Aardbevingen Kreta

dinsdag 12 oktober 2021 om 13:33
Over twee weken gaan we naar Kreta. Is een vakantie, die al meerdere keren uitgesteld is. En nu zijn er dus weer aardbevingen... Mijn gezin kijkt al lange tijd enorm uit naar deze vakantie, ik had en heb er weinig zin in en begin er nu dus zelfs tegenop te zien. Ik ben geen vakantietype en ga eigenlijk alleen maar om mijn gezin tegenmoet te komen.
Wie praat mij moed in? Het gaat om een hoop geld, dus niet gaan is eigenlijk geen optie.
Wie praat mij moed in? Het gaat om een hoop geld, dus niet gaan is eigenlijk geen optie.
dinsdag 12 oktober 2021 om 17:55
Ja er zijn daar vaker aardbevingen. Maar niet van die zware als nu. En een ingestort dorp is wel even wat anders dan alles zien bewegenFlashy schreef: ↑12-10-2021 16:58Er zijn daar wel vaker aardbevingen en je hebt toch geboekt. Is dat er nu recent dan wat geweest is zo'n verschil?
Zelf op Rhodos meegemaakt, voelt heel raar (zeker anders vergeleken met in Nederland) en je ziet ook alles bewegen enz. Maar voor mij geen reden om niet meer te gaan.
dinsdag 12 oktober 2021 om 19:40
Die huisjes die instorten zijn zo goed als allemaal heel oud.
Het cement tussen de stenen is zo oud is dat je het weg kan blazen.
Mits je niet in zo'n oud huisje je vakantie hebt geboekt is er niks aan de hand.
Ze bouwen hier al heel lang aardbevingsbestendig.
Dat gezegd hebbende is vakantie wel topsport en ik kijk er ook altijd tegenop als het dichterbij komt. Eenmaal daar is het meestal wel fijn.
Gewoon gaan en genieten.
Het cement tussen de stenen is zo oud is dat je het weg kan blazen.
Mits je niet in zo'n oud huisje je vakantie hebt geboekt is er niks aan de hand.
Ze bouwen hier al heel lang aardbevingsbestendig.
Dat gezegd hebbende is vakantie wel topsport en ik kijk er ook altijd tegenop als het dichterbij komt. Eenmaal daar is het meestal wel fijn.
Gewoon gaan en genieten.
woensdag 13 oktober 2021 om 00:16
Er storten bijna altijd wel huizen in bij die bevingen.vivapimpelmees schreef: ↑12-10-2021 17:55Ja er zijn daar vaker aardbevingen. Maar niet van die zware als nu. En een ingestort dorp is wel even wat anders dan alles zien bewegen
woensdag 13 oktober 2021 om 00:21
Nee. Niet zoals nu. Ik was daar eind september en mijn vrienden daar zeiden ook dat het nu veel heftiger is dan de aardbevingen die ze gewend zijn. Er zitten honderden mensen in een tentenkamp nu. Da's daar toch echt niet gebruikelijk
woensdag 13 oktober 2021 om 01:21
Kreta is zo mooi, als je daar niet tot rust kan komen... Ik was weer helemaal zen bij terugkomst jaren geleden.
Maar ik snap wel dat je ongerust bent. Ik had hetzelfde toen ik naar Japan ging een paar jaar geleden. In die periode was het wat onrustig op zee in die regio en je hoort natuurlijk dat Japan best vaak last heeft van bevingen. Toen ik er was heb ik er eentje wel heel goed gevoeld savonds op de hotelkamer. Maar eer dat ik me besefte dat het echt was, was het alweer voorbij. Maakte me meer zorgen om een vulkaan die we bezochten en die toen net te actief was om de dichtstbijzijnde wandelroute te doen. Zag het al helemaal voor me met lava spuiten maar er kwam alleen maar heel veel rook uit.
Ik zou met het reisbureau overleggen en als je dat een fijn idee vind kun je je reis ook aanmelden bij buitenlandse zaken: https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl/
Als er iets gebeurd kunnen ze je sneller traceren enzo.
Maar ik snap wel dat je ongerust bent. Ik had hetzelfde toen ik naar Japan ging een paar jaar geleden. In die periode was het wat onrustig op zee in die regio en je hoort natuurlijk dat Japan best vaak last heeft van bevingen. Toen ik er was heb ik er eentje wel heel goed gevoeld savonds op de hotelkamer. Maar eer dat ik me besefte dat het echt was, was het alweer voorbij. Maakte me meer zorgen om een vulkaan die we bezochten en die toen net te actief was om de dichtstbijzijnde wandelroute te doen. Zag het al helemaal voor me met lava spuiten maar er kwam alleen maar heel veel rook uit.
Ik zou met het reisbureau overleggen en als je dat een fijn idee vind kun je je reis ook aanmelden bij buitenlandse zaken: https://informatieservice.nederlandwereldwijd.nl/
Als er iets gebeurd kunnen ze je sneller traceren enzo.
woensdag 13 oktober 2021 om 09:52
Mijn man komt uit een aardbevingsgevoelig gebied (Izmir). Daar heb je soms ook van die onrustige periodes met relatief zware bevingen achter elkaar, Het zal niet altijd kloppen hoor, maar volgens hem nemen de bevingen af in zwaarte en onrustige periodes duren 2 a 3 weken. Ik zou dus zelf denken: het ergste is al geweest.
if we all light up, we can scare away the dark...
woensdag 13 oktober 2021 om 09:55
Dat kan, als het epicentrum heel dicht bij of op het eiland lag en vooral als de beving relatief ondiep is en lang duurt. Dan gaat er gewoon veel meer kapot.vivapimpelmees schreef: ↑13-10-2021 00:21Nee. Niet zoals nu. Ik was daar eind september en mijn vrienden daar zeiden ook dat het nu veel heftiger is dan de aardbevingen die ze gewend zijn. Er zitten honderden mensen in een tentenkamp nu. Da's daar toch echt niet gebruikelijk
woensdag 13 oktober 2021 om 10:08
Inderdaad, vrienden van mij hebben om die reden ook geannuleerd. Vakantie ga je voor je plezier, ik zou nu toch echt niet naar zo een gebied gaan.Griebus67 schreef: ↑12-10-2021 17:03Normaal zou ik zeggen: toch gaan en daar je rust proberen te pakken. Maar nu op Kreta is het best heftig. Afgaande op deze site is er vandaag nog een vrij zware beving geweest, met een waarschuwing voor een tsunami:
https://m.emsc.eu/
Ik zou dan ook niet rustig zitten, denk ik.
woensdag 13 oktober 2021 om 10:08
Overigens, dat er nu de hele tijd naschokken zijn van 3 komma nogwat is normaal. En die voel je meestal ook niet heel erg. Dat hoort er gewoon bij, de aardplaten moeten zich weer zetten maar de grote beving betekent over het algemeen dat de ergste 'spanning' eraf is. Geen garanties maar die heb je nooit als je naar aardbevingsgevoelig gebied gaat. Ik denk zelf dat de kans niet veel groter is dat je een grotere aardbeving gaat meemaken dan in elke andere periode.
woensdag 13 oktober 2021 om 10:18
Op deze Turkse website zie je alle aardbevingen in Turks en Grieks gebied voorbij komen http://www.koeri.boun.edu.tr/scripts/lst8.asp.
Girit Adasi is Kreta. Maar zoals je ziet zijn er de hele tijd bevinkjes daar. Dat hoort nu eenmaal bij dit gebied.
Er wonen ook gewoon mensen, de kans dat er een grote beving is, precies als jij er bent, is echt niet zo groot. Laat staan een tsunami. Die waarschuwingen plakken ze er standaard op boven een bepaalde zwaarte en bij bepaalde dieptes/locaties. Tsunami's komen echt zelden voor en je moet dan ook niet gelijk denken aan een alles verzwelgende vloedgolf ala 2e kerstdag 2004.
Girit Adasi is Kreta. Maar zoals je ziet zijn er de hele tijd bevinkjes daar. Dat hoort nu eenmaal bij dit gebied.
Er wonen ook gewoon mensen, de kans dat er een grote beving is, precies als jij er bent, is echt niet zo groot. Laat staan een tsunami. Die waarschuwingen plakken ze er standaard op boven een bepaalde zwaarte en bij bepaalde dieptes/locaties. Tsunami's komen echt zelden voor en je moet dan ook niet gelijk denken aan een alles verzwelgende vloedgolf ala 2e kerstdag 2004.
woensdag 13 oktober 2021 om 10:56
Die Tsunamiwaarschuwing is inderdaad standaard. 3 weken geleden was er een waarschuwing in Turkije vanwege de beving op Kreta. En de week van 27 september zijn naschokken een dag of 4 voelbaar geweest, daarna niet meer. Hoe het na de beving van gisteren is weet ik niet want ik ben thuis inmiddels. Maar hoor mijn vrienden er nu niet over.

woensdag 13 oktober 2021 om 11:13
Tsunami ben ik dan weer niet zo bang voor, maar ik vind het gewoon geen fijn idee dat het er nu zo onrustig qua aardschokken (niet erg) en bevingen is.
Zoals al gezegd: er is en was hier veel stress op andere gebieden en dit helpt niet mee aan het ontspannen toeleven naar een vakantie. De papierwinkel aan formulieren die ik voor de hele groep moet invullen, uitprinten enzovoorts ook niet (echt, waarom het de website van het PLF-formulier geen tussentijdse opslagfunctie...).
Zoals al gezegd: er is en was hier veel stress op andere gebieden en dit helpt niet mee aan het ontspannen toeleven naar een vakantie. De papierwinkel aan formulieren die ik voor de hele groep moet invullen, uitprinten enzovoorts ook niet (echt, waarom het de website van het PLF-formulier geen tussentijdse opslagfunctie...).
woensdag 13 oktober 2021 om 11:19
woensdag 13 oktober 2021 om 11:23
Je hoeft toch maar 1 plf in te vullen? Nog geen 10 minuten werk....Alecta schreef: ↑13-10-2021 11:13Tsunami ben ik dan weer niet zo bang voor, maar ik vind het gewoon geen fijn idee dat het er nu zo onrustig qua aardschokken (niet erg) en bevingen is.

woensdag 13 oktober 2021 om 11:33
Ik moet er 3 invullen en elke keer komt er iets dringends tussendoor, waardoor ik weer uitgelogd wordt en weer opnieuw kan gaan beginnen. Er rust een vloek geloof ik. Daarnaast voor 6 personen gezondheidsverklaringen uitprinten, QR codes voor de zekerheid enzovoorts.vivapimpelmees schreef: ↑13-10-2021 11:23Je hoeft toch maar 1 plf in te vullen? Nog geen 10 minuten werk....
Allemaal leuk als je een vrije avond hebt, maar die heb ik momenteel dus niet.
woensdag 13 oktober 2021 om 11:45
Ik dacht dat je met het gezin gaat. Dan is 1 formulier voldoende. Gezondheidsverklaring is 1 x uitprinten en laten invullen (er werd bij mij trouwens niet naar gevraagd, zowel heen als terug).Alecta schreef: ↑13-10-2021 11:33Ik moet er 3 invullen en elke keer komt er iets dringends tussendoor, waardoor ik weer uitgelogd wordt en weer opnieuw kan gaan beginnen. Er rust een vloek geloof ik. Daarnaast voor 6 personen gezondheidsverklaringen uitprinten, QR codes voor de zekerheid enzovoorts.
Allemaal leuk als je een vrije avond hebt, maar die heb ik momenteel dus niet.

woensdag 13 oktober 2021 om 12:05
Verschillende achternamen en dan dus verschillende formulieren. En nu is de printer ook nog kapot, dus ik moet naar een copyshop. Man zit ondertussen in het buitenland te stressen voor zijn werk en ik moet morgen ook weer onverwacht weg.vivapimpelmees schreef: ↑13-10-2021 11:45Ik dacht dat je met het gezin gaat. Dan is 1 formulier voldoende. Gezondheidsverklaring is 1 x uitprinten en laten invullen (er werd bij mij trouwens niet naar gevraagd, zowel heen als terug).
Ik heb mij vandaag voorgenomen dat ik de komende 5 jaar niet meer ga vliegen (ik houd totaal niet van vliegen, deze vakantie is puur voor de rest van de groep).

woensdag 13 oktober 2021 om 12:10
Eén formulier per gezin/huishouden. Verschillende achternamen maakt niet nuit.

woensdag 13 oktober 2021 om 12:39
Op de papieren van ons reisbureau werd zeer aangeraden om geen verschillende achternamen op 1 formulier te zetten. Kennelijk zijn daar problemen mee geweest. Ik wil geen gezeik, dus ik maak maar braaf verschillende formulieren.
Ik heb het formulier met 5 personen nu net, je verzint het niet, voor de 4e (!)keer ingevuld. De keer daarvoor drukte ik op submit en werd ik uitgelogd zonder dat mijn formulier opgeslagen was.

woensdag 13 oktober 2021 om 12:46
Het zal meestal wel goed gaan, maar ik heb al om de meest gekke redenen een vlucht gemist, dus ik neem geen risico.
woensdag 13 oktober 2021 om 12:53

woensdag 13 oktober 2021 om 12:57
Ik verwacht ook geen problemen, maar de reisorganisatie zal wel niet voor niets hiervoor specifiek waarschuwen.vivapimpelmees schreef: ↑13-10-2021 12:53Hier ook verschillende achternamen omdat meisjesnaam op ID staat maar da's echt geen enkel probleem.
Ik ben al weleens geweigerd op een vlucht omdat de secretaresse mijn voorletter fout had ingevoerd, dus ik kijk nergens meer van op.
woensdag 13 oktober 2021 om 15:41
Ik ga ook over 1,5 week naar Kreta, dus ik volg even.
Was ook niet blij om te lezen dat er in korte tijd twee aardbevingen waren.
We zijn al 2,5 jaar niet meer op vliegvakantie geweest. Vorig jaar door verdrietige omstandigheden niet weg gekund en dit jaar gewoon rotweer gehad. Dus enorm zin in een zonvakantie, en dan nu dit weer. Alsof het ons niet gegund wordt een fijne onbezorgde zonvakantie te hebben, dat gevoel krijg ik onderhand. Terwijl we er erg aan toe zijn.
Waar ergens zit jij op het eiland Alecta?
Ik heb dit weekend het PLF formulier ingevuld en kreeg direct in de mail de QR code. Heb één formulier gedaan omdat we een gezin zijn. En ja, mijn achternaam is anders omdat ik mijn meisjesnaam moet invullen. Ik ga ervan uit het gewoon goed is, op het paspoort staat toch ook echtgenote van ‘gezinsnaam’ ?
Zou je echt kunnen kosteloos kunnen omboeken ?
Het reisadvies is geel volgens de site van de overheid, dus lijkt mij dat dat niet zomaar kan.
Alecta, ik zou het regelwerk zoals formulieren door een ander laten doen nu. En jij zorgt voor je koffer en die van je kinderen als die dat nog niet kunnen.
Paspoort, mondkapje en bikini en boeken mee en dan zorg jij daar voor me-time aan het zwembad! Of tenminste een paar uur per dag, zodat je kunt doen waar jíj zin in hebt. Al is dat een middag op bed om bij te slapen.
Komende week is het weer niet zo goed, maar vanaf volgende week woensdag wordt het weer beter en ziet het er volgens mij wel prima uit.
Wanneer vertrek jij precies?
We zijn al 2,5 jaar niet meer op vliegvakantie geweest. Vorig jaar door verdrietige omstandigheden niet weg gekund en dit jaar gewoon rotweer gehad. Dus enorm zin in een zonvakantie, en dan nu dit weer. Alsof het ons niet gegund wordt een fijne onbezorgde zonvakantie te hebben, dat gevoel krijg ik onderhand. Terwijl we er erg aan toe zijn.
Ik heb dit weekend het PLF formulier ingevuld en kreeg direct in de mail de QR code. Heb één formulier gedaan omdat we een gezin zijn. En ja, mijn achternaam is anders omdat ik mijn meisjesnaam moet invullen. Ik ga ervan uit het gewoon goed is, op het paspoort staat toch ook echtgenote van ‘gezinsnaam’ ?
Het reisadvies is geel volgens de site van de overheid, dus lijkt mij dat dat niet zomaar kan.
Alecta, ik zou het regelwerk zoals formulieren door een ander laten doen nu. En jij zorgt voor je koffer en die van je kinderen als die dat nog niet kunnen.
Paspoort, mondkapje en bikini en boeken mee en dan zorg jij daar voor me-time aan het zwembad! Of tenminste een paar uur per dag, zodat je kunt doen waar jíj zin in hebt. Al is dat een middag op bed om bij te slapen.
Komende week is het weer niet zo goed, maar vanaf volgende week woensdag wordt het weer beter en ziet het er volgens mij wel prima uit.

woensdag 13 oktober 2021 om 15:49
Ik had het een beetje vaag gehouden, maar we vertrekken dit weekeinde al. Man zit helaas in het buitenland, dus ik heb ook geen mensen aan wie ik het kan uitbesteden.mamaonbekend schreef: ↑13-10-2021 15:41Ik ga ook over 1,5 week naar Kreta, dus ik volg even.
Nou ja, ik worstel mij nog twee dagen door werk, besprekingen en afspraken heen en dan vertrekken we gewoon: een vuil en chaotisch huis achterlatend.
Deze vakantie komt voor ons qua werk en familieomstandigheden heel ongelukkig uit. Helaas wisten we dat nog niet bij het plannen/omboekem.