Vriend extreem zelfverzekerd
woensdag 22 december 2021 om 14:51
Hallo iedereen,
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
woensdag 22 december 2021 om 16:50
Ik ben bloedserieus. Een beetje onzekerheid hoeft niet persé slecht te zijn. Vraag dat maar eens aan een psycholoog.
Onzekerheid maakt je menselijk en realistischer. Je bent beter voorbereid op tegenslagen of nieuwe situaties. Mensen die onzeker zijn doen tenminste nog ergens hun best voor. Hun inzet is vaak beter dan die van zelfverzekerde personen. Bovendien zorgt een beetje onzekerheid er ook voor dat je van tevoren beter nadenkt over belangrijke keuzes. In vergelijking met zekere mensen zien onzekere mensen niets over het hoofd. Die overwegen eerst alle mogelijke opties en gaat uiteindelijk voor het beste. Dan hebben de zelfverzekerde mensen bijv. al 5x een carrièreswitch gemaakt of 3 kinderen van 2 verschillende vaders aan hun zelfverzekerde kont plakken.
woensdag 22 december 2021 om 16:51
Een vriendin van mij is ook zo arrogant geworden in de loop der jaren. Voor mij een reden om niet zo veel meer met haar om te gaan. Ik erger me er steeds meer aan.
Mijn man is ook zelfverzekerd maar ik stoor me daar niet aan, hij is niet arrogant. En ik ben al heel lang samen met hem dus ik kijk niet door een roze bril.
Mijn man is ook zelfverzekerd maar ik stoor me daar niet aan, hij is niet arrogant. En ik ben al heel lang samen met hem dus ik kijk niet door een roze bril.
woensdag 22 december 2021 om 16:55
Geen enkele eigenschap is perse fout.Puz_n_Boots schreef: ↑22-12-2021 16:50Ik ben bloedserieus. Een beetje onzekerheid hoeft niet persé slecht te zijn. Vraag dat maar eens aan een psycholoog.
Onzekerheid maakt je menselijk en realistischer. Je bent beter voorbereid op tegenslagen of nieuwe situaties. Mensen die onzeker zijn doen tenminste nog ergens hun best voor. Hun inzet is vaak beter dan die van zelfverzekerde personen. Bovendien zorgt een beetje onzekerheid er ook voor dat je van tevoren beter nadenkt over belangrijke keuzes. In vergelijking met zekere mensen zien onzekere mensen niets over het hoofd. Die overwegen eerst alle mogelijke opties en gaat uiteindelijk voor het beste. Dan hebben de zelfverzekerde mensen bijv. al 5x een carrièreswitch gemaakt of 3 kinderen van 2 verschillende vaders aan hun zelfverzekerde kont plakken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

woensdag 22 december 2021 om 16:56
Of het interesseert hem niet. Dat kan ook. Jij vindt neem ik aan ook niet iedereen even interessant.Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 15:03Het is niet alleen zijn houding (armen over elkaar en ogen die anders gaan staan), maar ook dat de interesse in een ander verdwijnt. Wanneer iemand niet iets doet in zijn vakgebied, zal hij geen interesse tonen en alleen zeggen ohja oke.
Hierdoor komt hij op mij over alsof hij zich beter voelt dan een ander.
Zelfverzekerd zijn komt op sommigen ook over als arrogant zijn. Maar als jij weet dat hij dat niet is, maakt het dan uit? Of ben je bang voor de mening van anderen over hem?
woensdag 22 december 2021 om 17:34
Hij is zich niet bewust van zijn houding? Het kan dan een onbewuste afweermechanisme zijn. Een houding om mensen op afstand te houden. Onzekerheid te maskeren of af te schermen. Dit kan overkomen als arrogant, maar op een diepere laag is het een vorm van zelfbescherming om niet gekwetst te kunnen worden.
Iemand die zelfzekerd is heeft vaak een aantrekkelijke en open energie. Niet een afwerende gesloten houding met de armen over elkaar.
Narcisme is meer in de vorm van ik ben oke en anderen zijn niet oke. Denken dat je als persoon beter bent dan andere en dat je boven anderen staat. Dat heeft jouw vriend vast niet.
Iemand die zelfzekerd is heeft vaak een aantrekkelijke en open energie. Niet een afwerende gesloten houding met de armen over elkaar.
Narcisme is meer in de vorm van ik ben oke en anderen zijn niet oke. Denken dat je als persoon beter bent dan andere en dat je boven anderen staat. Dat heeft jouw vriend vast niet.
woensdag 22 december 2021 om 17:49
Eh..?!Puz_n_Boots schreef: ↑22-12-2021 16:24Zelfverzekerdheid en arrogantie liggen nu eenmaal dicht bij elkaar. Kun je niet iets bedenken om hem juist wat onzekerder te maken?
woensdag 22 december 2021 om 18:17
Ten eerste, jij kunt hem niet veranderen. Je kunt alleen jezelf veranderen.
Ten tweede, als hij wil veranderen, dan is het beter dat hij zelf onderzoekt hoe en wat ipv dat jij voor hem een topic opent.
woensdag 22 december 2021 om 18:42
Dat hij soms een hele ongeïnteresseerde houding kan aannemen en hierdoor arrogant kan overkomen.
woensdag 22 december 2021 om 18:44
Ja, ik werk zelf ook. Heb een prima en ben daar tevreden mee, het is nirt zo dat ik me aan hem probeer op te trekken, absoluut niet!
woensdag 22 december 2021 om 18:45
Dit zeg ik toch helemaal niet?viva-amber schreef: ↑22-12-2021 16:27Dus hij moet ook niet zelfverzekerd worden, zodat jij je beter voelt?
Een ander is nooit precies zoals jijzelf. Je bent zelf ook niet perfect en de ander hoeft dat ook niet te zijn om toch goed genoeg te zijn.

woensdag 22 december 2021 om 18:50
Mee eens, ik schaamde me vroeger voor een ex die veel dronk en domme dingen deed bij mijn familie of vrienden. Maar bij de voorbeelden in dit topic denk ik vooral: laat diegene lekker. Mijn vriend is soms heel stil in gezelschap of hij stelt geen een vraag aan de ander, vind ik beetje ongezellig maar wat maakt mij het uit. Anderen valt het misschien niet eens op. De man van een vriendin praat altijd heel lang zonder een punt te maken, ging me pas opvallen toen zij er wat van zei. Zou me er niet voor schamen, zo is persoon gewoon.
woensdag 22 december 2021 om 18:53
Hier sluit ik me volledig bij aan.ZoeyMaar schreef: ↑22-12-2021 16:08Ik snap niet echt waar je je druk om maakt. Iemand die schrikt als je zegt dat hij arrogant overkomt en zelfs aan vrienden gaat vragen of zij dat ook vinden, die ís niet arrogant.
Verder ook nogal een verschil tussen zelfverzekerd zijn en arrogant. Juist onzekere mensen kunnen arrogant overkomen omdat ze niet doorvragen, weinig zeggen of juist heel erg gaan benadrukken welke successen ze hebben.
TO
De oplossing voor dit probleem ligt bij jou.
Jij hebt er problemen mee dat hij zo praat cq overkomt. Geef hem de vrijheid dingen te vertellen zoals hij dat wil doen. Net als hij jou de vrijheid geeft in problemen bespreekbaar maken.
woensdag 22 december 2021 om 18:57
Maar is je vriend ook inderdaad weinig geïnteresseerd in zijn omgeving, draait het erg om hem? Dat vind ik namelijk eerder wijzen op een nogal egocentrische houding. Met andere woorden, als het niet om hem gaat (of zijn interesses) dan boeit het hem niet (zo).
Mocht dit inderdaad het geval zijn dan kan dit, als jij juist wel veel oog hebt voor anderen, behoorlijk gaan botsen en vervelende en ongemakkelijke gevoelens bij jou opwekken, immers het druist in tegen datgene wat jij juist belangrijk vindt. Klopt dat of zit ik er helemaal naast?
Mocht dit inderdaad het geval zijn dan kan dit, als jij juist wel veel oog hebt voor anderen, behoorlijk gaan botsen en vervelende en ongemakkelijke gevoelens bij jou opwekken, immers het druist in tegen datgene wat jij juist belangrijk vindt. Klopt dat of zit ik er helemaal naast?

woensdag 22 december 2021 om 19:19
Zo, dat was snel.RoamingZombie schreef: ↑22-12-2021 15:36Dit heeft niets met zelfverzekerd zijn te maken. Ik ben dat ook maar ik praat zelden over mijn werk of prestaties. Ik vind dat allemaal niet zo belangrijk om te delen.
Dit gaat meer richting narcisme.
woensdag 22 december 2021 om 19:24
Nou precies.doornroosje9 schreef: ↑22-12-2021 15:06Ligt het probleem wel bij hem?
Mijn man kan dus ook precies zo reageren.
Soms heb je dat wel eens, dat iemand iets totaal oninteressants verteld en dat je even echt geen zin hebt om uitgebreid dingen te vragen

woensdag 22 december 2021 om 19:35
Dit. Gênant dat je ervan uitgaat dat hij arrogant is omdat hij (op jou) zo overkomt. Je zou hem beter moeten kennen.lolapaloeza schreef: ↑22-12-2021 15:23Wat stom dat je je schaamt voor je vriend, zeker vanwege hoe hij overkomt op anderen.
Identificeer je jezelf niet teveel met hem? Je kunt ook accepteren dat hij blijkbaar nogal trots op zichzelf is. Zo erg is dat niet.
woensdag 22 december 2021 om 19:42
Wat een flauwekul zeg. Je kunt prima zelfverzekerd zijn en een goed arbeidsethos hebben / ambitieus zijn / willen blijven werken aan jezelf en je relaties.Puz_n_Boots schreef: ↑22-12-2021 16:50Ik ben bloedserieus. Een beetje onzekerheid hoeft niet persé slecht te zijn. Vraag dat maar eens aan een psycholoog.
woensdag 22 december 2021 om 19:54
Dit klopt precies. Hierin verschillen we heel erg. Ik heb veel oog voor anderen en daarom botst dit. Je slaat de spijker op zijn kop.Whateffa schreef: ↑22-12-2021 18:57Maar is je vriend ook inderdaad weinig geïnteresseerd in zijn omgeving, draait het erg om hem? Dat vind ik namelijk eerder wijzen op een nogal egocentrische houding. Met andere woorden, als het niet om hem gaat (of zijn interesses) dan boeit het hem niet (zo).
woensdag 22 december 2021 om 19:54
Maar waarom is dat zo erg? De mensen die hem kennen weten beter toch?
En dat hij af en toe bij vreemden eens arrogant kan overkomen, wat maakt dat toch uit?
Life is short. Eat dessert first.
woensdag 22 december 2021 om 19:55
That escalated quickly.RoamingZombie schreef: ↑22-12-2021 15:36Dit heeft niets met zelfverzekerd zijn te maken. Ik ben dat ook maar ik praat zelden over mijn werk of prestaties. Ik vind dat allemaal niet zo belangrijk om te delen.
Dit gaat meer richting narcisme.
woensdag 22 december 2021 om 19:59
Enerzijds ben ik het hier mee eens, anderzijds niet. Hij doet dit bijvoorbeeld ook bij de vriend van zijn zusje.doornroosje9 schreef: ↑22-12-2021 19:54Maar waarom is dat zo erg? De mensen die hem kennen weten beter toch?
En dat hij af en toe bij vreemden eens arrogant kan overkomen, wat maakt dat toch uit?
woensdag 22 december 2021 om 20:00
woensdag 22 december 2021 om 20:30
Eeeh nee. Je bent partners omdat je elkaar leuk vind en accepteert inclusief mindere punten. Niet om iemand op zijn gedrag aan te spreken. Ik vind het nog al wat om je te schamen voor je partner en hem daar dan op aan te spreken. Als mijn partner dat bij mij zou doen zou hij iemand mogen zoelen die dat gedrag niet vertoont.lilalinda schreef: ↑22-12-2021 15:35je bent toch ook partners om elkaar soms even aan te spreken op gedrag? Beetje bijsturen?
Mijn partner en ik doen dat ook hoor. Niks mis mee. Als ik arrogant overkom, of irritant dronken wordt, dan is het fijn als mijn man me dat even verteld. Daar kan ik van leren