Zorgverzekering zwanger, bevalling en baby

10-12-2021 15:59 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik zet dit topic bij Zwanger omdat ik denk dat ik hier meer nuttige antwoorden krijg dan bij geld en recht omdat hier meer zwangeren meelezen.

Nu ik 3,5 maand in verwachting ben en het einde van het jaar nadert is het tijd eens na te denken over een nieuwe zorgverzekering. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Heb denk ik al 15 keer op zo'n vergelijkingssite gekeken en polissen vergeleken. Zelfs ook al met een verzekeraar gebeld maar werd daar niet wijzer van. Er zijn op dit forum vast ook andere zwangeren of vrouwen die net bevallen zijn die nu of onlangs hierover hebben nagedacht. Zouden jullie voor zo ver mogelijk mee willen denken of willen adviseren?

Hieronder wat dingen waarvan ik zeker weet dat ze wenselijk zijn qua vergoeding:
- poliklinische bevalling zonder medische noodzaak, 100% vergoed.
- Kraamzorg eigen bijdrage 100% vergoed.
- Ruime vergoeding lactatiekundige zorg/advies, liefst tot €200,-
- Vergoeding voor aanschaf borstkolf (zie dat €80 vaak vergoed wordt).
- Fysiotherapie, mocht ik dit nodig krijgen door rugklachten en of bekkenbodemklachten. Dacht zelf aan 20 a 24 behandelingen zo dat ik eens per 2 weken zou kunnen gaan als klachten langer aanhouden. Nu geen last overigens, maar wel een snel rug en schouderklachten.

Met deze wensen kom ik voor een redelijk bedrag uit bij VGZ €166?, Unive €153 of United Consumers €151. Allen producten van VGZ. Side note, voor niet gecontracteerde zorg vergoeden ze 65% maar zie dat veel in mijn buurt wel gecontracteerd is of er zijn goede alternatieven.

Maar wat ik lastig vind is in te schatten welke vergoedingen wenselijk zouden zijn als de baby er straks is: alternatieve zorg? Osteopaat indien krampjes of niet slapen? Ik maak zelf nauwelijks gebruik van alternatieve zorg, enerzijds vanwege de kosten en toch altijd zelf best een flink bedrag moeten bijbetalen tussen de €20 en €60 per keer. Anderzijds kon ik voor mijn klachten altijd goed terecht in het reguliere medische circuit. Maar ik heb vrienden en familie die zweren bij alternatieve zorg. Het is iets persoonlijks, dat snap ik. Maar straks met een baby weet ik dus niet of dit handig is. Wat is jullie ervaring?

Zijn er verder nog zaken om op te letten die ik over het hoofd zie? Bij Unive kan je bijvoorbeeld alleen online contact opnemen, voor mij niet zo'n ding nu.

Dank voor het meedenken.
Ik zou vooral heel goed kijken of het we zin heeft. Poliklinische bevalling zonder indicatie volledig vergoed krijgen betekent vaak een heel duur pakket, terwijl die eigen bijdrage dan maar 250 is of zo. Dat kan dan dus niet uit. Plus dat een heel groot deel van de bevallingen toch een medische indicatie krijgt (alleen al om pijnstilling vragen is bv al een medische indicatie), en dan heb je het al helemaal niet nodig.
Eigen bijdrage kraamzorg was bij mij iets van 110 euro totaal, het was druk, dus ik kreeg maar minimaal kraamzorg.
Fysio en manueel therapeut voor kind werden gewoon volledig vergoed uit basisverzekering.

Als ik een pakket had gehad dat alles vergoedde had ik iets van 750 euro meer premie betaald om 110 euro terug te krijgen. Het kan eigenlijk maar heel zelden uit hoor, die dure pakketten.
Mijn tip: kijk goed wat voor bedragen er precies vergoed worden en wat het zou kosten als je het zelf zou betalen.

Bij de bevalling van mijn jongste (3 jaar geleden) had ik alleen een basisverzekering. De kosten van de beste aanvullende verzekering (en de hogere kosten van de basisverzekering bij die specifieke verzekeraar) waren hoger dan wat ik eventueel uit eigen zak zou moeten betalen.

Overigens nooit gebruik gemaakt van alternatieve geneeswijzen, maar wellicht dat je als je een huilbaby hebt, je daar uit wanhoop wel naar toe wilt.
De eigen bijdrage kraamzorg wordt vaak alleen maar bij hele dure pakketten vergoed. Dan kan het al heel snel niet meer uit.
Ik beval begin januari en ik heb nu zilveren kruis 3 ster.
Was voor mij de moeite gezien ik ook een brilvergoeding, steunzolen en een goede vergoeding voor de osteopaat krijg, naast alle bovengenoemde zaken die jij in de openingspost benoemt. Daardoor haal ik er dik meer uit dan dat ik meer betaal.
Kijk goed wat je echt denkt nodig te hebben en wat dat je extra per maand gaat kosten. Je kan beter zelf 100 euro bij moeten leggen nog bijvoorbeeld kraamzorg dan dat je een duur pakket hebt die alles 100% dekt maar wel 20eu per maand extra kost.

En wat je precies nodig hebt weet je vooraf uiteraard niet allemaal, dat is wel lastig. Voor kinderen zijn veel dingen vanuit de basisverzekering vergoed. Wij hebben voor kind nog nooit iets zelf hoeven te betalen, op het spoedtarief voor medicatie van de weekendapotheek na.
Jouw wensenlijstje komt overeen met een behoorlijk uitgebreide aanvullende verzekering, ongeacht welke verzekeraar. Het is aan jou om te berekenen of de hoge premie het waard is. Wij zitten zelf bij VGZ met de polis 'ruime keuze'. Alle zorgverleners die ik nodig heb, staan gewoon onder contract. Ook dat zou je nog even uit kunnen zoeken.
Bij mijn eerste had ik ook een wat duurder pakket genomen, zodat ik lactatiekundige, fysio, ziekenhuisbevalling, kraamzorg etc allemaal (deels) vergoed kreeg. Uiteindelijk zonde van het geld, want ik beviel ongepland thuis en had geen fysio of lactatiekundige nodig. Het enige wat ik extra vergoed kreeg was een sportcursus van 80 euro, kraampakket en eigen bijdrage kraamzorg, maar dat was veel minder dan wat ik extra betaalde t.o.v. mijn goedkope verzekering. Dochter is inmiddels 3 en is nog nooit naar een arts of fysio etc geweest, dus daar was de verzekering ook niet voor nodig.

Inmiddels 6 maanden zwanger en dit keer ga ik gewoon voor een goedkoop pakket.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
nausicaa schreef:
10-12-2021 16:13
Ik zou vooral heel goed kijken of het we zin heeft. Poliklinische bevalling zonder indicatie volledig vergoed krijgen betekent vaak een heel duur pakket, terwijl die eigen bijdrage dan maar 250 is of zo. Dat kan dan dus niet uit. Plus dat een heel groot deel van de bevallingen toch een medische indicatie krijgt (alleen al om pijnstilling vragen is bv al een medische indicatie), en dan heb je het al helemaal niet nodig.
Eigen bijdrage kraamzorg was bij mij iets van 110 euro totaal, het was druk, dus ik kreeg maar minimaal kraamzorg.
Fysio en manueel therapeut voor kind werden gewoon volledig vergoed uit basisverzekering.

Als ik een pakket had gehad dat alles vergoedde had ik iets van 750 euro meer premie betaald om 110 euro terug te krijgen. Het kan eigenlijk maar heel zelden uit hoor, die dure pakketten.

Ok, ik snap wat je zegt. Alleen de eigen bijdrage voor een poliklinische bevalling is aankomend jaar €350, eigen bijdrage kraamzorg 4,70 p.u. Uitgaande van 50 uur bij borstvoeding kom ik uit op €235. Dan is er nog een borstkolf die gauw tussen de €100 en €200 kost. Waarvan dus €80 vergoed door zorgverzekeraar. Lactatiekundige kosten tussen de €100 en €150 per consult, waarvan ik niet weet of ik het nodig ga hebben uiteraard. Maar zie nu net dat als ik alleen fysio (en dus geen alternatieve zorg en of vergoedingen voor kraamzorg en bevalling) zou kiezen ik op de zelfde prijs/pakket en dezelfde verzekeraars uitkom. Als ik dit zelf zou betalen kom ik totaal uit op €800 of meer. En zou ik helemaal geen rekening houden met mijn zwangerschap dan is de goedkoopste polis €140 voor mij. Dat scheelt 10 euro p.m. met wel rekening houdend met zwangerschap.
Ik heb zilveren kruis 2 sterren, bevallen in ziekenhuis zonder medische indicatie vergoeding. En kraamzorg eigen bijdrage tot 125 euro vergoeding.
Ik ga 146.37 betalen... wat een geld evengoed! :cry:

Deze keer advies om in ZH te bevallen. wegens fluxus. Maar geen idee of dit medisch is aangezien ze niet zeiden je MOET. Als je een infuus in je lijf krijgt wordt het toch eigenlijk al medisch?
Maar ben verzekerd in ieder geval.
Ik zat bij zilveren kruis tijdens mijn zwangerschap.

Zodra je met pijnbestrijding bevalt wordt je bevalling automatisch medisch.

Alternatieve zorg niet gebruikt. Lactatiekundige zorg 1 keer a 90 euro geloof ik.
parkietmeniet schreef:
10-12-2021 16:24
Ik beval begin januari en ik heb nu zilveren kruis 3 ster.
Was voor mij de moeite gezien ik ook een brilvergoeding, steunzolen en een goede vergoeding voor de osteopaat krijg, naast alle bovengenoemde zaken die jij in de openingspost benoemt. Daardoor haal ik er dik meer uit dan dat ik meer betaal.
Ja precies, ik heb ook een bril en lenzen. Nog niet eerder gebruik van gemaakt maar als ik toch een iets duurder pakket neem dan kan ik er wel gebruik van maken. Waarom koos je voor zilveren kruis?
Ik denk dat je best vaak wel uitkan met die aanvullende verzekering ipv zelf te betalen, zeker als je gebruik wil maken van ziekenhuisbevalling of een geboortehotel.

Dan nog kraamzorg, dan heb je dat 10tje per maand extra er wel uit. Dan is kijken naar de rest van de vergoedingen of je er nog wat meer aan hebt of niet.
MienMandolien schreef:
10-12-2021 16:48
Ik heb zilveren kruis 2 sterren, bevallen in ziekenhuis zonder medische indicatie vergoeding. En kraamzorg eigen bijdrage tot 125 euro vergoeding.
Ik ga 146.37 betalen... wat een geld evengoed! :cry:

Deze keer advies om in ZH te bevallen. wegens fluxus. Maar geen idee of dit medisch is aangezien ze niet zeiden je MOET. Als je een infuus in je lijf krijgt wordt het toch eigenlijk al medisch?
Maar ben verzekerd in ieder geval
.
Ja bij infuus ben je al medisch, bij ruggenprik of andere pijnstilling ook.
Due-scimmie schreef:
10-12-2021 16:48
Zodra je met pijnbestrijding bevalt wordt je bevalling automatisch medisch.
Gek systeem eigenlijk dat het goedkoper is om mét ruggenprik te bevallen dan zonder.

Dus gewoon bij de eerste wee die prik erin laten jassen. Beter voor de portemonnee :P
@due-scimmie, ja zo'n idee had ik ook..Ik krijg een waakinfuus in dit geval, dus voor het geval dat.

Ik zie trouwens dat ik een pakket heb voor 12 behandelingen fysio en bij aanvullend 3 sterren mag je er 27 dus dat is wel echt een stuk meer.
Vorige zwangerschap heb ik er geen gebruik van gemaakt maar ik weet niet hoe het nu zal zijn. Dan zou ik 160 betalen dus eigenlijk een beetje waar jij op zit TS
Due-scimmie schreef:
10-12-2021 16:53
Ja bij infuus ben je al medisch, bij ruggenprik of andere pijnstilling ook.
Hoe werkt dat dan? Ik dacht dat je zelf niet mocht bepalen of je in het ziekenhuis wil bevallen o.a. ivm wens voor pijnstilling, tenzij je er dus voor betaald. Maar klopt het dus dat je dit van te voren kan aangeven dat je pijnstilling wilt, ook al is het dus niet noodzakelijk en dat je dan automatisch een 'medische bevalling' krijgt, en dus vergoed?
Volgens mij wordt iets van 80% van de eerste bevallingen uiteindelijk medisch. De kans dat je 24 fysio behandelingen nodig hebt lijkt mij ook niet heel groot, daar alleen zou ik geen dure aanvullende verzekering voor nemen.

Maargoed, bij mij kon het uiteindelijk ook wel uit om aanvullend verzekerd te zijn. Ik heb ook beide keren mijn eigen risico ruimschoots verbruikt overigens, maar voor de meer standaard zwangerschapsdingen ben je dat niet kwijt.
Lotje12345 schreef:
10-12-2021 17:07
Hoe werkt dat dan? Ik dacht dat je zelf niet mocht bepalen of je in het ziekenhuis wil bevallen o.a. ivm wens voor pijnstilling, tenzij je er dus voor betaald. Maar klopt het dus dat je dit van te voren kan aangeven dat je pijnstilling wilt, ook al is het dus niet noodzakelijk en dat je dan automatisch een 'medische bevalling' krijgt, en dus vergoed?
Gelukkig mag je tegenwoordig zelf bepalen of je pijnstilling nodig vindt, ik denk alleen dat je dit in principe niet vooraf al kunt regelen. En dan is je bevalling inderdaad medisch.
Als je ruggenprik wilt, moet die door anesthesist in het ziekenhuis gezet worden en dan is de bevalling dus medisch.

Ik had zelf alleen basisverzekering met idee dat eventuele eigen bijdrage zelf betalen geen probleem was. Uiteindelijk met 42 weken ingeleid en keizersnede gehad. Werd helemaal vergoed. Ook kinderfysio voor dochter ivm voorkeurshouding werd vergoed.
Grote kans dat je maar 24 uur kraamzorg krijgt, het is overal superdruk en je krijg minimaal 24 uur maar je hebt weinig te willen als je meer wil en er zijn geen mensen beschikbaar.

Mijn kraamzorg had gratis lactatiehulp. Borstkolf heb ik kunnen lenen.
Maar als jij je graag overal tegen in dekt, dan kun je gewoon een dure verzekering nemen. De reden dat verzekeringen winst maken is dat wij meer betalen dan we gebruiken.
Mijn ervaring is juist dat het mákkelijk wel uit kan zo’n duurder pakket.

Bijdrage kraamzorg, bijdrage ziekenhuis, vergoeding voor zwangerschapscursus, bekkenbodemfysio en toen had ik al honderden euro’s ‘winst’ gemaakt voor alleen de redelijk standaard dingen.

Toevoeging: dat was ook geen pakket van 750 euro. Weet het niet precies meer maar echt láng niet zoveel, eerder 250 ofzo.
Lotje12345 schreef:
10-12-2021 16:51
Ja precies, ik heb ook een bril en lenzen. Nog niet eerder gebruik van gemaakt maar als ik toch een iets duurder pakket neem dan kan ik er wel gebruik van maken. Waarom koos je voor zilveren kruis?
Ik heb alles naast elkaar gelegd en ZK kwam voor mij het voordeligst uit. Ik had eerst alleen een basisverzekering bij Ditzo en daar betaalde ik 110 per maand voor. Ik betaal nu een stuk meer per maand (160 per maand geloof ik) voor de drie ster maar ik haal er, als ik overal gebruik van maak, meer dan 800 euro uit. Ik verwacht ook veel naar de osteopaat te gaan en in België (woon aan de grens) hoef ik dan maar een tientje per consult te betalen. Mijn vriend heeft de 2 ster genomen dit keer. Overigens heb ik geen tandartsvergoeding, want dat haal ik er toch nooit uit en vind ik veel te duur per maand.

Maar ik heb dus wel brilvergoeding, steunzolen (is samen al 300), ziekenhuisbevalling, kraamzorg, kraampakket, fysio en alternatieve geneeswijze meegenomen in de overweging :).
HennieHen schreef:
10-12-2021 17:55
Grote kans dat je maar 24 uur kraamzorg krijgt, het is overal superdruk en je krijg minimaal 24 uur maar je hebt weinig te willen als je meer wil en er zijn geen mensen beschikbaar.

Mijn kraamzorg had gratis lactatiehulp. Borstkolf heb ik kunnen lenen.
Maar als jij je graag overal tegen in dekt, dan kun je gewoon een dure verzekering nemen. De reden dat verzekeringen winst maken is dat wij meer betalen dan we gebruiken.
Hoe zit dat dan eventueel bij een zzp kraamverzorgende? Ik heb nu gekozen voor een zzp-er, die wel is aangesloten bij een collectief. Ze zegt dat ze maar 1 gezin per 3 weken heeft om er zeker van te zijn dat ze tijd heeft. Natuurlijk weet je niet precies wanneer je gaat bevallen, dat is een risico. Ze heeft eventueel tijd voor overlap van 2 gezinnen.
Ik had Menzis het hoogste pakket.
Ik heb zelf niets bij hoeven te betalen.

*Keizersnede
* Kraamzorg
* Kraam pakket (niet eens gebruikt)
* Manuele therapie (dochtertje)
* Kinderfysiotherapie
* Kinderarts / geneticus

Ik heb aanvullend 3 van Menzis.
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven