Lapland (kleding)
woensdag 6 oktober 2021 om 20:47
Begin januari gaan wij een aantal dagen naar Lapland.
Qua georganiseerde reizen is er in die periode eigenlijk niks meer te boeken. Ik wil nu zelf vluchten en accomodatie boeken.
Bij de georganiseerde reizen heb je vaak al een paar excursies en daar staat dan bij dat je thermokleding kunt gebruiken.
Het is mij niet duideijk of je dat van die organisatie te leen krijgt of dat dat bij de excursie hoort. Dus ook als je die zelf boekt.
Net zoals je een wetsuit krijgt bij een zodiac tocht bijvoorbeeld.
Uiteraard nemen we zelf wat thermo onderkleding, goede jassen etc. mee. Maar ik wil niet ook allerlei skibroeken oid te gaan aanschaffen, want die gebruiken we verder nooit.
Edit: na een goede tip hier, toch skibroeken aangeschaft online bij Lidl.
Qua georganiseerde reizen is er in die periode eigenlijk niks meer te boeken. Ik wil nu zelf vluchten en accomodatie boeken.
Bij de georganiseerde reizen heb je vaak al een paar excursies en daar staat dan bij dat je thermokleding kunt gebruiken.
Het is mij niet duideijk of je dat van die organisatie te leen krijgt of dat dat bij de excursie hoort. Dus ook als je die zelf boekt.
Net zoals je een wetsuit krijgt bij een zodiac tocht bijvoorbeeld.
Uiteraard nemen we zelf wat thermo onderkleding, goede jassen etc. mee. Maar ik wil niet ook allerlei skibroeken oid te gaan aanschaffen, want die gebruiken we verder nooit.
Edit: na een goede tip hier, toch skibroeken aangeschaft online bij Lidl.
girasole3 wijzigde dit bericht op 06-10-2021 23:35
6.00% gewijzigd
woensdag 6 oktober 2021 om 20:54
Het hangt er echt van af wat je gaat doen.
Ik had thermo-ondergoed en een spijkerbroek, dat was goed genoeg voor de normale uitstapjes. Het meeste last had ik nog van mijn voeten, je hebt echt schoenen nodig die tegen die bescherming bieden tegen de kou.
De locals zie je vaak in een ski-broek.
Voor buitenactiviteiten/excursies kun je volgens mij kleding huren of het is inbegrepen (geen idee, dat hebben we niet gedaan).
Ik had thermo-ondergoed en een spijkerbroek, dat was goed genoeg voor de normale uitstapjes. Het meeste last had ik nog van mijn voeten, je hebt echt schoenen nodig die tegen die bescherming bieden tegen de kou.
De locals zie je vaak in een ski-broek.
Voor buitenactiviteiten/excursies kun je volgens mij kleding huren of het is inbegrepen (geen idee, dat hebben we niet gedaan).
woensdag 6 oktober 2021 om 21:00
Bij Lidl is ski-kleding niet zo duur, je kunt het altijd nog gebruiken voor schaatsen/sleetje rijden. Ik denk dat dit goedkoper is dan huren
https://www.lidl.nl/q/search?variant=a&q=skikleding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

woensdag 6 oktober 2021 om 21:02
Bij ons was de kleding alleen bij de excursies inbegrepen.
We hadden zelf thermo-onderkleding mee, speciale merano(toch??) sokken en echt goede snowboots. Deze konden we lenen.
Ook hadden we allebei een skibroek en jas mee, deze konden we ook lenen.
Een goed aansluitende muts is ook fijn.
Met dit allemaal hebben we het niet koud gehad. Ook niet heel warm trouwens
We hadden zelf thermo-onderkleding mee, speciale merano(toch??) sokken en echt goede snowboots. Deze konden we lenen.
Ook hadden we allebei een skibroek en jas mee, deze konden we ook lenen.
Een goed aansluitende muts is ook fijn.
Met dit allemaal hebben we het niet koud gehad. Ook niet heel warm trouwens
woensdag 6 oktober 2021 om 21:08
Sorry als ik je topic kaap, maar ik heb hier ook een vraag over. Ik overweeg ook om niet komende winter, maar de winter erna naar Lapland te gaan.
Ik heb alleen orthopedische schoenen en kan niet (lang) lopen op andere schoenen. Denken jullie dat het mogelijk is om alleen korte stukjes op snowboots te lopen, bijvoorbeeld van en naar een sneeuwscooter? Of zou er een andere oplossing zijn?
Ik heb alleen orthopedische schoenen en kan niet (lang) lopen op andere schoenen. Denken jullie dat het mogelijk is om alleen korte stukjes op snowboots te lopen, bijvoorbeeld van en naar een sneeuwscooter? Of zou er een andere oplossing zijn?
woensdag 6 oktober 2021 om 21:09
Wat ga je doen? Wij hadden hele goede wandelschoenen al in huis. Samen met goede (wollen) wandelsokken ging dat al prima. We hebben thermo ondergoed meegenomen en daarbij vooral gewerkt met laagjes. Spijkerbroek is heel koud en een skibroek kan je vrij goedkoop op de kop tikken (bijvoorbeeld via Vinted of in de uitverkoop, of bij Lidl) of lenen van kennissen. Denk vooral in laagjes en kijk daarbij ook naar het materiaal.
woensdag 6 oktober 2021 om 21:13
Wij hebben eigenlijk alles met wandelschoenen (goretex) gedaan en dat ging prima. Meindls zagen we ook wel, die zijn van leer. Kan je met van die dikkere, wollen, wandelsokken in je schoenen, of past dat niet (te strak)? Als dat wel zou kunnen kom je al een heel eind. Ik zou dan wel van die "omschuif antislip dingetjes" kopen die je om je schoenen schuift. Dan heb je wel goede grip.Zanahoria schreef: ↑06-10-2021 21:08Sorry als ik je topic kaap, maar ik heb hier ook een vraag over. Ik overweeg ook om niet komende winter, maar de winter erna naar Lapland te gaan.
woensdag 6 oktober 2021 om 21:13
Lapland
nu 2 keer geweest in de winter.
Beide keren overdag temperaturen van -20°c en kouder
.
Ik had 2 thermoleggings aan onder mijn skibroek en 4 lagen kleding onder mijn skijas. Ook 2 paar handschoenen. Wat was ik blij dat ik genoeg kleding bij me had.
Een week nadat wij weg waren was het ineens -2°c.
Het is echt prachtig daar en idd bij excursies rendierslee of husky tocht krijg je een thermo-overall met moonboots en sokken.
Die trek je over je eigen laag heen!
Huskies met een slee echt fantastisch.
Heel veel plezier
Oh en alles is te koop daar, maar niet altijd even goedkoop.
Beide keren overdag temperaturen van -20°c en kouder
Ik had 2 thermoleggings aan onder mijn skibroek en 4 lagen kleding onder mijn skijas. Ook 2 paar handschoenen. Wat was ik blij dat ik genoeg kleding bij me had.
Het is echt prachtig daar en idd bij excursies rendierslee of husky tocht krijg je een thermo-overall met moonboots en sokken.
Heel veel plezier
Adem in en.....adem uit. Herhaal indien nodig
woensdag 6 oktober 2021 om 21:17
nufffniet schreef: ↑06-10-2021 21:13Laplandnu 2 keer geweest in de winter.
Beide keren overdag temperaturen van -20°c en kouder.
Heel veel plezier
Oh echt! Ik had een hemd (wolmix), thermoshirt, trui, skijas. 1 thermolegging en een skibroek. Bij ons was het -27 en ik vond het zo echt meer dan prima te doen. Wel dunne 'onder handschoentjes' in mijn wanten (wanten zijn veel warmer dan handschoenen).
Moet wel zeggen dat wij van de actieve dingen zijn. Fietsen op een fatbike etc. We hebben niet stil gezeten op een slee of sneeuwscooter. Dat maakt natuurlijk ook flink uit.
woensdag 6 oktober 2021 om 21:20
Ja ik kan wel met dikkere sokken in mijn schoenen. Heb nu alleen meer nike achtige modellen ( wel hoog), maar zou dan het komende jaar meer een wandelschoen kunnen laten maken. Die omschuif antislip dingen heb ik al (in drievoud), want ik val helaas ook erg snel, dus zodra er een sneeuwvlok of een vierkante centimeter ijzel is gesignaleren gaan die omPergamon schreef: ↑06-10-2021 21:13Wij hebben eigenlijk alles met wandelschoenen (goretex) gedaan en dat ging prima. Meindls zagen we ook wel, die zijn van leer. Kan je met van die dikkere, wollen, wandelsokken in je schoenen, of past dat niet (te strak)? Als dat wel zou kunnen kom je al een heel eind. Ik zou dan wel van die "omschuif antislip dingetjes" kopen die je om je schoenen schuift. Dan heb je wel goede grip.

woensdag 6 oktober 2021 om 21:23
Ik zou dan echt investeren in héle goede, warme thermo sokken. Dan kan je de wandelstukken al goed doen denk ik (niet op de nikes, zou wel iets van leer ofzo doen). Ik neem aan dat je niet uren gaat wandelen in elk geval. Als je stilzit, kan je dan wel in een snowboot? Zeker met stil zitten buiten is dat wel echt een stuk warmer.Zanahoria schreef: ↑06-10-2021 21:20Ja ik kan wel met dikkere sokken in mijn schoenen. Heb nu alleen meer nike achtige modellen ( wel hoog), maar zou dan het komende jaar meer een wandelschoen kunnen laten maken. Die omschuif antislip dingen heb ik al (in drievoud), want ik val helaas ook erg snel, dus zodra er een sneeuwvlok of een vierkante centimeter ijzel is gesignaleren gaan die om![]()

woensdag 6 oktober 2021 om 21:26
Ik ben er ook eens geweest rond de jaarwisseling. Het was meestal min vijftien. En we hebben ook min dertig gehad.
Kortom, ik was maar wat blij met m'n thermokleding, skipak en snow boots. Hele week in rondgelopen. (En dan nog gingen we na een uurtje of twee buiten altijd weer naar even naar binnen. Niet te doen anders.)
En echt duur was 't niet, gewoon het eigen merk van Perry Sport ofzo, dat viel nog wel mee.
En supergaaf trouwens dat je gaat, het is zo'n bijzondere plek.
Kortom, ik was maar wat blij met m'n thermokleding, skipak en snow boots. Hele week in rondgelopen. (En dan nog gingen we na een uurtje of twee buiten altijd weer naar even naar binnen. Niet te doen anders.)
En echt duur was 't niet, gewoon het eigen merk van Perry Sport ofzo, dat viel nog wel mee.
En supergaaf trouwens dat je gaat, het is zo'n bijzondere plek.

woensdag 6 oktober 2021 om 21:29
Dankjewel!Snoesje666 schreef: ↑06-10-2021 21:00Bij Lidl is ski-kleding niet zo duur, je kunt het altijd nog gebruiken voor schaatsen/sleetje rijden. Ik denk dat dit goedkoper is dan huren
Er was al veel uitverkocht, maar nog wel wat dingen kunnen scoren.
woensdag 6 oktober 2021 om 21:36
Maakt niet uit Zanahoria.
Ik vind het heel leuk om jullie ervaringen te lezen.
De huskytocht met slee staat voor dochter met stip op nummer 1, dus dat gaan we sowieso doen.
@Fiepmies, ja het moet zo bijzonder zijn, stond al een tijdje op ‘het lijstje’.
Het is wel ontzettend duur, maar ik had een Yolo moment
.
Vluchten geboekt inmiddels.
Ik vind het heel leuk om jullie ervaringen te lezen.
De huskytocht met slee staat voor dochter met stip op nummer 1, dus dat gaan we sowieso doen.
@Fiepmies, ja het moet zo bijzonder zijn, stond al een tijdje op ‘het lijstje’.
Het is wel ontzettend duur, maar ik had een Yolo moment
Vluchten geboekt inmiddels.
woensdag 6 oktober 2021 om 21:41
Zo'n reis hebben wij een jaar of 10 geleden gemaakt. Wij hadden skipakken met daaronder lang thermo-ondergoed, pulli, fleece- vest, skikousen en snowboots. Het meeste van de Aldi, Lidl en Bristol en ook wat geleend. Alle gekochte spullen kwamen in de jaren daarna ook van pas bij Hollandse winters, behalve de skibroek...die heb ik nog steeds en heb ik 2 jaar geleden opnieuw gedragen op wintervakantie in Karelië.
woensdag 6 oktober 2021 om 21:49
Dat krijg je volgens mij niet als je een appartement boekt.petronella72 schreef: ↑06-10-2021 21:46...oh ja,aan het begin van je verblijf krijg je nog een ski-overall, snowboots, wanten en bivakmuts in bruikleen, die kan je elk gewenst moment nog erbij aandoen.

woensdag 6 oktober 2021 om 21:58
petronella72 schreef: ↑06-10-2021 21:46...oh ja,aan het begin van je verblijf krijg je nog een ski-overall, snowboots, wanten en bivakmuts in bruikleen, die kan je elk gewenst moment nog erbij aandoen.
Dat hadden wij niet hoor. Dat is niet standaard.
En: het hangt écht af wat je gaat doen. Ik lees hier dingen als 'niet langer dan 2 uur buiten'. Maar wij zijn 5 dagen lang elke dag buiten geweest, alleen voor de lunch even naar binnen. Wij doen actieve dingen zoals skiën en fietsen, dus dat scheelt echt veel. Maar we hebben het gewoon NIET koud gehad, ondanks -27.

woensdag 6 oktober 2021 om 22:00
Ik bedoel ook niet te zeggen dat je sowieso nooit langer dan twee uur naar buiten kan hoor. Maar wij hadden dat soms wel, dat het echt zo koud was. En wij zaten ook niet bepaald stil.
Maar goed, het hangt van van alles af natuurlijk. De wind, om maar iets te noemen. Wat mij destijds opviel was dat de temperatuur niet alles zei. Soms was het kouder en voelde het toch warmer.
Maar goed, het hangt van van alles af natuurlijk. De wind, om maar iets te noemen. Wat mij destijds opviel was dat de temperatuur niet alles zei. Soms was het kouder en voelde het toch warmer.
woensdag 6 oktober 2021 om 22:09
Als je een losse excursie boekt krijg je er een overall, overwanten en snowboots bij. Die doe je dus over je eigen uitrusting, dus je hebt zelf wel een skibroek, jas en wanten(of handschoenen) nodig. Bij een huskytocht zit degene op de slee onder een deken, maar toch vond ik dat koud voor de voeten. Voetenwarmers zijn echt superfijn als het echt koud is. Degene die achterop staat heeft het een stuk warmer, aangezien die heuvelop mee moet rennen.
En je wilt toch naast de excursies ook naar buiten? Dus ik zou sowieso zorgen dat je zelf veel laagjes bij je hebt.
En je wilt toch naast de excursies ook naar buiten? Dus ik zou sowieso zorgen dat je zelf veel laagjes bij je hebt.
woensdag 6 oktober 2021 om 22:15
Wij hadden eigen ski kleding mee en daarin hebben we geen kou geleden. Bij de excursies krijg je nog extra kleding, wat je aan kunt doen. Kun je het voorstellen waarvoor Michelin vrouwtje ik was met thermo ondergoed, skibroek, dik, harig, warm fleece vest, mijn ski jas en daar over heen een extra gevoerde overall.. bloedheet binnen en heel aangenaam op de sneeuw scooter. Zo waren we ook gekleed bij de full mooi husky tocht (-45c en een windje door de snelheid van de honden over een open meer), maar wat was het prachtig en sereen.
Iemand vroeg over speciale schoenen. Ik loop het liefst op Panama Jacks ipv snowboots. Thermosokken aan en heerlijk warme voetjes.
Bij de Lidl kun je inderdaad goedkoop ski kleding kopen,maar vergeet Marktplaats/vinted niet.
Wij waren ook bijna de hele dag buiten, heerlijk, de kou is daar zo “anders” dan hier.
Met een zonnetje is -20c echt goed te doen.
Wil weer terug…
Iemand vroeg over speciale schoenen. Ik loop het liefst op Panama Jacks ipv snowboots. Thermosokken aan en heerlijk warme voetjes.
Bij de Lidl kun je inderdaad goedkoop ski kleding kopen,maar vergeet Marktplaats/vinted niet.
Wij waren ook bijna de hele dag buiten, heerlijk, de kou is daar zo “anders” dan hier.
Met een zonnetje is -20c echt goed te doen.
Wil weer terug…

woensdag 6 oktober 2021 om 22:50
Geen ervaring met Lapland, lijkt me wel geweldig zou er ook best heen willen, maar mijn ervaring is dat je dat zelf moet regelen. Ik heb zelf excursies gehad waar goede stevige wandelschoenen met goed profiel werden aangeraden of om je extra warm in laagjes te kleden. Een enkele keer kregen we kleding maar dat zat eigenlijk nooit echt geweldig. Of het was veel te groot of net iets te klein. Ook een keer een veiligheids helm moeten dragen in een grot en daar kreeg ik gewoon hoofdpijn van want het leek wel een kindermaat en heb niet echt een groot hoofd ofzo.
Kortom ik zou zelf ook wat aanschaffen,blijkt het dan toch inbegrepen te zijn dan kun je kijken wat het beste zit of het eventueel met elkaar combineren.
Kortom ik zou zelf ook wat aanschaffen,blijkt het dan toch inbegrepen te zijn dan kun je kijken wat het beste zit of het eventueel met elkaar combineren.