Parijs of Berlijn
woensdag 6 oktober 2021 om 10:04
In de herfstvakantie willen we graag met onze jongens een stedentrip maken. We twijfelen tussen Berlijn en Parijs (beide nooit geweest). Mijn jongens zijn 18, 12 en 10 jaar. Onze interesses zijn best breed. We houden van winkelen, lekker eten, geschiedenis, wandelen. Musea is voor deze trip geen must. Overigens gaan wij met de auto.
woensdag 6 oktober 2021 om 17:14
woensdag 6 oktober 2021 om 17:25
Ja hoor, is prima te doen. Wij hebben het vorig jaar gedaan. We hadden een appartementje in Kollwitzkiez. Kindvriendelijke buurt met veel parken, speeltuinen en leuke horeca. Je moet alleen wat afwisselen tussen wat je als volwassene leuk vindt en wat kinderen leuk vinden maar dat is eigenlijk altijd zo als je met kinderen op vakantie gaat.evelien2010 schreef: ↑06-10-2021 14:50Wat veel leuke reacties. Is Berlijn ook geschikt voor jongere kinderen (basisschool leeftijd)? Ik heb er wel eens aan gedacht maar heb er een wat grijs en somber idee bij. Wellicht onterecht!
Wel aandacht voor de oorlog maar nog geen kampen of al te heftige zaken ivm jongere leeftijd. Of zouden jullie even wachten tot ze op school ook echt geschiedenis hebben gehad en er meer aan hebben?

woensdag 6 oktober 2021 om 18:23
evelien2010 schreef: ↑06-10-2021 14:50Wat veel leuke reacties. Is Berlijn ook geschikt voor jongere kinderen (basisschool leeftijd)? Ik heb er wel eens aan gedacht maar heb er een wat grijs en somber idee bij. Wellicht onterecht!
Wel aandacht voor de oorlog maar nog geen kampen of al te heftige zaken ivm jongere leeftijd. Of zouden jullie even wachten tot ze op school ook echt geschiedenis hebben gehad en er meer aan hebben?
Ik vind Berlijn heel kindvriendelijk. Alles is bereikbaar, Duitsers in het algemeen zijn vriendelijk naar kinderen, in restaurants werd er heel vriendelijk gedaan en zoonlief mocht zelfs bij een restaurant mee naar de keuken en de parken en speeltuinen zijn heel mooi groot.
Doe mij wel een lol en leg aan je kinderen uit dat de stenen van het holocaust monument niet iets is om op te klimmen.
woensdag 6 oktober 2021 om 20:43
woensdag 6 oktober 2021 om 22:24
Ik denk dat Parijs zeker met kinderen in de leeftijd van TO leuker is. De Eiffeltoren spreekt toch meer tot de verbeelding dan de Brandenburger Tor. Berlijn is voor de kinderen veel leuker als ze wat ouder zijn en zelf op pad gaan. Qua uitgaan wint Berlijn het op alle fronten van Parijs.
vrijdag 8 oktober 2021 om 03:33
Voor de oudste is berlijn leuk, denk voor de groep Parijs.
Berlijn is ook hartstikke gaaf maar gaat je gewoon wat meer moeite kosten om je gezin te entertainen en de juiste dingen te vinden. In Parijs heb je op iedere straathoek weer een landmark en instamomentje, dus dat maakt je leven als reisleider een stuk makkelijker.
Berlijn is ook hartstikke gaaf maar gaat je gewoon wat meer moeite kosten om je gezin te entertainen en de juiste dingen te vinden. In Parijs heb je op iedere straathoek weer een landmark en instamomentje, dus dat maakt je leven als reisleider een stuk makkelijker.
zondag 7 november 2021 om 14:31
zondag 7 november 2021 om 14:57
Persoonlijk vind ik Berlijn Oost het leukst. Kollwitzkiez is een wijk die centraal ligt en waar veel bezienswaardigheden op loopafstand liggen. Friedrichshain is ook een fijne buurt om te zitten. Wij huren vaak een appartement omdat we dan ook eten kunnen bestellen (koken doen we eigenlijk nooit want Berlijn is niet duur) maar onze kinderen zijn een stuk jonger. Een hele toffe maar prijzige overnachting is het Bikini hotel. Dan kijk je uit over de dierentuin van Berlijn.
zondag 7 november 2021 om 16:34
zondag 7 november 2021 om 23:22
Wij zaten in een hotel aan Alexanderplatz met uitzicht op de televisietoren in voormalig Oost Berlijn. Het ligt zeer goed kwa openbaar vervoer en ik heb een zwak voor mooie uitzichten dus wij zaten op iets van de 20e verdieping (Park inn hotel, vrij massaal maar het beviel ons goed).
janena wijzigde dit bericht op 10-11-2021 07:56
0.80% gewijzigd
Live long and prosper

maandag 8 november 2021 om 05:57
Als je tevreden bent met een basic hotel, is het Meinigerhotel wel wat. Hij heeft meerdere locaties, maar wij waren tevreden over die bij de Eastside galery en die van Alexanderplatz. Ze kosten van de overnachting zijn laag. Het publiek wat er komt is een mengelmoes van jongeren en gezinnen. Je hebt een eigen kamer en hoeft niets te delen.
Wij hebben ook in Park Inn gezeten en dat vond ik geen succes. Veelal ouderen mensen, kleine kamers en niet geschik als je met pubers op een kamer slaapt. Je moet heel goed opletten dat je de deur goed sluit als je naar het toilet gaat of gaat douchen. Als je dat goed doet wordt het glas dof en zie je niets, anders kun je alles volgen.
maandag 8 november 2021 om 06:33
Daar ben ik één keer geweest, één nacht op doorreis naar Oost Europa. Want die bij East Side Gallery lag zo handig naast het Ostbahnhof.Zeilboot76 schreef: ↑08-11-2021 05:57Als je tevreden bent met een basic hotel, is het Meinigerhotel wel wat. Hij heeft meerdere locaties, maar wij waren tevreden over die bij de Eastside galery en die van Alexanderplatz. Ze kosten van de overnachting zijn laag. Het publiek wat er komt is een mengelmoes van jongeren en gezinnen. Je hebt een eigen kamer en hoeft niets te delen.
Drama! Nooit meer. Mijn kamer was ipv 15.00h pas om 17.30h klaar, want 'de schoonmakers liepen een beetje achter'. Er was een bagageruimte in de lobby waar je alleen kleine dagrugzakjes kon opbergen, geen grote bagage, dus er zat niets anders op dan te wachten. Vervolgens bleek dat het toilet in mijn kamer defect was, het spoelde niet door. Er was geen andere kamer beschikbaar (100% bezetting op een woensdagavond in november? Leek mij sterk). Ik kreeg een emmer om de wc door te spoelen en daar moest ik het mee doen.
Wat mij verder tegenviel was dat het personeel aan de balie geen Duits sprak, er stonden twee meiden die Spaans spraken met wat steenkolenengels. Geen woord Duits.
En dat niemand ook maar één keer excuus of sorry heeft gezegd voor het te laat klaar zijn van de kamer en niet werkende toilet. Er kon nog geen gratis kopje thee vanaf toen ik naar na een uur wachten om vroeg.
Het kan een momentopname geweest zijn, maar ik heb Meininger definitief van mijn lijstje gehaald. Ondanks dat het op het eerste oog echt een prima basic hotel leek, met een goede locatie ook.
zondag 14 november 2021 om 20:16
Prenzlauerberg vonden wij heel fijn. We hadden een airbnb.
maandag 15 november 2021 om 14:22
Hüttenpalast staat nog op mijn lijstje voor Berlijn, zou dat wat voor jullie kunnen zijn?
Wat eten we vanavond?

maandag 15 november 2021 om 14:53
Dag allen, ik ben nieuw op dit forum. Ik deel en lees graag tips over reizen, dus was benieuwd wat hier zoal gedeeld wordt.
Zelf ben ik helemaal gek op Parijs, al vind ik Berlijn ook wel een leuke stad.
Berlijn is heel alternatief, met een wat ruiger kantje. Als je houdt van graffiti, vintage platen- en kledingwinkels, vegetarische eettentjes en dat soort dingen, dan zit je hier goed.
Parijs is voor mij wat chiquer, romantischer. Je kunt hier eindeloos veel winkelen en musea bezoeken. En natuurlijk de Franse cuisine, in Parijs gaan wij echt dineren.
Zelf ben ik helemaal gek op Parijs, al vind ik Berlijn ook wel een leuke stad.
Berlijn is heel alternatief, met een wat ruiger kantje. Als je houdt van graffiti, vintage platen- en kledingwinkels, vegetarische eettentjes en dat soort dingen, dan zit je hier goed.
Parijs is voor mij wat chiquer, romantischer. Je kunt hier eindeloos veel winkelen en musea bezoeken. En natuurlijk de Franse cuisine, in Parijs gaan wij echt dineren.
dinsdag 16 november 2021 om 15:12