Hij heeft gelogen over studie afronding

08-11-2021 14:53 95 berichten
Vorige week vertelde mijn vriend (28) dat hij zijn bachelor nooit heeft gehaald, in totaal heeft hij daar 3+ jaar over gelogen tegen zijn omgeving. Wij zijn twee maanden samen.
Hij zei dat hij fulltime werkte maar in werkelijkheid werkte hij maar 2-3 dagen per week en probeert de andere dagen (tevergeefs) zijn bachelor af te ronden.

De afgelopen dagen heeft hij het ook aan zijn ouders en vrienden verteld.
Hij wil proberen alsnog zijn bachelor te halen, hoeft nog maar een paar studiepunten.

Ik wil hem steunen en doe dat nu ook, maar ergens ben ik bang dat hij makkelijk over andere dingen liegt en vertrouw ik hem nu een heel stuk minder…
Hier heb ik het met hem over gehad en hij zegt niet te liegen/hebben gelogen over andere dingen.

Kan het liegen echt beperkt zijn tot de studievoortgang? Heeft iemand hier ervaring mee als (ex)partner?
Honingbij_ schreef:
10-11-2021 11:29
Misschien dat jij ze persoonlijk niet kende. Maar ja, N=1, enzo.
Ik ken wel mensen die hun studie niet afmaakten. Maar de tijdsdruk is nu echt anders, net als de financiering en het mooie plaatje naarbuiten toe. Dus ik vraag me af of dat invloed heeft. Gewoon een vraag, geen stelling.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
10-11-2021 12:09
Ik ken wel mensen die hun studie niet afmaakten. Maar de tijdsdruk is nu echt anders, net als de financiering en het mooie plaatje naarbuiten toe. Dus ik vraag me af of dat invloed heeft. Gewoon een vraag, geen stelling.
Dat idee heb ik wel.
glitglam schreef:
08-11-2021 14:57
Ik heb er wel ervaring mee, maar daar wordt je dus niet vrolijk van, van mijn voorbeeld. Een ex loog ook over zijn opleiding, en het afronden daarvan. Heeft de opleiding wel deels gevolgd, maar nooit een diploma behaald. Tegen mij zei hij van wel.
Ook over werkgevers/functies had hij gelogen, werkte er bv wel, een korte periode, maar niet in die functie die hij zei. Had dan een 'lagere' functie dan hij deed voorkomen.
Ik had helemaal geen moeite gehad met het feit dat hij zijn opleiding niet had afgerond, of dat hij geen hoge functie had, maar wel met het liegen.
Mijn ervaring is dat er andere problematiek schuilgaat onder het liegen, bij hem was dat een laag zelfbeeld en hoe hij dacht dat anderen tegen hem aan zouden kijken, dus verzon hij 'interessantere verhalen'. Was dan zelf ook statusgevoelig ipv de ander.
Bleef trouwens ook liegen op zijn CV en tegen werkgevers.
M.i geen goed voorteken.
Deze ervaring helaas ook. Hier had ex een heel dominante moeder ook nog waardoor hij nooit echt iets van dingen durfde te zeggen. Hier was het het topje van de ijsberg.
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
10-11-2021 12:15
Deze ervaring helaas ook. Hier had ex een heel dominante moeder ook nog waardoor hij nooit echt iets van dingen durfde te zeggen. Hier was het het topje van de ijsberg.
Ja, in zijn geval was dat ook het topje van de ijsberg. Verschrikkelijk, zo liegen, maar vooral dus over diploma's/functie (status)
Misschien vertrouw ik dit verhaal minder door mijn eigen ervaring, maar naast het liegen over die bachelor ook nog liegen over een fulltime baan.. Bij mij zouden echt wel alarmbellen gaan rinkelen.
xynix schreef:
10-11-2021 11:23
Alleen ben ik een vijftiger. Met veel zestigers als vrienden.
Ik dacht dat je bedoelde oude stelsel vs nieuwe stelsel.

Maar ook mijn vader (1946) had bekenden en studiegenoten die thuis de eerste waren die gingen studeren en waarvan de ouders überhaupt nooit hebben geweten dat ze niet waren afgestudeerd, simpelweg omdat ze geen er geen benul van hadden.

Mijn eigen vader heeft zelf ook veel langer over zijn studie gedaan dan ze thuis door hadden. Wel afgemaakt, maar het was echt een slepende periode waar hij thuis nooit over gesproken heeft.

Echt, de pretend student is van alle tijden. En de wanhoop ook. Het is niet voor niets dat in studentenflats van oudsher de ramen maar een kiertje open kunnen.
cleo schreef:
10-11-2021 23:31

Maar ook mijn vader (1946) had bekenden en studiegenoten die thuis de eerste waren die gingen studeren en waarvan de ouders überhaupt nooit hebben geweten dat ze niet waren afgestudeerd, simpelweg omdat ze geen er geen benul van hadden.

Mijn eigen vader heeft zelf ook veel langer over zijn studie gedaan dan ze thuis door hadden. Wel afgemaakt, maar het was echt een slepende periode waar hij thuis nooit over gesproken heeft.

Echt, de pretend student is van alle tijden. En de wanhoop ook. Het is niet voor niets dat in studentenflats van oudsher de ramen maar een kiertje open kunnen.
Jeetje wat een diep trieste noot om op te eindigen. Daar is vast een aantal incidenten aan vooraf gegaan. Gelukkig is het zover niet gekomen met de verse vriend van to.
LeslieKnope schreef:
10-11-2021 23:39
Jeetje wat een diep trieste noot om op te eindigen. Daar is vast een aantal incidenten aan vooraf gegaan. Gelukkig is het zover niet gekomen met de verse vriend van to.
Ja, dat staat inderdaad los van TO’s verhaal. Maar het geeft aan de druk die sommigen ervaren van alle tijden.
cleo schreef:

Dan is het beter om te bekennen dan het raam volledig open te doen..
Stoutehond schreef:
11-11-2021 00:06
Dan is het beter om te bekennen dan het raam volledig open te doen..
Als je sommige harde reacties alleen al in dit topic ziet, dan snap ik wel dat je daar geen trek in hebt.
cleo schreef:
Dat “oude” stelsel is tijdens mijn studiejaren ook twee keer helemaal omgegooid, dus zou best kunnen dat wij toch niet onder dezelfde voorwaarden gestudeerd hebben.
Ik denk dat je niet direct te snel en te hard moet oordelen. Hij zal het gedaan hebben, omdat hij blijkbaar het gevoel had anders niet geaccepteerd te worden. Door zijn eigen familie. Hoe sneu is dat? Hoe is die familie dan? Daar zou ík me zorgen om maken. Tegen jou is hij toch vrij snel eerlijk geweest? Voor jou heeft hij het zelfs opgebiecht tegenover zijn familie. Dat is waarschijnlijk een heel grote stap geweest.

Mijn partner is het eerste jaar van onze relatie niet eerlijk geweest over zijn vooropleiding. Hij schaamde zich. En nu ik zijn familie goed ken, snap ik dat. Hij was nooit goed genoeg en was bang dat ik ook zo zou reageren. Onzin natuurlijk!

Onderhand zijn we jaren verder en nog altijd samen. Hij heeft altijd keihard gewerkt, om toch te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Misschien werkt hij wel harder dan een ander, juist omdat hij zich wil bewijzen.

Meer problemen heb ik met de reden waarom hij loog; het gevoel te hebben niet goed genoeg te zijn. Dat heeft hij van huis uit geleerd en dat zit zo diep. Daar heb ik meer “last” van dan die ene leugen. Ik heb er overigens nooit over getwijfeld dat hij over andere dingen ook zou liegen.
viva87 schreef:
11-11-2021 08:19
Meer problemen heb ik met de reden waarom hij loog; het gevoel te hebben niet goed genoeg te zijn. Dat heeft hij van huis uit geleerd en dat zit zo diep. Daar heb ik meer “last” van dan die ene leugen.
Dat is precies wat ik dacht bij het kijken van die documentaire over pretend studenten. Dat het zelfbeeld van die jonge mensen nogal wiebelig was. En dat dat inderdaad erger is dan het niet halen van dat papiertje of het opbouwen van schulden.
Rot hoor. Ook voor jouw man, dat hij denkt zich te moeten bewijzen.
xynix schreef:
11-11-2021 07:49
Dat “oude” stelsel is tijdens mijn studiejaren ook twee keer helemaal omgegooid, dus zou best kunnen dat wij toch niet onder dezelfde voorwaarden gestudeerd hebben.
Lang mogen studeren vs binnen een gestelde tijd studeren dan.
Sorry ik reageer nu pas weer in dit topic, wilde even alles laten bezinken en daarna werden we ziek (corona) waardoor de afgelopen maand beetje rommelig was.

Het zit me nog steeds dwars dat hij makkelijk (kon) liegen en we hebben het er ook weer over gehad. Vriend wordt dan erg emotioneel en voelt zich duidelijk heel schuldig, hij praat het ook op geen enkele manier goed. Binnenkort start hij een traject met een psycholoog, hij staat daar heel erg open voor en is op eigen initiatief.

Vind het wel lastig om meteen door zo'n situatie te gaan in een prille relatie..
Maar aan de andere kant denk ik dat geen enkel persoon/relatie perfect is en hij wel eigenschappen heeft waar ik me tot aangetrokken voel..

In m'n volgende bericht reageer ik afzonderlijk op jullie, vind het namelijk echt fijn dat jullie allemaal de moeite hebben genomen om jullie verhaal/visie te posten!!
@boekenlegger0 heftig dat je met je broer/zus hetzelfde hebt meegemaakt..

@tyche ja dat vind ik ook wel iets positiefs, dat hij bij mij snel open kaart heeft gespeeld. Hij is een traject gestart bij een psycholoog om alles op een rijtje te zetten en inderdaad te kijken wat er onderliggend aan de hand is

@wissewis ik denk dat ik wel kan proberen om hem te vertrouwen, maar het speelt inderdaad wel mee in mn achterhoofd. Maar aan de andere kant kan iedereen in theorie liegen

@loekie12345 verder heb ik nog geen andere geheimzinnigheden gemerkt gelukkig!

@zoeymaar hij heeft wel op een van onze eerste dates een ‘sterk verhaal’ verteld maar heeft daarna ook zelf verteld dat het verhaal iets anders was gegaan
Heb hem daar ook mee geconfronteerd daarna overigens

@mevrouwiglesias nee in onze studentenstad valt de kamerprijs echt mee

@viva-amber ik ben er achter gekomen doordat hij het zelf heeft verteld, dag nadat hij het zijn ouders had verteld

@poldervrouw ik vind het niet erg als iemand geen diploma heeft, maar ik vind het wel erg als iemand daar over liegt in mijn gezicht

@apatura bedankt voor je positieve visie!

@honingbij_ heel erg bedankt voor jouw verhaal!!! Lijkt me heel heftig dat je hem zo hebt gesteund/betrokken bent geweest met de laatste ‘loodjes’. Ben ook heel benieuwd hoe onze dynamiek verandert als vriend die stap ook afrondt en er idd een last van zijn schouder valt.

@kaaaatje dankje voor je ervaringen en vooral je laatste alinea. Ik probeer hem te steunen en doe dat met liefde, maar het is wel echt heftig om hem soms zo emotioneel te zien

@summeriscomming we hebben de documentaire samen bekeken, echt mooi dat de EO daar een docu over heeft gemaakt

@cleo ik heb ‘bewijs’ gezien dat hij echt alleen nog maar de laatste studiepunten hoeft
Hij heeft ook met een studieadviseur een plan van aanpak gemaakt

@karootje bedankt voor je ervaringen, hopelijk komt het met m’n vriend ook goed (los van onze relatie)
@kmh knap van je dat je open kaart hebt gespeeld en bedankt voor je reactie!!
Ook fijm om te horen dat je verder wel eerlijk door het leven gaat

@viva-amber goeie van de studiepunten, gelukkig heeft de studieadviseur alles netjes bijgehouden

@S7rin ik beschouw het ook als optie A

@abracadabra bedankt voor je visie, mijn vriendinnen delen jouw visie eigenlijk..

@dianaf ik ga nu eigenlijk zien hoe hij kan doorzetten nu hij wel hulp krijgt, dus ben benieuwd

@mevroutomatensoep en @glitglam ben ook stiekem bang dat het een topje van de ijsberg is..

@viva87 heel erg bedankt voor je (positieve) verhaal!
Overigens snap ik dat dit voor jou ook heel heftig is en dat mag ook gewoon. En je mag er last van hebben. In dit soort situaties gaat er heel veel aandacht naar degene die heeft gelogen en wat en waarom, maar voor jou is dit ook niet leuk. Dus neem je tijd om het te laten slijten. En sterkte.
Je hebt nog maar twee maanden een relatie met hem en slaat hem 4 weken later hier nog mee om de oren?
Hij heeft het je gewoon verteld. Maak dan zelf een keuze of ga je hem hier de rest van jullie relatie mee manipuleren door het zo groot te maken.
Rnacie schreef:
11-12-2021 14:56

Vind het wel lastig om meteen door zo'n situatie te gaan in een prille relatie..
Maar aan de andere kant denk ik dat geen enkel persoon/relatie perfect is en hij wel eigenschappen heeft waar ik me tot aangetrokken voel..
Het liegen?
Er zijn echt zat wel leuke beginnende relaties. Ik denk dat dit meer wensdenken is dan realistisch kijken naar deze man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven