Gezondheid alle pijlers

Onder narcose gaan

17-12-2021 13:40 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Binnenkort word ik geopereerd waardoor ik onder narcose moet gaan. Ik ben nog nooit onder narcose geweest en vind dit best spannend. Vooral het moment van onder zeil gaan lijkt me doodeng. Kunnen andere ervaringsdeskundigen hier wat over vertellen?

Bedankt!
Het gaat heel snel, dus het is op dat moment niet eng. Als je dat wil kun je van tevoren een pilletje krijgen waar je rustig van wordt. Tenminste dat was bij mij zo.
Toen ik wakker werd op de verkoever had ik het wel koud en was ik een beetje in de war.
Ik vond het niet vervelend.
Bij mij ging het ook heel snel. Het voelde alsof ik in slaap viel. De arts vroeg me aan iets leuks te denken en terwijl ik dat deed zakte ik weg. Het team op de operatiekamer was heel lief, dus je kunt het gewoon van te voren aangeven. Dan stellen ze je gerust.
Ik vind het wakker worden een beetje een gek gevoel, maar het onder zeil gaan is helemaal niet eng hoor. Ik vind het zelfs wel lekker eigenlijk. Tot tien tellen en weg ben je.
Het ging heel snel. Ik had na afloop een wat viezige smaak in mijn mond en was wat woozy, maar dat was snel over.
Och ik vond dat ook eng.
Wat mij hielp is de opmerking van de verpleegkundige die naast mij stond. Ze zei dat zelfs de artsen zelf nerveus zijn als ze onder zeil moeten. Dus je bent zeer zeker niet de enige!

Het is het volledig loslaten van controle dat ik doodeng vind. Maar tot nu toe twee keer goed gegaan. Ik dacht op het moment zelf: laat maar gebeuren dan.....laat los....
Het moment van onder narcose gaan gaat heel snel. Dat is niet eng. Het wakker worden vind ik vervelender. Dan heb ik het koud en voel ik me wat raar, maar dat duurt niet echt lang.
De eerste keer vond ik ook eng.
Maar het is niet eng. Gewoon laten gebeuren en dan word je plots alweer wakker op een vreemde plek.
En je hoeft niet suf te zijn ervan, ik heb altijd honger als ik weer wakker ben.
parbleumondieu schreef:
17-12-2021 13:55
De eerste keer vond ik ook eng.
Maar het is niet eng. Gewoon laten gebeuren en dan word je plots alweer wakker op een vreemde plek.
En je hoeft niet suf te zijn ervan, ik heb altijd honger als ik weer wakker ben.
Dat had ik de laatste keer ook.
Het is eng omdat je zelf de controle over je lichaam moet afgeven, het is veel makkelijker om te accepteren dat je het eng vindt en dat mag ook gewoon. :hug:
Ik ben twee keer onder narcose geweest. De eerste keer kreeg ik vooraf een pammetje om rustig te worden. Dit had niet het gewenste effect, ik werd vooral heel boos. Ik lag op de operatietafel, mijn arm opzij op een aparte plank, ik zag een man met een grote spuit met wit spul en kreeg een kapje op. Ik werd niet goed, wilde overeind komen, riep nog dat ik niet goed werd en toen was ik weg. Daarna hoorde ik mijn naam en was ik er weer.

De tweede keer hebben ze me vooraf een ander tabletje gegeven, ik meen dormicum, een slaaptablet. Ik kan me de tweede keer narcose en operatiekamer niet eens herinneren, ook niet dat ik infuus kreeg in de pre-operatieve ruimte. Wel was een de tweede keer veel vermoeider na de narcose.

Geef gewoon aan dat je het eng vind, ze houden daar echt rekening mee en je bent niet de enige.
Ik vond het ook eng de eerste keer. Geef dat ook gerust aan. Het is niet gek.
De eerste keer dat ik narcose zou krijgen, had ik ook een rustgevend tabletje gehad. Geen idee wat het was. Maar er was zoveel uitloop dat de werking allang weg was tegen de tijd dat ik eindelijk mocht.
Later heb ik nooit meer een tabletje gepakt.
Ik ben al zeker zo'n tien keer "de sjaak" geweest :) Ik vind het iedere keer echt een heerlijk gevoel, haha, dat wegzakken :)
Ik vind het een magische ervaring 😄.
Poef, nu ben je in slaap, poef nu ben je er weer.

De eerste twee keren waren korte ingrepen en ik had echt niet het gevoel dat er tijd was verlopen tussen in slaap vallen en wakker worden. Het leek alsof er maar 1 minuutje tussen zat.

De derde keer zijn ze langer bezig geweest en toen had ik bij het wakker worden wel het gevoel dat er tijd verstreken was.

Maar ik heb het nooit als naar of eng ervaren.
Onder narcose gaan vind ik niet eng, dat vind ik wel een lekker gevoel. Maar ik ben wel bang dat ik een soort van wakker wordt tijdens de narcose en dat ze dat niet in de gaten hebben. Ik geef dat ook altijd aan en ze weten me altijd gerust te stellen. Ben inmiddels 6x onder narcose geweest en het is nog nooit fout gegaan.

Als je na de operatie bij komt en je hebt het koud, ff vragen om een warme deken. Meeste ziekenhuizen hebben die liggen op de verkoeverkamer.

Succes!
De eerste (en enige) keer vond ik spannend, maar niet eng. Ik vond de vloeistof die mijn arm in ging koud aanvoelen. Dat heb ik nog kunnen zeggen en het laatste was ik me herinnerde is dat ze me zeiden dat alles oke was. Toen was ik weg.

Wakker worden vond ik wel verwarrend. Was even kwijt waarvoor ik daar was en had pijn (door de operatie natuurlijk). Kon het allemaal niet plaatsen en volgens mij huilde ik even. Daarna kreeg ik een warme deken en mocht ik even verder dutten. Toen was alles weer goed.

Geen zorgen maken dus! Vond het een bijzondere ervaring om even weg te zijn.
Ik vond het niet vervelend. Gaat heel snel en over het algemeen zijn ze heel aardig. Het wakker worden vond ik ook altijd wel prima, was altijd meteen heel helder, alleen een beetje slaperig.
Ik ben 1,5 maand geleden voor het eerst onder narcose geweest, was onverwachts, mijn bevalling liep uit op een spoedkeizersnede en de ruggenprik werkte niet snel genoeg. Ik was heel bang, vooral door de situatie, maar het ging zo snel, ik zou willen dat ik zo in slaap kon vallen :proud:

Ik was wel heel erg verward na de narcose, mijn man stond een raketje te eten (die was van mij en ik hoefde hem niet, maar daar kan ik me niks van herinneren). Ik snapte pas waar ik was en wat er was gebeurd toen ik mijn baby zag in zijn wiegje.
Ik ben ook altijd direct weg, nooit zenuwachtig en vooral: wéken uitgeslapen na een narcose. Ik ben een slechte slaper maar knap ontzettend op van een half uurtje (langer duurt het nooit) weg zijn.
Zoveel mensen, zoveel ervaringen... Ik zal voor je duimen TO!
het ging sneller dan ik dacht, ik was eigenlijk meteen "weg"
Dat is wel fijn
Ik vond 't hartikke eng maat er stond een hele lieve verpleegkundige bij me die me er doorheen praatte.
Hier kreeg je bij de operatie meteen een warmtedeken mee, had 't dus niet koud bij 't wakker worden.
Wel heel verward doordat ik behoorlijk zware pijnstillers kreeg.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alles wat hierboven al gezegd is klopt hoor, je bent zo weg, merk je niks van.
Ik kreeg bij mijn galblaasoperatie van te voren een dormicum om rustig te worden. Nou rustig werd ik hoor, was al onder zeil voordat de narcose kwam :biggrin:
Niemand is onmisbaar
1x meegemaakt. Ik vond het heerlijk eerlijk gezegd. Ik had wel een of ander kalmerend pilletje gehad, maar ik zakte helemaal lekker weg en liet het allemaal gebeuren.
Ik was vooraf wel gespannen hoor, maar toen het eenmaal gebeurde vond ik het allemaal prima.
Na zevenhonderd jaren
Het gaat te snel om er wat van te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven