Vriend extreem zelfverzekerd
woensdag 22 december 2021 om 14:51
Hallo iedereen,
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
woensdag 22 december 2021 om 15:41
Bijsturen is wat anders dan schamen voor vind ik.lilalinda schreef: ↑22-12-2021 15:35je bent toch ook partners om elkaar soms even aan te spreken op gedrag? Beetje bijsturen?
Mijn partner en ik doen dat ook hoor. Niks mis mee. Als ik arrogant overkom, of irritant dronken wordt, dan is het fijn als mijn man me dat even verteld. Daar kan ik van leren
Het is daarnaast een beetje dubbel vind ik, ze is dol op zijn zelfverzekerde gedrag en houding maar niet te veel in gezelschap.

woensdag 22 december 2021 om 15:43
Of gewoon passie en gedrevenheidRoamingZombie schreef: ↑22-12-2021 15:36Dit heeft niets met zelfverzekerd zijn te maken. Ik ben dat ook maar ik praat zelden over mijn werk of prestaties. Ik vind dat allemaal niet zo belangrijk om te delen.
Dit gaat meer richting narcisme.
woensdag 22 december 2021 om 15:44
ze zijn drie jaar samen, ook het moment, dat de roze schellen van de ogen vallen en je de prins weer gaat zien als de gewone vent.
Misschien (=aanname) heeft ze al die tijd zijn arrogante gedrag wel gezien, maar was ze te verliefd
Of misschien is gewoon de liefde over
Geen idee
woensdag 22 december 2021 om 15:44
Ik heb het idee dat jouw oordeel over het gedrag van je vriend meer zegt over jezelf dan over hem.
Zelfverzekerd zijn of je armen over elkaar slaan is niet verboden. Je let wel heel erg op hem. Hij heeft geen verplichting om tijdens gesprekken te voldoen aan wat jij beschouwt als wenselijk gedrag. Hij mag zichzelf zijn, wanneer jij dat niet leuk vindt dan zoek je iemand die beter bij je past. Iemand afkraken en bij zijn vrienden nagaan of zij hem ook arrogant vinden is nog veel oncharmanter gedrag, dan hetgeen wat je vriend doet. Ik zou eerst eens even een lange tijd in de spiegel kijken, als ik jou was.
Zelfverzekerd zijn of je armen over elkaar slaan is niet verboden. Je let wel heel erg op hem. Hij heeft geen verplichting om tijdens gesprekken te voldoen aan wat jij beschouwt als wenselijk gedrag. Hij mag zichzelf zijn, wanneer jij dat niet leuk vindt dan zoek je iemand die beter bij je past. Iemand afkraken en bij zijn vrienden nagaan of zij hem ook arrogant vinden is nog veel oncharmanter gedrag, dan hetgeen wat je vriend doet. Ik zou eerst eens even een lange tijd in de spiegel kijken, als ik jou was.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-12-2021 15:46
0.08% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 22 december 2021 om 15:46
woensdag 22 december 2021 om 15:46
de vriend is het zelf gaan vragen aan collega's en TO blijkt gelijk te hebbenviva-amber schreef: ↑22-12-2021 15:44Ik heb het idee dat jouw oordeel over het gedrag van je vriend meer zegt over jezelf dan over hem.
Zelfverzekerd zijn of je armen over elkaar slaan is niet verboden. Je let wel heel erg op hem. Hij heeft geen verplichting om tijdens gesprekken te voldoen aan wat jij beschouwt als wenselijk gedrag. Hij mag zich zelf zijn, wanneer jij dat niet leuk vindt dan zoek je iemand die beter bij je past. Iemand afkraken en bij zijn vrienden nagaan of zij hem ook arrogant vinden is nog veel oncharmanter gedrag, dan hetgeen wat je vriend doet. Ik zou eerst eens even een lange tijd in de spiegel kijken, als ik jou was.
Hoe kut ook, daar kan vriend dus iets mee. Een coach kan hem helpen.
woensdag 22 december 2021 om 15:49
Ik denk dat laatste, de dag dat mijn partner zich voor mij schaamt (in normaal gedrag, dus niet dronken op de tafel gedrag) is de dag dat het klaar is voor mij.lilalinda schreef: ↑22-12-2021 15:44ze zijn drie jaar samen, ook het moment, dat de roze schellen van de ogen vallen en je de prins weer gaat zien als de gewone vent.
Misschien (=aanname) heeft ze al die tijd zijn arrogante gedrag wel gezien, maar was ze te verliefd
Of misschien is gewoon de liefde over
Geen idee
woensdag 22 december 2021 om 15:54
Zo kan die van mij in gezelschap over iets leuks dat hem is overkomen ook wel eens een beetje overdrijven. B.v. dat hij ooit zoveel gewonnen heeft in een loterij daar wat tientjes bij jokken. Ik heb dan juist weer moeten leren hem niet tegelijk te corrigeren, als in " welnee joh het was maar..." . Dat vertel ik hem later wel weer 1 op 1. Of hij moet echt ergens glashard over liegen of het zich echt heel fout herinneren.
die ik wilde bestaat al...
woensdag 22 december 2021 om 15:57
Ik heb hem niet afgekraakt, ik heb hem vertelt dat ik me hier wel eens aan frustreer. En ik heb hem helemaal niet gevraagd om zijn vrienden te vragen hoe zij hierover denken, dit wilde hij zelf. Mijn vriend vond het niet leuk om te horen en gaf aan dat hij dit graag bij meer mensen wil weten, hij schaamt zich ervoor dat hij zo overkomt. Hij wilde dus zelf checken bij collega's of hij het daar ook heeft. Ik snap dus jouw reactie niet zo goed.viva-amber schreef: ↑22-12-2021 15:44Ik heb het idee dat jouw oordeel over het gedrag van je vriend meer zegt over jezelf dan over hem.
woensdag 22 december 2021 om 16:00
Schamen of schamen... als jouw partner zou zeggen: Foux, bij het volgende etentje met vrienden hoef je niet meer zoveel over yoga te vertellen hoor, ik geloof niet dat zij er zo mee bezig zijn als jij? Of je erop attendeert dat je misschien teveel mascara op hebt, of dat je haar aan de achterkant in een gekke pluk zit terwijl je zelf dacht dat je het heel wuft had opgestoken? Is dat schamen voor?
Wat eten we vanavond?
woensdag 22 december 2021 om 16:00
Wat een reacties allemaal! Er zitten zeker reacties bij waar ik wat mee kan. Het klopt dat ik zelf niet zelfverzekerd ben, misschien dat het me daarom extra opvalt, dat zou kunnen. We praten in gezelschap absoluut niet alleen maar over werk, gelukkig.
Het gedrag valt me daarom ook zo op, wanneer het over werk gaat, verandert mijn vriend zijn houding en gedrag, dat vind ik gek en ook onnodig. Het kan ook zo zijn dat ik me hier nu heel erg op focus, dat kan ook. Ik geloof zeker dat het niet alleen mijn vriend "zijn schuld" is in dit verhaal maar dat dit ook bij mezelf ligt.
Het gedrag valt me daarom ook zo op, wanneer het over werk gaat, verandert mijn vriend zijn houding en gedrag, dat vind ik gek en ook onnodig. Het kan ook zo zijn dat ik me hier nu heel erg op focus, dat kan ook. Ik geloof zeker dat het niet alleen mijn vriend "zijn schuld" is in dit verhaal maar dat dit ook bij mezelf ligt.
woensdag 22 december 2021 om 16:08
Dit inderdaad. Misschien gedraagt hij zich echt niet leuk in een groep en wel als ze met zijn tweeën zijn. Aangezien blijkbaar meer mensen dat vinden, lijkt me dat best aannemelijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 22 december 2021 om 16:08
Ik snap niet echt waar je je druk om maakt. Iemand die schrikt als je zegt dat hij arrogant overkomt en zelfs aan vrienden gaat vragen of zij dat ook vinden, die ís niet arrogant.
Verder ook nogal een verschil tussen zelfverzekerd zijn en arrogant. Juist onzekere mensen kunnen arrogant overkomen omdat ze niet doorvragen, weinig zeggen of juist heel erg gaan benadrukken welke successen ze hebben.
Verder ook nogal een verschil tussen zelfverzekerd zijn en arrogant. Juist onzekere mensen kunnen arrogant overkomen omdat ze niet doorvragen, weinig zeggen of juist heel erg gaan benadrukken welke successen ze hebben.
woensdag 22 december 2021 om 16:09
Wat zeiden zijn collega's precies?Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 15:57Ik heb hem niet afgekraakt, ik heb hem vertelt dat ik me hier wel eens aan frustreer. En ik heb hem helemaal niet gevraagd om zijn vrienden te vragen hoe zij hierover denken, dit wilde hij zelf. Mijn vriend vond het niet leuk om te horen en gaf aan dat hij dit graag bij meer mensen wil weten, hij schaamt zich ervoor dat hij zo overkomt. Hij wilde dus zelf checken bij collega's of hij het daar ook heeft. Ik snap dus jouw reactie niet zo goed.
Life is short. Eat dessert first.

woensdag 22 december 2021 om 16:10
Werk jij zelf?Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 16:00Wat een reacties allemaal! Er zitten zeker reacties bij waar ik wat mee kan. Het klopt dat ik zelf niet zelfverzekerd ben, misschien dat het me daarom extra opvalt, dat zou kunnen. We praten in gezelschap absoluut niet alleen maar over werk, gelukkig.
Als het over jouw werk gaat, schiet jij dan niet ook automatisch en onbewust in je werkmodus?
Waarom wil jij je vriend minder zelfverzekerd hebben? Nu is hij zich bewust van iets wat voor niemand behalve jij een probleem was.
woensdag 22 december 2021 om 16:11
Ja, dit dus. Hij is helemaal niet arrogant. Daarom dat ik me afvraag wat zijn collega's precies gezegd hebben.ZoeyMaar schreef: ↑22-12-2021 16:08Ik snap niet echt waar je je druk om maakt. Iemand die schrikt als je zegt dat hij arrogant overkomt en zelfs aan vrienden gaat vragen of zij dat ook vinden, die ís niet arrogant.
Meer zoiets als 'Je komt soms nogal gepassioneerd over als je over je werk praat' of 'Ja, je komt heel arrogant over en dat voelt echt niet fijn voor ons'. Of iets er tussenin.

woensdag 22 december 2021 om 16:25
Precies, een ander op een zelf bedachte fout wijzen is behoorlijk arrogant.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 22 december 2021 om 16:27
Dus hij moet ook niet zelfverzekerd worden, zodat jij je beter voelt?
Een ander is nooit precies zoals jijzelf. Je bent zelf ook niet perfect en de ander hoeft dat ook niet te zijn om toch goed genoeg te zijn.
woensdag 22 december 2021 om 16:29
Ik zou dat geen schamen noemen eigenlijk maar je post zet me wel een het denken. Wat is dan wel schamen.makreel schreef: ↑22-12-2021 16:00Schamen of schamen... als jouw partner zou zeggen: Foux, bij het volgende etentje met vrienden hoef je niet meer zoveel over yoga te vertellen hoor, ik geloof niet dat zij er zo mee bezig zijn als jij? Of je erop attendeert dat je misschien teveel mascara op hebt, of dat je haar aan de achterkant in een gekke pluk zit terwijl je zelf dacht dat je het heel wuft had opgestoken? Is dat schamen voor?
Mijn vriend zou met een knipoog en een milde opmerking mij erop wijzen als ik een monoloog afsteek. Te veel mascara bestaat niet
Ik vind schamen zo iets naars, misschien dat ik er daarom zo over val.
woensdag 22 december 2021 om 16:31
Waarom zou je dat willen? Je wil toch het beste voor je partner, waarom zou je hem dan in vredesnaam onzekerder willen maken??Puz_n_Boots schreef: ↑22-12-2021 16:24Zelfverzekerdheid en arrogantie liggen nu eenmaal dicht bij elkaar. Kun je niet iets bedenken om hem juist wat onzekerder te maken?
woensdag 22 december 2021 om 16:32
Dit is een grap, hoop ik?Puz_n_Boots schreef: ↑22-12-2021 16:24Zelfverzekerdheid en arrogantie liggen nu eenmaal dicht bij elkaar. Kun je niet iets bedenken om hem juist wat onzekerder te maken?
woensdag 22 december 2021 om 16:32
Jezus wat zielig voor die vent, zo'n zeikwijf dat zich voor hem schaamt.Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 15:03Het is niet alleen zijn houding (armen over elkaar en ogen die anders gaan staan), maar ook dat de interesse in een ander verdwijnt. Wanneer iemand niet iets doet in zijn vakgebied, zal hij geen interesse tonen en alleen zeggen ohja oke.
Hierdoor komt hij op mij over alsof hij zich beter voelt dan een ander.

woensdag 22 december 2021 om 16:33
Dat doet ze, door hem te wijzen dat zij en anderen hem arrogant vinden in gesprekken, vanwege zijn lichaamshouding, verandering in blik en manier van spreken.Puz_n_Boots schreef: ↑22-12-2021 16:24Zelfverzekerdheid en arrogantie liggen nu eenmaal dicht bij elkaar. Kun je niet iets bedenken om hem juist wat onzekerder te maken?
TO,
wil je je optrekken aan je vriend om te leren ook wat zelfverzekerder te kunnen zijn
of
wil je je vriend onzekerder maken, zodat jij je daar beter onder voelt ?