Parijs of Berlijn

06-10-2021 10:04 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de herfstvakantie willen we graag met onze jongens een stedentrip maken. We twijfelen tussen Berlijn en Parijs (beide nooit geweest). Mijn jongens zijn 18, 12 en 10 jaar. Onze interesses zijn best breed. We houden van winkelen, lekker eten, geschiedenis, wandelen. Musea is voor deze trip geen must. Overigens gaan wij met de auto.
Team Berlijn, voor de ruimte, het struikelen over recente geschiedenis en kunst, het eten. Veel goede tips zijn al gegeven, voor een wandeling door de recente geschiedenis is Treptower Park en omgeving ook een aanrader. En als ik er ben probeer ik altijd een keer naar de film te gaan bij Lichtblick Kino (Kastanienallee, dichtbij het Mauerpark), een onooglijk klein zaaltje met arthouse films en interessante documentaires en krakersatmosfeer.

Praktisch gesproken denk ik ook dat je in Berlijn veel beter met de auto uit de voeten kan dan in Parijs, al heb ik beide steden zelf alleen per trein bezocht.
We zijn als gezin in Parijs geweest. Veel lopend / via metro gedaan. Tour Montparnasse op geweest voor het uitzicht. We hebben ook Stade de France bezocht. De jongens hebben genoten en wij ook. Berlijn staat hoog op ons lijstje.
Berlijn!
lenthe_ schreef:
06-10-2021 11:27
Beide leuk, maar als ik toch zou moeten kiezen zou ik voor Berlijn gaan. En dan het DDR Museum niet vergeten en vooral naar de Stasigevangenis Hohenschönhausen gaan! Iets buiten de stad, maar het is het waard
Absoluut een rondleiding nemen (vooraf reserveren). Vergeet ook Sachsenhausen niet.
Berlijn!!

Ook omdat die stad voor jongens van die leeftijd veel leuker is!
Thoth schreef:
06-10-2021 12:28
Even uit nieuwsgierigheid; wat maakt het Tempelhofer Feld dan zo leuk?
Ik ga komende zomer naar een openlucht concert op vliegveld Tempelhof, maar wist niet dat het zo'n leuke locatie was.
(Vond het zelf juist jammer dat het niet in de Waldbuehne wordt gehouden, volgens mij de mooiste locatie waar ik ooit geweest ben. Ondanks de grimmige geschiedenis...)

Overigens ben ik ook Team Berlijn. Met als aanvullende tip nog het Technikmuseum. (Treinen, vliegtuigen, boten etc.)
Ik vond de rondleiding op het vliegveld bijzonder vanwege de geschiedenis die erachter zit. Het park is gewoon leuk om mensen te kijken. Juist vanwege de landingsbanen die er nog liggen zie je daar mensen allerlei activiteiten op doen zoals windsurf land boarding.
Fairway schreef:
06-10-2021 10:33
Berlijn. Parijs vind ik driemaal niks, chagrijnige lui. In Berlijn struikel je op een zeer prettige en educatieve manier over de recente geschiedenis.
Dit idd. De Berlijners zijn prettige en vriendelijke mensen. Begin van de zomer zijn we in Berlijn geweest met onze 18e jarige dochter. Onze 3e keer en de stad blijft telkens verrassen want je blijft nieuwe dingen ontdekken.
Wij hadden in de zomer heerlijk weer en een leuk kleinschalig hotel in de hipsterwijk Prenzlauerberg. Echt een aanrader deze wijk. Een metro heb je dan niet nodig om alles in die omgeving te bekijken. Fijne sfeer met relaxte mensen, leuke winkels (ook vintage) en gezellige ontbijttentjes en prima restaurantjes overal. Vooral de Vietnamese eettetjes zijn een aanrader: heerlijk eten. Ook veel vegetarische eettentjes en sapbarretjes in die wijk. Een fiets huren is een aanrader en de moeite waard, zodat je naar andere delen van Berlijn kunt fietsen. Goed weer is dan wel een must.
Je kunt fietsend naar de Branderburger Tor en Tiergarten, langs de Berlijnse muur en de Spree en diverse parken in de buurt. En anders kun je alles bereiken met de metro. Eten en drinken is in Berlijn vriendelijk geprijst. De stad iste groot om in 1x te zien, maar dat geldt ook voor Parijs.
Team Berlijn om wat allemaal al geschreven is. Heel leuk om daar buiten de deur te ontbijten, je hoeft de hele dag niet meer te eten.
Parijs is ook leuk. Mijn kinderen waren op die leeftijd ook geen museumliefhebbers maar vonden het Louvre toch heel interessant. Vooral de afdeling Egypte.

Het is een beetje als de vraag wat lekkerder is aardebeien- of chocoladeijs..
soldanella wijzigde dit bericht op 06-10-2021 14:48
11.99% gewijzigd
Lillian_ schreef:
06-10-2021 10:21
Phantasialand is een leuk pretpark ook kan op de heenweg bijvoorbeeld

Het ligt 600 km van Berlijn, dat kost je dus 2 overnachtingen en een dag rijden om van/naar Berlijn te komen.

Verder: team Berlijn, om wat hier al eerder allemaal is gezegd. Juist omdat er niet echt een centrum is maar ieder stadsdeel zijn eigen ‘centrum’ heeft, is er veel te zien en doen.
Ik ben er 2x een week geweest en beide keren een fiets gehuurd. Ideaal.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Moiren schreef:
06-10-2021 12:50
Absoluut een rondleiding nemen (vooraf reserveren). Vergeet ook Sachsenhausen niet.
Absoluut ook team Berlijn, maar ik weet niet of ik met een kind van 10 al naar Sachsenhausen zou gaan. Ligt aan het kind natuurlijk, maar ik ben zelf wel echt even van slag geweest van een bezoek aan dat kamp. Vooral alle info over medische experimenten..... Ik vind dat heel heftig voor een 10 jarige.
Miek_ schreef:
06-10-2021 13:09
Ik vond de rondleiding op het vliegveld bijzonder vanwege de geschiedenis die erachter zit. Het park is gewoon leuk om mensen te kijken. Juist vanwege de landingsbanen die er nog liggen zie je daar mensen allerlei activiteiten op doen zoals windsurf land boarding.
Eens! Die rondleiding is echt zo de moeite waard! Indrukwekkend gebouw en complex ook.

Verder is een georganiseerde fietstocht ook echt een aanrader. Je ziet veel, krijgt meteen feeling bij hoe de stad in elkaar zit en het is ook gewoon superleuk. Ook voor kinderen. Er zijn vast meer organisaties, maar iig Baja bikes doet fietstochten in het Nederlands. Sowieso is de fiets ook een fijne manier om je te verplaatsen in de stad. Checkpoint charlie zou ik zelf trouwens overslaan. De Bernauer Strasse en bijvoorbeeld de stasi gevangenis (Hohenschonhausen) zijn veel indrukwekkender. Ook tof: Het olympisch dorp uit 1936. Beetje urbex achtige locatie. Sowieso zijn er in Berlijn en omgeving veel Urbex locaties te vinden. Bij onze kinderen is dat ook altijd een grote hit. Net als de lekker toeristische maar toch heel leuke Welt luftballon (om de hoek bij checkpoint charlie). Heel tof uitzicht.

Midden in de stad zijn de Hackerse hofe heel leuk. Zijn achter grote gebouwen verscholen hofjes met winkeltjes, kunst en horeca. De Reichstag is wellicht ook weer te bezichtigen (laatste keer dat ik in Berlijn was, was het door corona niet echt mogelijk), maar is wel echt de moeite ook. Van te voren moet je wel (gratis) toegang reserveren.

Als je kiest voor Berlijn is Berlijn-blog.nl ook een goede om tips vandaan te halen. Heerlijk vooruitzicht hoor! Ben er zelf ook een keer met kinderen tijdens de herfstvakantie geweest en het is er dan prachtig.
tmaar wijzigde dit bericht op 06-10-2021 14:06
64.61% gewijzigd
Zeker Berlijn! Ik ben bij beiden herhaaldelijk geweest afgelopen jaren maar vind de sfeer in Berlijn veel leuker, creatiever, alternatiever, losser.
En de geschiedenis zoveel interessanter en tastbaarder. Zou ook zeker het DDR museum aanraden en bovenal de rondleiding op de fiets 'Berlijn fietstocht langs de muur' van BAJA bikes. Echt super leuk en interessant en ook heel goed te doen met kinderen in de leeftijd van jullie gezin. Kan Nederlandstalig. Ik ben echt nog veel meer fan geworden sinds die fietstocht.
Tmaar schreef:
06-10-2021 13:47
Absoluut ook team Berlijn, maar ik weet niet of ik met een kind van 10 al naar Sachsenhausen zou gaan. Ligt aan het kind natuurlijk, maar ik ben zelf wel echt even van slag geweest van een bezoek aan dat kamp. Vooral alle info over medische experimenten..... Ik vind dat heel heftig voor een 10 jarige.
Die kan toch met een ouder wat anders doen?
Ilselotte schreef:
06-10-2021 13:51
Zeker Berlijn! Ik ben bij beiden herhaaldelijk geweest afgelopen jaren maar vind de sfeer in Berlijn veel leuker, creatiever, alternatiever, losser.
En de geschiedenis zoveel interessanter en tastbaarder. Zou ook zeker het DDR museum aanraden en bovenal de rondleiding op de fiets 'Berlijn fietstocht langs de muur' van BAJA bikes. Echt super leuk en interessant en ook heel goed te doen met kinderen in de leeftijd van jullie gezin. Kan Nederlandstalig. Ik ben echt nog veel meer fan geworden sinds die fietstocht.
Ha nog een fietsfan. Baja zit intussen in heel veel steden, dus ook op andere plekken zeker een aanrader. Wij doen het altijd aan het begin van onze trip, want fijn om meteen een beetje gevoel te krijgen bij een stad en de weg zo te leren kennen. En eens wat de sfeer in Berlijn vs Parijs. Wij zijn ook in Parijs geweest met kinderen en hebben het daar ook heel leuk gehad hoor, maar zeker met jongere kinderen vonden wij bijvoorbeeld uit eten gaan of ergens lunchen daar veel minder relaxed dan in Berlijn. Nu zijn de kinderen van TO al wat ouder, maar ik houd sowieso meer van de relaxte en losse sfeer van Berlijn.
Moiren schreef:
Het zou niet mijn keuze zijn als ik met mijn gezin een paar dagen wegga (zeker omdat het niet een bezoekje is van een uurtje), maar dat kan uiteraard ook.
Moiren schreef:
Kan altijd, maar ik zou wel van te voren bedenken wat je wel of niet wilt doen. Ik heb bewust niet alle typische holocaust/koude oorlog dingen gezien/gedaan, want het is gewoon deprimerend en sommige dingen leken mij vooraf al veel te heftig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
06-10-2021 14:14
Kan altijd, maar ik zou wel van te voren bedenken wat je wel of niet wilt doen. Ik heb bewust niet alle typische holocaust/koude oorlog dingen gezien/gedaan, want het is gewoon deprimerend en sommige dingen leken mij vooraf al veel te heftig.
Ik neem aan dat je dat bij een stedentrip altijd doet.
Met jongens is in Berlijn het Olympisch stadion ook leuk. Het ligt naast het gloednieuwe stadion van Hertha BSC. Maar er zijn ook delen van het stadion waar de Spelen in 1936 zijn gehouden bewaard gebleven.
Berlijn by far !

Zo'n gave , leuke, bruisende stad.
Wat veel leuke reacties. Is Berlijn ook geschikt voor jongere kinderen (basisschool leeftijd)? Ik heb er wel eens aan gedacht maar heb er een wat grijs en somber idee bij. Wellicht onterecht!

Wel aandacht voor de oorlog maar nog geen kampen of al te heftige zaken ivm jongere leeftijd. Of zouden jullie even wachten tot ze op school ook echt geschiedenis hebben gehad en er meer aan hebben?
evelien2010 schreef:
06-10-2021 14:50
Wat veel leuke reacties. Is Berlijn ook geschikt voor jongere kinderen (basisschool leeftijd)? Ik heb er wel eens aan gedacht maar heb er een wat grijs en somber idee bij. Wellicht onterecht!
ja natuurlijk, er wonen zelfs kinderen!
:)
evelien2010 schreef:

Wel aandacht voor de oorlog maar nog geen kampen of al te heftige zaken ivm jongere leeftijd. Of zouden jullie even wachten tot ze op school ook echt geschiedenis hebben gehad en er meer aan hebben?
Zeker leuk! Ik ben vaker in Berlijn geweest, maar ook met kinderen van destijds 0, 3,5 en bijna 6. Was super!
lilalinda schreef:
06-10-2021 15:07
ja natuurlijk, er wonen zelfs kinderen!
:)
:O
evelien2010 schreef:

Tsja, het is net wat je ervan maakt. Ik denk dat als je je aanpast aan de kinderen een stedentrip in elke stad wel kan, maar ik zou er zelf niet per definitie voor kiezen met kinderen onder de 8 a 10., omdat ik heel veel leukere passendere activiteiten kan verzinnen dan door een stad struinen. Dierentuin, klimbos, camping, strand, bos, leuk kindermuseum enz.
Ik denk dat Berlijn leuker en interessanter is als je de geschiedenis al een beetje kent (qua oorlog, cumminisme, ijzeren gordijn) of dat interessant vind. Maar als jullie gewoon genieten van speeltuintjes, sfeer, een museum, ergens wat lunchen, boottochtje enz.. enz..waarom niet? En dan als ze het interessant vinden op latere leeftijd nog een keer terug gaan ;)
Winkelen met kinderen zou ik persoonlijk nooit doen, maar voor wandelen, lekker eten en musea lijkt me Parijs nèt wat geschikter.
Ik hou erg van Duitsland maar dan weer net wat minder van Berlijn. Ieder zijn ding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven