Volle maan = niet slapen?
vrijdag 19 november 2021 om 03:32
Wist even niet omder welke pijler dit hoorde, maar slapen hoort bij gezondheid, dus dat. Het is op dit moment ontzettend volle maan, in stier, whatever that may be. Maar ik kan dus de slaap al de hele nacht níet vatten. En op twitter lees ik nu heel veel mensen die hetzelfde hebben. Ik geloof een klein beetje in de invloed van de maan op de mens, maar ik lees ook steeds dat wetenschappelijk nooit is aangetoond dat die (grote) invloed er ook écht is.
Ik weet alleen dat ik vaker wakker lig en dat het dan altijd volle maan blijkt te zijn. De ene keer is het effect groter dan de andere, en dat zou dan afhangen van het sterrenbeeld waarin hij/zij staat? Zo was het een tijdje terug volle maan in waterman- geen centje pijn.
Meer mensen die nu wakker liggen en willen bomen over de maan en haar invloed? En voor degenen die er verstand van hebben: wat betekent volle maan in stier (voor jou)? Ik kan natuurlijk googlen, maar ik vind het leuker om het van jullie te horen.
Want de slaap wil echt niet komen.
Ik weet alleen dat ik vaker wakker lig en dat het dan altijd volle maan blijkt te zijn. De ene keer is het effect groter dan de andere, en dat zou dan afhangen van het sterrenbeeld waarin hij/zij staat? Zo was het een tijdje terug volle maan in waterman- geen centje pijn.
Meer mensen die nu wakker liggen en willen bomen over de maan en haar invloed? En voor degenen die er verstand van hebben: wat betekent volle maan in stier (voor jou)? Ik kan natuurlijk googlen, maar ik vind het leuker om het van jullie te horen.
Want de slaap wil echt niet komen.
't Is al met al een heel gedoe
vrijdag 19 november 2021 om 09:42
Ik ben een nuchtere Stier - ik wist dus niets van een maan die in Stier staat af tot ik dit las. Maar slaap inderdaad nu al enkele dagen rotslecht. Terwijl ik normaal het kussen maar hoef te raken.
Ik heb er verder nog niet op gelet. In elk geval gaat het vanzelf weer over
Ik heb er verder nog niet op gelet. In elk geval gaat het vanzelf weer over

Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
vrijdag 19 november 2021 om 09:53
Mijn man menstueert niet en heeft ook rot geslapen.Tardigrada schreef: ↑19-11-2021 09:17Heeft het niet gewoon te maken met je menstruatiecyclus? Dat je toevallig elke maand rond volle maan in een bepaalde fase van je cyclus zit waardoor je slechter slaapt onder invloed van hormonen? Dat dacht ik altijd, want ik heb ook elke maand een paar nachten dat ik slechter slaap (moeilijk in slaap, vaak wakker tussendoor, nachtmerries). Maar ik merk dat het gelinkt is aan mijn cyclus.

vrijdag 19 november 2021 om 09:57
Ik slaap erg vaak slecht. Maar met volle maan valt het me steeds zo op, die felle bol aan de hemel, en denk ik dus bewust aan die volle maan.
En dan ga je dus iets associeren.
Maar al die andere wakkere nachten is er gewoon geen maan om een associatie mee te leggen. Dan ben ik gewoon wakker. Mijn hoofd denkt toch dat wakker en volle maan verband houden. Zo sterk werkt dat.
En dan ga je dus iets associeren.
Maar al die andere wakkere nachten is er gewoon geen maan om een associatie mee te leggen. Dan ben ik gewoon wakker. Mijn hoofd denkt toch dat wakker en volle maan verband houden. Zo sterk werkt dat.
vrijdag 19 november 2021 om 09:58
Hm, dat is in ieder geval geen ondersteuning voor mijn theorie.
Misschien sliep hij slecht doordat hij merkte dat jij slecht sliep?
vrijdag 19 november 2021 om 10:02
Dat kan, normaal snurkt hij wel lekker weg.Tardigrada schreef: ↑19-11-2021 09:58Hm, dat is in ieder geval geen ondersteuning voor mijn theorie.
Misschien sliep hij slecht doordat hij merkte dat jij slecht sliep?
We hebben een hele donkere slaapkamer. Dus het is het niet dat we last van het licht hebben.

vrijdag 19 november 2021 om 10:12
Nope, ik slik de pil en ik slik 'm door (zonder stopweek), vanwege verschillende redenen. Ik menstrueer dus niet, dus dat kan het niet zijn bij mij.Tardigrada schreef: ↑19-11-2021 09:17Heeft het niet gewoon te maken met je menstruatiecyclus? Dat je toevallig elke maand rond volle maan in een bepaalde fase van je cyclus zit waardoor je slechter slaapt onder invloed van hormonen? Dat dacht ik altijd, want ik heb ook elke maand een paar nachten dat ik slechter slaap (moeilijk in slaap, vaak wakker tussendoor, nachtmerries). Maar ik merk dat het gelinkt is aan mijn cyclus.
I
vrijdag 19 november 2021 om 10:14
Maar het werkt juist andersom. Ik slaap een tijd slecht en weet niet waarom. Dan zie ik dat het volle maan is (ik houd dat niet bij) en denk: ahá!Boogschutter10 schreef: ↑19-11-2021 10:09Het kan psychisch zijn dus dat je door alle verhalen hierover, zelf hierin bent gaan geloven. Als je weet dat het volle maan is dan kun je inderdaad slechter slapen.
vrijdag 19 november 2021 om 10:19
Nee, in jouw geval kan dat dan niet. Ik heb mezelf al 20 jaar lang niet meer verdiept in astrologie, dus helaas kan ik daar niet over meepraten. Het meeste ben ik vergeten. Ik kan alleen verklaringen bedenken op het materiële vlak, bijvoorbeeld biologische processen.
vrijdag 19 november 2021 om 10:33
Hier ook een nuchtere stier, als een blok geslapen laatste dagenbelgali schreef: ↑19-11-2021 09:42Ik ben een nuchtere Stier - ik wist dus niets van een maan die in Stier staat af tot ik dit las. Maar slaap inderdaad nu al enkele dagen rotslecht. Terwijl ik normaal het kussen maar hoef te raken.
Ik heb er verder nog niet op gelet. In elk geval gaat het vanzelf weer over![]()

vrijdag 19 november 2021 om 10:43
Nee, heb het heel af toe zo erg. Ben niet de beste slaper maar met een mindfulness slaapsessie via een app ben ik eigenlijk altijd wel binnen de eerste of tweede sessie weg, vannacht niet eens een beetje. Dus vandaag standje zombie
vrijdag 19 november 2021 om 10:43
Ik ben ook een nuchter mens, ik heb maar weinig met spiritualiteit en met astrologie al helemaal niet. Maar vaak als ik heel slecht geslapen heb blijkt achteraf dat het volle maan is geweest. Nu ook weer, ik las het hier. Ik slaap dan niet of erg onrustig en ik heb totaal geen diepe slaap.
Ob moona ka kaprio oj danse qu plate!
vrijdag 19 november 2021 om 10:50
De keren dat je slecht geslapen hebt en het is geen volle maan, daar hecht je geen betekenis aan. Maar dat komt net zo vaak voor, is alleen niet memorabel.
Het is onmogelijk dat een volle maan daadwerkelijk invloed heeft. Het is slechts een hemellichaam dat er altijd is, maar nu helemaal beschenen wordt door de zon. Niets meer, niets minder.
Het is onmogelijk dat een volle maan daadwerkelijk invloed heeft. Het is slechts een hemellichaam dat er altijd is, maar nu helemaal beschenen wordt door de zon. Niets meer, niets minder.

vrijdag 19 november 2021 om 11:09

vrijdag 19 november 2021 om 11:12
Toch fijn dat je deze conclusie al hebt kunnen trekken terwijl wetenschappers er nog niet eens over uit zijn, anders laat je ze het even weten. Dan kunnen ze een nieuwe hobby zoekenhumanista schreef: ↑19-11-2021 10:50De keren dat je slecht geslapen hebt en het is geen volle maan, daar hecht je geen betekenis aan. Maar dat komt net zo vaak voor, is alleen niet memorabel.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16407788/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16407788/
https://link.springer.com/article/10.1007/BF02658019