Man wil niet mee op kraambezoek
zaterdag 6 november 2021 om 20:23
Mijn man wil niet meer mee op kraambezoek. Niet bij familie, niet bij vrienden, niet bij kennissen, nada, noppes. Hij zegt zich ongemakkelijk en een lulletje rozewater te voelen bij verhalen over de bevalling, slaapjes, luiers, babyuitzet, speeltjes, lachjes, wel of geen borstvoeding, etc. Hij vindt kraambezoek vreselijk. Enerzijds ben ik geneigd er een punt van te maken, het lijkt op een gebrek aan belangstelling. Anderzijds vind ik het ook ongemakkelijk als hij chagrijnig mee gaat om mij een plezier te doen. Hij is overigens wel een hele leuke oom als ze wat ouder zijn. Wat vinden jullie wel of geen punt van maken en waarom wel, waarom niet?
Love is the meaning of life
maandag 8 november 2021 om 11:54
Kraamvisite zuigt meestal. Een totaal a-relaxed paar dat hevig uit zijn doen is en druk met hun kroost en alle nieuwe dingen. Je mag even kort langskomen om het nieuwe kroost te aanschouwen, een cadeautje te overhandigen en daarna weer snel weg te wezen.
Natuurlijk is het leuk bij echt goede vrienden leuk om de baby te zien en ben je dan zeer benieuwd en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Juist dan vind je het vaak ook wel de moeite waard om iets echt persoonlijks mee te nemen.
Maar met minder goede bekenden is het wat mij betreft een verplicht nummertje. Als je kerel daar niet zoveel mee heeft, waarom zou hij dan mee "moeten"? Bij mensen waar JIJ wellicht een goede verstandhouding mee hebt, maar je man wellicht nauwelijks? Je man heeft er waarschijnlijk een hele goede reden voor en heeft daar gewoon geen zin in. Doe eens moeite om hem te begrijpen ipv een verontwaardigd topic te openen.
Ik heb het ook wel op het werk gehad. Dat collega's werden uitgenodigd op kraamvisite en dat die collega's dan al hun partners meenamen (die dat duidelijk zagen als een verplicht nummertje).
Hier in Zweden is kraamvisite toch wel meer persoonlijk en wordt behoorlijk beperkt tot de echte intimi en niet jan en alleman en vrijwel nooit collega's.
Wil je toch met je kroost showen, dan kom je een keer op het werk langs met je kroost op de koffie.
Natuurlijk is het leuk bij echt goede vrienden leuk om de baby te zien en ben je dan zeer benieuwd en dan maakt het allemaal niet zoveel uit. Juist dan vind je het vaak ook wel de moeite waard om iets echt persoonlijks mee te nemen.
Maar met minder goede bekenden is het wat mij betreft een verplicht nummertje. Als je kerel daar niet zoveel mee heeft, waarom zou hij dan mee "moeten"? Bij mensen waar JIJ wellicht een goede verstandhouding mee hebt, maar je man wellicht nauwelijks? Je man heeft er waarschijnlijk een hele goede reden voor en heeft daar gewoon geen zin in. Doe eens moeite om hem te begrijpen ipv een verontwaardigd topic te openen.
Ik heb het ook wel op het werk gehad. Dat collega's werden uitgenodigd op kraamvisite en dat die collega's dan al hun partners meenamen (die dat duidelijk zagen als een verplicht nummertje).
Hier in Zweden is kraamvisite toch wel meer persoonlijk en wordt behoorlijk beperkt tot de echte intimi en niet jan en alleman en vrijwel nooit collega's.
Wil je toch met je kroost showen, dan kom je een keer op het werk langs met je kroost op de koffie.

maandag 8 november 2021 om 11:58
Dat is niet per sé iets Zweeds hoor. Zo zie ik het hier in mijn omgeving ook.kastella schreef: ↑08-11-2021 11:54Kraamvisite zuigt meestal. Een totaal a-relaxed paar dat hevig uit zijn doen is en druk met hun kroost en alle nieuwe dingen. Je mag even kort langskomen om het nieuwe kroost te aanschouwen, een cadeautje te overhandigen en daarna weer snel weg te wezen.
maandag 8 november 2021 om 11:59
maandag 8 november 2021 om 12:04
Minkx schreef: ↑08-11-2021 11:21Ik koppel het even los van het feit dat het hier gaat om kraambezoek. Ik vind dat je van je partner wel mag verwachten dat die zo af en toe iets voor jou doet - ook al doet die dat dan alleen om jou een plezier te doen. Want ik neem aan dat je dat andersom ook zo af en toe doet, en dan zonder mokken.
Jij wast en strijkt zijn kleding toch ook zonder hem lastig te vallen met gemopper? Terwijl het zijn kleding is, waar jij je waardevolle tijd voor opoffert om die te wassen en strijken? En wassen en strijken is nou niet bepaald een leuke tijdsbesteding, en het kost je toch al gauw een uur van je tijd. Met een kraambezoekje ben je vaak nog sneller klaar.

Dat kan mijn man prima zelf. Ik strijk mijn eigen kleren niet eens.
maandag 8 november 2021 om 12:55
Gender reveal is voor mij ook een stap te ver. Babyshowers ben ik ook niet zo een heel erge fan van maar vind ik wel leuk voor de zwangere. Dit soort dingen ga ik alleen bij de mensen waarmee ik het meest close ben. Mijn zusje, mijn schoonzusje of 1 van mijn 4 vriendinnen. Dus zo vaak komt het niet voor.MissPiglet schreef: ↑08-11-2021 10:32Nou mijn ervaring is wel dat er met name rondom zwangerschap steeds meer 'momenten' bij komen. Ik had op een gegeven moment een 'kennis' die mij uitnodigde voor de gender reveal party, de babyshower en later ook nog eens op kraamvisite /kraamfeest. En elke keer wordt er een cadeautje / financiële investering verwacht.
En dan begrijp ik uitstekend dat het krijgen van een kindje voor de toekomstige ouders een levensveranderende gebeurtenis is, maar je kunt in mijn optiek ook overdrijven.
Die gender reveal denk ik altijd... doe dat lekker samen met je partner en eventueel je ouders en stuur dan een filmpje naar je vriendinnen ofzo. Toen mijn zusje zwanger was was ik wel bijna net zo benieuwd naar het geslacht als zij.
maandag 8 november 2021 om 13:02
Waar lees jij een oordeel dan? Het is gewoon iets wat mij opvalt in mijn omgeving. Ik zie mijn vriendinnen veel over kinderen praten, waaronder onderwerpen als krampjes en borstvoeding. Ik zie mijn vriend en zijn vrienden dat minder tot niet doen. Ik zie hen over andere onderwerpen praten zoals sport. Ik snap dus best dat de man van TO daar niks mee heeft. Mijn advies is dan ook: dat hoeft toch ook helemaal niet. Als hij niet over poepluiers wil/kan praten op kraamvisite dan snijdt ie een ander onderwerp aan en ga jij met de kraamvrouw over babyzaken praten, als jullie dat wel willen. Of hij gaat gewoon niet mee als het geen familie lid of vriend van hem is.zakdoek schreef: ↑08-11-2021 11:27Wat mij verbaast in dit topic is dat er zo geoordeeld wordt over mensen die anders in het leven staan.
Bij sommige mensen is praten over luiers en dergelijke ‘vrouwenpraat’, bij anderen bespreken de mannen de spuitpoep.
Tja dat bestaat allemaal, nou en?
Sommige mannen gaan niet graag op kraamvisite, sommige vrouwen ook niet. Sommige mannen draaien er hun hand niet voor om, sommige vrouwen ook niet.
Ik denk: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Natuurlijk vind je iets van mensen die het heel anders doen, maar al dat be- en veroordelen is toch niet nodig?
Mogelijk hebben man en ik een wat afwijkende uitstraling want als wij op kraambezoek komen (is geen hobby, maar iets wat je gewoon doet voor de kersverse ouders), dan horen we geen bloederige verhalen, zien geen dooraderde borsten.
We drinken een kop koffie, eten een beschuit met muisjes, vragen hoe het gaat en vinden de baby prachtig, lief en vast heel vermoeiend. That’s it.
maandag 8 november 2021 om 13:08
Ja nou ik dus ook. Een bevalling is toch geen horror film? Het is iets heel heftigs wat iemand meemaakt en het is toch fijn om daar over te praten? Ik verbaas me erover dat mensen bevallingen zo gruwelijk vinden. Ik was bij de geboorte van mijn neefje en heb nog nooit zoiets moois meegemaakt. Ondanks de kots en het bloed. Dat zag ik niet eens joh.ibbeltje12 schreef: ↑08-11-2021 11:01Als iemand trouwens ervaringen met mij wil delen over de bevalling en borstvoeding vind ik dat helemaal prima hoor. Lijkt me juist fijn dat je als kraamvrouw niet alleen maar hoeft te doen alsof alles rozengeur en maneschijn is.
En borstvoeding is dat ook iets raars dan? Ik weet niet beter dan dat mijn vriendinnen en familie gewoon borstvoeding gaven waar ik bij was. Een borst is toch niet iets vies? Of alleen bedoeld om een man te pleasen? Een baby moet gewoon eten en dat laat zich niet altijd plannen.
maandag 8 november 2021 om 14:09
Ik bedoel dit echt niet raar, maar ik ga al van mijn stokje als iemand verteld hoe die zijn been heeft gebroken. Sterker nog, ik werkte in een ziekenhuis en ben ooit eens afgevoerd omdat ik bij een bijeenkomst moest zijn waar werd uitgelegd hoe je een been moest gipsen.abracadabra schreef: ↑08-11-2021 13:08Ja nou ik dus ook. Een bevalling is toch geen horror film? Het is iets heel heftigs wat iemand meemaakt en het is toch fijn om daar over te praten? Ik verbaas me erover dat mensen bevallingen zo gruwelijk vinden. Ik was bij de geboorte van mijn neefje en heb nog nooit zoiets moois meegemaakt. Ondanks de kots en het bloed. Dat zag ik niet eens joh.
Dus voor mij is een beschrijving van een bevalling met wat details al een stap te ver, laat staan om bij een geboorte aanwezig te zijn. En daar mag iedereen toch verschillend in zijn?
maandag 8 november 2021 om 14:14
Wauw…Minkx schreef: ↑08-11-2021 11:21.
Jij wast en strijkt zijn kleding toch ook zonder hem lastig te vallen met gemopper? Terwijl het zijn kleding is, waar jij je waardevolle tijd voor opoffert om die te wassen en strijken? En wassen en strijken is nou niet bepaald een leuke tijdsbesteding, en het kost je toch al gauw een uur van je tijd. Met een kraambezoekje ben je vaak nog sneller klaar.
Maare hij zet daar toch het vuilnis voor buiten? Wast de auto op zondag, snijdt het vlees, repareert de dakgoot, verdient het grote geld….?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©

maandag 8 november 2021 om 15:21
In de meeste landen volgens mij.
Als ik er trouwens over terugdenk, dan zijn er destijds bij ons ook vriendinnen van mijn ex langsgekomen zonder hun kerel. Ik kan mij niet heugen dat we daar ooit iets negatiefs over hebben gedacht. Zal wel een goede reden gehad hebben en geen zin is eigenlijk ook een hele goede reden. Ik heb liever dat mensen die met tegenzin langs zouden komen gewoon thuisblijven. Lijkt mij veel gezelliger en het is ook niet dat ik zit te vereenzamen thuis.
maandag 8 november 2021 om 15:58
Je man vindt het vreselijk en geeft dit eerlijk aan. En jij wilt er een punt van maken, omdat ???? a. jij de baas bent in de relatie en hij maar moet doen/leuk vinden, wat jij wilt. b. als je geen bevallingsverhalen wilt horen doen we ook geen kindjemaak activiteiten meer.... Echt anno 2021 is emancipatie een 2 weg ding he. Hij heeft gewoon recht om te zeggen dat hij niet mee gaat.
maandag 8 november 2021 om 16:14
Bij wijze van spreken he

maandag 8 november 2021 om 16:38
Ja tuurlijk. Maar dat kan je dan toch gewoon aangeven bij diegene? Denk dat zo een kraamvrouw er heus wel rekening mee houdt.MissPiglet schreef: ↑08-11-2021 14:09Ik bedoel dit echt niet raar, maar ik ga al van mijn stokje als iemand verteld hoe die zijn been heeft gebroken. Sterker nog, ik werkte in een ziekenhuis en ben ooit eens afgevoerd omdat ik bij een bijeenkomst moest zijn waar werd uitgelegd hoe je een been moest gipsen.
Dus voor mij is een beschrijving van een bevalling met wat details al een stap te ver, laat staan om bij een geboorte aanwezig te zijn. En daar mag iedereen toch verschillend in zijn?
maandag 8 november 2021 om 17:27
Precies. Zoiets als kraamvisite is best persoonlijk. Leuk en spannend als je de ouders goed kent. Maar genant en zonde van je tijd als je de ouders niet kent en je alleen meegaat als aanhangsel.DS1971 schreef: ↑08-11-2021 15:21In de meeste landen volgens mij.
Als ik er trouwens over terugdenk, dan zijn er destijds bij ons ook vriendinnen van mijn ex langsgekomen zonder hun kerel. Ik kan mij niet heugen dat we daar ooit iets negatiefs over hebben gedacht. Zal wel een goede reden gehad hebben en geen zin is eigenlijk ook een hele goede reden. Ik heb liever dat mensen die met tegenzin langs zouden komen gewoon thuisblijven. Lijkt mij veel gezelliger en het is ook niet dat ik zit te vereenzamen thuis.
In die zin ook anders dan verjaardagsfeestjes, borrels of bbq's waar het nut wel kan zijn om mensen te verbinden die je niet perse allemaal goed hoeft te kennen. Maar een kraamvisite waarbij je de ouders niet eens kent? Ik weet het niet zo.
maandag 8 november 2021 om 17:50
Uiteraard. Het ging in dit topic dan ook over kraamvisite bij vrienden en familie.kastella schreef: ↑08-11-2021 17:27Precies. Zoiets als kraamvisite is best persoonlijk. Leuk en spannend als je de ouders goed kent. Maar genant en zonde van je tijd als je de ouders niet kent en je alleen meegaat als aanhangsel.
In die zin ook anders dan verjaardagsfeestjes, borrels of bbq's waar het nut wel kan zijn om mensen te verbinden die je niet perse allemaal goed hoeft te kennen. Maar een kraamvisite waarbij je de ouders niet eens kent? Ik weet het niet zo.
dinsdag 9 november 2021 om 13:29
Ik zou het anders formuleren maar ik vroeg me dit ook af. Je gaat er een punt van maken...... wat houdt dat in, een soort kamervragen, of escaleren naar de manager?vittello69 schreef: ↑08-11-2021 15:58Je man vindt het vreselijk en geeft dit eerlijk aan. En jij wilt er een punt van maken, omdat ????
In plaats van "er een punt van maken" wat klinkt alsof je een peuter probeert op te voeden, zou je ook kunnen aangeven/bespreken hoe je je voelt en dan afhankelijk van jouw bezwaar, samen een oplossing zoeken. Ik zie vooralsnog niet waarom het een probleem is voor je. Hij is heel duidelijk geweest, dus nu jouw beurt om aan te geven wat het voor jou betekent als het je zo dwars zit.
Je schrijft "het lijkt op een gebrek aan belangstelling," volgens mij lijkt het dat niet maar is dat ook letterlijk wat hij aangeeft

Is het zo onvoorstelbaar dat iemand geen belangstelling heeft voor andermans baby, kraamtijd en bevalling?
dinsdag 9 november 2021 om 14:13
Als je nu voor jezelf niet aan bepaalde dingen "wil doen" zoals verjaardagen, kraamvisite etc...dan is dat toch je goed recht. Je kunt ook op een andere manier belangstelling tonen (kaart/cadeautje/appje sturen)blueroosje schreef: ↑06-11-2021 20:38Dan gaat hij maar niet, maar ik zou dan geen excusen voor hem verzinnen. Als hij de relatie ermee schaadt, dan is dat maar zo maar verder niet jouw probleem. Echt heel raar allemaal, sommige dingen horen er nu eenmaal bij. Ik heb ook in veel dingen geen zin, maar doe het toch. Dat heet volwassen zijn.
Bij mij zijn er ook mensen niet op kraambezoek geweest, nou reken maar dat ik dat niet zomaar vergeet en vergeef.
Ik ga ook per definitie niet op kraamvisite tenzij de ouder(s) mij nader staan.
Op mijn werk (vorige baan) was er ooit een hele babyboom...niet aan meegedaan, geen zin in, geen tijd voor, kaartjes gestuurd. Los daarvan loop je er ook financieel op leeg...ook geen zin in.
Dus als jij mijn collega was zou je het mij "nooit vergeven"

De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 9 november 2021 om 14:20
Ik heb zon flauw vermoeden dat Blauwroosje het niet over de collega’s van haar partner of zelfs haar eigen collega’s heeft.sprokkelientje schreef: ↑09-11-2021 14:13Als je nu voor jezelf niet aan bepaalde dingen "wil doen" zoals verjaardagen, kraamvisite etc...dan is dat toch je goed recht. Je kunt ook op een andere manier belangstelling tonen (kaart/cadeautje/appje sturen)
Ik ga ook per definitie niet op kraamvisite tenzij de ouder(s) mij nader staan.
Op mijn werk (vorige baan) was er ooit een hele babyboom...niet aan meegedaan, geen zin in, geen tijd voor, kaartjes gestuurd. Los daarvan loop je er ook financieel op leeg...ook geen zin in.
Dus als jij mijn collega was zou je het mij "nooit vergeven"![]()
En ik vermoed ook dat de partner van To geen kaartje gaat sturen.
dinsdag 9 november 2021 om 14:30
Ja en dus? Zij gaat er toch heen.
Wij hebben hier thuis hetzelfde euvel t.a.v. kinderverjaardagen. De meeste skip ik, of doe ik om en om. Een kaart of cadeautje doe ik altijd.
Partner (is een stuk ouder dan ik) doet niet aan kinderverjaardagen, iedereen weet dit en is nooit een punt geweest.
Ik hou er niet van vanuit sociale druk of groepsdruk verplichtingen opgelegd te krijgen. Vice versa doe ik dat ook niet bij mensen.
dinsdag 9 november 2021 om 14:33
Het feit dat jij je NIET kunt voorstellen dat andere mensen dat WEL vinden, is enorm veelzeggend. Getuigt van een enorme tunnelvisie en het leven in een bubble.abracadabra schreef: ↑08-11-2021 13:08Ja nou ik dus ook. Een bevalling is toch geen horror film? Het is iets heel heftigs wat iemand meemaakt en het is toch fijn om daar over te praten? Ik verbaas me erover dat mensen bevallingen zo gruwelijk vinden. Ik was bij de geboorte van mijn neefje en heb nog nooit zoiets moois meegemaakt. Ondanks de kots en het bloed. Dat zag ik niet eens joh.
En borstvoeding is dat ook iets raars dan? Ik weet niet beter dan dat mijn vriendinnen en familie gewoon borstvoeding gaven waar ik bij was. Een borst is toch niet iets vies? Of alleen bedoeld om een man te pleasen? Een baby moet gewoon eten en dat laat zich niet altijd plannen.
dinsdag 9 november 2021 om 14:47
TO zegt dat man wel een leuke oom is als kinderen ouder zijn, dat kan toch.
Sommige mensen hebben niets met baby's, hoeft echt geen blik wannabee traumapsychologen voor open getrokken te worden om dat te analyseren. Sommige mensen hebben niets met de sauna, een festival bezoeken of kraamvisite.
Al zie ik helaas wel dat het eigenlijk not done is om dat laatste te vinden in een maatschappij waarin kinderen als heiligdom beschouwd worden.
Sommige mensen hebben niets met baby's, hoeft echt geen blik wannabee traumapsychologen voor open getrokken te worden om dat te analyseren. Sommige mensen hebben niets met de sauna, een festival bezoeken of kraamvisite.
Al zie ik helaas wel dat het eigenlijk not done is om dat laatste te vinden in een maatschappij waarin kinderen als heiligdom beschouwd worden.
dinsdag 9 november 2021 om 16:23
Nee, het ging zeker niet om een collega of een kennis. Ik ben niet zo moeilijk, ik vind het leuk als vrienden, kennissen of collega’s op kraambezoek komen maar alleen als ze er zin in hebben. Even goede vrienden. Mijn beste vriendin is pas geweest, een kraambezoek vindt ze vanwege haar eigen kinderwens moeilijk. Dat begrijp ik volkomen. Alleen mijn eigen broer die niet komt onder het mom van druk en we zien elkaar vast bij mijn ouders binnenkort, dat kwetst me wel.
Misschien heb ik het niet handig geformuleerd in dit topic, maar iemand opperde hier dat ik hem maar moest overhoop schieten want mijn verontwaardiging hierover kan blijkbaar niet.