Scheiden, omgangsregeling en huisvesting

15-12-2021 21:06 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn aanstaande ex heeft steeds ergere psychische problemen en is een paar maanden geleden opgenomen in een kliniek. Vanuit daar en jeugdzorg is het advies gekomen dat hij beter zelfstandig kan wonen ipv 24/7 in een gezin vandaar dat wij gestart zijn met een scheiding. Hij heeft nu een huurwoning toegewezen gekregen maar dit is slechts een 3 kamer appartementje, hij kon niet reageren op een 4 kamer woning doordat de kinderen bij mij ingeschreven staan. Wij hebben 2 jongens en 1 meid, nu is het voorstel van hem en de begeleiding dat de jongens en meid om de beurt om het weekend naar hem toegaan en dat de vakanties ook verdeeld worden. De kinderen zijn dus nooit samen bij hem, hebben zeer weinig contact met hem en ik ben nooit kindvrij. Ik ben in het verweer gegaan maar krijg te horen dat dit nu eenmaal de regels zijn, ik dacht dat de regel is om zoveel mogelijk gelijkwaardig ouderschap te behouden na een scheiding.

Kan iemand mij advies geven?
Somebody schreef:
15-12-2021 23:31
Dat gaat niet lukken, hij heeft nare herinneringen aan ons huis en durft hier nauwelijks binnen te komen.
Gaat nuet bestaat niet. Als hij dan die keuze maakt weet hij ook wat het gevolg is.
Somebody schreef:
15-12-2021 23:35
Ik ben vooral opgekomen voor de kinderen, ik gun ze een band met hun vader en dat ze daar ook gezamenlijk kunnen zijn. Nu is elk kind er maar 2 dagen per maand.
2 dagen per maand, gaan ze 1 voor 1? Dan is het tich niet erg om 1x per maand een slaapfeestje te houden? Matrassen jn de huiskamer, film.aan en slapen wanneer je In hebt?
Of hij koopt een slaapbank. Als de kinderen komen de jongens op 1 kamer, dochter op de andere en pa op de slaapbank voor 1 nachtje.

Denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden.
Man op de bank , dochter in een en de jongens samen in de andere slaapkamer. Klaar. Of de kinderen niet allemaal tegelijk laten gaan. Ook fijner voor vader ivm prikkels en wellicht ook voor kinderen, meer een op een aandacht.
Dan slapen ze daar niet? Gewoon één gezellige dag om de week en savonds weer naar huis? Lijkt me veel beter met zijn belastbaarheid. Zo is het ook beter vol te houden lijkt me.
En doordeweeks één of twee avonden even webcammen?

Iemand die zo slecht belastbaar is zou ik sowieso niet belasten met een heel weekend twee of drie kinderen. Beter één leuke dag dan een weekend wat wellicht veel te heftig is met alle gevolgen van dien.
LaLoetje en Saivash, Bedankt voor jullie reacties, we gaan proberen er wat mee te doen.
Nanouk schreef:
15-12-2021 23:55
Gaat nuet bestaat niet. Als hij dan die keuze maakt weet hij ook wat het gevolg is.

2 dagen per maand, gaan ze 1 voor 1? Dan is het tich niet erg om 1x per maand een slaapfeestje te houden? Matrassen jn de huiskamer, film.aan en slapen wanneer je In hebt?
Of hij koopt een slaapbank. Als de kinderen komen de jongens op 1 kamer, dochter op de andere en pa op de slaapbank voor 1 nachtje.

Denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden.
Gaat niet bestaat wel, hoor. Wat als die man een stevige psychose gehad heeft in dat huis, met een hevig trauma daarna? En dan is het een keuze, die hij volgens jou maakt, dat hij daar nu niet meer kan komen?
Lekker dan, paniekaanvallen, schreeuwen, huilen, weet ik veel wat. En dat allemaal weer waar de kinderen bij zijn. Die hebben ook maar een bepaalde capaciteit he?
Somebody schreef:
16-12-2021 00:03
LaLoetje en Saivash, Bedankt voor jullie reacties, we gaan proberen er wat mee te doen.
Sterkte, voor ieder van jullie :hug:.
Ik weet hoe het voelt :rose:.
Saivash schreef:
16-12-2021 00:05
Gaat niet bestaat wel, hoor. Wat als die man een stevige psychose gehad heeft in dat huis, met een hevig trauma daarna? En dan is het een keuze, die hij volgens jou maakt, dat hij daar nu niet meer kan komen?
Lekker dan, paniekaanvallen, schreeuwen, huilen, weet ik veel wat. En dat allemaal weer waar de kinderen bij zijn. Die hebben ook maar een bepaalde capaciteit he?
Ik snap je punt hoor maar als de man van TO er zo ernstig aantoe is zal de rechter geen omgang uitspreken met slapen.
Man van TO zeurt over de grootte vn de wi jng die hij krijgt terwijl kinderen er maar wei ig zullen zijn. Hij mag blij zijn dat hij in deze rijd überhaupt iets krijgt en is dat niet naar wens, zal hij moeten kijken naar een andere oplossing.
Hij haalt plezier uit de kinderen en zij uit hem maar 24/7 is teveel, na een paar dagen heeft hij een paar dagen rust nodig. Met co ouderschap zou dat prima kunnen maar hij overziet het niet als dit niet een klein beetje comfortabel kan.

Helaas is dit dus het systeem.
Somebody schreef:
16-12-2021 00:14
Hij haalt plezier uit de kinderen en zij uit hem maar 24/7 is teveel, na een paar dagen heeft hij een paar dagen rust nodig. Met co ouderschap zou dat prima kunnen maar hij overziet het niet als dit niet een klein beetje comfortabel kan.

Het kan best comfortabel maar jullie zullen een beetje moeten omdenken.
Nanouk schreef:
16-12-2021 00:10
Ik snap je punt hoor maar als de man van TO er zo ernstig aantoe is zal de rechter geen omgang uitspreken met slapen.
Man van TO zeurt over de grootte vn de wi jng die hij krijgt terwijl kinderen er maar wei ig zullen zijn. Hij mag blij zijn dat hij in deze rijd überhaupt iets krijgt en is dat niet naar wens, zal hij moeten kijken naar een andere oplossing.
Dat ben ik zeker met je eens. Zijn frustratie, is eigenlijk niet gericht naar de juiste richting, iets wat ik al eerder aangaf. Maar heel soms, als je al zo lang, zo ziek bent, en daardoor al zoveel moet mislopen, is het wel heel verleidelijk, om zo nu en dan even boos te zijn op iets dat buiten jezelf ligt ;-).
Nogmaals, ik spreek uit ervaring :).
Somebody schreef:

Vooral helaas, als je niet past binnen het gebruikelijke systeem. Ik bedoel dan vooral een groot deel van de gehele samenleving. Dat is gewoon pijnlijk. En daar mag verdriet om zijn.
Ik vind dat hier wel erg hard wordt geoordeeld. Deze man verliest in relatief korte tijd zijn mentale gezondheid, zijn vrouw, zijn huis, deels zijn kinderen en een eventuele baan misschien? Heel zijn wereld staat op zijn kop maar hij moet maar blij zijn, niet klagen en naar de mogelijkheden kijken...
Daar ben ik het wel mee eens, maar met het besef dat deze man ook nog moet rouwen om zijn hele leven dat op zijn kop staat.

TO: wat vinden de kinderen er zelf van? Kunnen jullie als gezin om tafel om te kijken wat het fijnste werkt voor iedereen?
Somebody schreef:

Is samen een ander huis zoeken en dan birthnesting een optie?

Blijkbaar is Co oudersschap volgens de hulpverlebjbg geen optie anders was er co ouderschap door de rechtbank uutgesproken. Dan zou je idd recht hebben gehad op een woning met 3 slaapkamers.

En helaas is dit dus het systeem..... tsja in tijden van woningnood mag hij blij zijn dat hij een woning heeft gekregen. Toen ik ging scheiden en met mij big heel veel meer heb ik lange tijd naar een woning moeten zoeken en dan neem je aan wat je krijgt en pas je je wensen aan. Ik heb lange tijd op een bedbank in de huiskamer geslapen. Als je graaf je kinderen bij je hebt heb je daar ook heel wat voor over.
ludwina schreef:
15-12-2021 22:20
Dat gelijkwaardig ouderschap gebeuren is helaas alleen zo als je ex dat ook wil.
Gelijkwaardig ouderschap is helaas iets dat alleen bestaat bij de gratie van beide ouders. Als 1 zich daaraan wil of moet onttrekken, houdt het op. Bij een partner die overleden is, is het een duidelijk feit en staat de goegemeente ook voor je klaar. Maar als je er om pyschische redenen ineens alleen voorstaat, kun je op je kop gaan staan. En dat kan erg overweldigend voelen als je er ongetwijfeld al lang zorgen bij hebt gehad met een zieke man. Misschien ben je dan zelf ook wel aan het eind van je latijn.

Ik hoop dat er ergens een instantie is om je te kunnen helpen bij deze vraag. Jeugdzorg en hulpverlening heeft dit geadviseerd. Hebben ze dan ook een mooi advies voor jou waar JIJ mee geholpen bent? Misschien zijn er opties mogelijk, waarbij jij kunt zorgen dat je deze kar kunt blijven trekken in goede gezondheid? Of heb je naasten (ouders, familie, vrienden) die af en toe wat uit handen kunnen nemen, al is het maar dat je bijv. niet elke avond hoeft te koken. Of misschien is een schoonmaker net dat stukje waar je je dan ook een stuk minder druk over hoeft te maken. Want je zult nu waarschijnlijk ook een stuk inkomen kwijt zijn nu je er alleen voor staat. Het zal erg de tering naar de nering zetten moeten zijn en daar mag je echt wel van balen hoor to. En ik vind het alleen maar menselijk dat je naast een goede moeder zijn ook angst kunt hebben waar jij dan blijft in het hele verhaal.
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 16-12-2021 01:48
38.43% gewijzigd
Somebody schreef:
15-12-2021 22:54
Het zijn alle 3 tiener, 2 jongens en 1 meid die kunnen door de leeftijd niet meer bij elkaar.
kunnen en willen zijn 2 verschillende dingen. De twee jongens kunnen in theorie prima bij elkaar, ook als ze daar niet op zitten te wachten.
Nanouk schreef:
15-12-2021 23:04
To je bent dan nooit kindervrij, dat klopt. Maar dat ben je ook niet als je een gezin bent.
Dat hoeft echt niet hoor. Ik ben ook wel eens dagjes of weekendjes weggeweest en bleef mijn ex gewoon thuis en kon ik mijn gang gaan. Of mijn ex is ook wel eens een weekend wezen kamperen met ze zonder mij. Helemaal prima. Het gaat denk ik ook niet alleen om het alleen zijn, maar ook om het delen van zorgen en het af en toe uit kunnen staan. Als een vd ouders er even doorheen zit, kun je met je vingertje naar papa wijzen en zeggen, jongens, jullie moeten vandaag bij hem zijn, want ik sta uit en dan met een koptelefoon op naar zolder vertrekken bijv. Dat kwam bij ons heus wel eens voor. Af en toe de andere ouder even ontzien.
In je up voor 3 koters moeten zorgen is dag en nacht aanstaan voor alles en iedereen en het hele huishouden in je eentje draaiende houden. Nou, pffff, ben blij dat het allemaal zo makkelijk overschat wordt. Dan hoeft het voor to ook geen probleem te zijn toch?
Wat een luxe probleem
Ja en?
Somebody schreef:
15-12-2021 23:11
Hij is teleurgesteld dat hij als vader op deze manier achtergesteld wordt en ik kan hem niet helemaal ongelijk geven.
Wees blij dat hij überhaupt een woning toegewezen heeft gekregen, mijn vriendin staat over 2 weken op straat met 2 kleine kinderen want
..ze moet hun huidige woning uit en woningbouw doet niets in geval van scheiding. Zij zou al blij zijn met een 2 kamer flatje.

Onvoorstelbaar.

Roeien met de riemen die je hebt en zeker als je ex de kinderen maar om het weekend heeft kan je daar best een mouw aan passen.

Verder sterkte met de rot situatie, een scheiding is nooit leuk maar besef je wel dat je geluk hebt dat je überhaupt nog een woning hebt en dat geldt voor je ex ook. Zo vanzelfsprekend is dat momenteel in NL niet.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
snoopylynn schreef:
16-12-2021 05:55
Wat een luxe probleem
Zo zou ik het niet willen noemen, het lijkt me voor zowel de man, de vrouw als de kinderen een heftige ingrijpende situatie .
Purplepeanut schreef:
16-12-2021 06:33
Zo zou ik het niet willen noemen

Als je kijkt naar het praktische is het zeker wel een luxeprobleem. Weer een gezin dat twee huizen gaat bewonen, terwijl heel veel jongvolwassenen niet eens één dak boven hun hoofd kunnen krijgen en dus bij hun ouders blijven wonen.
Purplepeanut schreef:
16-12-2021 06:33
Zo zou ik het niet willen noemen, het lijkt me voor zowel de man, de vrouw als de kinderen een heftige ingrijpende situatie .

En natuurlijk is het heftig. Scheiden is voor niemand leuk. Maar ook midden in de shit kun je kijken naar het geluk dat je
hebt als je een driekamerwoning krijgt toegewezen.

Zij hebben waar anderen jaloers op kunnen zijn en nog vinden ze het niet genoeg.
En hoe trek jij alles? Ik neem aan dat jij de kar voornamelijk trekt gezien de beperkte belastbaarheid van je ex? Ik kan mij echt wel voorstellen dat je wat rustmomenten nodig hebt om alles aan te kunnen. Je komt nogal gelaten over en je focust je heel erg op je ex, maar kan jij alles wel aan? Hoe sta jij in de scheiding, het klinkt nu als een praktische oplossing, is jullie relatie ook daadwerkelijk voorbij?
Saivash schreef:
15-12-2021 22:20
Het is vrij simpel, denk ik. Dit is zijn grens, hij KAN niet meer. Als je dat wel van hem verwacht, ga je over die grens en overvraag je hem. Dan zal hij op den duur nog minder zorg op zich kunnen nemen.
Als jou dit niet lukt, zal je moeten kijken naar andere oplossingen.
Heb je niet bepaalde projecten in de buurt, zoals buurtgezinnen? Die kun je in jullie leven laten zijn, op de manier die jij nodig hebt.
Zij zijn vrijwillig bereid om de kinderen extra opvang te bieden, op momenten dat jij ontlast moet worden.
Maar word to dan niet overvraagd? Wordt daar ook rekening mee gehouden?

Ik zou proberen om te kijken of het toch anders kan. Want voor to is het ook heel zwaar.
Andersom schreef:
16-12-2021 06:43
Als je kijkt naar het praktische is het zeker wel een luxeprobleem. Weer een gezin dat twee huizen gaat bewonen, terwijl heel veel jongvolwassenen niet eens één dak boven hun hoofd kunnen krijgen en dus bij hun ouders blijven wonen.
Scheiden en daardoor 2 huizen nodig hebben is geen luxeprobleem. Een woning is voor hun net zo nodig als voor de jongvolwassenen
diyer schreef:
16-12-2021 01:32
Dat hoeft echt niet hoor. Ik ben ook wel eens dagjes of weekendjes weggeweest en bleef mijn ex gewoon thuis en kon ik mijn gang gaan. Of mijn ex is ook wel eens een weekend wezen kamperen met ze zonder mij. Helemaal prima. Het gaat denk ik ook niet alleen om het alleen zijn, maar ook om het delen van zorgen en het af en toe uit kunnen staan. Als een vd ouders er even doorheen zit, kun je met je vingertje naar papa wijzen en zeggen, jongens, jullie moeten vandaag bij hem zijn, want ik sta uit en dan met een koptelefoon op naar zolder vertrekken bijv. Dat kwam bij ons heus wel eens voor. Af en toe de andere ouder even ontzien.
In je up voor 3 koters moeten zorgen is dag en nacht aanstaan voor alles en iedereen en het hele huishouden in je eentje draaiende houden. Nou, pffff, ben blij dat het allemaal zo makkelijk overschat wordt. Dan hoeft het voor to ook geen probleem te zijn toch?
Mijn reactie was van voordat ik wist dat het pubers waren. Nu ik weet dat het pubers zijn sta ik er helemaal achter. Er zijn ziveel ouders gescheiden die er Aken voor staan en de oppas bij familie moeten zieken. Of ouders van oubers die er voor kiezen niet meer bij vader te willen slapen.
Gelukkig zijn het pubers, stuk zelfstandiger dan leunde kinderen. En avondje weg is dus niet zo'n probleem. Overdag even tijd voor jezelf is ik prima te regenen. Ik snap dat het voor TO allemaal even omdenken is, dat ze graag anders oud, ahja gezin had willen worden misschien. Allemaal heel begrijpelijk. Maar die is de situatie nu, dit is waar ze mee zal moeten dealer de komende periode.
Dat een rechter eraan te laat is geweest, hulpverlening betrokken is die dit advies heeft gegeven, het is even zoals het is. Dan moet je echt leren omdenken, letten kijken naar mogelijkheden ipv onmogelijkheden.

En ja, voor dat er gezegd wordt dat is makkelijk praten, ik heb er zelf ervaring mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven