Excel doc omzetten naar CSV
donderdag 2 december 2021 om 12:17
Hallo,
Ik heb een Excel document met allemaal kolommen naast elkaar ingevuld met gegevens. Nu vraagt Google de lijst in te leveren als CSV-bestand waarbij de waarden gescheiden worden door komma's. Al even gezocht op Google, maar daar wordt vooral de uitleg andersom gegeven (Van CSV naar Excel) en dat kan ik wel. Maar ik wil het juist andersom. Wie kan me helpen?
Ik heb een Excel document met allemaal kolommen naast elkaar ingevuld met gegevens. Nu vraagt Google de lijst in te leveren als CSV-bestand waarbij de waarden gescheiden worden door komma's. Al even gezocht op Google, maar daar wordt vooral de uitleg andersom gegeven (Van CSV naar Excel) en dat kan ik wel. Maar ik wil het juist andersom. Wie kan me helpen?

donderdag 2 december 2021 om 12:23
Justine1987 schreef: ↑02-12-2021 12:19Dat werkt helaas niet.. dan krijg ik gewoon precies hetzelfde bestand, maar dan een .CSV. Dan krijg ik niet de gegevens vanuit kolommen, maar een opsomming met komma's in een regel.
Dat is wat CSV is.

donderdag 2 december 2021 om 12:23
donderdag 2 december 2021 om 12:24
Bedoel je dat de kolommen leeg lijken?Justine1987 schreef: ↑02-12-2021 12:19Dat werkt helaas niet.. dan krijg ik gewoon precies hetzelfde bestand, maar dan een .CSV. Dan krijg ik niet de gegevens vanuit kolommen, maar een opsomming met komma's in een regel.
Dus dat er ,,,,,,,, staat?
Dan denkt hij misschien dat er meer kolommen zijn dan je gebruikt.
Misschien even alleen de gevulde kolommen kopiëren naar een nieuw Excel bestand en opnieuw proberen op te slaan.
donderdag 2 december 2021 om 12:25
Ohhh je opent hem weer in Excel dan?Justine1987 schreef: ↑02-12-2021 12:23Ja, maar ik krijg juist GEEN bestand met comma's helaas.. het blijft gewoon een bestand met aparte kolommen. En dat wordt niet geaccepteerd.
Even rechtermuisknop en kiezen voor ‘openen in Notepad’
Dan zie je hoe het bestand er ‘echt’ uit ziet.
donderdag 2 december 2021 om 12:26
donderdag 2 december 2021 om 12:27
Nou, ik had zelf niet door dat het bestand al goed was, maar ik het dus niet zag. (weer wat geleerd). Alleen nu heb ik als scheidingsteken dus een ;, maar er wordt gevraagd om een ,Ugli schreef: ↑02-12-2021 12:26Heb je meerdere sheets in 1 document? Want dat werkt echt kak voor CSV's.
Als ik het goed begrijp, is jouw
Excel file dit?
testkolom1 | testkolom2
testvalue1 | testvalue2
(die streep even als kolom aanduiding)
en wordt je CSV dit?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
donderdag 2 december 2021 om 12:31
Ohhhh. Dat is een region setting, elk land heeft zijn eigen seperator.Justine1987 schreef: ↑02-12-2021 12:26ik heb inmiddels iets duidelijker wat het probleem is, ik heb zelf als scheidingsteken een ;, maar ze verwachten een komma. Kan ik dit gewoon aanpassen bij het scheiden van gegevens oid?
Dan moet je Excel even afsluiten en dan:
1. Naar Control Panel
2. Naar Regional Settings
3. Naar Additional Settings
4. List seperation: Kies hier je gewenste delimiter (dus jij wil graag een , ).
5. Let op dat je decimal seperator niet óók een komma is, want dat mag niet.
6. Ok.

donderdag 2 december 2021 om 12:32
Notepad, zoek vervang en dan ; vervangen voor ,Justine1987 schreef: ↑02-12-2021 12:27Nou, ik had zelf niet door dat het bestand al goed was, maar ik het dus niet zag. (weer wat geleerd). Alleen nu heb ik als scheidingsteken dus een ;, maar er wordt gevraagd om een ,
donderdag 2 december 2021 om 12:37
Jawel. Save as... En dan Bestand.txt veranderen in bestand.csv (gewoon zelf tikken) en in dat drop down menuutje eronder "txt file" veranderen naar "all files".Justine1987 schreef: ↑02-12-2021 12:35Dan kan ik het alleen als textbestand opslaan, en niet meer als CSV helaas. Anders een mooie oplossing![]()
donderdag 2 december 2021 om 12:43
donderdag 2 december 2021 om 12:45
Kun je wel bestandextensies zien in je verkenner? Anders die even inschakelen dan kun je ook .txt aanpassen naar .csv.Justine1987 schreef: ↑02-12-2021 12:43Ik kan niet zelf typen, het is een vaste waarde. Ik kan alleen de bestandsnaam aanpassen..