Hij heeft gelogen over studie afronding

08-11-2021 14:53 95 berichten
Vorige week vertelde mijn vriend (28) dat hij zijn bachelor nooit heeft gehaald, in totaal heeft hij daar 3+ jaar over gelogen tegen zijn omgeving. Wij zijn twee maanden samen.
Hij zei dat hij fulltime werkte maar in werkelijkheid werkte hij maar 2-3 dagen per week en probeert de andere dagen (tevergeefs) zijn bachelor af te ronden.

De afgelopen dagen heeft hij het ook aan zijn ouders en vrienden verteld.
Hij wil proberen alsnog zijn bachelor te halen, hoeft nog maar een paar studiepunten.

Ik wil hem steunen en doe dat nu ook, maar ergens ben ik bang dat hij makkelijk over andere dingen liegt en vertrouw ik hem nu een heel stuk minder…
Hier heb ik het met hem over gehad en hij zegt niet te liegen/hebben gelogen over andere dingen.

Kan het liegen echt beperkt zijn tot de studievoortgang? Heeft iemand hier ervaring mee als (ex)partner?
FransjeG schreef:
08-11-2021 15:27
Heet hij Bart?
Nee Klaas.
DS1971 schreef:
08-11-2021 15:14
Natuurlijk kan het zijn dat hij alleen hierover uit schaamte heeft gelogen.

Maar als jouw vertrouwen nu weg is, dan is dat geen goede basis. Je kan moeilijk met iemand iets opbouwen als je hem niet vertrouwt.
Ja ik ben me nu aan het oriënteren of het vertrouwen er nog is..
Alle reacties Link kopieren
Rnacie schreef:
08-11-2021 15:13
Thanks voor jullie snelle reacties!!
De docu heb ik een keer eerder bekeken alleen zag ik daar weinig over de partners.

Ik neig ernaar om het hem te ‘vergeven’ maar ben echt bang dat het vermijden/liegen later weer terugkomt als het leven wat moeilijker wordt..
Je bent net twee maanden bij die kerel.
Het is niet zo dat hij je al jaren voor zit te liegen ofzo.
MissJustMe schreef:
08-11-2021 15:15
Ja wel ervaring mee, hij schaamde zich zo dat hij niet eerlijk durfde te zijn. Toen ik in zijn leven kwam heeft hij alles op alles gezet om het toch te halen en dat is gelukt. Hij heeft het (nog voordat hij het gehaald heeft) eerlijk verteld en het was in mijn geval zeker geen issue dat hij vaker zou liegen. Heeft uiteindelijk om andere redenen niet gewerkt, maar ik vond het juist goed dat hij eerlijk was en het uiteindelijk toch gehaald heeft. Ik kan me de druk wel voorstellen en als je al zo van jezelf baalt dat het dan op een eerste date makkelijker is om te zeggen dat je 5 dagen werkt, en dan blijkt de date ineens heel leuk en blijft ze langer hangen, en voor je het weet kom draai je jezelf vast. Ik zou hem zeker niet hierop afschrijven.
Fijn om te horen dat verder in je relatie liegen geen issue meer was!
NweNick schreef:
08-11-2021 18:08
Je bent net twee maanden bij die kerel.
Het is niet zo dat hij je al jaren voor zit te liegen ofzo.
Tegen mij heeft hij idd niet zo veel/zo lang gelogen, maar tegen zijn familie en vrienden wel meer dan 3 jaar
tyche schreef:
Wat deed hem besluiten om open kaart te spelen?

En neemt hij stappen om te zorgen dat hij voortaan anders zal omgaan met tegenslag, schaamte, en druk?
Hij zegt dat het moment dat wij begonnen met daten hij besloot dat hij het op korte termijn moest gaan vertellen, omdat we anders niks konden opbouwen. Toen prikte hij een datum waarop hij het eerst aan zijn ouders zou vertellen
Ananee schreef:
Ik ken iemand die dat deed, is genadeloos op de bek gegaan omdat deze persoon werd betrapt.
Werkt er nog steeds, met veel plezier en goede functie. Voor mij is die persoon er niet minder om, alleen neem ik het niet 100% serieus als deze het heeft over regels volgen. Wel fijne collega om mee te werken.
Dus doe waar je je goed bij voelt, hij lijkt eerlijk te zijn bij jou als je pas 2 maanden samen bent.
Dankje voor het delen van je ervaring!
Parella schreef:
08-11-2021 15:37
Ik ken meerdere mensen die toen ik jong was en studeerde, compleet vastliepen en enkelen logen inderdaad ook tegen hun omgeving, ook mijn sibling. Ik vindt het typisch iets voor studenten omdat de academische studies soms zo ingericht zijn dat je erg aan je lot over wordt gelaten. Een hele nare situatie voor die persoon zelf, die hoge druk ervaren en een gevoel van falen.
Het hoeft helemaal geen patroon te zijn, de mensen die ik ken zijn allemaal onder de druk van de leugen bezweken en moesten met de billen bloot en leren de dingen anders aan te pakken, net zoals je vriend. Een wijze les, en de meesten hebben nu gewoon een goede baan en zijn hele verantwoordelijke volwassenen geworden.
Lijkt me heftig om het mee te maken bij je eigen broertje/zusje! Maar vind het echt fijn om te horen dat de meeste die jij kent verantwoordelijke volwassenen zijn geworden..

De twee vriendinnen die ik het heb verteld zijn bang dat het alleen maar nog meer drama oplevert later..
Hoe zit het trouwens met zijn studie-schuld?

Als hij "al jaren aan 't studeren is", eigenlijk geen klop doet én maar 2 dagen werkt heeft hij waarschijnlijk én een hoge studie-schuld én is er nog geen cent afbetaald.

Dat zet een toekomst samen ook aardig op de helling.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Loekie12345 schreef:
08-11-2021 15:52
Jeetje, wat vervelend voor jou! Maar ook voor hem een beetje natuurlijk, dat hij zich jaren zo heeft gevoeld dat hij niet eerlijk kon zijn...

Je vraagt om ervaringen, maar helaas heb ik geen positief verhaal voor je. Mijn ex deed alsof hij studeerde, maar ging overdag gewoon op straat hangen, zodat niemand merkte dat hij niet naar college ging. Toen wij als huisgenoten het eenmaal wisten, heeft hij nog maanden tegen zijn ouders gedaan alsof hij studeerde, tot het echt niet meer lukte. Hier kwam ik als zijn huisgenoot en vriendin pas later achter.

Helaas bleef het niet daarbij, hij loog ook over schulden, andere afspraken en zijn verleden. MAAR dat betekent niet dat jou partner verder ook nog een heel dubbelleven heeft. Ik ben wel benieuwd hoe het zo is uitgekomen en waarom hij er nu ineens open voor uitkomt. Heeft dat te maken met jullie relatie?
Wow echt heel heftig! Ook die schulden..
Hij heeft toen wij net begonnen met daten zelf besloten het na jaren aan zijn omgeving te vertellen
Stoutehond schreef:
08-11-2021 17:14
Want volwassen mannen kunnen niet onzeker zijn. Ok ok ik snap het. :bonk:
Jawel, maar gaat daar anders mee om.
cleo schreef:
08-11-2021 15:57
Ken je zijn familie al? Misschien verklaart dat een hoop. Misschien is er veel prestatiedruk.

Hoewel er vorig jaar natuurlijk ook zo’n incident in het nieuws kwam van een pretend student die toch uit een warm en liefdevol gezin leek te komen. Ze legde vooral zichzelf erg veel druk op.
Nee ken zijn familie nog niet, denk dat ik gezien dit 'nieuws' daar nog even mee wil wachten met ontmoeten enzo voordat ik weet of we verder kunnen
FransjeG schreef:
Heet hij Bart?
Nee hij heet geen bart of klaas
Wissewis schreef:
08-11-2021 18:15
Hoe zit het trouwens met zijn studie-schuld?

Als hij "al jaren aan 't studeren is", eigenlijk geen klop doet én maar 2 dagen werkt heeft hij waarschijnlijk én een hoge studie-schuld én is er nog geen cent afbetaald.

Dat zet een toekomst samen ook aardig op de helling.
Die valt echt mee gelukkig! Collegegeld is natuurlijk 'maar' 2000 euro en studentenkamer kost niet veel
Mijn sibling heeft ook jarenlang gelogen over studie tegen ouders, siblings. Ik weet niet of er ook tegen vrienden werd gelogen. Sibling heeft enorme studieschuld maar dit is geen probleem want uiteindelijk zonder diploma een zeer goed verdiende baan gekregen. Relatie van sibling is wel stuk gelopen. Ik weet niet of dat door liegen kwam maar ik weet wel dat beperkte financiele mogelijkheden een rol in hebben gespeeld.
Rnacie schreef:
08-11-2021 18:10
Hij zegt dat het moment dat wij begonnen met daten hij besloot dat hij het op korte termijn moest gaan vertellen, omdat we anders niks konden opbouwen. Toen prikte hij een datum waarop hij het eerst aan zijn ouders zou vertellen
Ik vind dit wel een goed teken. Hij is er zelf mee gekomen, wil een toekomst opbouwen en realiseerde zich dat hij eerlijk moet zijn. Hij heeft tegen jou ook niet lang gelogen, en juist door de relatie besloten open kaart te spelen.

En nu? Heeft hij een plan van aanpak? Een manier om met het onderliggende probleem om te gaan (want het liegen is een symtoom)?

Ik kan me wel voorstellen dat je schrikt van het jarenlang liegen, maar je kan aankijken hoe het gaat toch? Het lijkt mij vooral belangrijk dat hij nu laat zien dat hij open kaart speelt en werkt aan zichzelf.
This is an unacceptable timeline
tyche schreef:
08-11-2021 18:32
Ik vind dit wel een goed teken. Hij is er zelf mee gekomen, wil een toekomst opbouwen en realiseerde zich dat hij eerlijk moet zijn. Hij heeft tegen jou ook niet lang gelogen, en juist door de relatie besloten open kaart te spelen.

En nu? Heeft hij een plan van aanpak? Een manier om met het onderliggende probleem om te gaan (want het liegen is een symtoom)?

Ik kan me wel voorstellen dat je schrikt van het jarenlang liegen, maar je kan aankijken hoe het gaat toch? Het lijkt mij vooral belangrijk dat hij nu laat zien dat hij open kaart speelt en werkt aan zichzelf.
Hij heeft jaren zonder blikken of blozen kunnen liegen tegen zijn bloedeigen familie.
En over zijn diploma én over zijn werk.

Hoe wil je deze man nog ooit kunnen vertrouwen?

Tenzij je hem elke dag achterna gaat om te controleren dat hij toch effectief aan 't werk is.
(En dat lijkt mij geen goede basis voor 't begin van een stabiele relatie.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Rnacie schreef:
08-11-2021 18:15
Wow echt heel heftig! Ook die schulden..
Hij heeft toen wij net begonnen met daten zelf besloten het na jaren aan zijn omgeving te vertellen
Ok dat vind ik een heel groot pluspunt. Niet dat daarmee de kous af is, maar maakt het wel net iets beter.

Heb je het idee dat er andere geheimzinnigheden rond hem hangen? Of lijkt hij verder een doodnormale kerel?
Rnacie schreef:
08-11-2021 18:10
Ik kan je natuurlijk niet verzekeren dat hij nergens over zou liegen, maar ik vind dit wel een goed teken. Mensen bij wie liegen echt een patroon is geven het vaak pas toe als het overduidelijk ontdekt is en maken het dan nog steeds kleiner of verzinnen allerlei excuses. Als ik je zo hoor doet hij dat helemaal niet, hij is er nu heel open over.
Rnacie schreef:
08-11-2021 18:19
Die valt echt mee gelukkig! Collegegeld is natuurlijk 'maar' 2000 euro en studentenkamer kost niet veel
:-? Je bedoelt het cynisch?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wissewis schreef:
08-11-2021 18:34
Hij heeft jaren zonder blikken of blozen kunnen liegen tegen zijn bloedeigen familie.
En over zijn diploma én over zijn werk.

Hoe wil je deze man nog ooit kunnen vertrouwen?

Tenzij je hem elke dag achterna gaat om te controleren dat hij toch effectief aan 't werk is.
(En dat lijkt mij geen goede basis voor 't begin van een stabiele relatie.)
Misschien heeft hij met zijn familie helemaal geen vertrouwensrelatie. Weet jij veel…
TO, je kent elkaar nog maar heel kort en al tegen best grote problemen aan gelopen.

De kans is aanwezig dat jouw vriend aan een bepaalde beeld wilde voldoen: hoog opgeleid en goede baan, dat hij moeite heeft om aan de buiten wereld te laten weten dat het allemaal niet zo goed lukt als gepland en dat hij daarom faked.

Of dat faken een tijdelijk of ook een toekomstig probleem is valt niet te zeggen. Je leert elkaar nog maar net kennen. Ik zou voor jezelf wel goed nadenken of deze man aan jouw wensen voor een goede partner voldoet.

Je zou het de tijd kunnen geven, echter wanneer er rare dingen blijven gebeuren dan zou ik mij wel afvragen of dit een goed idee is.

Hoe ben je er achtergekomen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
08-11-2021 20:01
TO, je kent elkaar nog maar heel kort en al tegen best grote problemen aan gelopen.

De kans is aanwezig dat jouw vriend aan een bepaalde beeld wilde voldoen: hoog opgeleid en goede baan, dat hij moeite heeft om aan de buiten wereld te laten weten dat het allemaal niet zo goed lukt als gepland en dat hij daarom faked.

Of dat faken een tijdelijk of ook een toekomstig probleem is valt niet te zeggen. Je leert elkaar nog maar net kennen. Ik zou voor jezelf wel goed nadenken of deze man aan jouw wensen voor een goede partner voldoet.

Je zou het de tijd kunnen geven, echter wanneer er rare dingen blijven gebeuren dan zou ik mij wel afvragen of dit een goed idee is.

Hoe ben je er achtergekomen?
Dat staat gewoon in de OP.
"vergeven" kom op zeg ... hij is blijkbaar zo onzeker dat hij het niet eens heeft durven vertellen... Alsof het het eind van de wereld is dat hij zijn studie niet heeft afgemaakt. Newsflash: je komt ook aan het werk zonder bachelor.. Soms kom je op de juiste plek linksom ipv rechtsom..
Ik zie dit andersom, hij is zo zeker van TO dat hij dit na 2 maanden wel met haar durft te delen.

Ik zou dit geen reden tot verder wantrouwen vinden en eigenlijk hem wel willen helpen als je wel verder toekomst ziet in de relatie.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven