Scheiden, omgangsregeling en huisvesting
woensdag 15 december 2021 om 21:06
Mijn aanstaande ex heeft steeds ergere psychische problemen en is een paar maanden geleden opgenomen in een kliniek. Vanuit daar en jeugdzorg is het advies gekomen dat hij beter zelfstandig kan wonen ipv 24/7 in een gezin vandaar dat wij gestart zijn met een scheiding. Hij heeft nu een huurwoning toegewezen gekregen maar dit is slechts een 3 kamer appartementje, hij kon niet reageren op een 4 kamer woning doordat de kinderen bij mij ingeschreven staan. Wij hebben 2 jongens en 1 meid, nu is het voorstel van hem en de begeleiding dat de jongens en meid om de beurt om het weekend naar hem toegaan en dat de vakanties ook verdeeld worden. De kinderen zijn dus nooit samen bij hem, hebben zeer weinig contact met hem en ik ben nooit kindvrij. Ik ben in het verweer gegaan maar krijg te horen dat dit nu eenmaal de regels zijn, ik dacht dat de regel is om zoveel mogelijk gelijkwaardig ouderschap te behouden na een scheiding.
Kan iemand mij advies geven?
Kan iemand mij advies geven?

vrijdag 17 december 2021 om 09:01
Eerlijk gezegd vind ik het een klein wonder dat de aanstaande ex een appartement met twee slaapkamers op zo’n korte termijn heeft weten te bemachtigen. Denk dat jullie daar al heel blij over mogen zijn.
Het is natuurlijk niet alleen afhankelijk van die ene slaapkamer, zo te lezen kan hij niet eens een heel weekend voor drie pubers tegelijk zorgen. Voor het ontbreken van die ene slaapkamer zijn al genoeg tips gegeven (twee a drie nachten op een luchtbed/bank slapen als vader zijnde moet er toch wel vanaf kunnen).
Verder is het niet ‘de schuld’ van allerlei instanties dat de aanstaande ex minder belastbaar is en gaan instanties zoals jeugdzorg ook niet over het woningaanbod. Die man had toch niet bij jullie kunnen blijven wonen tenzij je paleis Soestdijk was aangeboden waarin hij zich kon terugtrekken in een eigen vleugel.
Die tuin en groter huis: er zitten momenteel duizenden mensen met kinderen op zo’n kans te wachten. Er zitten ook duizenden mensen letterlijk vast in hun laagbouw appartementencomplex zonder lift die niet meer kunnen traplopen wegens opgelopen handicap.
Neemt niet weg dat het allemaal ruk is voor jou en de kinderen momenteel. Ik denk dat je de energie beter kunt richten op jouw gezin. Misschien de ouderslaapkamer herinrichten zodat je die kunt delen met dochter (als ze nu nog alledrie op 1 kamer slapen).
Het is natuurlijk niet alleen afhankelijk van die ene slaapkamer, zo te lezen kan hij niet eens een heel weekend voor drie pubers tegelijk zorgen. Voor het ontbreken van die ene slaapkamer zijn al genoeg tips gegeven (twee a drie nachten op een luchtbed/bank slapen als vader zijnde moet er toch wel vanaf kunnen).
Verder is het niet ‘de schuld’ van allerlei instanties dat de aanstaande ex minder belastbaar is en gaan instanties zoals jeugdzorg ook niet over het woningaanbod. Die man had toch niet bij jullie kunnen blijven wonen tenzij je paleis Soestdijk was aangeboden waarin hij zich kon terugtrekken in een eigen vleugel.
Die tuin en groter huis: er zitten momenteel duizenden mensen met kinderen op zo’n kans te wachten. Er zitten ook duizenden mensen letterlijk vast in hun laagbouw appartementencomplex zonder lift die niet meer kunnen traplopen wegens opgelopen handicap.
Neemt niet weg dat het allemaal ruk is voor jou en de kinderen momenteel. Ik denk dat je de energie beter kunt richten op jouw gezin. Misschien de ouderslaapkamer herinrichten zodat je die kunt delen met dochter (als ze nu nog alledrie op 1 kamer slapen).
vrijdag 17 december 2021 om 09:04
Gek genoeg niet eens zo heel raar, denk ik.AeonOfWinter schreef: ↑17-12-2021 08:37Ja maar nee, dan is moeder nog steeds niet kindvrij en er is een slaapkamer te kort en en en...
Raar topic.
Mensen die gaan scheiden verwachten tegenwoordig dat ze daarin volledig gefaciliteerd worden. Dat ze die verwachting hebben is niet vreemd, omdat de overheid veel doet om de dubbele lasten van twee afzonderlijke huishoudens te financieren met toeslagen en kortingen. Scheiden lijkt van afstand bijna aantrekkelijk omdat je bij anderen ziet dat ze als ouder meer ruimte voor zichzelf hebben met kindvrije weekenden/weken en financieel en qua woongenot maar weinig hoefden in te leveren.
Met dat beeld voor ogen is het best schrikken als je toch ergens tegen een paar obstakels oploopt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
vrijdag 17 december 2021 om 09:08
Nou inderdaad. Maar TO schrijft dat ex zich achtergesteld voelt als gescheiden man. Alsof gescheiden vrouwen allemaal massaal binnen no-time een appartement krijgen aangeboden.
Ik vraag me sowieso af hoe waar dit verhaal is. Want man heeft wel erg snel woonruimte gekregen en zo snel krijg je tegenwoordig heen urgentie meer.