Gezondheid alle pijlers

Volle maan = niet slapen?

19-11-2021 03:32 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wist even niet omder welke pijler dit hoorde, maar slapen hoort bij gezondheid, dus dat. Het is op dit moment ontzettend volle maan, in stier, whatever that may be. Maar ik kan dus de slaap al de hele nacht níet vatten. En op twitter lees ik nu heel veel mensen die hetzelfde hebben. Ik geloof een klein beetje in de invloed van de maan op de mens, maar ik lees ook steeds dat wetenschappelijk nooit is aangetoond dat die (grote) invloed er ook écht is.
Ik weet alleen dat ik vaker wakker lig en dat het dan altijd volle maan blijkt te zijn. De ene keer is het effect groter dan de andere, en dat zou dan afhangen van het sterrenbeeld waarin hij/zij staat? Zo was het een tijdje terug volle maan in waterman- geen centje pijn.
Meer mensen die nu wakker liggen en willen bomen over de maan en haar invloed? En voor degenen die er verstand van hebben: wat betekent volle maan in stier (voor jou)? Ik kan natuurlijk googlen, maar ik vind het leuker om het van jullie te horen.
Want de slaap wil echt niet komen.
't Is al met al een heel gedoe
Verkeerde informatie
tardigrada wijzigde dit bericht op 19-11-2021 09:28
Reden: Foutje
85.71% gewijzigd
Ik ben een nuchtere Stier - ik wist dus niets van een maan die in Stier staat af tot ik dit las. Maar slaap inderdaad nu al enkele dagen rotslecht. Terwijl ik normaal het kussen maar hoef te raken.
Ik heb er verder nog niet op gelet. In elk geval gaat het vanzelf weer over :)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Tardigrada schreef:
19-11-2021 09:17
Heeft het niet gewoon te maken met je menstruatiecyclus? Dat je toevallig elke maand rond volle maan in een bepaalde fase van je cyclus zit waardoor je slechter slaapt onder invloed van hormonen? Dat dacht ik altijd, want ik heb ook elke maand een paar nachten dat ik slechter slaap (moeilijk in slaap, vaak wakker tussendoor, nachtmerries). Maar ik merk dat het gelinkt is aan mijn cyclus.
Mijn man menstueert niet en heeft ook rot geslapen.
Ik slaap erg vaak slecht. Maar met volle maan valt het me steeds zo op, die felle bol aan de hemel, en denk ik dus bewust aan die volle maan.
En dan ga je dus iets associeren.

Maar al die andere wakkere nachten is er gewoon geen maan om een associatie mee te leggen. Dan ben ik gewoon wakker. Mijn hoofd denkt toch dat wakker en volle maan verband houden. Zo sterk werkt dat.
Stoutehond schreef:
19-11-2021 09:53
Mijn man menstueert niet en heeft ook rot geslapen.
Hm, dat is in ieder geval geen ondersteuning voor mijn theorie.
Misschien sliep hij slecht doordat hij merkte dat jij slecht sliep?
Tardigrada schreef:
19-11-2021 09:58
Hm, dat is in ieder geval geen ondersteuning voor mijn theorie.
Misschien sliep hij slecht doordat hij merkte dat jij slecht sliep?
Dat kan, normaal snurkt hij wel lekker weg.

We hebben een hele donkere slaapkamer. Dus het is het niet dat we last van het licht hebben.
Het kan psychisch zijn dus dat je door alle verhalen hierover, zelf hierin bent gaan geloven. Als je weet dat het volle maan is dan kun je inderdaad slechter slapen.
Tardigrada schreef:
19-11-2021 09:17
Heeft het niet gewoon te maken met je menstruatiecyclus? Dat je toevallig elke maand rond volle maan in een bepaalde fase van je cyclus zit waardoor je slechter slaapt onder invloed van hormonen? Dat dacht ik altijd, want ik heb ook elke maand een paar nachten dat ik slechter slaap (moeilijk in slaap, vaak wakker tussendoor, nachtmerries). Maar ik merk dat het gelinkt is aan mijn cyclus.
Nope, ik slik de pil en ik slik 'm door (zonder stopweek), vanwege verschillende redenen. Ik menstrueer dus niet, dus dat kan het niet zijn bij mij.

I
Boogschutter10 schreef:
19-11-2021 10:09
Het kan psychisch zijn dus dat je door alle verhalen hierover, zelf hierin bent gaan geloven. Als je weet dat het volle maan is dan kun je inderdaad slechter slapen.
Maar het werkt juist andersom. Ik slaap een tijd slecht en weet niet waarom. Dan zie ik dat het volle maan is (ik houd dat niet bij) en denk: ahá!
Pingu schreef:
19-11-2021 10:12
Nope, ik slik de pil en ik slik 'm door (zonder stopweek), vanwege verschillende redenen. Ik menstrueer dus niet, dus dat kan het niet zijn bij mij.

I
Nee, in jouw geval kan dat dan niet. Ik heb mezelf al 20 jaar lang niet meer verdiept in astrologie, dus helaas kan ik daar niet over meepraten. Het meeste ben ik vergeten. Ik kan alleen verklaringen bedenken op het materiële vlak, bijvoorbeeld biologische processen.
Oh, verklaart weer waarom ik tot zonsopkomst wakker lag @(
Mariposa schreef:
19-11-2021 10:25
Oh, verklaart weer waarom ik tot zonsopkomst wakker lag @(
En dat heb je nooit als er geen volle maan is?
belgali schreef:
19-11-2021 09:42
Ik ben een nuchtere Stier - ik wist dus niets van een maan die in Stier staat af tot ik dit las. Maar slaap inderdaad nu al enkele dagen rotslecht. Terwijl ik normaal het kussen maar hoef te raken.
Ik heb er verder nog niet op gelet. In elk geval gaat het vanzelf weer over :)
Hier ook een nuchtere stier, als een blok geslapen laatste dagen
Zebra123 schreef:
19-11-2021 10:32
En dat heb je nooit als er geen volle maan is?
Nee, heb het heel af toe zo erg. Ben niet de beste slaper maar met een mindfulness slaapsessie via een app ben ik eigenlijk altijd wel binnen de eerste of tweede sessie weg, vannacht niet eens een beetje. Dus vandaag standje zombie 🧟‍♀️
Ik ben ook een nuchter mens, ik heb maar weinig met spiritualiteit en met astrologie al helemaal niet. Maar vaak als ik heel slecht geslapen heb blijkt achteraf dat het volle maan is geweest. Nu ook weer, ik las het hier. Ik slaap dan niet of erg onrustig en ik heb totaal geen diepe slaap.
Ob moona ka kaprio oj danse qu plate!
Hier ook enorm slecht geslapen afgelopen nacht. Blij om te lezen dat ik niet de enige was. Rot voor ons natuurlijk.

Hier ook last van neerslachtigheid na een slechte nacht. Heel gevoelig, erg vervelend
Veritas vos liberabit
De keren dat je slecht geslapen hebt en het is geen volle maan, daar hecht je geen betekenis aan. Maar dat komt net zo vaak voor, is alleen niet memorabel.

Het is onmogelijk dat een volle maan daadwerkelijk invloed heeft. Het is slechts een hemellichaam dat er altijd is, maar nu helemaal beschenen wordt door de zon. Niets meer, niets minder.
Is het nou wel of geen bloedmaan?🤔
anoniem_64f462a7702e2 wijzigde dit bericht op 19-11-2021 10:56
75.46% gewijzigd
De maan wordt altijd helemaal (de helft dan) beschenen door de zon. Behalve als er een maansverduistering is. Maar wij zien dat alleen op de momenten dat wij het 'volle maan' noemen.
Altijd en ook altijd menstruatie rondom deze tijd/darmklachten. Toeval bestaat niet rondom het thema van de maan. Zou heel toevallig zijn als ik altijd die dagen amper slaap.
https://www.vollemaankalender.nl/volle- ... mber-2021/
Ook 'the dark side of the moon' (de kant van de maan die altijd van de aarde afgewend is) wordt door de zon beschenen, maar dan is het bij ons oude of nieuwe maan.
Ikkuz schreef:
19-11-2021 10:55
Altijd en ook altijd menstruatie rondom deze tijd/darmklachten. Toeval bestaat niet rondom het thema van de maan. Zou heel toevallig zijn als ik altijd die dagen amper slaap.
Het is niet toevallig dat jij het altijd precies rond die dagen opmerkt.
humanista schreef:
19-11-2021 10:50
De keren dat je slecht geslapen hebt en het is geen volle maan, daar hecht je geen betekenis aan. Maar dat komt net zo vaak voor, is alleen niet memorabel.

Het is onmogelijk dat een volle maan daadwerkelijk invloed heeft. Het is slechts een hemellichaam dat er altijd is, maar nu helemaal beschenen wordt door de zon. Niets meer, niets minder.
Toch fijn dat je deze conclusie al hebt kunnen trekken terwijl wetenschappers er nog niet eens over uit zijn, anders laat je ze het even weten. Dan kunnen ze een nieuwe hobby zoeken 🙃

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16407788/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16407788/
https://link.springer.com/article/10.1007/BF02658019
humanista schreef:
19-11-2021 11:09
Het is niet toevallig dat jij het altijd precies rond die dagen opmerkt.
Nee hoor, andere dagen slaap ik beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven