Zorgverzekering zwanger, bevalling en baby
vrijdag 10 december 2021 om 15:59
Dag allemaal,
Ik zet dit topic bij Zwanger omdat ik denk dat ik hier meer nuttige antwoorden krijg dan bij geld en recht omdat hier meer zwangeren meelezen.
Nu ik 3,5 maand in verwachting ben en het einde van het jaar nadert is het tijd eens na te denken over een nieuwe zorgverzekering. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Heb denk ik al 15 keer op zo'n vergelijkingssite gekeken en polissen vergeleken. Zelfs ook al met een verzekeraar gebeld maar werd daar niet wijzer van. Er zijn op dit forum vast ook andere zwangeren of vrouwen die net bevallen zijn die nu of onlangs hierover hebben nagedacht. Zouden jullie voor zo ver mogelijk mee willen denken of willen adviseren?
Hieronder wat dingen waarvan ik zeker weet dat ze wenselijk zijn qua vergoeding:
- poliklinische bevalling zonder medische noodzaak, 100% vergoed.
- Kraamzorg eigen bijdrage 100% vergoed.
- Ruime vergoeding lactatiekundige zorg/advies, liefst tot €200,-
- Vergoeding voor aanschaf borstkolf (zie dat €80 vaak vergoed wordt).
- Fysiotherapie, mocht ik dit nodig krijgen door rugklachten en of bekkenbodemklachten. Dacht zelf aan 20 a 24 behandelingen zo dat ik eens per 2 weken zou kunnen gaan als klachten langer aanhouden. Nu geen last overigens, maar wel een snel rug en schouderklachten.
Met deze wensen kom ik voor een redelijk bedrag uit bij VGZ €166?, Unive €153 of United Consumers €151. Allen producten van VGZ. Side note, voor niet gecontracteerde zorg vergoeden ze 65% maar zie dat veel in mijn buurt wel gecontracteerd is of er zijn goede alternatieven.
Maar wat ik lastig vind is in te schatten welke vergoedingen wenselijk zouden zijn als de baby er straks is: alternatieve zorg? Osteopaat indien krampjes of niet slapen? Ik maak zelf nauwelijks gebruik van alternatieve zorg, enerzijds vanwege de kosten en toch altijd zelf best een flink bedrag moeten bijbetalen tussen de €20 en €60 per keer. Anderzijds kon ik voor mijn klachten altijd goed terecht in het reguliere medische circuit. Maar ik heb vrienden en familie die zweren bij alternatieve zorg. Het is iets persoonlijks, dat snap ik. Maar straks met een baby weet ik dus niet of dit handig is. Wat is jullie ervaring?
Zijn er verder nog zaken om op te letten die ik over het hoofd zie? Bij Unive kan je bijvoorbeeld alleen online contact opnemen, voor mij niet zo'n ding nu.
Dank voor het meedenken.
Ik zet dit topic bij Zwanger omdat ik denk dat ik hier meer nuttige antwoorden krijg dan bij geld en recht omdat hier meer zwangeren meelezen.
Nu ik 3,5 maand in verwachting ben en het einde van het jaar nadert is het tijd eens na te denken over een nieuwe zorgverzekering. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Heb denk ik al 15 keer op zo'n vergelijkingssite gekeken en polissen vergeleken. Zelfs ook al met een verzekeraar gebeld maar werd daar niet wijzer van. Er zijn op dit forum vast ook andere zwangeren of vrouwen die net bevallen zijn die nu of onlangs hierover hebben nagedacht. Zouden jullie voor zo ver mogelijk mee willen denken of willen adviseren?
Hieronder wat dingen waarvan ik zeker weet dat ze wenselijk zijn qua vergoeding:
- poliklinische bevalling zonder medische noodzaak, 100% vergoed.
- Kraamzorg eigen bijdrage 100% vergoed.
- Ruime vergoeding lactatiekundige zorg/advies, liefst tot €200,-
- Vergoeding voor aanschaf borstkolf (zie dat €80 vaak vergoed wordt).
- Fysiotherapie, mocht ik dit nodig krijgen door rugklachten en of bekkenbodemklachten. Dacht zelf aan 20 a 24 behandelingen zo dat ik eens per 2 weken zou kunnen gaan als klachten langer aanhouden. Nu geen last overigens, maar wel een snel rug en schouderklachten.
Met deze wensen kom ik voor een redelijk bedrag uit bij VGZ €166?, Unive €153 of United Consumers €151. Allen producten van VGZ. Side note, voor niet gecontracteerde zorg vergoeden ze 65% maar zie dat veel in mijn buurt wel gecontracteerd is of er zijn goede alternatieven.
Maar wat ik lastig vind is in te schatten welke vergoedingen wenselijk zouden zijn als de baby er straks is: alternatieve zorg? Osteopaat indien krampjes of niet slapen? Ik maak zelf nauwelijks gebruik van alternatieve zorg, enerzijds vanwege de kosten en toch altijd zelf best een flink bedrag moeten bijbetalen tussen de €20 en €60 per keer. Anderzijds kon ik voor mijn klachten altijd goed terecht in het reguliere medische circuit. Maar ik heb vrienden en familie die zweren bij alternatieve zorg. Het is iets persoonlijks, dat snap ik. Maar straks met een baby weet ik dus niet of dit handig is. Wat is jullie ervaring?
Zijn er verder nog zaken om op te letten die ik over het hoofd zie? Bij Unive kan je bijvoorbeeld alleen online contact opnemen, voor mij niet zo'n ding nu.
Dank voor het meedenken.
vrijdag 10 december 2021 om 18:33
Uh, het enige dat dus extra is vergoed is de kraamzorg.
Daar heb je echt je aanvullende verzekering niet mee gedekt.

vrijdag 10 december 2021 om 18:35
Bellen en vragen bij je verzekering.Lotje12345 schreef: ↑10-12-2021 18:06Hoe zit dat dan eventueel bij een zzp kraamverzorgende? Ik heb nu gekozen voor een zzp-er, die wel is aangesloten bij een collectief. Ze zegt dat ze maar 1 gezin per 3 weken heeft om er zeker van te zijn dat ze tijd heeft. Natuurlijk weet je niet precies wanneer je gaat bevallen, dat is een risico. Ze heeft eventueel tijd voor overlap van 2 gezinnen.
vrijdag 10 december 2021 om 18:44
Ik had dus het laagste pakket, en heb niks hoeven betalen voor:
Ziekenhuisbevalling (medisch, omdat ik in principe pijnstilling zou willen, uiteindelijk niet eens gehad omdat het heel snel ging). Keizersnede zou ook niks gekost hebben
Kraampakket
Alles voor kinderen is sowieso gratis (ook fysio voorkeurshouding aan huis gehad, manuele therapie, kinderarts).
Alleen wat bijbetaald voor kraamzorg, maar had dus allerlei indicaties voor extra kraamzorg en kreeg uiteindelijk het absolute minimum, want heel druk. Dat was dus iets van 110 euro.
Borstpompen etc waren niet aan de orde, want gaf geen borstvoeding. Lactatiekundige kon ook (gratis) via kraamzorg als het nodig was geweest.
Het drie sterren pakket had mij maximaal 110 euro opgeleverd, en zeker veel meer gekost.
Ik zeg niet dat het nooit en voor niemand uit kan. Maar in mijn ervaring denken mensen dat ze overal voor verzekerd moeten zijn, en kijken ze dan niet meer goed naar wat het ze op kan leveren.
vrijdag 10 december 2021 om 18:44
Afgelopen zomer bevallen van mijn derde, verzekerd bij VGZ met Aanvullend Beter. Geen kosten gehad voor kraamzorg, kolf vergoed gekregen en 2 consulten lactatiekundige ook. Maar ik heb het aanvullende pakket alleen gedaan omdat ik tijdens de bevalling (geplande keizersnede) meteen gesteriliseerd wilde worden. De kosten daarvan afgezet tegen de aanvullende verzekering maakte dat ik de aanvulling nam, anders had ik de lagere aanvulling genomen en de kosten voor een kolf en vergoeding eigen bijdrage kraamzorg.
Voor komend jaar heb ik mijn verzekering flink omlaag geschroefd, voor alle “wat als” scenario’s betaal je veel meer dan nodig naar mijn idee.
Voor komend jaar heb ik mijn verzekering flink omlaag geschroefd, voor alle “wat als” scenario’s betaal je veel meer dan nodig naar mijn idee.
vrijdag 10 december 2021 om 19:03
Ik zat toen al in pakket 3 . Ik heb het dus ook niet uitgezocht wat wel of niet extra vergoed zou worden.
Ik weet alleen dat ik toen niets bij heb hoeven te betalen.
Blijf in jezelf geloven !
vrijdag 10 december 2021 om 19:44
Pijnstilling is een medische indicatie en dan wordt je overgedragen aan de verloskundige / gyn van het ziekenhuis.MienMandolien schreef: ↑10-12-2021 16:48Ik heb zilveren kruis 2 sterren, bevallen in ziekenhuis zonder medische indicatie vergoeding. En kraamzorg eigen bijdrage tot 125 euro vergoeding.
Ik ga 146.37 betalen... wat een geld evengoed!![]()
Deze keer advies om in ZH te bevallen. wegens fluxus. Maar geen idee of dit medisch is aangezien ze niet zeiden je MOET. Als je een infuus in je lijf krijgt wordt het toch eigenlijk al medisch?
Maar ben verzekerd in ieder geval.
Fluxus is (bij ons in de regio) een plaatsindicatie. Je eigen verloskundige mag dan gewoon mee voor de bevalling in het ziekenhuis, maar is wel een indicatie dus geen eigen kosten voor het ziekenhuis. Je krijgt dan ook een zgn waakinfuus. Ik zou even aan je eigen verloskundige vragen wat het protocol binnen jullie regio is.

vrijdag 10 december 2021 om 20:02
Ik haalde een dure aanvullende bij mijn beide zwangerschappen er makkelijk uit; beide keren gebruik gemaakt van zo’n 200 euro vergoeding zwangerschapscursus/ coaching, kraamzorg eigen bijdrage, lactatiekundige zorg 200 euro, fysio (weet even niet hoe vaak) en alternatieve zorg (chiropractor na laseren tongriempje. Alleen bij de eerste, dus na de geboorte). Ik herken dus niet zo dat je het er niet uit haalt.

vrijdag 10 december 2021 om 20:05
Zzp’ers heb je meestal wel gewoon garantie op uren die je afneemt. Het verschilt erg per regio, te druk is met name bij grotere organisaties. En zzp krijg je gewoon vergoed ook (behalve eigen bijdrage, of je moet daarvoor verzekerd zijn).Lotje12345 schreef: ↑10-12-2021 18:06Hoe zit dat dan eventueel bij een zzp kraamverzorgende? Ik heb nu gekozen voor een zzp-er, die wel is aangesloten bij een collectief. Ze zegt dat ze maar 1 gezin per 3 weken heeft om er zeker van te zijn dat ze tijd heeft. Natuurlijk weet je niet precies wanneer je gaat bevallen, dat is een risico. Ze heeft eventueel tijd voor overlap van 2 gezinnen.
zaterdag 11 december 2021 om 09:04
Ik zou het maximale eigen risico er in ieder geval af halen. Verloskundige zorg valt weliswaar niet onder het eigen risico, maar bijvoorbeeld bloedonderzoek wel. Waar je dan nog naar zou kunnen kijken is in ieder geval de eigen bijdrage kraamzorg. Die heb ik bij mijn 3e bevalling ook zelf betaald, was goedkoper om dat zelf te betalen dan dat ik me daarvoor zou verzekeren, ik had bij de 1e een KS, dus ook een medische indicatie voor een ziekenhuis bevalling. De kosten die je zelf moet betalen kun je ook aftrekken bij je belastingaangifte. Eigen risico en premies niet, maar eigen bijdrage kraamzorg bijvoorbeeld wel, net als reiskosten naar het ziekenhuis. Er is wel een drempel en een vangnet voor lagere inkomens.Teotihuacan schreef: ↑11-12-2021 07:35Lees even mee. Wij proberen zwanger te worden. Dus handig om alvast te kijken naar een andere verzekering.
Nu maximaal eigen risico. Heb een medische indicatie, dus wordt sws een ziekenhuis bevalling.

zaterdag 11 december 2021 om 17:34
Er zijn verzekeraars waar je op gewenste moment over kan stappen naar een duurdere AV als je iig een AV hebt, zoals dit jaar OHRA. (Voor komend jaar niet gecheckt nog). Dat geldt dan bij bijv zwangerschap. Je betaald dan alleen de duurdere av voor de resterende maanden van dat jaar. Heel handig bij zwanger willen raken.Teotihuacan schreef: ↑11-12-2021 07:35Lees even mee. Wij proberen zwanger te worden. Dus handig om alvast te kijken naar een andere verzekering.
Nu maximaal eigen risico. Heb een medische indicatie, dus wordt sws een ziekenhuis bevalling.
zondag 12 december 2021 om 16:46
Thanks voor alle input! Ik ga toch voor Univé geloof ik. Qua vergoedingen is het wat ik nodig heb en of vergelijkbaar met vergoedingen van Zilveren Kruis maar dan 15 euro goedkoper.
Vind het denk ik een prettig idee dat ik gewoon redelijk goed verzekerd ben, mochten er wel problemen zijn met het kindje of met mij en de reguliere medische zorg ook niet goed weet wat te doen. Het is inderdaad rekening houden met een wat-als scenario.
Mocht alles meevallen dan schroef ik de ZV weer fors omlaag in 2023. Bovendien zijn we allebei niet zo ruim verdienend dat we, als we echt veel para-medische en of alternatieve zorg nodig hebben we dit makkelijk zelf bijleggen. Dat wordt dan wel echt veel duurder.
Vind het denk ik een prettig idee dat ik gewoon redelijk goed verzekerd ben, mochten er wel problemen zijn met het kindje of met mij en de reguliere medische zorg ook niet goed weet wat te doen. Het is inderdaad rekening houden met een wat-als scenario.
Mocht alles meevallen dan schroef ik de ZV weer fors omlaag in 2023. Bovendien zijn we allebei niet zo ruim verdienend dat we, als we echt veel para-medische en of alternatieve zorg nodig hebben we dit makkelijk zelf bijleggen. Dat wordt dan wel echt veel duurder.