Opleidingsniveau

07-11-2021 09:35 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hechten mannen veel belang aan het opleidingsniveau van een vrouw?
cleo schreef:
07-11-2021 12:41
Nou ja, in de OP wordt niet gevraagd of mannen belang hechten aan het IQ van een vrouw.
Ik heb het in mijn post niet over iq gehad, slechts over het opleidingsniveau en een mogelijke verklaring op je vraag.
Andersom schreef:
07-11-2021 11:55
Gemeten/bewezen IQ?
Dat geeft m.i. nog geen niveau aan. Is van zoveel meer factoren afhankelijk. Iemand die bv autisme heeft en totaal IQ van 140, zou mogelijk de studie wel halen, maar in de praktijk in bepaalde settings het werk niet aankunnen omdat het de flexibiliteit van denken die nodig is bv niet heeft ontwikkeld. Wat is dan WO-niveau? Interessante discussie trouwens.
Er zijn studies geweest waaruit blijkt dat stellen die lang samen blijven vaak ook dicht bij elkaar liggen qua IQ, maar of IQ sterk verband houdt met opleidingsniveau betwijfel ik. Ik denk dat het de meeste mannen weinig interesseert als je verder wel leuk bent en een interessant gesprek met ze kan voeren.
Relatie van 15 jaar gehad met iemand die geniaal was. Vriendinnen en gewone vrienden zijn bijna allemaal WO geschoold. Ik heb zelf Master WO. Maar ik voel me vaak seksueel aangetrokken tot mannen die echte arbeid verrichten. Stratenmakers, loodgieters, bouwvakkers, dat werk.
LaFleurNoire schreef:
07-11-2021 12:55
Ik heb het in mijn post niet over iq gehad, slechts over het opleidingsniveau en een mogelijke verklaring op je vraag.
Oké, dank je!
Doorenvogel schreef:
07-11-2021 11:47
Denk niet dat jij WO niveau hebt.
😂
Volgens mij vinden mannen opleidingsniveau van een vrouw niet zo belangrijk. Zolang ze zich tot de vrouw aangetrokken voelen wat betreft uiterlijk en innerlijk maakt het opleidingsniveau niet uit. Wel denk ik dat een man met een laag IQ zich misschien sneller een soort van geïntimideerd zou voelen als een vrouw veel slimmer is dan hij. Maar dat heeft misschien meer te maken met het feit dat je niet op hetzelfde denkniveau zit en dan kun je elkaar soms minder goed begrijpen. En dan heb je het natuurlijk over IQ en niet per se over opleidingsniveau.
Volgens CBS betekent opleidingsniveau dit: Opleidingsniveau betreft het hoogst behaald onderwijsniveau.
Legio mensen hebben een opleiding afgerond en een baan gevonden in een sector waar zij willen werken. Dit wil alleen niet zeggen dat dit dan ook het hoogst haalbare niveau is van die persoon. Ook zijn er mensen die door omstandigheden niet kunnen studeren, dan zegt dat niveau ook niet veel.

Uitersten zullen elkaar misschien niet zo snel aantrekken, verder zijn er meerdere factoren belangrijk om te kunnen weten of iemand bij je past. Je in je zoektocht beperken tot alleen hoogst genoten opleiding is dan ook niet heel handig.
Wanna grow up to be
Be a debaser
vampierprinsesje schreef:
07-11-2021 13:00
Er zijn studies geweest waaruit blijkt dat stellen die lang samen blijven vaak ook dicht bij elkaar liggen qua IQ, maar of IQ sterk verband houdt met opleidingsniveau betwijfel ik. Ik denk dat het de meeste mannen weinig interesseert als je verder wel leuk bent en een interessant gesprek met ze kan voeren.

Huh? Natuurlijk zit daar een verband tussen.

"opleidingsniveau is een van de beste voorspellers voor iemands IQ score".
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Atypical schreef:
07-11-2021 12:43
Mijn man heeft mbo niveau 3 en ik hbo. Maar ik verdien slechts driekwart van wat hij verdient. Dus wie is hier nu slimmer? :idee:
Jij, want jij bent met een rijke poeperd getrouwd ;)
ClumsyNinja schreef:
07-11-2021 14:19
Jij, want jij bent met een rijke poeperd getrouwd ;)
:yes:
Nouschi schreef:
07-11-2021 14:11

Er zijn toch genoeg laag opgeleide mensen met een hoog IQ.
Enige intelligentie en ontwikkeling vind ik wel belangrijk, maar dat is niet noodzakelijk gebonden aan opleidingsniveau. Wanneer ik met iemand praat voel ik wel aan of er op intellectueel niveau een klik is, ook zonder iemands opleidingsniveau te weten.
permafrost wijzigde dit bericht op 07-11-2021 15:05
58.97% gewijzigd
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Ik ben blij dat mijn partner meer hechtte aan werk- en denkniveau dan aan een modellenlijf met blond/bruin/zwart haar en een bepaalde cup maat
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
cleo schreef:
07-11-2021 14:39

Ik heb een vrij hoog IQ en toch alleen MBO 4.
Iets met onderpresteren in de jaren 70/80.
Toen ik later nog een studie op wilde pakken kreeg ik een kind met flinke zorgbehoefte en is het er nooit meer van gekomen.

Ik vind opleidingsniveau niet belangrijk, of we op hetzelfde level (op meerdere vlakken) zitten wel.
Atypical schreef:
07-11-2021 12:43
Mijn man heeft mbo niveau 3 en ik hbo. Maar ik verdien slechts driekwart van wat hij verdient. Dus wie is hier nu slimmer? :idee:

Dit vind ik juist altijd een 'tell-tale sign'. Als het gaat over opleidingsniveau en waarom iemand dat misschien belangrijk kan vinden, wordt er steevast bij gehaald dat een mbo'er tegenwoordig meer verdient. Als je denkt dat het daar over gaat, zal je het inderdaad nooit echt begrijpen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
07-11-2021 15:05
Dit vind ik juist altijd een 'tell-tale sign'. Als het gaat over opleidingsniveau en waarom iemand dat misschien belangrijk kan vinden, wordt er steevast bij gehaald dat een mbo'er tegenwoordig meer verdient. Als je denkt dat het daar over gaat, zal je het inderdaad nooit echt begrijpen.
Joh, het was als geintje bedoeld. ;) Natuurlijk begrijp ik wel waar het over gaat.
Nouschi schreef:
07-11-2021 14:11

Maar omgekeerd?
Is IQ ook een goede voorspeller voor iemands opleidingsniveau?
Ik heb altijd in relaties gezeten met mannen met ongeveer de zelfde intelligentie als ik. Dat gaat vaak onbewust. Opleidingsniveau verschilde nog wel eens, maar vind ik ook niet belangrijk
IQ en opleiding
Er is een duidelijk verband tussen IQ en opleiding. Globaal gezien is de volgende tabel samen te stellen.

Doctoraat (dr) ------------------------------------------ 125
Doctoraat (drs/ir/mr) ------------------------------------- 115
HBO -------------------------------------------------------------
MBO/VMBO (theoretische of gemengde leerweg) ----------98/100
VMBO (kader, beroepsgerichte leerweg) ------------------- 90
Praktijkonderwijs -------------------------------------------- 70-90
ZML-onderwijs -------------------------------------------------------------- <70

Bron: https://wetenschap.infonu.nl
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb nog nooit een man ontmoet die mij afwees of zich juist tot me aangetrokken voelde door mijn opleidingsniveau. Zelf heb ik hier ook nog nooit een partnerkeuze op gebaseerd. Er zijn zoveel factoren die bepalen welke opleiding je volgt en welk werk je gaat doen. We lijden er momenteel als maatschappij onder dat we een hoog opleidingsniveau erg belangrijk vinden. Kinderen worden gestimuleerd om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen. Ik denk weleens dat werk zo belangrijk geworden is dat we denken dat je alleen voldoening en ontplooiing kunt bereiken op minimaal HBO, maar nog liever Universitair niveau. Dit is gewoon niet zo. We hebben te maken met een overschot aan mensen met een theoretische opleiding, maar missen de mensen die écht iets kunnen. Een schilderij ophangen de jonge generatie vaak al te moeilijk. We hebben een schreeuwend tekort aan loodgieters, vloerenleggers, technici. Oh en wat dacht je van de kinderopvang, waar ze ook zitten springen om mensen met een MBO achtergrond, die praktisch werk willen doen.
Uiteindelijk is je werk niet de enige invulling van je leven, gelukkig niet! Dus ik zou het helemaal prima vinden als mijn dochter met VWO niveau voor een MBO opleiding zou kiezen waar ze voldoening uit haalt.

Oh en wat anderen al zeggen, intelligentie is wel belangrijk voor de klik, kun je op hetzelfde niveau over dingen praten en nadenken?
Nouschi schreef:
07-11-2021 15:16
IQ en opleiding
Er is een duidelijk verband tussen IQ en opleiding. Globaal gezien is de volgende tabel samen te stellen.

Doctoraat (dr) ------------------------------------------ 125
Doctoraat (drs/ir/mr) ------------------------------------- 115
HBO -------------------------------------------------------------
MBO/VMBO (theoretische of gemengde leerweg) ----------98/100
VMBO (kader, beroepsgerichte leerweg) ------------------- 90
Praktijkonderwijs -------------------------------------------- 70-90
ZML-onderwijs -------------------------------------------------------------- <70

Bron: https://wetenschap.infonu.nl
Dat gaat om het denkvermogen. De meeste mensen met een IQ van 125+ zijn niet gepromoveerd. Veel zullen ook geen academische opleiding hebben. Ik denk dan weer wel dat het gros van de gepromoveerden aan dat lijstje voldoet.
cleo schreef:
07-11-2021 14:39
Een tafel heeft vier poten, maar niet alles met vier poten is een tafel.
Wat eten we vanavond?
Je wil iemand die bij je past. Dan helpt het niet als de ene hele diepzinnige gesprekken wenst te voeren en de ander daar totaal niet toe in staat is.

Dat heeft niet zo zeer met opleidingsniveau te maken.
makreel schreef:
07-11-2021 15:42
Een tafel heeft vier poten, maar niet alles met vier poten is een tafel.
Exact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven