Vriend extreem zelfverzekerd
woensdag 22 december 2021 om 14:51
Hallo iedereen,
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
Ik wil graag even van me afschrijven want ik merk dat mijn frustraties hoog zitten.
Ik heb dik 3 jaar een relatie. Mijn vriend is zelfverzekerd, iets waar ik juist op ben gevallen. Wanneer we één op één zijn, klikt het enorm en voel ik iedere keer de verliefdheid opnieuw.
In groepen is mijn vriend een ander persoon. Hij heeft een goede baan en praat hier dan ook graag over. Dit vind ik normaal, alleen zijn houding daarbij vind ik absoluut niet oké. Wanneer hij over zijn baan vertelt, slaat hij zijn handen over elkaar en krijgt hij een arrogante uitstraling over zich heen, vind ik. Ik heb dit laatst tegen hem gezegd en hij schrok hiervan. Hij heeft het gevraagd aan zijn collega's en die beaamden ook dat hij arrogant kon overkomen. Mijn vriend vind het verschrikkelijk dat hij zo overkomt, maar hij is zich er niet van bewust dat hij zo doet. Afgelopen week viel het me weer op dat hij deze houding aanneemt. Ik schaam me op deze momenten heel erg voor hem. Iedereen is gelijk in mijn ogen en hij doet in groepen alsof hij wel er bovenuit steekt. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee nog moet. Heeft iemand tips of ervaringen. Kan iemand dit gedrag zelf veranderen of zit het in het aard van het beestje en is dit niet mogelijk? Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut op de zelfverzekerdheid van mijn vriend gevallen, niet op het arrogantie gedeelte. Hij wil dit zelf graag veranderen, hij gaf zelf aan ik wil niet gezien worden als een arrogante zak, maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen. Ik hoor graag jullie mening.
woensdag 22 december 2021 om 22:01
Dit gesprek heb ik inderdaad gevoerd en het was fijn om er open over te zijn. In dit topic komt het over alsof hij nooit interesse heeft in anderen en altijd vol is van zichzelf, maar dat is nu ook weer niet zo. Een op één heeft hij juist veel interesse maar in een groep gedraagt hij zich heel anders. Ik heb dan ook bij mijn vriend benoemd dat ik hem veel leuker vindt als hij alleen met mij is, omdat hij dan meer zijn lieve en zachte kant laat zien. Ik ben gevallen op zijn zelfverzekerdheid maar soms slaat hij hierin door in groepen.Angie10 schreef: ↑22-12-2021 21:53Het komt op mij over alsof de blindheid van de eerste verliefdheid over is en je nu oog krijgt voor de minder leuke kanten van je vriend. Weinig geïnteresseerd in anderen, opschepperig over zijn werk.
Je zou in gesprek kunnen gaan waarom hij zo vol is van zichzelf en weinig interesse heeft in anderen. Maar misschien is hij ook gewoon niet de man die jij graag zou willen.
woensdag 22 december 2021 om 22:10
U zegt? Ik heb al een aantal reacties gegeven in jouw topic nu. Ik ben niet degene die zich schaamt voor dr vriendje dame, dat ben jij. Hoe meer je schrijft hoe meer het op hetzelfde neerkomt. Maar blijf lekker doorgaan hoor, het gaat je vast geluk brengen in de toekomst.
woensdag 22 december 2021 om 22:14
Ik las ook precies hetzelfde. Ik denk dus dat to zelf niet weet hoe ze over komt op anderen... en nog geïrriteerd raakt ook als mensen haar welgemeend advies geven. Want dat welgemeende advies gaar over haar en niet hoe ze haar vriend moet veranderen. En dat is natuurlijk niet leuk, maar volgens haar zelfs onterecht. Ik noem dat arrogant.Foux schreef: ↑22-12-2021 22:10U zegt? Ik heb al een aantal reacties gegeven in jouw topic nu. Ik ben niet degene die zich schaamt voor dr vriendje dame, dat ben jij. Hoe meer je schrijft hoe meer het op hetzelfde neerkomt. Maar blijf lekker doorgaan hoor, het gaat je vast geluk brengen in de toekomst.
woensdag 22 december 2021 om 22:18
Hoe kom je erbij zeg dat ik wil dat mijn vriend zich precies moet gaan gedragen hoe ik wil? Daar sta ik absoluut niet achter. Ik heb eerder in dit topic al aangegeven dat schamen niet de juiste benaming was, maar dat ik me eerder ongemakkelijk erbij voel.Foux schreef: ↑22-12-2021 22:10U zegt? Ik heb al een aantal reacties gegeven in jouw topic nu. Ik ben niet degene die zich schaamt voor dr vriendje dame, dat ben jij. Hoe meer je schrijft hoe meer het op hetzelfde neerkomt. Maar blijf lekker doorgaan hoor, het gaat je vast geluk brengen in de toekomst.
woensdag 22 december 2021 om 22:21
Natuurlijk wil ik advies meenemen, maar als iemand onderstaande tegen mij zegt, vind ik dat geen advies en een hele nare reactie omdat ik er totaal niet zo in sta. Net alsof ik wil dat mijn vriend zich precies gedraagd zoals ik...totaal onjuist en dan heb je de essentie totaal niet begrepen.abracadabra schreef: ↑22-12-2021 22:14Ik las ook precies hetzelfde. Ik denk dus dat to zelf niet weet hoe ze over komt op anderen... en nog geïrriteerd raakt ook als mensen haar welgemeend advies geven. Want dat welgemeende advies gaar over haar en niet hoe ze haar vriend moet veranderen. En dat is natuurlijk niet leuk, maar volgens haar zelfs onterecht. Ik noem dat arrogant.
"Je vind het dus vervelend dat hij mogelijk niet over komt op mensen zoals jij vindt dat hij moet overkomen?
Of niet meer overkomt op mensen zoals jijzelf?
woensdag 22 december 2021 om 22:23
To jij spreekt jouw vriend aan op zijn gedrag en hij vindt dat erg en gaat onderzoeken of dat terecht is.
Mensen spreken jou hier aan op jouw gedrag en je schiet in de verdediging en beweert dan mensen ongelijk hebben.
Je komt echt zo over. En ik ben niet de enige die dat vindt. Het is wellicht niet jouw intentie. Dat geloof ik echt wel. Maar het is toch ook niet jouw vriend zijn intentie om arrogant te zijn? Zie je echt de overeenkomsten niet?
Mensen spreken jou hier aan op jouw gedrag en je schiet in de verdediging en beweert dan mensen ongelijk hebben.
Je komt echt zo over. En ik ben niet de enige die dat vindt. Het is wellicht niet jouw intentie. Dat geloof ik echt wel. Maar het is toch ook niet jouw vriend zijn intentie om arrogant te zijn? Zie je echt de overeenkomsten niet?
woensdag 22 december 2021 om 22:24
Omdat hij zich nu gedraagt zoals hij is en dat is dus niet goed genoeg volgens jou.
Hartstikke fijn van je dat jij wél volop interesse toont in anderen, jouw vriend doet dat dus niet. In plaats van accepteren dat hij zijn eigen persoon is, je weet wel, die waar je verliefd op werd, vertel je hem dat hij arrogant is. Dat moest hij aan z’n collega’s vragen en als t even kan ook veranderen.
Hoe is dat niet “gedragen zoals jij dat wil”
Jij bent toch degene die zich ongemakkelijk voelt, niet hij.
woensdag 22 december 2021 om 22:28
woensdag 22 december 2021 om 22:30
Foux schreef: ↑22-12-2021 22:24Omdat hij zich nu gedraagt zoals hij is en dat is dus niet goed genoeg volgens jou.
Hartstikke fijn van je dat jij wél volop interesse toont in anderen, jouw vriend doet dat dus niet. In plaats van accepteren dat hij zijn eigen persoon is, je weet wel, die waar je verliefd op werd, vertel je hem dat hij arrogant is. Dat moest hij aan z’n collega’s vragen en als t even kan ook veranderen.
Hard maar zeer terechte feedback.
woensdag 22 december 2021 om 22:31
Mee eens. Iemand aanspreken op natuurlijk gedrag is echt heel erg naar. Iemand is wat die is en als zijn gedrag vervelend is dan komt hij er vanzelf wel achter doordat mensen hem gaan aanspreken of hem gaan mijden. Iemand aanspreken omdat hij op een bepaalde manier over komt is echt niet leuk. Nu moet hij dus bewust interesse gaan tonen in mensen en als hij enthousiast over zijn werk vertelt moet hij dat gaan afzwakken... echt niet oke als mijn vriend dat zou doen zou ik me niet meer veilig voelen bij hem en me onzeker voelen. En dan zou ik liever hebben dat hij Iemand zoekt waarvan hij vindt dat diegene minder arrogant over komt.Foux schreef: ↑22-12-2021 22:24Omdat hij zich nu gedraagt zoals hij is en dat is dus niet goed genoeg volgens jou.
woensdag 22 december 2021 om 22:31
Dit bedoel ik dus met dat je niet goed leest. "Dit moest hij aan zijn collega's vragen". Totaal niet waar, ik heb dat nooit voorgesteld, hij heeft dit zelf gedaan....je mag mij best ergens op wijzen, maar je zegt nu dingen die totaal onredelijk zijn omdat ik ze nooit heb benoemd. En ook "vertel je hem dat hij arrogant is" heb ik ook nooit benoemd. Ik heb gezegd dat dit arrogant kan overkomen en dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Natuurlijk accepteer ik hem als persoon, maar zulke "minpunten", die iedereen heeft, ook ik, kun je toch gewoon bespreken in een relatie?Foux schreef: ↑22-12-2021 22:24Omdat hij zich nu gedraagt zoals hij is en dat is dus niet goed genoeg volgens jou.
woensdag 22 december 2021 om 22:35
Precies.Foux schreef: ↑22-12-2021 22:24Omdat hij zich nu gedraagt zoals hij is en dat is dus niet goed genoeg volgens jou.
Vriend gaat op onderzoek uit als hij feedback krijgt, TO weert alles af wat hier wordt geschreven. Niet productief hoor, TO.
Ik lees prima, je bent aan het kommaneuken want ik kan alleen afgaan op wat jij hier schrijft, platte tekst zonder nuance. Je zal het vast anders gezegd hebben maar het komt nog steeds op hetzelfde neer.Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 22:31Dit bedoel ik dus met dat je niet goed leest. "Dit moest hij aan zijn collega's vragen". Totaal niet waar, ik heb dat nooit voorgesteld, hij heeft dit zelf gedaan....je mag mij best ergens op wijzen, maar je zegt nu dingen die totaal onredelijk zijn omdat ik ze nooit heb benoemd. En ook "vertel je hem dat hij arrogant is" heb ik ook nooit benoemd. Ik heb gezegd dat dit arrogant kan overkomen en dat zijn 2 totaal verschillende dingen. Natuurlijk accepteer ik hem als persoon, maar zulke "minpunten", die iedereen heeft, ook ik, kun je toch gewoon bespreken in een relatie?
Maar goed, blijf vasthouden aan hoe jij het ziet, het is jouw relatie, niet die van mij.
Nee hoor, ik heb hem gewezen op waar ik me aan irriteer. Iedereen die een relatie heeft, irriteert zich wel aan dingen. Ook mijn vriend irriteert zich wel eens aan mij en benoemd dit. Ik vind het dus ook heel normaal dat je dit kunt bespreken. Hij hoeft zich echt niet compleet te veranderen, ik kan me voorstellen dat dit zo overkomt maar dat is niet zo. Ik ben dus ook erg benieuwd of dit zijn natuurlijke gedrag is of aangeleerd gedrag. Als dit natuurlijk gedrag is, klopt het dat we simpelweg niet bijelkaar passen. Maar hij vindt het juist vervelend dat dit zo over kan komen en wil er ook graag wat aan doen. Daarom denk ik dat dit misschien toch aangeleerd gedrag is omdat hij in een korte tijd een veel hogere functie heeft gekregen.abracadabra schreef: ↑22-12-2021 22:31Mee eens. Iemand aanspreken op natuurlijk gedrag is echt heel erg naar. Iemand is wat die is en als zijn gedrag vervelend is dan komt hij er vanzelf wel achter doordat mensen hem gaan aanspreken of hem gaan mijden. Iemand aanspreken omdat hij op een bepaalde manier over komt is echt niet leuk. Nu moet hij dus bewust interesse gaan tonen in mensen en als hij enthousiast over zijn werk vertelt moet hij dat gaan afzwakken... echt niet oke als mijn vriend dat zou doen zou ik me niet meer veilig voelen bij hem en me onzeker voelen. En dan zou ik liever hebben dat hij Iemand zoekt waarvan hij vindt dat diegene minder arrogant over komt.
woensdag 22 december 2021 om 22:39
Oke, jammer dat je weer niet goed leest.Foux schreef: ↑22-12-2021 22:35Ik lees prima, je bent aan het kommaneuken want ik kan alleen afgaan op wat jij hier schrijft, platte tekst zonder nuance. Je zal het vast anders gezegd hebben maar het komt nog steeds op hetzelfde neer.
Maar goed, blijf vasthouden aan hoe jij het ziet, het is jouw relatie, niet die van mij.

woensdag 22 december 2021 om 22:42
Maar in dat geval zou het voor jou dus fijner voelen als je vriend dus in die groepen of bij anderen méér was zoals hij ook bij jou is, die lieve en zachte kant laat zien. Dat heeft dan toch te maken met hoe hij overkomt op anderen? Want al denken al die mensen in die groepen: pfoe wat aan arrogante kwast is het toch... dat is dan toch hún mening? Waarom is dat dan erg voor jou?Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 22:01Dit gesprek heb ik inderdaad gevoerd en het was fijn om er open over te zijn. In dit topic komt het over alsof hij nooit interesse heeft in anderen en altijd vol is van zichzelf, maar dat is nu ook weer niet zo. Een op één heeft hij juist veel interesse maar in een groep gedraagt hij zich heel anders. Ik heb dan ook bij mijn vriend benoemd dat ik hem veel leuker vindt als hij alleen met mij is, omdat hij dan meer zijn lieve en zachte kant laat zien. Ik ben gevallen op zijn zelfverzekerdheid maar soms slaat hij hierin door in groepen.
Jij was toch degene die zich ergerde? Het was toch niet zo dat je vriend bij jou aangaf dat mensen in groepen altijd veel vervelender tegen hem doen dan mensen één op één? Het was toch een ergernis van jou? Waarom dan?
woensdag 22 december 2021 om 22:52
Ik irriteer me wel eens als mijn vriend geen nieuwe wc rol ophangt en vraag hem dan dat wel te doen. Niet over zijn gedrag naar anderen toe. Een wc rol ophangen heeft niks met hem als persoon te maken. Hoe iemand overkomt op anderen en dus niet op jou wel.Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 22:35Nee hoor, ik heb hem gewezen op waar ik me aan irriteer. Iedereen die een relatie heeft, irriteert zich wel aan dingen. Ook mijn vriend irriteert zich wel eens aan mij en benoemd dit. Ik vind het dus ook heel normaal dat je dit kunt bespreken. Hij hoeft zich echt niet compleet te veranderen, ik kan me voorstellen dat dit zo overkomt maar dat is niet zo. Ik ben dus ook erg benieuwd of dit zijn natuurlijke gedrag is of aangeleerd gedrag. Als dit natuurlijk gedrag is, klopt het dat we simpelweg niet bijelkaar passen. Maar hij vindt het juist vervelend dat dit zo over kan komen en wil er ook graag wat aan doen. Daarom denk ik dat dit misschien toch aangeleerd gedrag is omdat hij in een korte tijd een veel hogere functie heeft gekregen.
Die irritatie zegt meer over jou dan over hem. Waarom vindt jij het belangrijk hoe hij overkomt op anderen? Dat is echt echt om te onderzoeken. Bovendien zou het mij geen reet uitmaken als ik arrogant over kom op anderen. Mensen die om mij geven weten dat ik niet zo ben. En mensen hebben altijd wel wat te zeiken.
woensdag 22 december 2021 om 22:54
Damn... en dit is niet arrogant? To kan niet met feedback omgaan maar verwacht wel van haar vriend dat hij dit doet...
To mensen proberen je hier te helpen en een spiegel voor te houden he... als dat niet in je straatje past is dat jammer. Mensen reageren hier allemaal hetzelfde. Dat moet toch binnen komen? Of is het bord voor je kop en je arrogantie zo groot?
woensdag 22 december 2021 om 22:56
Ik wil dit topic sluiten omdat er ontzettend veel reacties zijn gekomen en een aantal hevben me ook een spiegel voorgehouden. Ik heb dus genoeg advies gekregen, vandaarabracadabra schreef: ↑22-12-2021 22:54Damn... en dit is niet arrogant? To kan niet met feedback omgaan maar verwacht wel van haar vriend dat zij dit doet...
To mensen proberen je hier te helpen en een spiegel voor te houden he... als dat niet in je straatje past is dat jammer. Mensen reageren hier allemaal hetzelfde. Dat moet toch binnen komen?

woensdag 22 december 2021 om 22:58
Dat is niet wat ik haal uit wat jij hier schrijft.Madeliefz schreef: ↑22-12-2021 21:41Ik heb echt nooit gezegd dat ik me zorgen maak over hoe hij over kan komen. Hij vond het zelf vervelend en heeft dus nagevraagd bij collega's hoe zij hierover denken en zij hebben dit ook beaamd. Ik maak me dus totaal geen zorgen hoe hij over komt, hij is zich hier door dit bewust van geworden. Mij maakt het niks uit hoe anderen over mijn vriend denken. Ik voel me alleen ongemakkelijk en licht gefrustreerd wanneer mijn vriend zo enorm opschept over zijn werk en niet naar een ander zijn verhaal kan luisteren als het over ander werk gaat dan wat hij doet. Daar irriteer ik mij aan, maar ik heb nog nooit gedacht wst anderen daarvan zouden vinden.
woensdag 22 december 2021 om 22:59
De manier waarop iemand feedback geeft zegt ook wel iets. Er zijn een aantal forummers die dingen op hun manier hebben gequote die ik nooit heb gezegd en dat vind ik heel erg vervelend. Ik heb nooit gezegd dat mijn vriend zich volledig moet gedragen naar mijn wens, wat wel hier is benoemd. Dit kan ik dan ook niet als advies opvattenabracadabra schreef: ↑22-12-2021 22:54Damn... en dit is niet arrogant? To kan niet met feedback omgaan maar verwacht wel van haar vriend dat hij dit doet...
To mensen proberen je hier te helpen en een spiegel voor te houden he... als dat niet in je straatje past is dat jammer. Mensen reageren hier allemaal hetzelfde. Dat moet toch binnen komen? Of is het bord voor je kop en je arrogantie zo groot?
woensdag 22 december 2021 om 23:02
Goed punt. Nogmaals, ik vind het niet belangrijk hoe anderen erover denken. Ook als ik ergens anders ben en er is iemand die enorm opschept en zichzelf boven anderen plaats denk ik wat ben jij arrogant zeg. Ik kom in mijn werk op voor zwakkeren uit deze samenleving dus dit staat er haaks op. Misschien als ik het dus vanuit dit perspectief benoem, dat ik het duidelijker kan maken dat ik het niet belangrijk vind wat anderen over mijn vriend denken.abracadabra schreef: ↑22-12-2021 22:52Ik irriteer me wel eens als mijn vriend geen nieuwe wc rol ophangt en vraag hem dan dat wel te doen. Niet over zijn gedrag naar anderen toe. Een wc rol ophangen heeft niks met hem als persoon te maken. Hoe iemand overkomt op anderen en dus niet op jou wel.
Die irritatie zegt meer over jou dan over hem. Waarom vindt jij het belangrijk hoe hij overkomt op anderen? Dat is echt echt om te onderzoeken. Bovendien zou het mij geen reet uitmaken als ik arrogant over kom op anderen. Mensen die om mij geven weten dat ik niet zo ben. En mensen hebben altijd wel wat te zeiken.

woensdag 22 december 2021 om 23:05
donderdag 23 december 2021 om 08:00
Je bent ook niet heel duidelijk over de situatie Madeliefz. In je eerste post gebruik je grote woorden als extreem zelfverzekerd, veel irritatie bij jou, arrogante houding, schaamte bij jou.
Later is hij lief en zacht en op een aantrekkelijke manier zelfverzekerd. En vindt hij het vreselijk dat hij zo arrogant overkomt.
En je vraagt wat jij kunt doen. Nou eigenlijk kun jij niks doen, want je kunt een ander niet veranderen. En als het tweede deel de waarheid is zal hij zelf proberen verandering aan te brengen in zn gedrag. Want hij vindt het immers vreselijk. Vermoedelijk zal hij er af en toe op terugkomen, vertellen wat hij anders doet en aan jou vragen hoe dat overkomt.
Maar ergens heb ik het gevoel dat je voor jezelf zijn minder leuke kanten aan het goedpraten bent en dat je je aanvankelijk erg aangetrokken voelde tot bepaalde eigenschappen (tegenpolen trekken elkaar aan). Maar dat voor de lange termijn hij misschien toch iets minder goed bij je past. Maar goed het is jouw keuze en jouw leven.
Later is hij lief en zacht en op een aantrekkelijke manier zelfverzekerd. En vindt hij het vreselijk dat hij zo arrogant overkomt.
En je vraagt wat jij kunt doen. Nou eigenlijk kun jij niks doen, want je kunt een ander niet veranderen. En als het tweede deel de waarheid is zal hij zelf proberen verandering aan te brengen in zn gedrag. Want hij vindt het immers vreselijk. Vermoedelijk zal hij er af en toe op terugkomen, vertellen wat hij anders doet en aan jou vragen hoe dat overkomt.
Maar ergens heb ik het gevoel dat je voor jezelf zijn minder leuke kanten aan het goedpraten bent en dat je je aanvankelijk erg aangetrokken voelde tot bepaalde eigenschappen (tegenpolen trekken elkaar aan). Maar dat voor de lange termijn hij misschien toch iets minder goed bij je past. Maar goed het is jouw keuze en jouw leven.