Samenwonen, spannend!
woensdag 8 december 2021 om 08:54
Hoi allemaal!
Ik ben een vrouw van 27 en heb sinds dit jaar een relatie met een man van 29.
Ik heb hem jaren geleden al eens ontmoet bij een vriendin van mij, maar we zijn sinds dit jaar echt in contact gekomen en het klikte direct!
We wonen wel een stuk van elkaar vandaan, ongeveer 2,5 uur rijden waardoor we vaak ongeveer 3 tot 4 dagen per week bij elkaar zijn.
Nu heb ik met hem een gesprek gehad over samenwonen en we zouden het beiden graag willen..
Nu zit ik natuurlijk met mijn werk, en heb ik een gesprek gehad met mijn leidinggevende of ik overgeplaatst zou kunnen worden naar een ander filiaal, en dit kan! Vanaf 1 februari zou ik de stap kunnen maken om richting mijn vriend te verhuizen.
Heel leuk, maar ik vind het erg spannend. Dit is mijn eerste keer dat ik met iemand samen ga wonen en ik laat natuurlijk wel mijn stadje achter waar ik geboren en getogen ben. Hier sta ik volledig achter, want ben zeker toe aan een andere omgeving. Ook mijn vrienden en familie wonen een stukje van mij af, waardoor ik niet heel veel hoef op te geven.
Wel krijg ik het benauwd van het idee dat het niet zou kunnen werken, of dat het te snel gaat en hij mij snel zat is.
Ik weet dat je dat nooit op voorhand zou kunnen zeggen, maar is het normaal om een beetje onzeker te zijn?
En wat zouden jullie doen/denken? Ik wil graag veel meer genieten van het feit dat ik bij mijn grote liefde kom wonen.
Liefs!
Ik ben een vrouw van 27 en heb sinds dit jaar een relatie met een man van 29.
Ik heb hem jaren geleden al eens ontmoet bij een vriendin van mij, maar we zijn sinds dit jaar echt in contact gekomen en het klikte direct!
We wonen wel een stuk van elkaar vandaan, ongeveer 2,5 uur rijden waardoor we vaak ongeveer 3 tot 4 dagen per week bij elkaar zijn.
Nu heb ik met hem een gesprek gehad over samenwonen en we zouden het beiden graag willen..
Nu zit ik natuurlijk met mijn werk, en heb ik een gesprek gehad met mijn leidinggevende of ik overgeplaatst zou kunnen worden naar een ander filiaal, en dit kan! Vanaf 1 februari zou ik de stap kunnen maken om richting mijn vriend te verhuizen.
Heel leuk, maar ik vind het erg spannend. Dit is mijn eerste keer dat ik met iemand samen ga wonen en ik laat natuurlijk wel mijn stadje achter waar ik geboren en getogen ben. Hier sta ik volledig achter, want ben zeker toe aan een andere omgeving. Ook mijn vrienden en familie wonen een stukje van mij af, waardoor ik niet heel veel hoef op te geven.
Wel krijg ik het benauwd van het idee dat het niet zou kunnen werken, of dat het te snel gaat en hij mij snel zat is.
Ik weet dat je dat nooit op voorhand zou kunnen zeggen, maar is het normaal om een beetje onzeker te zijn?
En wat zouden jullie doen/denken? Ik wil graag veel meer genieten van het feit dat ik bij mijn grote liefde kom wonen.
Liefs!
woensdag 8 december 2021 om 10:42
Ik snap je blijdschap, maar ook de angst. Bouw voor de eerste tijd een back up plan in. Houd je huidige woning gewoon een tijdje aan, voor als het misgaat of als je toch te veel heimwee blijkt te hebben. Als je vriend echt om je geeft, begrijpt hij dat heus wel.
Don't waste your time or time will waste you.
woensdag 8 december 2021 om 10:49
Het is zeker normaal om hier ook spanning bij te voelen, zeker als je een vertrouwde omgeving en je eigen huisje achterlaat. In mijn omgeving zie ik vaak dat mensen als ze gaan samenwonen eerst nog een paar maanden hun eigen woning aanhouden, is dat een optie? Wel handig om met je vriend te bespreken hoe je dat met de kosten doet.
woensdag 8 december 2021 om 10:50
Hou vooral je huidige woning nog een hele tijd aan en schrijf je in voor huurwoningen in je oude en nieuwe omgeving.
Zorg dat je zo snel als het kan op zijn huidige huurcontract wordt gezet als medebewoner.
Allemaal heel zakelijk maar in deze tijd is dat het echt nodig om goed voor jezelf te zorgen.
Ik spreek uit ervaring.
Zorg dat je zo snel als het kan op zijn huidige huurcontract wordt gezet als medebewoner.
Allemaal heel zakelijk maar in deze tijd is dat het echt nodig om goed voor jezelf te zorgen.
Ik spreek uit ervaring.
woensdag 8 december 2021 om 10:51
Dat bleek in de praktijk na 15 jaar, koophuis en kind samen een wassen neus te zijn.
woensdag 8 december 2021 om 10:52
Ik snap wel dat je het spannend vindt, vond ik destijds ook. Na een jaar relatie ben ik bij hem ingetrokken. Hier was de reistijd dan wel korter, maar ik ging wel van stad naar dorp (overigens zou ik nu nooit weer terug willen haha). We zijn nu 5,5 jaar na de verhuizing en een gezamenlijk koophuis, samenlevingscontract en pup verder
Hoe leuk het ook is, spannend is het ook wel. Kan ik mij voorstellen al helemaal als het niet om de hoek is. Als je het niet probeert, kom je er ook niet achter. Wel zou ik er alleen voor gaan als je er volledig achterstaat en de relatie nu goed zit.

Hoe leuk het ook is, spannend is het ook wel. Kan ik mij voorstellen al helemaal als het niet om de hoek is. Als je het niet probeert, kom je er ook niet achter. Wel zou ik er alleen voor gaan als je er volledig achterstaat en de relatie nu goed zit.
woensdag 8 december 2021 om 10:54
Als ik jou was zou ik de eerste drie maanden mijn eigen huis nog aanhouden.
Dat klinkt misschien vervelend. Maar je zou bepaald niet de eerste zijn die er al heel snel achter komt dat de situatie toch heel anders blijkt als gehoopt.
In de huidige markt is het zo goed als onmogelijk om weer een nieuw eigen huis te vinden, mocht het tegenvallen.
Door je eigen huis nog een tijdje aan te houden zorg je er voor dat je niet "opgesloten" raakt.
Dat klinkt misschien vervelend. Maar je zou bepaald niet de eerste zijn die er al heel snel achter komt dat de situatie toch heel anders blijkt als gehoopt.
In de huidige markt is het zo goed als onmogelijk om weer een nieuw eigen huis te vinden, mocht het tegenvallen.
Door je eigen huis nog een tijdje aan te houden zorg je er voor dat je niet "opgesloten" raakt.
woensdag 8 december 2021 om 10:59
Ik snap dat het spannend is! Mijn vorige relatie was ook een waarbij ik samenwoonde. Als het uit gaat is het rottig, maar dan kom je er ook wel weer uit. Overal is een oplossing voor uiteindeijk. En als je het niet probeert zul je niet weten of het wat is, maar dit neemt niet weg dat het spannend is. Mogelijk wat anderen al zeggen kun je je woning nog even paar maanden aanhouden, maar dit is natuurlijk wel financieel mogelijk lastig. Misschien kan je afspreken dat je eerste paar maanden dus niet mee betaalt aan de huur en je eigen huur nog betaalt om zo erachter te komen of het wat is? Of je huurt het voor een jaar onder als dit kan en besluit daarna wat je er mee wil.
Ook even voor je gemoedsrust hier een succesverhaal: een half jaar nadat ik mijn man leerde kennen gingen we samenwonen. Ik trok bij hem in (huurwoning) en heb ook alles achter me gelaten. We wonen nu 4,5 jaar samen en zijn getrouwd. Dusja, het kan ook helemaal goed gaan
Ik vond het toen ook spannend en ja het had verkeerd kunnen gaan (die ervaring had ik namelijk dus ook al eerder gehad). Maar ondanks dat mijn eerste samenwoon poging niet lukte heb ik er geen spijt van. Ik ben er zo wel achter gekomen dat die relatie niet werkte op langere termijn.
Ik zou zeggen volg je gevoel al is het spannend!
Ook even voor je gemoedsrust hier een succesverhaal: een half jaar nadat ik mijn man leerde kennen gingen we samenwonen. Ik trok bij hem in (huurwoning) en heb ook alles achter me gelaten. We wonen nu 4,5 jaar samen en zijn getrouwd. Dusja, het kan ook helemaal goed gaan

Ik zou zeggen volg je gevoel al is het spannend!
druif92 wijzigde dit bericht op 08-12-2021 11:02
6.80% gewijzigd
The flower that blooms in adversity is the most rare and beautiful of all - Mulan
woensdag 8 december 2021 om 11:00
Ik ben ook heel snel gaan samen wonen met mijn nu man. Eigenlijk na 2-3 maanden al doordat het zo liep.
Wel heb ik mijn eigen huurhuisje aangehouden tot we een jaar samen woonden. Die tijd deed ik ook geen bijdrage aan zijn huis, wel boodschappen ect natuurlijk.
Toen ik mijn huurhuis op zei zijn we naar de notaris gegaan om een klein % van zijn huis op mijn naam te zetten en later hebben we samen een ander huis gekocht en inmiddels getrouwd.
Maar zorg altijd dat je ergens kan wonen als het mis gaat en verder lekker er voor gaan!
Wel heb ik mijn eigen huurhuisje aangehouden tot we een jaar samen woonden. Die tijd deed ik ook geen bijdrage aan zijn huis, wel boodschappen ect natuurlijk.
Toen ik mijn huurhuis op zei zijn we naar de notaris gegaan om een klein % van zijn huis op mijn naam te zetten en later hebben we samen een ander huis gekocht en inmiddels getrouwd.
Maar zorg altijd dat je ergens kan wonen als het mis gaat en verder lekker er voor gaan!
where ever you go, go with your heart
woensdag 8 december 2021 om 11:31
Tuurlijk is dat spannend! Mijn vriend (nu man) is na 7 mnd relatie bij mij ingetrokken, maar heeft zijn eigen woning nog 1,5 jaar aangehouden tot we getrouwd waren. Nu hoef je dat natuurlijk niet zo lang te doen, maar hij wilde dat graag. Onderhuur was geen optie helaas.
Verschil was wel dat hij vanaf mij of zijn oude huis dezelfde reistijd had naar zijn werk, dus daar veranderde niets in. Terwijl we anders 2 uur uit elkaar woonde. Ik zou misschien wel eerder dan 1 feb dan bij hem gaan wonen (en dus de reistijd voor lief nemen naar je werk) om te zien of het werkt. Anders zit je misschien wel 'vast' op dat andere filliaal als het niet blijkt te werken...
Verschil was wel dat hij vanaf mij of zijn oude huis dezelfde reistijd had naar zijn werk, dus daar veranderde niets in. Terwijl we anders 2 uur uit elkaar woonde. Ik zou misschien wel eerder dan 1 feb dan bij hem gaan wonen (en dus de reistijd voor lief nemen naar je werk) om te zien of het werkt. Anders zit je misschien wel 'vast' op dat andere filliaal als het niet blijkt te werken...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

woensdag 8 december 2021 om 13:23
Als je een sociale huurwoning hebt, zoek vooral ook uit of huisbewaarderschap mogelijk is. Dan kun je op proef gaan samenwonen en je huis voor een bepaalde periode legaal onderverhuren.
Zelfs in Amsterdam kan dat, dus wie weet bij jou ook.
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 8113E56%7D
Zelfs in Amsterdam kan dat, dus wie weet bij jou ook.
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 8113E56%7D
woensdag 8 december 2021 om 13:29
Gewoon genieten van het samenwonen.
Let er even op dat het voor hem ook wennen is dat er ineens een vrouw in huis is. Dus niet meteen “zeuren” over een wc-bril die omhoog staat. En ja, het zal even puzzelen zijn hoe jullie jouw en zijn spullen/ meubels moeten combineren. Je krijgt het niet binnen een maand perfect. Pick your battles.
Let er even op dat het voor hem ook wennen is dat er ineens een vrouw in huis is. Dus niet meteen “zeuren” over een wc-bril die omhoog staat. En ja, het zal even puzzelen zijn hoe jullie jouw en zijn spullen/ meubels moeten combineren. Je krijgt het niet binnen een maand perfect. Pick your battles.

woensdag 8 december 2021 om 14:19
Behalve de romantische redenen is een relatie ook een zakelijke afspraak.
Net zoals met een zakelijke partner waarmee je een bedrijf start moet je ook met je liefdespartner om de tafel gaan zitten en afspraken maken. Bespreek de belangrijke punten, hoe staan jullie in
- financiën, sparen, zuinig leven, verdeling van kosten, eigen huis etc
- wel/geen kinderen, en hoe deze op te voeden
- ambities, werken
- hoe belangrijk zijn vrienden en familie
- huishouden, verdelen en wat vind je belangrijk
- wie brengt wat in, en stel dat je uit elkaar gaat, wat voor afspraken maken jullie daarover
- etc
Klinkt allemaal niet zo romantisch, maar het kan je een hoop teleurstelling, discussies etc opleveren. Eventueel zaken zaken vast laten leggen bij een notaris.
Net zoals met een zakelijke partner waarmee je een bedrijf start moet je ook met je liefdespartner om de tafel gaan zitten en afspraken maken. Bespreek de belangrijke punten, hoe staan jullie in
- financiën, sparen, zuinig leven, verdeling van kosten, eigen huis etc
- wel/geen kinderen, en hoe deze op te voeden
- ambities, werken
- hoe belangrijk zijn vrienden en familie
- huishouden, verdelen en wat vind je belangrijk
- wie brengt wat in, en stel dat je uit elkaar gaat, wat voor afspraken maken jullie daarover
- etc
Klinkt allemaal niet zo romantisch, maar het kan je een hoop teleurstelling, discussies etc opleveren. Eventueel zaken zaken vast laten leggen bij een notaris.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 8 december 2021 om 14:27
O heel herkenbaar hoor, die onzekerheid. Maar ten opzichte van mij ben jij dan al heel ver. Ik zou hangen aan woonplaats, familie en het bekende. Jij hebt dat niet, en je kunt ook nog eens regelen dat je qua werk meteen aan de gang kunt in je omgeving. Top! En zekerheid heb je nooit, daar moet je toch je gevoel in volgen. Als je vriend en jij graag bij elkaar zijn en jij staat open voor een nieuwe woonplaats en een nieuwe baan, dan ben je er toch al? Niemand weet wat morgen gaat brengen, we doen allemaal maar wat ons hart ons ingeeft.
woensdag 8 december 2021 om 14:34
Zou nooit mijn eigen huis en haard opgeven voor een partner, tenzij ik héél zeker ben van m'n zaak. En dat zou ik na pakweg een jaar nog niet zijn.
Alle reacties hierboven dat je je eigen huis aan moet houden... Klinkt natuurlijk hartstikke stom en kut. Waarschijnlijk ook niet wat je wilt, maar het is wel heel erg verstandig om te doen.
Alle reacties hierboven dat je je eigen huis aan moet houden... Klinkt natuurlijk hartstikke stom en kut. Waarschijnlijk ook niet wat je wilt, maar het is wel heel erg verstandig om te doen.
woensdag 8 december 2021 om 15:10
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-12-2021 16:51
Reden: quote verwijderd
75.90% gewijzigd

woensdag 8 december 2021 om 15:12
Gewoon vragen gaat prima, hoe gaat hij dat anders weten? Telepatisch?Valentijn101 schreef: ↑08-12-2021 13:29Gewoon genieten van het samenwonen.
Let er even op dat het voor hem ook wennen is dat er ineens een vrouw in huis is. Dus niet meteen “zeuren” over een wc-bril die omhoog staat. En ja, het zal even puzzelen zijn hoe jullie jouw en zijn spullen/ meubels moeten combineren. Je krijgt het niet binnen een maand perfect. Pick your battles.![]()

woensdag 8 december 2021 om 15:12
Gut, vraag je je dat echt af bij zo’n ‘saaie’ (niet onaardig bedoeld, TO

moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-12-2021 16:51
62.03% gewijzigd

woensdag 8 december 2021 om 15:14
FeeLucifer01 schreef: ↑08-12-2021 15:13Hou je huis nog een jaar aan en bespreek op voorhand de verdeling mbt geld en huishouden goed. Heel goed.
Luister naar deze wijze vrouw.