OV, maar ze loopt niet al te best, dus lange stukken lopen zijn niet makkelijk voor haar. Sommige bestemmingen zijn niet best bereikbaar met het OV, en 3x overstappen, stations met moeilijke trappen etc. zijn lastig.

Als ze het rijden had bijgehouden had was ze nu mobieler geweest. Maar ja, ze leunde daarin op m’n vader. En nu op mij.
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-10-2021 14:59
In veel landen (misschien bedoelt Mammezel dat ook) is een L voor mensen die net hun rijbewijs hebben, dus niet zoals bij ons, in een lesauto rijden, maar hun (tijdelijke?) rijbewijs al hebben, maar nog wel aan het leren zijn. Zouden ze hier ook in moeten voeren wat mij betreft. Echt autorijden leer je namelijk ná het behalen van je papiertje.
Klopt. In Frankrijk hebben beginnende bestuurders bijvoorbeeld een A achterop de auto geplak (Apprendre).
BeauCis schreef:
05-10-2021 11:54
Gewoon doen. Dwz. Je kunt ook prima zonder, wanneer je bv in de randstad woont, daar is OV geweldig. Maar wanneer je iets meer in de provincie woont is zo’n rijbewijs heel handig.
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Het zal op veel plekken ongetwijfeld kloppen. Maar in de OV verbindingen in de randstad zitten echt nog wel wat hiaten hoor. Er zijn plekken waar het OV niet echt een goed alternatief is in de randstad.

Bijvoorbeeld:
- van waar ik woon naar mijn ene opdrachtgever (Den Haag): per auto 17 km/22 minuten, met OV meer dan 50 minuten overdag en 's avonds nog langer
- van waar ik woon naar mijn andere opdrachtgever (Rotterdam centrum): per auto 31 km/33 minuten, met OV 1 uur en 15 minuten...
Zou ik nou niet per se geweldige verbindingen noemen.....
Misschien ligt het er ook aan waar je woont? Ik heb mijn rijbewijs met mijn 30e gehaald, omdat ik een studie ging volgen aan een hogeschool die vanuit mijn woonplaats met het OV niet te doen was. Nu woon ik ergens waar je eigenlijk nergens fatsoenlijk komt met het OV. Ik zou nu gewoon echt niet meer zonder kunnen, mijn wereld is wel een stukje groter geworden door mijn rijbewijs. Klinkt dramatisch, maar juist daardoor werd solliciteren op banen verder weg makkelijker, die studie volgen enz.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Irish_Wasser_Woman schreef:
05-10-2021 14:59
Klopt! Omdat je dan niet meer de ruggensteun van een lesgever hebt of de 'uitbouw' boven op de auto die publiciteit maakt voor de rijschool en waardoor zelfs een blinde ziet (niet slecht bedoeld!) dat 'jij het nog aan het leren bent'.

Dat elletje waarschuwt (zoals ik al aangaf) achterliggende chauffeurs en geeft het laatste zetje zelfzekerheid aan de beginneling-chauffeur als ie - als een echte grote madame of grote mijnheer - helemaal alleen achter het stuur zit.

Persoonlijk ben ik van plan, tegen dat ik een jaar of 85 ben, ook opnieuw met een 'L' te gaan rondrijden. Kwestie andere mensen niet gevaar te brengen. :-D

Wat ik eerlijkheidshalve moet zeggen is: vele ouders - wiens kind aan 't leren autorijden is - laten die 'L' dan op de achterruit hangen ook als zij (ouders) rijden. Daardoor verliest de 'L' dan weer een stuk aan kracht natuurlijk.
Zarah schreef:
05-10-2021 15:25
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Het zal op veel plekken ongetwijfeld kloppen. Maar in de OV verbindingen in de randstad zitten echt nog wel wat hiaten hoor. Er zijn plekken waar het OV niet echt een goed alternatief is in de randstad.

Bijvoorbeeld:
- van waar ik woon naar mijn ene opdrachtgever (Den Haag): per auto 17 km/22 minuten, met OV meer dan 50 minuten overdag en 's avonds nog langer
- van waar ik woon naar mijn andere opdrachtgever (Rotterdam centrum): per auto 31 km/33 minuten, met OV 1 uur en 15 minuten...
Zou ik nou niet per se geweldige verbindingen noemen.....
Klopt, ik heb veel met het OV binnen de randstad gereisd. Als ik overdag van ons kantoor in Amstelveen naar ons kantoor in Den Haag moest, was ik echt wel even bezig. Amstelveen is al k#t bereikbaar en dan eerst met fiets of bus, metro, trein, tram voor ik op Laan van NOI of Ypenburg was, met alle bijbehorende net-niet aansluitingen, was ik zo anderhalf uur bezig. En ik maakte dan letterlijk gebruik van alle genoemde vormen van transport!
In mijn omgeving ken ik zat dertigers die geen rijbewijs hebben, dus schaam je vooral niet!

Ik heb de mijne gehaald met 23 maar rijd vrijwel nooit, dat is ook niet ideaal.
mammezel schreef:
05-10-2021 14:47
ETTERS!
Zij hebben het ook moeten leren, maar dat zijn ze waarschijnlijk al vergeten.

Ik zal nooit, echt nooit toeteren of bumperkleven bij een lesauto (bumperkleef trouwens nooit), ik denk dan: het is voor die mensen al spannend genoeg, je moet ze niet nerveus maken.
Ik zie soms ook 'piraten' (zo noem ik ze) die iemand die niet meer met de rijschool is, maar nog wel een 'elletje (L)' op de autoruit heeft hangen, het leven moeilijk maken. Mocht ik kunnen, ik stapte uit om die eens goed de les te spellen. Iedereen moet leren en wat langer wachten om met de auto over te steken aan een grote baan, vind ik alleen maar 'verantwoordelijk gedrag' en niet sukkelachtig gedrag.
same, mijn instructrice kan daar ook niet tegen, die wordt nog net geen furie, haha als mensen vervelend gaan doen, of als mensen dom doen in het verkeer hahah ik lig helemaal in een deuk dan
Hangt er vanaf of je een auto nodig hebt lijkt me, of dat je alles met ov en fiets kunt doen.
appeltje schreef:
05-10-2021 20:39
Hangt er vanaf of je een auto nodig hebt lijkt me, of dat je alles met ov en fiets kunt doen.
Tot op zekere hoogte wel ja.
Ik probeer ook zoveel mogelijk met de fiets te doen (nooit OV, nooit!) omdat het sportiever en hopelijk gezonder is. Maar natuurlijk, vanaf 15 km spring ik ook in de auto.

Maar stel, iemand van je familie ligt in een gespecialiseerd ziekenhuis, 50 km verderop. Ik weet niet hoe het OV in Nederland is georganiseerd, hopelijk beter dan in België. En je wil die persoon dagelijks gaan bezoeken. Als je dan niet elke dag iemand wil lastigvallen en geen dagtaak wil hebben aan het treinen, trammen en bussen, dan is het toch een groot voordeel dat je je plan kan trekken en zelf naar de betreffende plaats kan tuffen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven