Hoe moet dit verder?

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:09

Hoi viva-dames, 
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, er is mij iets overkomen wat ik nooit verwacht had. Zelf al ruim de 40 gepasseerd, ben ik toch wel weer erg om iemand gaan geven. Maar er zit een hele dikke maar aan.
Het gaat om een gezamenlijke vriend, die pas sinds 2 weken zijn relatie heeft verlaten. Dit is een lange relatie geweest, met kinderen. AL tijdens de relatie hadden we een waardevolle vriendschap waarbij we elkaar regelmatig zagen. Hij was al lange tijd niet gelukkig en heeft dus 2 weken geleden de stap gezet om uit elkaar te gaan. Ook omdat hij “ons” een kans wil geven, maar dat staat er wel los van. Hij is en was echt ongelukkig in de relatie en wilde ik al veel langer die stap zetten.
En nu ineens denk ik.., jeetje, wat is dit ingewikkeld.
Ten eerste weet ik niet goed hoe en wanneer wij dit samen weer op moeten pakken. Ik probeer hem rust te geven om de breuk te verwerken. Om te wennen aan de situatie, om in alle rust een bezoekregeling voor de kinderen op te zetten etc. Maar ik merk dat hij sinds de breuk wel afstandelijker is. Elkaar gezien hebben we niet meer. Wel appen we, bellen we. Maar dit allemaal veel minder frequent dan voorheen. Hij geeft daarin aan dat het wel steeds iets beter met hem gaat. Dat zijn gevoelens eerst alle kanten op vlogen maar dat het steeds rustiger wordt en dat hij steeds meer opluchting voelt.. Dat hij ontzettend gek op me is en zich verheugd om me weer te zien. Maar; wanneer dat is weet ik niet en dat zegt hij ook niet. En stiekem had ik wel verwacht dat een korte ontmoeting er wel in zou zitten, al is het maar even een wandelingetje. OM even bij te kletsen, even elkaar in de ogen te kijken.
Ik kan me voorstellen dat het even wat tijd kost en dat zijn hoofd er misschien niet naar staat. Maar vriendinnen die ik erover vertelt heb zijn wat kritischer. Ze vinden het vreemd dat we elkaar nu al 2 weken niet gezien hebben en vinden dat wij elkaar best kunnen ontmoeten naast zijn verdriet en verwerking. Ze vinden het klinken alsof hij niet hoteldebotel verliefd is, of misschien toch veel moeite heeft met de breuk of er misschien zelfs over liegt.Ze waarschuwen dat ik op moet passen omdat het in hun ogen “raar” is dat hij afstandelijk doet of zelfs nog niet rept over afspreken. Zelf zegt hij daarover dat hij denkt dat het dan misschien minder leuk is, als hij nog in het verwerkingsproces zit en we zien elkaar.
DOor die vriendinnen word ik eigenlijk wat onzeker. Wat vinden jullie?
                    Om maar meteen met de deur in huis te vallen, er is mij iets overkomen wat ik nooit verwacht had. Zelf al ruim de 40 gepasseerd, ben ik toch wel weer erg om iemand gaan geven. Maar er zit een hele dikke maar aan.
Het gaat om een gezamenlijke vriend, die pas sinds 2 weken zijn relatie heeft verlaten. Dit is een lange relatie geweest, met kinderen. AL tijdens de relatie hadden we een waardevolle vriendschap waarbij we elkaar regelmatig zagen. Hij was al lange tijd niet gelukkig en heeft dus 2 weken geleden de stap gezet om uit elkaar te gaan. Ook omdat hij “ons” een kans wil geven, maar dat staat er wel los van. Hij is en was echt ongelukkig in de relatie en wilde ik al veel langer die stap zetten.
En nu ineens denk ik.., jeetje, wat is dit ingewikkeld.
Ten eerste weet ik niet goed hoe en wanneer wij dit samen weer op moeten pakken. Ik probeer hem rust te geven om de breuk te verwerken. Om te wennen aan de situatie, om in alle rust een bezoekregeling voor de kinderen op te zetten etc. Maar ik merk dat hij sinds de breuk wel afstandelijker is. Elkaar gezien hebben we niet meer. Wel appen we, bellen we. Maar dit allemaal veel minder frequent dan voorheen. Hij geeft daarin aan dat het wel steeds iets beter met hem gaat. Dat zijn gevoelens eerst alle kanten op vlogen maar dat het steeds rustiger wordt en dat hij steeds meer opluchting voelt.. Dat hij ontzettend gek op me is en zich verheugd om me weer te zien. Maar; wanneer dat is weet ik niet en dat zegt hij ook niet. En stiekem had ik wel verwacht dat een korte ontmoeting er wel in zou zitten, al is het maar even een wandelingetje. OM even bij te kletsen, even elkaar in de ogen te kijken.
Ik kan me voorstellen dat het even wat tijd kost en dat zijn hoofd er misschien niet naar staat. Maar vriendinnen die ik erover vertelt heb zijn wat kritischer. Ze vinden het vreemd dat we elkaar nu al 2 weken niet gezien hebben en vinden dat wij elkaar best kunnen ontmoeten naast zijn verdriet en verwerking. Ze vinden het klinken alsof hij niet hoteldebotel verliefd is, of misschien toch veel moeite heeft met de breuk of er misschien zelfs over liegt.Ze waarschuwen dat ik op moet passen omdat het in hun ogen “raar” is dat hij afstandelijk doet of zelfs nog niet rept over afspreken. Zelf zegt hij daarover dat hij denkt dat het dan misschien minder leuk is, als hij nog in het verwerkingsproces zit en we zien elkaar.
DOor die vriendinnen word ik eigenlijk wat onzeker. Wat vinden jullie?

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:17

Klinkt als een hoop drama met zijn "hij geeft  zijn relatie verbroken om ons een kans te geven"
Ik zou er niet op rekenen dat hij naar jou toe komt en als hij dit wel doet, weet je al op voorhand waar je je over een paar jaar aan kunt verwachten als hij iemand anders ontmoet die hij dan weer een kans wil geven...
                    Ik zou er niet op rekenen dat hij naar jou toe komt en als hij dit wel doet, weet je al op voorhand waar je je over een paar jaar aan kunt verwachten als hij iemand anders ontmoet die hij dan weer een kans wil geven...

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:17

Ja, dat is misschien een beetje vaag omschreven, maar iemand die als het ware als kennis in ons netwerk zit. Ik heb geen man.blijfgewoonbianca schreef: ↑29-10-2021 22:16Het gaat om een gezamenlijke vriend,
Een vriend van jou en wie nog meer dan ? Je man ?

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:19

Ja, we hebben beiden uitgesproken dat we iets voor elkaar voelen. Daar hebben we het over gehad. Niet vreemdgegaan.
Hij zegt dat hij ons een kans wil geven, en dat dat mede een reden voor hem was om zijn relatie te verbreken.

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:22

Ik vind het niet zo raar. Die man is weg bij de moeder van zijn kinderen, zijn gezin is uiteengevallen, ik begrijp wel dat hij even tijd nodig heeft om alles op een rijtje te zetten. Je schrijft zelf ook dat je hem de tijd daarvoor wil geven, daar zou ik aan vasthouden. Sowieso heb je geen zekerheden, dit is zo'n gecompliceerde situatie, het zou heel goed kunnen dat het niks wordt, maar ik zou hem niet nu hierop afrekenen.

Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
                                                                                Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:22

Ik snap er niet veel van. Een gezamenlijke vriend... dus van jou en je partner?
En dit:
Ten eerste weet ik niet goed hoe en wanneer wij dit samen weer op moeten pakken. Ik probeer hem rust te geven om de breuk te verwerken. Om te wennen aan de situatie, om in alle rust een bezoekregeling voor de kinderen op te zetten etc.
Staat voor mij haaks op dit:
En stiekem had ik wel verwacht dat een korte ontmoeting er wel in zou zitten, al is het maar even een wandelingetje. OM even bij te kletsen, even elkaar in de ogen te kijken.
                    En dit:
Ten eerste weet ik niet goed hoe en wanneer wij dit samen weer op moeten pakken. Ik probeer hem rust te geven om de breuk te verwerken. Om te wennen aan de situatie, om in alle rust een bezoekregeling voor de kinderen op te zetten etc.
En stiekem had ik wel verwacht dat een korte ontmoeting er wel in zou zitten, al is het maar even een wandelingetje. OM even bij te kletsen, even elkaar in de ogen te kijken.

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:25

Nee, met gezamenlijke vriend bedoel ik; iemand die in mijn netwerk zit (gezamenlijke vriend van mij en een aantal kennissen).S-Groot schreef: ↑29-10-2021 22:22Ik snap er niet veel van. Een gezamenlijke vriend... dus van jou en je partner?
En dit:
Mijn gevoel en ratio staan hier verschillend in. Mijn ratio weet dat het verstandig en goed is om hem tijd te geven. Mijn verstand vind het pijnlijk dat hij voor de breuk ontzettend verliefd leek, maar me na de breuk nog niet eens heeft gezien. Ik had stiekem verwacht dat we elkaar wel zouden zien

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:30

Maar hoe kan hij ontzettend verliefd kijken als er niks tussen jullie heeft plaatsgevonden? Vreemdgaan is niet alleen zoenen of seks, maar zeker ook flirten met een ander en praten over een relatie met diegene.
Ken jij zijn partner ook?
Weet je zeker dat je dit wil? Hoe je er aan komt kom je er ook weer van af. Er zijn kinderen in het spel èn je hebt ergens al een connectie met zijn ex. Ik weet het niet hoor..
Weet je zeker dat je dit wil? Hoe je er aan komt kom je er ook weer van af. Er zijn kinderen in het spel èn je hebt ergens al een connectie met zijn ex. Ik weet het niet hoor..

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:32

Nou, diepe gesprekken samen hebben, elkaar complimenteren. Er hing lange tijd echt veel spanning en er is inderdaad geflirt. Niks lichamelijks gebeurt.Kees— schreef: ↑29-10-2021 22:30Maar hoe kan hij ontzettend verliefd kijken als er niks tussen jullie heeft plaatsgevonden? Vreemdgaan is niet alleen zoenen of seks, maar zeker ook flirten met een ander en praten over een relatie met diegene.
Nee, ik ken zijn partner (gelukkig) niet.
En ik begin steeds meer te twijfelen of ik dit wil.. De breuk met zijn ex overviel mij ook wat, eerlijk gezegd.

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:33

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:39

Als het jou ook wat overvalt, neem dan allebei even afstand en rustig de tijd en kijk daarna allebei wat je wilt en wat je nog voelt.Jewul schreef: ↑29-10-2021 22:32Nou, diepe gesprekken samen hebben, elkaar complimenteren. Er hing lange tijd echt veel spanning en er is inderdaad geflirt. Niks lichamelijks gebeurt.
Nee, ik ken zijn partner (gelukkig) niet.
En ik begin steeds meer te twijfelen of ik dit wil.. De breuk met zijn ex overviel mij ook wat, eerlijk gezegd.
Het spannende van het verboden of het onmogelijke is er nu natuurlijk wel een beetje af nu hij de relatie verbroken heeft en het echte leven kan beginnen.

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:40

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:44

Dit lijkt mij ook het meest waarschijnlijk.menta schreef: ↑29-10-2021 22:33Tja, hij heeft vast het verdriet gezien van de mensen om wie hij het meest geeft of gaf, zijn kinderen en zijn ex. En ziet nu het enorme effect van zijn keuze op hun levens. Lijkt mij ook fucked up als hij dan tegelijkertijd met jou het happy verliefde koppel gaat uithangen.

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:46

Als je niet gelukkig bent in een relatie kan een leuke, lieve, mooie, spannende ander een fijne uitweg lijken. Dat wordt een plaatje in je hoofd dat geromantiseerd is. 
Jullie kennen elkaar, maar de werkelijkheid van een gescheiden man met kinderen is hele andere koek. Ook voor hem. Een relatie of zelfs alleen maar daten is heel anders als er zoveel gezeur en verdriet omheen zit. En jullie hebben bovendien nog geen kus uitgewisseld.
Ik zou me ook even terugtrekken als ik jou was. Misschien dat jullie elkaar later terug tegenkomen, maar nu lijkt de tijd niet rijp.
                    Jullie kennen elkaar, maar de werkelijkheid van een gescheiden man met kinderen is hele andere koek. Ook voor hem. Een relatie of zelfs alleen maar daten is heel anders als er zoveel gezeur en verdriet omheen zit. En jullie hebben bovendien nog geen kus uitgewisseld.
Ik zou me ook even terugtrekken als ik jou was. Misschien dat jullie elkaar later terug tegenkomen, maar nu lijkt de tijd niet rijp.

vrijdag 29 oktober 2021 om 22:51

Dit inderdaad.S-Groot schreef: ↑29-10-2021 22:22Ik snap er niet veel van. Een gezamenlijke vriend... dus van jou en je partner?
En dit:
Je geeft zelf al aan dat het een lange relatie was met kinderen. Als zijn partner nog niet van zijn twijfels wist zal dit wellicht een hele schok zijn, ook voor de kinderen. (Ook als de twijfels wel al bekend waren uiteraard). Lijkt me dus niet zo gek dat zijn gedachten nu even bij zijn gezin zijn, ook al gaat dat nu uit elkaar, dat is niet iets wat je even tijdens de lunch mededeelt om vervolgens te vertrekken. Daar zal waarschijnlijk nu veel over gepraat worden, en de kinderen willen wellicht ook met papa praten en weten hoe of wat.
Als je zegt dat je hem de tijd geeft, doe dat dan ook. Als hij je echt leuk vindt komt hij echt wel maar zijn kinderen gaan waarschijnlijk (terecht) voor.
En dat gezamelijke vriend vind ik nogal vaag klinken. Een gezamelijke vriend is een vriend van jou en iemand anders. Dit is gewoon iemand uit je vriendengroep, ik neem aan dat je de verwarring zelf ook wel begrijpt, je verwoording klopt niet helemaal.

vrijdag 29 oktober 2021 om 23:02

dat is niet iets wat je even tijdens de lunch mededeelt om vervolgens te vertrekken,
Hopelijk van niet, hier ex met een enkel telefoontje direct naar minares vertrokken en bij haar ingetrokken, een ramp voor de kinderen vooral dus idd veel beter als hij de tijd neemt om te praten met kinderen en de situatie in rustiger vaarwater laat komen, dat geeft een eventuele nieuwe relatie dan ook meer kans.
                    Hopelijk van niet, hier ex met een enkel telefoontje direct naar minares vertrokken en bij haar ingetrokken, een ramp voor de kinderen vooral dus idd veel beter als hij de tijd neemt om te praten met kinderen en de situatie in rustiger vaarwater laat komen, dat geeft een eventuele nieuwe relatie dan ook meer kans.

vrijdag 29 oktober 2021 om 23:08

Dat denk ik ook. De spanning en de steun waren net de laatste schop die hij nodig had om uit zijn relatie te stappen. Nu is dat gevoel gewoon weg en is hij bezig met andere dingen. Was hij echt gek op je geweest dan had je hier niet over hoeven twijfelen en was hij bij je. Voor er meer ellende van komt voor jezelf, zou ik hem gewoon loslaten.parbleumondieu schreef: ↑29-10-2021 22:18Ik geef je vriendinnen gelijk. Als hij hoteldebotel was op je, was hij al bij je geweest.
Misschien was je handig in het proces om de stap te zetten, maar je bent niet onderdeel van zijn doel.

vrijdag 29 oktober 2021 om 23:13

Gevoelens/verliefdheid zijn ook makkelijk te verwarren met erkenning vinden bij elkaar..parbleumondieu schreef: ↑29-10-2021 22:18Ik geef je vriendinnen gelijk. Als hij hoteldebotel was op je, was hij al bij je geweest.
Misschien was je handig in het proces om de stap te zetten, maar je bent niet onderdeel van zijn doel.

vrijdag 29 oktober 2021 om 23:13

+1Orbifolia schreef: ↑29-10-2021 23:08Dat denk ik ook. De spanning en de steun waren net de laatste schop die hij nodig had om uit zijn relatie te stappen. Nu is dat gevoel gewoon weg en is hij bezig met andere dingen. Was hij echt gek op je geweest dan had je hier niet over hoeven twijfelen en was hij bij je. Voor er meer ellende van komt voor jezelf, zou ik hem gewoon loslaten.