Scheiden, omgangsregeling en huisvesting

15-12-2021 21:06 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn aanstaande ex heeft steeds ergere psychische problemen en is een paar maanden geleden opgenomen in een kliniek. Vanuit daar en jeugdzorg is het advies gekomen dat hij beter zelfstandig kan wonen ipv 24/7 in een gezin vandaar dat wij gestart zijn met een scheiding. Hij heeft nu een huurwoning toegewezen gekregen maar dit is slechts een 3 kamer appartementje, hij kon niet reageren op een 4 kamer woning doordat de kinderen bij mij ingeschreven staan. Wij hebben 2 jongens en 1 meid, nu is het voorstel van hem en de begeleiding dat de jongens en meid om de beurt om het weekend naar hem toegaan en dat de vakanties ook verdeeld worden. De kinderen zijn dus nooit samen bij hem, hebben zeer weinig contact met hem en ik ben nooit kindvrij. Ik ben in het verweer gegaan maar krijg te horen dat dit nu eenmaal de regels zijn, ik dacht dat de regel is om zoveel mogelijk gelijkwaardig ouderschap te behouden na een scheiding.

Kan iemand mij advies geven?
Joh, na de scheiding van mijn ouders heb ik jarenlang elk weekend met mijn twee siblings op een klein kamertje geslapen bij de ene ouder. Hoogslaper en stapelbed. Ook als pubers. Vriendin van mij heeft jarenlang met haar twee jaar jongere broertje op dezelfde kamer op twee matrasjes op de vloer geslapen, zonder problemen. Ook als puber kun je nog wel een beetje aanpassen hoor. Ga ervanuit dat de tieners hun vader ook graag zien? Ze hoeven ook niet de hele dag in de slaapkamer te zitten toch?

Verder is het natuurlijk een verdrietige situatie voor iedereen en zou het fijner zijn als het anders had gekund. Nu is het denk ik even roeien met de riemen die je hebt.
Nee, door de toen nog veel lichtere problemen moest er een grotere woning komen. Wij hebben daar onze best voor gedaan maar vooral hij is daar onderdoor gegaan. Eerst was co ouderschap de norm maar nu is een zeer beperkte omgangsregeling ineens goed genoeg want de regelgeving laat die eerder vereiste grotere woning niet toe. Ik zal mijn best doen er over op te houden maar we begrijpen er niets van, dit is meten met twee maten waar 3 kinderen en 2 zogenaamde ouders de dupe van zijn.
Het enigste wat ik er uit kan maken is dat de maatschappij er weer de dupe van is..

Scheiden om max uitkering en een huis te krijgen terwijl je niet uit elkaar wilt.
Benb2 schreef:
16-12-2021 13:11
Het enigste wat ik er uit kan maken is dat de maatschappij er weer de dupe van is..

Scheiden om max uitkering en een huis te krijgen terwijl je niet uit elkaar wilt.
En vergelijkbaar met iemand met een fysieke ziekte/handicap die een aangepaste woning nodig heeft met enige verschil dat hier ook 3 kinderen betrokken zijn die vergeten worden.
De kinderen zijn de dupe van de ziekte van vader, niet van de woningbouwvereniging. Als jullie niet willen scheiden dan kun je toch ook samen dingen blijven doen, en beslissen voor de kinderen etc. Dan hoeft het uitblijven van officieel co-ouderschap dat toch niet in de weg te staan.
Somebody schreef:
16-12-2021 11:45
Wij wilden niet scheiden maar hij trekt 24/7 in het gezin niet, vanwege de toeslagen, uitkering enz zullen we wel moeten.
Dus jullie verbreken alleen de relatie voor de wet zodat hij een uitkering kan krijgen en toeslagen kan aanvragen? En daarmee een eigen woning kan bekostigen

Dan kan hij toch in de weekenden naar jullie woning en daar blijven. Hoezo moeten de kinderen dan naar zijn woning?
En dan kunnen ze eventueel nog een avond daarheen om te eten en heb jij een avond vrij.

En anders heeft hij toch nu een plek waar hij zijn kinderen kan ontvangen. Misschien niet ideaal maar wel een plek waar het kan. Kan hij vanuit daar werken aan zijn herstel en opzoek naar een woning met meer slaapkamers.
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Kun je niet in de woonkamer een hoek afscheiden met een roomdivider ofzo? Of 1 van de slaapkamers in twee delen?
Am Yisrael Chai!
Somebody schreef:
16-12-2021 13:22
En vergelijkbaar met iemand met een fysieke ziekte/handicap die een aangepaste woning nodig heeft met enige verschil dat hier ook 3 kinderen betrokken zijn die vergeten worden.
Drie kinderen die jullie op de wereld gezet hebben en waar jullie samen de verantwoording voor dragen.

Nogmaals, zoek zelf een andere woning en ga dan birdnesten.
anoniem_64fd9f1a16274 wijzigde dit bericht op 16-12-2021 15:36
0.12% gewijzigd
En als jullie eigenlijk nog steeds een relatie of in ieder geval een liefdevolle band hebben, dan kunnen jullie toch gewoon van huis ruilen steeds? De kinderen altijd in het huis nu, en de ouders om en om in het appartement?
Am Yisrael Chai!
Is toch prima?

Als je kindvrij wilt zijn , had je niet aan kinderen moeten beginnen en zeker niet aan 3.
Somebody schreef:
16-12-2021 13:08
Nee, door de toen nog veel lichtere problemen moest er een grotere woning komen. Wij hebben daar onze best voor gedaan maar vooral hij is daar onderdoor gegaan. Eerst was co ouderschap de norm maar nu is een zeer beperkte omgangsregeling ineens goed genoeg want de regelgeving laat die eerder vereiste grotere woning niet toe. Ik zal mijn best doen er over op te houden maar we begrijpen er niets van, dit is meten met twee maten waar 3 kinderen en 2 zogenaamde ouders de dupe van zijn.
Je ziet dit echt verkeerd. Jouw partner trok het gezinsleven in een te kleine woning niet advies was wat groter te gaan wonen. Dit ging uiteindelijk nog mis waardoor geadviseerd werd hem buiten het gezin te laten wonen. De norm co ouderschap is een streven voor als ouders gaan scheiden idd naar dan moet dat ook wel haalbaar zijn. Kan jouw partner, in een groter huis 50%van de tijd voor jullie kinderen zorgen? Want als dat zou is is een slaapbank in de huuskamer en 2 slaapkamers voor de kinderen echt wel een optie.jullie gaan scheiden voor de wet, om een uitkering en toeslagen te kunnen krijgen. Is er dan wel sparke van Co ouderschap?

Jullie willen niet scheiden maar voor de toeslagen faan jullie dit wel doen. Jullie zullen dus gaan latten en jullie relatie behouden. Je gaf aan dat hij niet meer in jullie huis wil komen, ga jij dan ook logeren bij hem en is dat het probleem?

Ik denk echt dat jullie heel blij migen zijn met deze oplossing. Natuurijk is de situatie vervelend, had je het graag anders gezien maar stop ermee te zeggen dat jullie de dupe zijn van het hele gebeuren.
Hij heeft een huis gekregen in de tijd dat de nood erg hoog is en zelfs mensen die gaan scheiden geen woning krijgen. Hij krijgt een uitkering waarmee hij alles gaat betalen, het kost hem en jou dus niks.
Ik denk echt dat jullie blij moeten zijn hoe het nu geregeld is en stop te verwachten te krijgen wat je eigenlijk zou willen en de schuld darvan bij anderen te leggen.
Somebody schreef:
16-12-2021 11:45
Wij wilden niet scheiden maar hij trekt 24/7 in het gezin niet, vanwege de toeslagen, uitkering enz zullen we wel moeten.

:sarcastic:

Hij heeft al een tijd zelfstandig gewoond maar dat ging niet goed en is daardoor in de kliniek terecht gekomen, nu ziet hij zelfstandig wonen regelmatig nog steeds niet zitten maar er is geen andere oplossing. Hij putte nog enige hoop uit regelmatige aanwezigheid van de kinderen maar vind het ook voor de kinderen niet fijn om ze te laten logeren bij hem. Ze hoeven niet alle 3 een eigen kamer te hebben en het hoeft ook niet groot te zijn maar de jongens en meid op deze leeftijd bij elkaar is niet fijn.

Niet fijn, maar zeker niet onmogelijk. Het gaat om een nacht of 2 per maand. Ook de opties meid jullie dochter op de kamer van haar vader is al verschillende keren geopperd, evenals andere oplossingen.

Je man ziet op zichzelf wonen nog steeds regelmatig niet zitten, dus de kans dat de kinderen veel
bij hun vader zullen verblijven en overnachten is klein.

Ons eigen huis is ook niet groot en de jongens moeten daar ook een kamer delen, toen jeugdzorg in beeld kwam was [b{hun advies om een groter huis, extra kamer en grotere tuin te verzorgen [/b]omdat dat beter was voor de kinderen en er meer ruimte was voor vader. [/b] Nu is het ineens goed genoeg dat de kinderen met zijn drieën een kamer delen, dat er iemand in de woonkamer slaapt of er nauwelijks omgang is met vader.

Het was een ADVIES van jeugdzorg, geen vereiste. En zij gaan niet over woonruimteverdeling.

Ik begrijp de woningnood maar we, incl. de kinderen, voelen ons bedrogen. Eerst moet het ene en daarna moet je ineens alles en iedereen dankbaar zijn voor minder. In een slechte bui heeft vader wel eens uitgeroepen geen enkele omgang enz. met de kinderen te willen maar toen werd hij door jeugdzorg en hulpverlening voor gek verklaard en dat co ouderschap de huidige norm is.

Er moest helemaal niks. Er was een adviés van jeugdzorg, die er van uitgaan dat alles goed komt met vader (!) als er maar een huis met 4 slaapkamers en een grote tuin is. Alsof kinderen niet opgroeien in een kleiner huis.
Blijkbaar begrijpt vrijwel niemand de situatie en ook niet de behoefte van de kinderen en is de wet- en regelgeving alleen van belang als het uitkomt.
[/quote]

Veel mensen begrijpen best de behoefte van je kinderen van jou, maar dat zijn onreele soort van eisen. Wees blij dat je man al zo snel een eigen plek heeft en niet van kamer naar caravan hoeft te verhuizen, zonder plek om zijn kinderen te komen men ontvangen.

Maar dat wil jij maar niet begrijpen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Saivash schreef:
16-12-2021 10:52
“Lekker te scheiden” nog wel, verdomme.
Niets zo pijnlijk, als je elkaar moet achterlaten, niet omdat de liefde op is, maar omdat iemand ontzettend ziek is, en daardoor een gezin stuk gaat.
Sorry als mijn opmerking verkeerd overkwam. Zo bedoelde ik het zeker niet. En ik begrijp best goed hoe het voor TO is.

Maar ik was verontwaardigd door het imo klagen over huisvesting. Terwijl zo snel appartement hebben in deze tijd, terwijl er hoge woningnood is. Ik ken gescheiden moeders die al een jaar op zolderkamer zitten met twee kinderen.
En ja ik snap gaar behoefte aan kindvrij zijn. Maar ik zou echt niet ex gaan pushen. Hij is ziek. Hij kan misschien, maar kan het niet aan. En dan werkt het alleen averrecht. En meer doen dan je aankan kan zeer zeer schadelijk zijn. Zeker bij reeds bestaande psychische klachten.
Ik snap de wanhoop. En hoop dat TO goed netwerk heeft voor ondersteuning. Maar ze heeft nu eenmaal kinderen en zal nooit kindvrij zijn.
Nanouk schreef:
16-12-2021 16:34
Je ziet dit echt verkeerd. Jouw partner trok het gezinsleven in een te kleine woning niet advies was wat groter te gaan wonen. Dit ging uiteindelijk nog mis waardoor geadviseerd werd hem buiten het gezin te laten wonen. De norm co ouderschap is een streven voor als ouders gaan scheiden idd naar dan moet dat ook wel haalbaar zijn. Kan jouw partner, in een groter huis 50%van de tijd voor jullie kinderen zorgen? Want als dat zou is is een slaapbank in de huuskamer en 2 slaapkamers voor de kinderen echt wel een optie.jullie gaan scheiden voor de wet, om een uitkering en toeslagen te kunnen krijgen. Is er dan wel sparke van Co ouderschap?

Jullie willen niet scheiden maar voor de toeslagen faan jullie dit wel doen. Jullie zullen dus gaan latten en jullie relatie behouden. Je gaf aan dat hij niet meer in jullie huis wil komen, ga jij dan ook logeren bij hem en is dat het probleem?

Ik denk echt dat jullie heel blij migen zijn met deze oplossing. Natuurijk is de situatie vervelend, had je het graag anders gezien maar stop ermee te zeggen dat jullie de dupe zijn van het hele gebeuren.
Hij heeft een huis gekregen in de tijd dat de nood erg hoog is en zelfs mensen die gaan scheiden geen woning krijgen. Hij krijgt een uitkering waarmee hij alles gaat betalen, het kost hem en jou dus niks.
Ik denk echt dat jullie blij moeten zijn hoe het nu geregeld is en stop te verwachten te krijgen wat je eigenlijk zou willen en de schuld darvan bij anderen te leggen.
Ik zou als ik TO was ook zeker naar kinderen toe stoppen met de slachtofferrol aannemen en benoemen dat je de dupe bent. Dit soort gevoelens op hen projecteren vind ik schadelijk. Daarmee duw je ze in een slachtofferrol die ze mogelijk de rest van hun leven blijven aannemen, en daar is niemand bij gebaat.
TO wees blij met wat er wel is. Ook al is het niet ideaal. Denk in mogelijkheden, niet in alle beperkingen van nu. Misschien is dat birdnesting wat hier geopperd wordt inderdaad wel een goed idee.

En verder heel veel sterkte TO. Hopelijk krijg je wat rust in je leven en heb je een goed netwerk voor steun en zorgen uit handen nemen.
Het voorstel van je man en de begeleiding is om de twee jongens en de dochter om de beurt te laten gaan. Waarom volg je alle adviezen op behalve deze? Dan heb je ook niet het probleem dat ze met zijn allen op één kamer hoeven te slapen.
Of is het zo belangrijk dat je zelf een kindvrij weekend hebt?

Wat niet kan kan gewoon niet. Als je man overbelast wordt zit hij zo weer in de kliniek en zijn jullie weer terug bij af. En heb je elk weekend alledrie de kinderen.

Als je een weekend hebt met maar één kind kun je ook al aardig bijkomen lijkt mij. Zeker als ze al wat ouder zijn.
Je hoort vaak van gescheiden ouders dat ze de kindvrije dagen gebruiken om lekker te daten etc. Maar TO lijkt eigenlijk niet echt te willen scheiden, dus ik weet niet of dat hier van toepassing is.
mick87 schreef:
16-12-2021 17:33
Ik zou als ik TO was ook zeker naar kinderen toe stoppen met de slachtofferrol aannemen en benoemen dat je de dupe bent. Dit soort gevoelens op hen projecteren vind ik schadelijk. Daarmee duw je ze in een slachtofferrol die ze mogelijk de rest van hun leven blijven aannemen, en daar is niemand bij gebaat.
TO wees blij met wat er wel is. Ook al is het niet ideaal. Denk in mogelijkheden, niet in alle beperkingen van nu. Misschien is dat birdnesting wat hier geopperd wordt inderdaad wel een goed idee.

.
Mooi gezegd.
mick87 schreef:
Mooie toevoeging, helemaal me eens.
prada schreef:
16-12-2021 17:57
Het voorstel van je man en de begeleiding is om de twee jongens en de dochter om de beurt te laten gaan. Waarom volg je alle adviezen op behalve deze? Dan heb je ook niet het probleem dat ze met zijn allen op één kamer hoeven te slapen.
Of is het zo belangrijk dat je zelf een kindvrij weekend hebt?

Wat niet kan kan gewoon niet. Als je man overbelast wordt zit hij zo weer in de kliniek en zijn jullie weer terug bij af. En heb je elk weekend alledrie de kinderen.

Als je een weekend hebt met maar één kind kun je ook al aardig bijkomen lijkt mij. Zeker als ze al wat ouder zijn.
Zelf zou ik daar niet voor kiezen omdst kinderen dan ook echt uit elkaar gehaald worden. Ik zou hiermee akkoord gaan mits ze 1x per maand een weekend met zn alleen bij mij zouden zijn om zo ook iets leuks met zn allen te kunnen ondernemen.

Maar het lijkt erop dat er alleen op papier gescheiden gaat worden gezien de rest van de posts dus zo'n vaart zal het niet lopen denk ik.
Nanouk schreef:
16-12-2021 19:46
Zelf zou ik daar niet voor kiezen omdst kinderen dan ook echt uit elkaar gehaald worden. Ik zou hiermee akkoord gaan mits ze 1x per maand een weekend met zn alleen bij mij zouden zijn om zo ook iets leuks met zn allen te kunnen ondernemen.

Maar het lijkt erop dat er alleen op papier gescheiden gaat worden gezien de rest van de posts dus zo'n vaart zal het niet lopen denk ik.
Het hoeft ook niet voor eeuwig zo te zijn maar voor nu gaat het even niet volgens begeleiding en man. Dan heb je niet zoveel te kiezen. Misschien dat het over een half jaar anders is maar dit is de situatie nu.

Verder eens met je laatste alinea.
mick87 schreef:

En verder heel veel sterkte TO. Hopelijk krijg je wat rust in je leven en heb je een goed netwerk voor steun en zorgen uit handen nemen.

Precies.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik heb niet alles gelezen, maar misschien is dit al geopperd, waarom niet de kinderen om de beurt een week laten gaan en dan alledrie een week tegelijk bij jou. Dan heeft partner drie weken een kind om zich heen maar is het niet verschrikkelijk druk. Je zou dan zelfs 1 weekend de kinderen daar met zijn drieën laten zijn, dan slaapt pa of het meisje of de jongens een nachtje in de woonkamer. Of 1 nachtje met zijn drieën op een kamer. Een beetje creatief zijn.
Ja maar nee, dan is moeder nog steeds niet kindvrij en er is een slaapkamer te kort en en en...

Raar topic.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
17-12-2021 08:37
Ja maar nee, dan is moeder nog steeds niet kindvrij en er is een slaapkamer te kort en en en...

Raar topic.

En je vergeet de vereiste grote tuin die ontbreekt..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
17-12-2021 08:44
En je vergeet de vereiste grote tuin die ontbreekt..
Ohja, dom van me.
Die arme man wordt overduidelijk enorm achtergesteld dat hij geen villa met landgoed heeft gekregen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven